بیوگرافی ادوارد زوئیک

4 سال پیش
بیوگرافی ادوارد زوئیک
Rate this post

بیوگرافی ادوارد زوئیک به همراه داستان زندگی شخص و عکس های اینستاگرامی

 ادوارد زوئیک، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی و تهیه کننده برنده جایزه اسکار می باشد. تخصص فیلم سازی او در درجه اول فیلم هایی کمدی و درام و ژانر تاریخی حماسی می باشد. از جمله معروف ترین کارهای او می توان به درباره دیشب(۱۹۸۶)، افسانه‌های خزان(۱۹۹۴) و آخرین سامورایی(۲۰۰۳) اشاره کرد. فیلم‌های زوئیک عموماً به پیچیدگی جنگ و شرافت می‌پردازند.

زندگینامه ادوارد زوئیک

بیوگرافی ادوارد زوئیک

فعالیت هنری

او در اغلب فیلم‌هایش مردانی را به تصویر کشیده که وفاداری شخصی شان بیش از اعتقاد سیاسی شان در سرنوشتشان مؤثر بوده است.

ادوارد زوئیک، در ۸ اکتبر ۱۹۵۲ در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی به دنیا آمد. س از فارغ‌التحصیلی در رشته ادبیات از دانشگاه هاروارد به مدرسه سینمایی لس آنجلس رفت. پس از مدتی اشتغال به شغل روزنامه‌نگاری، در سال ۱۹۷۶، به عنوان ویراستار داستان در یک مجموعه تلویزیونی به نام تیموتی و فرشته استخدام شد.

زوئیک در سال ۱۹۸۴ به همراه همکار خود، مارشال هرسکوویتز کمپانی بدفورد فالز پروداکشنز را به راه انداخت و دو سال بعد یعنی ۱۹۸۶، اولین فیلم بلند سینمایی خود به نام درباره دیشب(۱۹۸۶) را ساخت. در این فیلم کمدی رمانتیک، و کمدی-درام بازیگرانی از قبیل راب لو، دمی مور و جیم بلوشی بازی می کردند. این فیلم که داستان آن اقتباسی از یکی از نمایش نامه‌های دیوید مامیت، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس مطرح آمریکایی بود درباره روابط پرفراز و نشیب بین یک زوج جوان می باشد.

زوئیک بعد از این فیلم یک مجموعه تلویزیونی به نام حدوداً سی ساله(۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰) را کارگردانی نمود. در همین سال ها دومین فیلم بلندش را به نام افتخار(۱۹۸۹) را ساخت. در این فیلم بازیگرانی همچون متیو برودریک، دنزل واشنگتن، کری الویس، مورگان فریمن ایفای نقش کرده‌اند. منتقدان این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های آمریکا در دهه هشتاد نامیدند. داستان این فیلم درباره نخستین جوخه سربازان سیاه پوست آمریکایی در دوره جنگ‌های داخلی آمریکا بود که یک افسر جوان سفید پوست هدایت آنها را به عهده داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کت دلونا
جوایز اسکار

افتخار در سال ۱۹۹۰ توانست اسکار رشته‌های فیلمبرداری، صدا را بدست بیاورد. ضمن اینکه دنزل واشنگتن توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در این فیلم به دست آورد. هم چنین زوئیک نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای این فیلم گردید.

پس از چند سال، زوئیک فیلم بلند دیگری را با عنوان ترک کردن عادی(۱۹۹۲) با بازی مگ تیلی و کریستینا لاتی ساخت. الی فیلم از سوی تماشاگران استقبال چندانی نشد. فیلم بعدی زوئیک افسانه‌های خزان(۱۹۹۴) نام دارد که یک درام خانوادگی ا بازی برد پیت، آنتونی هاپکینز، آیدان کویین، جولیا اورموند و هنری توماس است و بر اساس رمان کوتاهی به همین نام نوشته سال ۱۹۷۹ جیم هریسون ساخته شده است.

فیلم در مورد سه برادر و پدرشان است که در بیابان دوردست و در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی زندگی می‌کنند و نشان می‌دهد چگونه زندگی آنها، تحت تاثیر طبیعت، تاریخ، جنگ و عشق قرار می‌گیرد. جان تال، فیلم بردار فیلم، تصاویر زیبا و چشم اندازهای فوق‌العاده‌ای از مونتانا ارائه داد و موفق شد در ۱۹۹۵، جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را نصیب خود کند.همچنین زوئیک نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای این فیلم گردید.

شجاعت در زیر آتش

زوئیک در سال ۱۹۹۶ فیلم شجاعت در زیر آتش(۱۹۹۶) را ساخت.داستان این فیلم که با بازی دنزل واشنگتن و مگ رایان همراه شد، درباره سقوط مرموز هلیکوپتر یک زن افسر گروه نجات بود. این فیلم با بودجه ۴۶ میلیون دلاری توانست بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. فیلم بعدی زوئیک، محاصره (۱۹۹۸) بود. داستان این فیلم که با محوریت یک حادثه تروریستی در نیویورک رخ می دهد درباره یک افسر پلیس سرسخت و خشن آمریکایی است که این حادثه را از چشم مسلمانان مهاجر و معترض می‌بیند و رفتار خشن و بسیار بدی با بازداشت شده‌ها دارد. از بازیگران این فیلم می توان به دنزل واشنگتن، آنت بنینگ و بروس ویلیس اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمدهادی قمیشی

زوئیک پس از ۵ سال فیلم بلند دیگری با نام آخرین سامورایی (۲۰۰۳) را بر روی پرده سینما برد. این فیلم درباره یک سرباز آمریکایی و جنگ جویی ماهر می باشد که با خاطرات بدی از جنگ‌های داخلی آمریکایی‌ها با سرخ پوستان از سوی ژاپنی‌ها برای آموزش سربازان ژاپنی برای جنگ با سامورایی‌های معترض استخدام می‌شود و طی یک حادثه به دست سامورایی‌ها می‌افتد و با سرکرده معترضان سامورایی آشنا می شود. این فیلم در واقع درباره دو جنگجوست که فرهنگ‌ها یشان آنها را از هم بیگانه، اما ارزش هایشان آنان را به هم رزمانی وفادار بدل کرده است.

فیلم بعدی این کارگردان یک فیلم مهیج با نام الماس خونین(۲۰۰۶) می باشد که در آن لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر کانلی و جایمن هانسو بازی می کنند. موضوع فیلم به تجارت غیرقانونی الماس در جنگ داخلی سیرالئون توسط گروه‌های شورشی می‌پردازد. پس از این فیلم دعوت به جنگ(۲۰۰۸) را کارگردانی نمود.داستان این فیلم با بازی دنیل کریگ، لیو شریبر و جیمی بل در زمان اشغال بلاروس توسط آلمان نازی رخ داده است.

عشق و داروهای دیگر

عشق و داروهای دیگر(۲۰۱۰) دیگر فیلم ادوارد زوئیک است که در آن جیک جیلنهال و آن هاتاوی بازی می کنند.فیلم نامه این فیلم توسط چارلز راندولف و ادوراد زوئیک بر پایهٔ رمان غیر تخیلی فروش ماهرانه:ویاگرا، انقلابی در یک فروشنده نوشته شده است. این دومین فیلم ژانر کمدی-درام است که ادوارد زوئیک کارگردانی کرده است. این فیلم واکنش های مثبت و منفی زیادی از جانب منتقدان به همراه داشت.

آن هاتاوی در در ۶۸مین جوایز گلدن گلوب به خاطر بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر زن فیلم‌های موزیکال یا کمدی شد و توانست در جوایز ماهواره‌ای ۲۰۱۰ برنده این جایزه شود. همچنین انجمن نقد سینمایی واشنگتون او را نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن کردند.

قربانی سرباز(۲۰۱۴) دیگر فیلم ادوارد زوییک می باشد که داستانی واقعی درباره چالش بابی فیشر، اعجوبه شطرنج، در مقابل استاد بزرگان شطرنج شوروی در دوران جنگ سرد در سال ۱۹۷۲ و در مسابقه شطرنج قهرمانی جهان در مقابل شطرنج باز مطرح روس ها به نام بوریس اسپاسکی در ریکیاویک، ایسلند می باشد. توبی مگوایر در نقش بابی فیشرو لیو شرایبر در نقش بوریس اسپاسکی بازی میکنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سوشمیتا سن

آخرین فیلم اکران شده از ادوارد زوئیک فیلم اکشن و مهیج جک ریچر: هرگز بازنگرد(۲۰۱۶) می باشد. این فیلم دنباله‌ای بر جک ریچر (۲۰۱۲) محسوب می‌شود و از بازیگران آن می‌توان به تام کروز، کوبی اسمالدرز، پاتریک هویزینگر، دانیکا یاروش و هولت مک‌کالانی اشاره کرد.

جوایز و افتخارات

برنده جایزه اسکار بهترین فیلم برای فیلم شکسپیر عاشق در سال ۱۹۹۹
نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم برای فیلم قاچاق در سال ۲۰۰۰
نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای فیلم افتخار در سال ۱۹۹۰
نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای فیلم افسانه‌های خزان در سال ۱۹۹۵
برنده جایزه بفتا بهترین فیلم برای فیلم شکسپیر عاشق در سال ۱۹۹۹

فیلم شناسی

در مقام کارگردان
درباره دیشب (۱۹۸۶ About Last Night)
افتخار (۱۹۸۹ Glory)
ترک کردن عادی (۱۹۹۲ Leaving Normal)
افسانه‌های خزان (۱۹۹۴ Legends of the Fall)
شجاعت در زیر آتش (۱۹۹۶ Courage Under Fire)
محاصره (۱۹۹۸- The Siege)
آخرین سامورایی (۲۰۰۳ The Last Samurai)
الماس خونین (۲۰۰۶ Blood Diamond)
عشق و داروهای دیگر (۲۰۱۰ Love & Other Drugs)

در مقام تهیه‌کننده

تیموتی و فرشته
“خانواده” (۸۰-۱۹۷۹ Family) مجموعه تلویزیونی
“عروسک‌های کاغذی” (۱۹۸۲ Paper Dolls)مجموعه تلویزیونی
(۱۹۸۲ Having It All) (مجموعه تلویزیونی)
“حدوداً سی ساله” (۹۱-۱۹۸۷ thirtysomething) (مجموعه تلویزیونی)
افسانه‌های خزان (۱۹۹۴)
محاصره (۱۹۹۸)
آخرین سامورایی
زیبایی خطرناک (۱۹۹۸ Dangerous beauty)
شکسپیر عاشق (۱۹۹۸ Shakespeare in Love)
قاچاق (۲۰۰۰ Traffic)
من سام هستم (۲۰۰۱ I Am Sam)
الماس خونین (۲۰۰۶)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ادوارد زوئیک
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه