بیوگرافی آرتور پن

4 سال پیش
بیوگرافی آرتور پن
Rate this post

بیوگرافی آرتور پن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آرتور هیلر پن کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون بود که بیشتر به‌خاطر کارگردانی فیلم های تعقیب (۱۹۶۶)، بانی و کلاید (۱۹۶۷)، رستوران آلیس (۱۹۶۹) شناخته شده است. در اواسط دهه ۱۹۷۰ فیلم هایش با شور و شوق بسیار کمتری مواجه شد. در دهه ۹۰ به صحنه بازگشت و به کارگردانی و تولید محصولات تلویزیونی پرداخت که از مهمترین آنها نقش تهیه کننده اجرایی برای مجموعه جنایی نظم و قانون می باشد.

زندگینامه آرتور پن

بیوگرافی آرتور پن

فعالیت هنری

پن در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۹۲ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا در یک خانواده روسی یهودی به دنیا آمد. پدرش یک ساعت ساز و مادرش پرستار بود. برادر کوچکترش، ایروینگ پن، یکی از عکاسان مد موفق بود. در سن ۱۹ سالگی به ارتش فراخوانده شد. در همان جا به سینما و تئاتر علاقه مند شد و نمایش هایی را برای سربازان کارگردانی و اجرا کرد. علاقه او به سینما بعد از دیدن فیلم همشهری کین از اورسن ولز افزایش یافت و بعد از ارتش در کالج بلک مونتین در کالیفرنیای شمالی مشغول به تحصیل شد و در ا«جا به یکی از مفسران برجشته تبدیل گشت.

اولین فیلم این کارگردان برای کمپانی برادران وارنر ساخته شد. فیلم تیرانداز چپ‌دست (۱۹۵۸) که بازسازی از افسانه بیلی کید بود، تنها در ۲۳ روز تولید شد اما برادران وارنر پایان جدیدی را طبق خواسته او برای فیلم ساختند. پل نیومن در این فیلم در نقش یک جوان یاغی با مشکلات روانی را بازی میکن که تجسمی از مشکل جوانان آن روز می باشد. این فیلم پس از اکران در شمال امریکا از لحاظ تجاری شکست خورد، اما در اروپا به فروش خوبی دست یافت. فیلم دوم پن معجزهگر (۱۹۶۲) بود که داستان آن درباره مبارزه معلمی به نام آن سالیوان در آموزش فردی کر و کور به نام هلن کلر برای برقراری ارتباط با دیگران بود. آن بنکرافت و پتی دوک برای بازی در این فیلم موفق به دریافت دو جاسزه اسکار شدند. همچنین پن چایزه تونی بهترین کارگردانی را برنده شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تریسی ای برگمن
میکی وان

فیلم بعدی پن یک درام سورئالیستمی به نام میکی وان (۱۹۶۵) با بازی وارن بیتی بود که فیلم نامه آن را آلن شورگال نوشته بود. این فیلم که به شدت تحت تاثیر موج نوی فرانسه قرار داشت، درباره یک کمدین با استقامت و راسخ بود که از نیروهای تاریک و شوم فرار میکند. فیلمبرداری رنگارنگ، فضای فیلم نوآر، جنبه های نورپردازی و طراحی، پارانویای کافکایی، مضامین فلسفی و عملکرد وارن بیتی این فیلم را به کلاسیک تمام عمار تبدیل ساخته است. فیل بعدی پن با نام تعقیب(۱۹۶۶) یا تریلر درباره حوادث اتفاق افتاده در یک شهر کوچک فاسد جنوبی در روزی است که یک محکوم فراری با بزای رابرت ردفورد به آن شهر پا میگذارد.

اگرچه این فیلم موفقیت بزرگی برای پن نبود ولی این فیلم با خلق زمان اشفته آن دوران، داستان نژادپرستی، فساد و خشونت بومی در جامعه آمریکا در بین فیلم های دیگر آن دوران حرفی تازه برای گفتن داشت.

با همکاری مجدد با وارین بیتی، این کارگردان فیلم گانگستری بانی و کلاید (۱۹۶۷) را ساخت که انگشتی بر روی نبض روح زمانه بود. داستان این فیلم در ۳۰ سال قبل و در دوران رکود اقتصادی اتفاق می افتد که به دوران ضد فرهنگ نیز معروف است. داستان این فیلم بر اساس ماجرایی واقعی در رابطه با یک زوج بانک‌زن به‌نام‌های بانی پارکر و کلاید بارو که در دهه ۱۹۳۰ توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌بودند، ساخته‌شده است.

بزرگمرد کوچک

این فیلم نیز به شدت متاثر از موج نوی فرانسه بود و تاثیر زیادی بر نسل جدید فیلمسازان داشت. فیلم در چهلمین مراسم جایزه اسکار، موفق به کسب ۲ اسکار در رشته‌های بهترین بازیگر زن نقش مکمل و بهترین فیلم‌برداری شد. رستوران آلیس (۱۹۶۹) دیگر فیلم پن است که بر اساس یک تصنیف طنز اثر آرلو گاتری نوشته شده بود. پس از آن فیلم بزرگمرد کوچک (۱۹۷۰) را کارگردانی کرد که در آن داستین هافمن، فی داناوی و مارتین بالسام بازی میکنند. داستان این فیلم از آنجایی شروع می شود که یک تاریخ دان به خانه ی سالمندانی می رود تا بتواند جک کراب ۱۲۱ ساله را ملاقات کند و داستان زندگی مهیج او را بشنود.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی مریم بوبانی

در سال ۱۹۷۳ پن بخشی از یک فیلم تبلیغاتی برای بازی های المپیک را به همراه تعدادی دیگر از کارگردانان بزرگ مانند جان شلزینگر و میلوش فورمن ساخت. فیلم بعدی او یک تریلر پارانوئید در لس آنجلس، به نام جنبش‌های شبانه (۱۹۷۵) می باشد. داستان این فیلم درباره یک کارآگاه خصوصی، با بازی جین هکمن است که به دنبال یک فراری می باشد. پس از آن فیلم وسترن کمدی میسوری از هم می‌پاشد (۱۹۷۶) را کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره یک آدمکشی حرفه‌ای است که برای مقابله با دزدان احشام استخدام می شود.

از بازیگران این فیلم می توان به مارلون براندو، جک نیکلسون و رندی گواید اشاره کرد.دز آغاز دهه ۸۰ میلادی، فیلم چهار دوست (۱۹۸۱) را ساخت که کم کم مخاطبان خود را از دست داد و با نقدهای منتقدان مواجه شد. این فیلم کمدی درام و نیمه اتوبیوگرافیک که توسط استیو تسیچ نوشته شد مسیر زندگی شخصیت هایی را از دبیرستان تا دانشگاه و در سال های یاغی گری دهه ۶۰ نشان می دهد. بازگشت به تم های قدیمی ویتنام، حقوق مدنی، سیاست های جنسی و مواد مخدر از تم های این فیلم می باشد.

هدف

هدف (۱۹۸۵) فیلم بعدی پن می باشد که در آن مت دیلون و جن هکمن بازی میکنند. پس از آن مرگ زمستان (۱۹۸۷) را ساخت که فیلمی ترسناک و هیجانی در سبک فیلم های آلفرد هیچکاک می باشد. پس از مدتی خانه نشینی پن با ساخت مجموعه تلویزیونی موفق نظم و قانون به عرصه سینما و تلویزیون بازگشت. در طول این سال ها پن با دانشگاه ییل همکاری می کرد و گاهی اوقات کلاس های آموزشی برگزار می کرد. پن در تاریخ ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۱۰، یک روز پس از تولد ۸۸ سالگی اش بر اثر نارسایی قلبی در منهتن درگذشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تورج شعبان خانی

فیلم‌شناسی
مرگ زمستان (۱۹۸۷)
هدف (۱۹۸۵)
چهار دوست (۱۹۸۱)
میسوری از هم می‌پاشد (۱۹۷۶)
جنبش‌های شبانه (۱۹۷۵)
بزرگمرد کوچک (۱۹۷۰)
رستوران آلیس (۱۹۶۹)
بانی و کلاید (۱۹۶۷)
تعقیب (۱۹۶۶)
میکی وان (۱۹۶۵)
معجزه‌گر (۱۹۶۲)
تیرانداز چپ‌دست (۱۹۵۸)

تاریخ تولد
September 27, 1922
سن
۹۷ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 3 Oscars
Another 12 wins & 12 nominations

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آرتور پن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه