بیوگرافی جان فورد

4 سال پیش
بیوگرافی جان فورد
Rate this post

بیوگرافی جان فورد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان فورد از کارگردان‌های صاحب نام سینمای آمریکا می باشد که هم در سبک وسترن با فیلم های معروفی هم چون جویندگان(۱۹۵۶) و دلیجان(۱۹۳۹) و هم در سبک کلاسیک با فیلم هایی مانند خوشه‌های خشم(۱۹۴۰) شهرت یافت. فورد با بردن چهار اسکار بهترین کارگردانی از مجموع پنج نامزدی، در این بخش رکورد دار است.

زندگینامه جان فورد

بیوگرافی جان فورد

فعالیت هنری

فورد در ۱ فوریه سال ۱۸۹۴ در کیپ الیزابت، مین به دنیا آمد.نام اصلی او جان مارتین فینی بود. پدر و مادرش از مهاجرین ایرلندی بودند که در سال ۱۸۷۲ به ایالات متحده مهاجرت نموده بودند. جان دوران دبیرستانش را در دبیرستان پورتلند درس خواند. البته بعدها تالار مرکزی همین دبیرستان بخاطر بزرگداشت وی به تالار جان فورد تغییر نام یافت. وی در سال۱۹۱۳ مین را به مقصد هالیوود ترک کرد و در سال ۱۹۱۴ با نام سینمایی جک فورد به بازیگری پرداخت. از فیلم هایی که او بازی کرده است می توان به فیلم تولد یک ملت ساخته د.و. گریفیث اشاره کرد. جان فورد در ماه ژوئیه سال ۱۹۲۰ با ماری مک براید اسمیث ازدواج نمود و از او صاحب دو فرزند گردید.

اولین فیلم ساخته شده توسط فورد فیلم مشت بزرگ(۱۹۲۱) می باشد که از جمله فیلم های گمشده تاریخ می باشد. یکی از دلایل از بین رفتن این فیلم‌ها، احتراق خودبخود این فیلم‌هاست. نگاتیو این فیلم‌ها، ترکیباتی از نیتروسلولز دارد که می‌تواند خود به خود، مشتعل شود. فورد در طی دوران فعالیتش بیش از ۵۰ فیلم کارگردانی کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هلن هانت
وسترن دلیجان

از جمله فیلم های مهم او می توان به فیلم وسترن دلیجان(۱۹۳۹) با بازی کلر تروور و جان وین اشاره کرد. جان فورد با استفاده از سکانس های عاشقانه و صحنه‌های پر زد و خورد هیجان انگیز سعی داشت مخاطبان بیشتری را به سمت فیلم خود جلب کند. توماس میچل برای بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار بازیگر نقش مکمل مرد شد. همچنین فیلم جایزه اسکار موسیقی متن را نیز از آن خود کرد. البته این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز شد که موفق به دریافت آن نشد.

از دیگرآثاری که جان فورد موفق به کسب اسکار شده است می توان به فیلم خوشه‌های خشم(۱۹۴۰) اشاره کرد. این فیلم درام بر اساس رمانی به همین نام، نوشتهٔ جان استاینبک ساخته شده است. این فیلم برنده اسکار بهترین کارگردانی شده است.از دیگر فیلم های مشهور فورد فیلم چه سرسبز بود درهٔ من(۱۹۴۱) بود که بصورت سیاه و سفید و در ژانر درام و خانوادگی است که از رمانی به همین نام از ریچارد لولین اقتباس شده است. این فیلم نامزد ده جایزه اسکار شد و پنج مورد از آن‌ها شامل بهترین فیلم را برد. مرد آرام(۱۹۵۲) نیز از بهترین آثار سینمایی آن دوران است که جان فورد کارگردانی نموده است.

این فیلم درام و خانوادگی از روی مجله‌ای با نام «پست شنبه عصر» از موریس والش اقتباس شده است. در این فیلم جان وین، مورین اوهارا، بری فیتزجرالد، ویکتور مک‌لاگلن بازی میکنند و داستان آن درباره مُشت‌زن امریکایی ایرلندی‌تباری است که با بازگشت به زادگاهش با دختری آشنا و ازدواج می کند امام مشکلاتی بر سرازدواج این دو قرار می گیرد. این فیلم در دو رشتهٔ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری جایزه اسکار آن سال را دریافت کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هنری جکسون توماس
آقای رابرتس

آقای رابرتس(۱۹۵۵) دیگر فیلم جان فورد است که در سبک کمدی درام و با بازی هنری فوندا، جیمز کاگنی، جک لمون و ویلیام پاول ساخته شد. جک لمون در این فیلم توانست برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. جویندگان(۱۹۵۶) دیگر فیلم فورد است که در ژانر وسترن و ا بازی جان وین، جفری هانتر و ورا مایلز ساخته شد. این فیلم با فروش بالا در گیشه مواجه شد اما موفق به دریافت جایزه اسکار نشد. در سال ۲۰۰۸، بنیاد فیلم آمریکا، جویندگان را به عنوان بهترین فیلم وسترن تاریخ سینمای آمریکا انتخاب کرد.

از آخرین فیلم های این کارگردان می توان به مردی که لیبرتی والانس را کشت(۱۹۶۲) با بازی مردی که لیبرتی والانس را کشت اشاره کرد. داستان این فیلم درباره سناتوری والامقام است که برای خاکسپاری ششلول بند پیری وارد شهر کوچکی می شود و تعجب همه را برمی انگیزد و با پرسش یک خبرنگار سرگذشت خود و آن پیرمرد را بازگو می کند.
فورد در ۳۱ آگوست سال ۱۹۷۳ در پالم وست کالیفرنیا درگذشت.

نام کامل
John Martin Feeney
تاریخ تولد
February 01, 1894
سن
۱۲۶ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Won 4 Oscars
Another 28 wins & 18 nominations

بخشی از فیلمشناسی

۱۹۱۷ تورنادو
۱۹۱۸ زن وحشی
۱۹۲۱ جکی
۱۹۲۲ نعل‌بند دهکده
۱۹۲۳ شمال خلیج هادسون
۱۹۲۵ لایتنینگ
۱۹۲۵ متشکرم
۱۹۲۶ ۳ مرد بد
۱۹۲۹ ساعت مشکی
۱۹۲۹ سلام نظامی
۱۹۲۹ پسر قوی
۱۹۳۰ مردان بدون زنان
۱۹۳۱ ارواسمیت
۱۹۳۲ پست هوایی
۱۹۳۳ زیارت
۱۹۳۴ کشیش قاضی
۱۹۳۵ خبرچین
۱۹۳۷ خیش و ستارگان
۱۹۳۷ توفند
۱۹۳۸ ماجراهای مارکو پولو
۱۹۳۸ چهار مرد و یک نیت خیر
۱۹۳۹ طبل‌ها با چرخش پا
۱۹۳۹ آقای لینکلن جوان
۱۹۳۹ دلیجان
۱۹۴۰ خوشه‌های خشم
۱۹۴۰ سفر دریایی طولانی به خانه
۱۹۴۱ چه سرسبز بود دره من
۱۹۴۱ جاده تنباکو
۱۹۴۲ نبرد میدوی
۱۹۴۳ ۷ دسامبر
۱۹۴۶ کلمنتاین عزیزم
۱۹۴۷ فراری
۱۹۴۸ سه پدرخوانده
۱۹۴۸ دژ آپاچی
۱۹۵۰ ریو گرانده
۱۹۵۲ مرد آرام
۱۹۵۲ افتخار دیگر ارزشی ندارد
۱۹۵۳ موگامبو
۱۹۵۵ آقای رابرتس
۱۹۵۶ جویندگان
۱۹۵۷ نشان عقاب
۱۹۵۸ تلاش واپسین
۱۹۶۲ مردی که لیبرتی والانس را کشت
۱۹۶۳ چگونه غرب تسخیر شد
۱۹۶۳ داناوانز ریف
۱۹۶۴ پائیز قبیله شاین
۱۹۶۶ ۷ زن

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امیر زریوند
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان فورد
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه