بیوگرافی مل بروکس

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی مل بروکس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 مل بروکس کارگردان، بازیگر، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی برنده جایزه اسکار، چندین جایزه امی، گرمی و جایزه تونی است. از فیلم های نعروف او میتوان به تهیه‌کننده‌ها (۱۹۶۸) اشاره کرد که به خاطر نوشتن فیلم نامه برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد و یا فیلم زین‌های شعله‌ور (۱۹۷۴) که در آن بازی نیز کرده است.

زندگینامه مل بروکس

بیوگرافی مل بروکس

فعالیت هنری

بروکس متولد ۲۸ ژوئن سال ۱۹۲۶، در بروکلین، نیویورک می باشد. خانواده او از یهودیان شهر دانتزیگ (گدانسک امروزی ، لهستان) بودند. پس از اتمام دوران تحصیلش در دبیرستان آبراهام لینکلن، یک سال در کالج بروکلین در رشته روانشناسی درس خواند ولی خیلی زود به ارتش فراخوانده شد. او در ارتش به عنوان خنثی کننده مین های زمینی به جا مانده از جنگ جهانی دوم خدمت می کرد.

هنگامی که به خانه بازگشت به عنوان یک سرگرم کننده در کست اسکیلز مشغول به کار شد. اما بیشترین موفقیتش در پشت صحنه و با نوشتن داستان های کمدی برای تلویزیون به دست آمد. در سال ۱۹۴۹، دوستش سید سزار او را برای نوشتن داستان های فکاهی برای NBC با ۵۰ دلار در هفته استخدام کرد. او بعدها با همکاری نویسنده ای به نام کارل راینر طنز پیرمند ۲۰۰ ساله، را نوشت.

مل بروکس در کارنامه خود خلق یک برنامه تلویزیونی با همکاری باک هنری به نام باهوش باش را با بازی دان آدامز در سال ۱۹۶۵ در ژانر جاسوسی دارد. پس از کار بر روی انیمیشن منتقد، که در سال ۱۹۶۴ موفق به کسب یک جایزه اسکار شد، اولین فیلم بلندش را به نام تهیه‌کننده‌ها (۱۹۶۸) کارگردانی کرد. او که نویسندگی این فیلم را نیز برعهده داشت توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شود. در این فیلم کمدی زیرو موستل، جین وایلدر، دیک شاون، و کنت مارس بازی می کردند. در سال ۱۹۷۰، بروکس فیلم کمدی دوازده صندلی (۱۹۷۰) را با بازی فرانک لانگلا، ران مودی، و دام دیلوئیس کارگردانی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بیل مورای
زین‌های شعله‌ور

فیلمنامه این فیلم نیز توسط بروکس نوشته شد. این فیلم یکی از حداقل ۱۸ فیلمی است که با اقتباس از رمان روسی سال ۱۹۲۸ به نام دوزاده صندلی می باشد.

فیلم بعدی بروکس زین‌های شعله‌ور (۱۹۷۴) می باشد که فیلمی طنز در سبک وسترن و کمدی بازی کلیون لیتل و جین وایلدر می باشد. این فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و به مدت سه نامزد دریافت اسکار شد و در لیست ۱۰۰ سال … ۱۰۰طنز از موسسه فیلم آمریکا در رتبه ششم قرار گرفت.

این فیلم با موفقیت تجاری خوبی مواجه شد و نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. بروکس در همان سال فیلم فرانکنشتاین جوان(۱۹۷۴) را کارگردانی کرد. فیلم نامه این فیلم را جین وایلدر براساس رمان فرانکنشتاین اثرمری شلی نوشت و جین وایلدر، مارتی فلدمن و پیتر بویل در آن بازی میکردند. این فیلم در مراسم اسکار سال ۱۹۷۵ نامزد جایزه اسکار بهترین صدا و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و همچنین کلوریس لیچمن به خاطر بازی در این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی و مدلین کان نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن گردید. مل بروکس نیز در سال ۱۹۷۶ برنده جایزه ساترن بهترین کارگردانی شد.

سایر آثار

مل بروکس در دو دهه بعدی زندگی حرفه ای خود فیلم های بسیاری از جمله سینمای صامت (۱۹۷۶)، ترس از ارتفاع (۱۹۷۷)، تاریخ جهان، قسمت ۱ (۱۹۸۱)، توپ‌های فضایی (۱۹۸۷)، بوی گند زندگی (۱۹۹۱)، رابین‌هود: مردانی با شلوارهای تنگ (۱۹۹۳)، دراکولا: مُرده و دوست‌داشتن او (۱۹۹۵) را کارگردانی کرد که در همه آن ها نیز به عنوان بازیگر به ایفای نقش می پرداخت. بروکس علاوه بر بازیگری در پروژه های خود، شرکت تولیدی به نام بروکس فیلم را تاسیس نمود. از فیلم های این کمپانی می توان به مرد فیل نما (۱۹۸۰) و بودن یا نبودن(۱۹۸۳) اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ریچارد مدن

بروکس با هنرپیشه معروف آن بنکرافت در ۵ اوت ۱۹۶۴ ازدواج کرد و و تا زمان مرگش (در سال ۲۰۰۵) با او زندگی کرد. آن بنکرافت در سه فیلم از کارهای همسرش نیز بازی کرد: فیلم صامت، بودن یا نبودن و دراکولا: مرده و عاشق آن. فرزند این زوج، مکس بروکس، نویسنده و فیلمنامه نویس می باشد و دو کتاب معروف وی جنگ جهانی زد و دیگری راهنمای نجات از بیماری زامبی باعث شهرت او شده است.

بروکس یکی از تنها تعداد انگشت شماری از کارگردانان است که اسکار، امی، گرمی و جوایز تونی را به دست آورده است. او موفق به کسب دو جایزه گرمی یکی برای فیلم تهیه کنندگان و دیگری برای آلبوم کمدی پیرمند ۲۰۰ ساله شد. همچنین جایزه امی سال ۱۹۶۷ را برای نوشتن طیف متنوعی از نمایشنامه ها دریافت کرد. در سپتامبر سال ۲۰۱۶، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، نشان ملی هنر را به بروکس. اعطا کرد و گفت این جایزه برای یک عمر ایجاد خنده بر لب جهانیان به او داده می شود.

فیلم‌شناسی

کارگردان و نویسنده
تهیه‌کننده‌ها (۱۹۶۸) (برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی)
دوازده صندلی (۱۹۷۰) (همچنین بازیگر)
زین‌های شعله‌ور (۱۹۷۴) (همچنین بازیگر)
فرانکنشتاین جوان (۱۹۷۴)
فیلم صامت (۱۹۷۶) (همچنین بازیگر)
ترس از ارتفاع (۱۹۷۷) (همچنین بازیگر)
تاریخ جهان، قسمت ۱ (۱۹۸۱) (همچنین بازیگر/تهیه‌کننده)
توپ‌های فضایی (۱۹۸۷) (همچنین بازیگر/تهیه‌کننده)
بوی گند زندگی (۱۹۹۱) (همچنین بازیگر/تهیه‌کننده)
رابین هود: مردانی در لباس چسبان (۱۹۹۳) (همچنین بازیگر/تهیه‌کننده)
دراکولا: مُرده و دوست‌داشتن او (۱۹۹۵) (همچنین بازیگر/تهیه‌کننده)

نام کامل
Melvin James Kaminsky
تاریخ تولد
June 28, 1926
سن
۹۳ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Won 1 Oscar
Another 21 wins & 30 nominations

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آکشی کومار
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مل بروکس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه