بیوگرافی سیسیل بی. دمیل

4 سال پیش
بیوگرافی سیسیل بی. دمیل
Rate this post

بیوگرافی سیسیل بی. دمیل به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 سیسیل بلونت دومیل کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی و برنده جایزه اسکار به خاطر تهیه کنندگی برخی فیلم‌های برجستهٔ تاریخ سینما بود. از جملهٔ بهترین و شناخته شده ترین فیلمهای او می‌توان به: ده فرمان (۱۹۵۶)، کلئوپاترا (۱۹۳۴)، و بزرگترین نمایش روی زمین (۱۹۵۲) اشاره کرد، که موفق به کسب جایزه اسکار بعنوان بهترین فیلم گردید.

زندگینامه سیسیل بی. دمیل

بیوگرافی سیسیل بی. دمیل

فعالیت هنری

دومیل در ۱۲ اوت سال ۱۸۸۱ میلادی در ماساچوست آمریکا و در خانواده‌ای یهودی بدنیا آمد.پدرش هنری دومیل، نمایشنامه نویس بود که زمانی که دومیل ۱۱ سالش بود، در گذشت. دوران تحصیلی را در مدرسه نظامی پنسیلوانیا گذراند اما به واسطه شرکت در جنگ از مدرسه فرار کرد. او را بدلیل سن کم برای شرکت در جنگ نپذیرفتند و به همین دلیل در آکادمی هنرهای نمایشی نیویورک مشغول به تحصیل شد.

اولین حضورش در سینما در نوجوانی و با بازی در فیلم قلب ها پیشی میگیرد، می باشد. با داشتن استعداد زیاد در کارگردانی و تجربه مدیریت و نمایشنامه نویسی در اوایل دهه ۱۹۰۰ دومیل تصمیم کرفت در پشت دوربین به ساخت فیلم های صامت بپردازد. دومیل سپس در همراهی با ساموئل گلدوین، کمپانی متروگلدوین مایر را برپا ساخت. هم چنین در همراهی با جسی لاسکی که بنیانگذار کمپانی پارامونت محسوب می‌شود، در ایجاد این کمپانی نیز نقش داشت. وی مجموعاً حدود هفتاد فیلم کارگردانی کرد و آخرین فیلم او فیلم مشهور ده فرمان بود که در سال ۱۹۵۶ ساخته شد.

اولین فیلم

اولین فیلم دومیل زن سرخپوست(۱۹۱۴) بود. این فیلم کوتاه در یک انبار در هالیوود فیلم بردارش شد. سپس فیلم بعدیش را به نام کارمن(۱۹۱۵) که فیلمی صامت بود را کارگردانی کرد. این فیلم بر اساس رمان کارمن اثرِ پروسپه مریمه ساخته شد. داستان این فیلم درباره مامور پلیسی است که به یک دختری کولی به نام کارمن که عضو یک گروه قاچاق است دل می بندد. از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۵ دومیل بیش از ۲۰ فیلم ساخت که از جمله آنها می توان به تنها فرزند(۱۹۱۴) دختری از غرب طلایی (۱۹۱۵) اشاره کرد. هم چنین فیلم تقلب(۱۹۱۵) به خاطر پیشگام شدن در شرایط تکنیک های ویرایش نوآورانه، روشنایی و داستان سرایی به یک سبک سینمایی تبدیل گشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مجید درخشانی

از بازیگران این فیلم می‌توان به سه‌سوئه هایاکاوا، فنی وارد، ریموند هاتون، و جیمز نیل اشاره کرد. دیگر فیلم های قبل از دهه ۲۰ این کارگردان میتوان به مرد و زن (۱۹۱۹) بر اساس نمایش نامه‌ای به اسم کریچتون تحسین برانگیز ساخته شد، اشاره کرد. این فیلم نیز مانند دیگر فیلم‌های او نگاه ویژه‌ای دین و هنر دارد. در این فیلم که قسمت اعظمی از آن شامل هنر می‌شود از اشعار بزرگان زیادی استفاده شده است که برای نمونه می‌توان به هنری لانگ‌فلو، شعر یورش به طره اثر الکساندر پوپ و رباعیات خیام که دوبار به آن ارجاع شده است.

سال ۱۹۲۳

در سال ۱۹۲۳، دومیل اولین فیلمش را که با بودجه بیش از ۱ میلیون دلار شاخته شد کارگردانی کرد. این فیلم راه دومیل را برای اقتباس آزاد از یک حماسه باز کرد و با نوآوری های خود از جمله مفهوم بازسازی اعتبار سینماییش را افزون ساخت. با سخت گیری هایی که کمپانی پارامونت برای ساخت فیلم داشت، دومیل استدیوی خود را در اواسط دهه ۲۰ بنا کرد و فیلم شاه شاهان (۱۹۲۷)، که یک فیلم درباره داستان عیسی مسیح است، را در آن ساخت.

این کمپانی در نهایت ناموفق بود و دومیل در سال ۱۹۳۲ به پارامونت برگشت. با بازگشتش به این کمپانی فیلم معروف کلئوپاترا (۱۹۳۴) را که یک فیلم در سبک زندگی‌نامه‌ای درباره کلئوپاترای هفتم مصر بود، کارگردانی کرد. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری توسط ویکتور میلنر در هفتمین دوره این مراسم شده است. در اسن فیلم کلودت کولبرت در نقش کلئوپاترا، وارن ویلیام در نقش جولیوس سزار، و هنری ویلکاکسون در نقش مارک آنتونی بازی میکنند. جنگ‌های صلیبی۰۱۹۳۵) دیگر فیلم معروف دومیل می باشد که یک فیلم در سبک درام با بازی لرتا یونگ و هنری ویلکاکسن می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محسن چاوشی
سایر آثار

از دیگر فیلم های معروف این کارگردان دشت نشین(۱۹۳۶)، بوکانیر(۱۹۳۸)، دزد دریایی (۱۹۳۸) و سرگذشت(۱۹۴۴) می باشد. در سال ۱۹۴۹ به او یک جایزه ویژه اسکار برای ۳۷ سال فعالیت در صنعت سینما اهدا شد. همچنین در همین سال فیلم تحسین برانگیز سامسون و دلیله (۱۹۴۹) را که درباره عشق شمشون به دلیله به روایت کتاب مقدس می باشد. در این فیلم هدی لامار و ویکتور ماتیور بازی میکنند.

داستان این فیلم درباره مردی بسیار قدرتمند به نام سامسون هست که قدرت بسیار زیادی دارد و با عشق به دلیله قدرتش از دست می رود و به بردگی گرفته می شود، اما با راز و نیاز با خداوند و بازگشت قدرتش کافران را شکست می دهد. از نکات قابل توجه این فیلم جلوه های ویژه آن بود که به عنوان مثال در سکانس خراب شدن معبد هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار مصرف شد و یکسال وقت برد تا فیلمبرداری آن تمام شود. این فیلم برنده اسکار بهترین کارگردان هنری و بهترین طراحی لباس شد. همچنین جرج بارنز، فیلمبردار این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوپ بهترین فیلم بردار رنگی شد.

از دیگر اثار موفق و مشهور دومیل می توان به فیلم بزرگترین نمایش روی زمین(۱۹۵۲) اشاره کرد که در آن جیمز استوارت، چارلتون هستون و بتی هاتن بازی می کنند. این فیلم در ژانر مستندگونه می باشد و یک فیلم با ابهت و اصیل درباره دنیای سیرک است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و برنده جایزه اسکار بهترین داستان شد و سیسیل ب دومیل نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.

آخرین فیلم

آخرین فیلم این کارگردان باز سازی فیلم ده فرمان(۱۹۵۶) می باشد. این فیلم حماسی-تاریخی با تحسین منتقدین و مخاطبان همراه شد و محبوبیتی بی نظیر در سراسر دنیا پیدا کرد. ماجرای فیلم از تولد موسی و به آب انداختنش توسط خواهر و مادر او آغاز شده و با گذر از تقریباً وقایع مهم زندگی این پیامبر خدا به عبور دادن قوم یهود از رود اردن توسط موسی و خداحافظیش از خانواده و عروجش به ملکوت اعلی می‌انجامد. در فیلم ستارگانی همچون چارلتون هستون، یول برینر، آن بکستر، ادوارد جی. رابینسون نقش آفرینی می‌کنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نگار بوبان

این فیلم به خاطر صحنه بیادماندنی شکافتن دریا توسط موسی که از صحنه‌های حماسی تاریخ سینماست توانست جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کند. همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین تدوین فیلم شد.

آنتونی کوئین، ستاره مشهور سینمای هالیوود، داماد وی محسوب می‌شد و در سال ۱۹۵۸ هنگامیکه کوئین فیلم دزد دریایی را کارگردانی نمود، سیسیل ب دومیل با اینکه فعالیت در سینما را ترک گفته بود، اما مراحل ساخت فیلم دامادش را سرپرستی نمود.

بخشی از فیلم‌شناسی

تبلیغات (۱۹۱۹)
۱۹۱۴: مرد سرخپوست (مرد زن صفت).
۱۹۱۵: کارمن
۱۹۱۵: تقلب
۱۹۲۰: چیزی برای فکر کردن.
۱۹۱۵: عرب
۱۹۱۹: مرد و زن
۱۹۲۱: میوه ممنوعه.
۱۹۲۲: قتل شبه عمد
۱۹۲۳: ده فرمان
۱۹۲۳” دنده آدام
۱۹۲۷: شاه شاهان در سال ۱۹۶۱ نیکلاس ری اقدام به یازسازی این فیلم نمود.
۱۹۲۹: دینامیت (فیلم)
۱۹۳۴: کلئوپاترا
۱۹۳۵: جنگ‌های صلیبی (فیلم)
۱۹۳۶: دشت‌نشین (مرد دشت).
۱۹۳۸: بوکانیر
۱۹۴۴: سرگذشت (داستان) دکتر واسل.
۱۹۴۷: تسخیرناپذیر. این فیلم که به موضوعاتی پیرامون سرخپوستان و شکل‌گیری آمریکا می‌پرداخت، آخرین همکاری دومیل با گری کوپر به حساب می‌آید.
۱۹۴۹: سامسون و دلیله بر اساس داستانی از کتاب مقدس و کتاب دادرس و ابله از ولادیمیر جابوتینسکی
۱۹۵۲: بزرگترین نمایش روی زمین
۱۹۵۶: ده فرمان (دربارهٔ زندگی حضرت موسی)
او به سال ۱۹۵۰ در فیلم سان‌ست بلوار اثر بیلی وایلدر در نقش خودش ظاهر شد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی سیسیل بی. دمیل
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه