بیوگرافی اتو پرمینگر

4 سال پیش
بیوگرافی اتو پرمینگر
Rate this post

بیوگرافی اتو پرمینگر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 اتو پرمینجر کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی اتریشی تبار است که بیش از ۳۵ فیلم در طول دوران حرفه ای خود ساخته است. از اولین فیلم هایی که او را در بین کارگردانان مطرح ساخت لورا (۱۹۴۴) و فرشته سقوط کرده(۱۹۴۵) نام داشت. او در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی تعداد زیادی فیلم های اقتباس شده از رمان های مشهوری را کارگردانی کرد. البته فیلم های او به دلیل دارا بودن مسائلی از قبیل اعتیاد به مواد مخدر (فیلم مردی با بازوی طلایی، ۱۹۵۵)، تجاوز (فیلم تشریح یک قتل، ۱۹۵۹) و همجنسگرایی (شور و تصویب، ۱۹۶۲) با سانسورهای زیادی نیز همراه می شد. او دو بار برای جایزه اسکار بهترین کارگردانی نامزد بود.

زندگینامه اتو پرمینگر

بیوگرافی اتو پرمینگر

فعالیت هنری

پرمینجر در ۵ دسامبر ۱۹۰۶ در ویژنیتسیا، اوکراین در یک خانواده یهودی به دنیا آمد.در سال ۱۹۲۵ به وین نقل مکان کردند. در سال ۱۹۲۲ برای اولین بار بر روی صحنه تئاتر رفت. ماکس راینهارد که در سرنوشت این کارگردان نقش مهمی داشت به او نقشی در نمایش رویای نیمه شب تابستان شکسپیر، داد. با توجه به استعداد بالای پرمینجر دو سال بعد راینهارد مدیریت یکی از تئاترهایش را به او سپرد. در عین حال پرمینجر به تحصیل خود نیز ادامه داد و در سال ۱۹۲۶ دکترای حقوق گرفت، اما هیچ گاه به یک وکیل تبدیل نشد.

او خیلی زود صحنه را ترک کرد و در پشت صحنه به کارگردانی پرداخت و چنیدن نمایش را کارگردانی کرد که مورد تمجید منتقدان قرار گرفت. در اواخر دهه ۲۰ میلادی او تبدیل به یکی از کارگردانان-تهیه کنندگین عرصه تئاتر در اروپا شد. اولن تلاش او برای ساخت فیلم در سال ۱۹۳۱ و با فیلم مرگ گراس لیب بود. البته در همین سال فیلم دیگری نیز با عنوان عشق بزرگ (۱۹۳۱) کارگردانی کرد.

در اواسط دهه ۳۰، با دعوت یک تهیه کننده بطور مستقیم به کارگردانی یک تئاتر در برادوی دعوت شد. پس از آن فیلمی دیگر با عنوان گرفتار افسون تو (۱۹۳۶) و خطر، عشق دست در کار است (۱۹۳۷) را کارگردانی کرد. در همین دوران، پرمینجر ارتباطی با کمپانی قرن بیستم نیز داشت که با ساخت چند فیلم سطح پایین اخراج شد و به کارش در برادوی برگشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رابرت دنیرو
بازگشت به هالیوود

با این حال، پرمینجر در سال ۱۹۴۲ به هالیوود بازگشت. او به کسب و کار فیلم سازیش ادامه داد و در چند فیلم درباره نازی ها با عناوین نی‌نواز هاملین (۱۹۴۲)به کارگردانی اروینگ پیکل، حاشیه برای خطا (۱۹۴۳)، منو پوشش بده (۱۹۴۳) بازی کرد. با تمام این اوصاف، شاید دستاوردهای هنری پرمینجر با ساخت فیلم لورا (۱۹۴۴) با بازی جین تیرنی و دانا اندروز اغاز شد. این فیلم در فهرست ثبت ملی فیلم آمریکا قرار دارد و یکی از ۱۰ فیلم مرموز تمام تاریخ شناخته می شود. او اولین نامزدی اسکار خود را برای بهترین کارگردانی در همین فیلم به دست آورد.

پس از این موفقیت فیلم های دیگری از قبیل یک رسوایی سلطنتی (۱۹۴۵)، فرشته سقوط کرده (۱۹۴۵)، تابستان جشن صدمین سال (۱۹۴۶)، همیشه عنبر (۱۹۴۷)، دی زی کنیون (۱۹۴۷) و آن خانم قاقم‌پوش (۱۹۴۸) را کارگردانی کرد. البته شهرت پرمینجر تنها به همین جا ختم نمی شد. به خاطر استبدادی که داشت، به او لقب اتو غول داده بودند و بازیگران ناراضی زیادی او را ترک می کردند. او همچنین دشمنی خودش را با مدیراجرایی کمپانی قرن بیستم به خاطر اخراجش در سال های پیش، ادامه داد. از دیگر فیلم های این کارگردان می توان به فیلم درام و رمانتیک فن (۱۹۴۹)، فیلم جنایی گرداب (۱۹۴۹) اشاره کرد.

دوران هنری

دوران هنری این کارگردان در دهه ۵۰ میلادی با فیلم سیزدهمین نامه (۱۹۵۱) با بازی لیندا دارنل، شارل بوآیه، مایکل رنی و جودیت اولین شروع شد. این فیلم بازسازی فیلم فرانسوی کلاغ به کارگردانی آنری-ژرژ کلوزو است. سپس فیلم ماه آبی است (۱۹۵۳) را ساخت که مگی مک ‌نامارا موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تاد فلیپس

فیلم رمانتیک، درام، و موزیکال او به نام کارمن جونز (۱۹۵۴) با بازی هری بلافونته، دوروتی دندریج، پرل بیلی، مارلین هورن و براک پیترس نیز توانست برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در سال ۱۹۵۴ شود. پس از کارگردانی فیلم هایی از قبیل مرد بازو طلایی (۱۹۵۵)، ژان مقدس (۱۹۵۷)، سلام بر غم (۱۹۵۷) و پورگی و بِس (۱۹۵۹) این کارگردان فیلم موفق به نام تشریح یک قتل (۱۹۵۹) را ساخت که در آن جیمز استوارت، لی رمیک و ارتور اوکانل بازی کردند. این فیلم، هفت نامزدی جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم را دریافت کرد.

دهه ۶۰ برای پرمینجر با جنجگالی همراه شد. به خاطر استخدام دالتون ترومبو، نویسنده ای که در لیست سیاه هالیوود قرار داشت، او نیز در لیست سیاه قرار گرفت. این نویسنده فیلم نامه فیلم خروج (۱۹۶۰) را برای پرمینجر نوشت. این فیلم را حماسه‌ای صهیونیستی لقب داده اند و آن را در شکل گیری صهیونیسم و حمایت از اسرائیل در آمریکا، مؤثر می‌دانند.

برندهٔ جایزه گلدن گلوب

سال مینئو بابت بازی در این فیلم، برندهٔ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. همچنین فیلم برندهٔ جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم، برندهٔ جایزه گرمی برای بهترین ترانه سال گردید. پس از موفقیت فروش بسیار خوب فیلم خروج، پرمینجر فیلم سیاسی شور و تصویب (۱۹۶۲) را کارگردانی کرد که این فیلم هیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. برای فیلم بعدی خود، کاردینال (۱۹۶۳)، او مفتخر به دریافت دومین نامزدی جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای خود شد.همچنین این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام در سال ۱۹۶۳ شده است. اما فیلم های بعدی او از قبیل بانی لیک گم شده (۱۹۶۵) و بشتاب غروب (۱۹۶۷) با بازی مایکل کین، جین فوندا و فی داناوی زیاد در فروش موفق ظاهر نشدند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آرمان صورتگر

همچنین فیلم های از قبیل فیلم کمدی اسکیدو (۱۹۶۸)، به من بگو که دوستم داری، جونی مون (۱۹۷۰)، چه دوستان خوبی (۱۹۷۱)، رزباد (۱۹۷۵) و شرایط انسانی (۱۹۷۹) زیاد در گیشه موفق نبودند و منتقدان نیز نظر مساعدی بر روی این فیلم ها نداشتند.
پریمنگر که در سال های آخر عمرش از بیماری آلزایمر رنج می برند، در نهایت در تاریخ ۲۳ آوریل ۱۹۸۶ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

فیلم ها

عشق بزرگ (۱۹۳۱)
گرفتار افسون تو (۱۹۳۶)
خطر، عشق دست در کار است (۱۹۳۷)
امکان اشتباه (۱۹۴۳)
در این مدت، عزیزم (۱۹۴۴)
لورا (۱۹۴۴)
یک رسوایی سلطنتی (۱۹۴۵)
فرشته سقوط کرده (۱۹۴۵)
تابستان جشن صدمین سال (۱۹۴۶)
همیشه عنبر (۱۹۴۷)
دی زی کنیون (۱۹۴۷)
آن خانم قاقم‌پوش (۱۹۴۸)
فن (۱۹۴۹)
گرداب (۱۹۴۹)
جایی که پیاده‌رو به آخر می‌رسد (۱۹۵۰)
سیزدهمین نامه (۱۹۵۱)
فرشته صورت (۱۹۵۲)
ماه آبی است (۱۹۵۳)
باکره روی پشت‌بام (۱۹۵۳)
رودخانهٔ بی‌بازگشت (۱۹۵۴)
کارمن جونز (۱۹۵۴)
محاکمهٔ نظامی بیلی میچل (۱۹۵۵)
مرد بازو طلایی (۱۹۵۵)
ژان مقدس (۱۹۵۷)
سلام بر غم (۱۹۵۷)
پورگی و بِس (۱۹۵۹)
تشریح یک قتل (۱۹۵۹)
خروج (۱۹۶۰)
شور و تصویب (۱۹۶۲)
کاردینال (۱۹۶۳)
در راه خطر (۱۹۶۴)
بانی لیک گم شده (۱۹۶۵)
بشتاب غروب (۱۹۶۷)
اسکیدو (۱۹۶۸)
به من بگو که دوستم داری، جونی مون (۱۹۷۰)
چه دوستان خوبی (۱۹۷۱)
رُزباد (۱۹۷۵)
شرایط انسانی (۱۹۷۹)

 

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی اتو پرمینگر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه