بیوگرافی جان مایکل مک‌دونا

4 سال پیش
بیوگرافی جان مایکل مک‌دونا
Rate this post

بیوگرافی جان مایکل مک‌دونا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان مایکل مک‌دونا تهیه‌کننده، کارگردان، و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی است. از فیلم های او میتوان به نگهبان (۲۰۱۱) و کالواری (۲۰۱۴) و جنگ برروی همه چیز(۲۰۱۶) اشاره کرد. او برادر بزرگتر نمایشنامه نویس و فیلمساز، مارتین مکدونا است.

زندگینامه جان مایکل مک‌دونا

بیوگرافی جان مایکل مک‌دونا

فعالیت هنری

مک‌دونا در سال ۱۹۶۷ در لندن متولد شد. پس از اتمام دوران تحصیل به نوشتن نمایشنامه و فیلم نامه پرداخت. اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی او در سال ۲۰۰۰ با فیلم کوتاه دومین مرگ(۲۰۰۰) حاصل شد. پس از این تجربه با اقتباس از رمان غروب افتاب از رابرت درو که در سال ۱۹۹۱ نوشته شده بود فیلمنامه فیلم موفق ندکلی(۲۰۰۳) را نوشت که توسط گریگور جوردن کارگردانی شد. جان مایکل مک‌دونا به خاطر نوشتن فیلنامه نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در جایزه ای‌ای‌سی‌تی‌ای انجمن فیلم استرالیا در سال ۲۰۰۳ گردید.

شروع شهرت مک‌دونا با نویسندگی و کارگردانی فیلم کمدی نگهبان (۲۰۱۱) همراه شد. در این فیلم ایرلندی برندن گلیسون، دان چیدل، مارک استرانگ، لیام کانینگهام، و فیونولا فلانگان بازی میکنند. داستان این فیلم درباره نگهبانی ساده و شوخ طبع در شهری کوچک است که با کشته شدن پلیسی برای بررسی پرونده ی قاچاق، پای ماموران اف بی آی به شهر باز می شود و اتفاقات جالب و خنده داری رخ می دهد. این فیلم با رضایت ۹۵ درصدی منتقدین و مخاطبین همراه شد و یکی از بزرگترین فیلم های موفق تجاری در تاریخ سینمای ایرلند لقب گرفت. این فیلم توانست بالغ بر ۱۶ میلیون دلار فروش داشته باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی گریس کلی
موفقیت ها

این فیلم در جوایز مختلفی کاندید بود، از جمله نامزدی بهترین فیلم مستقل در جشنواره انجمن فیلم استرالیا در سال ۲۰۱۲، بهترین فیلم نامه اورجینال در جشنواره بفتای ۲۰۱۲، نامزدی برندن گلیسون برای دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین هنرپیشه کمدی و همچنین برنده شدن جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین المللی فیلم برلین در سال ۲۰۱۱ از دیگر افتخارات این فیلم می باشد.

فیلم بعدی کالواری (۲۰۱۴)، فیلمی درام به نویسندگی و کارگردانی جان مایکل مک دونا محصول کشور ایرلند است. داستان این فیلم درباره یک کشیش خوش طینت با بازی برندن گلیسون است که به دنبال تهدید شدن در یک جلسه اعتراف، باید با نیروهای تاریکی که به او نزدیک می‌شوند مبارزه کند. این فیلم با استقبال خوب مخاطبین و منتقدین همراه شد. به طوری که با ثبت امتیاز ۷٫۶ از بین ۱۰۲۱۱ امتیاز در سایت ای ام دی بی و امتیاز ۸۹٪ از ۱۳۲ نقد و بررسی(منتقدان فیلم) و امتیاز ۳٫۵ از ۴ توسط نقد جناب گلن کنی منتقد سایت راجر ایبرت کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت.

داستان های آثار

شخصیت های این فیلم در نگاه اول کاریکاتوری به چشم می‌آیندو نشان داده می شود با وجود رفتن به کلیسا ایمانی ندارند، ولی رفته‌رفته با درگیر شدن در اعتقاد مردم شهر درمی‌یابیم که کلیسا با گذشته‌ای شرم‌آور و توشه‌ای مملو از رسوایی، چنان بدبینی را در قلب انسان‌های شهر کاشته که هر یک با بهانه‌ای نسبت به اندیشهٔ ایمان و توبه بی‌تفاوت‌اند. برندن گلیسون برای بازی در این فیلم توانست برنده جایزه بهترین بازیگر در جشنواره فیلم مستقل بریتانیا شود. ضمن اینکه فیلم توانست جایزه هیئات داوران را در جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۴ ببرد. از جوایز دیگر این فیلم می توان به برنده شدن جایزه بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه و بهترین نمایش نامه را در جشنواره فیلم و تلویزیون ایرلند، اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی شریف لطفی

آخرین فیلمی که مک دونا کارگردانی کرده است فیلم جنگ در همه چیز(۲۰۱۶) است که فیلمی در ژانر کمدی سیاه و همکارپلیسی است که فیلم نامه آن را نیز خودش نوشته است. از ستارگان فیلم می توان به الکساندر اسکارسگارد، مایکل پنا و تئو جیمز اشاره کرد. این فیلم در ۶۶امین جشنواره فیلم برلین در بخش پانوراما به نمایش درآمد. داستان این فیلم درباره دو پلیس فاسد در نیومکزیکو است که به باج گیری می پردازند و زمانی که سعی در ارعاب شخصی خطرناک می کنند اتفاقات فیلم رخ می دهد.

تاریخ تولد
January 19, 1967
سن
۵۳ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 1 BAFTA Film Award
Another 12 wins & 20 nominations

همسر: الیزابت ایوس
کتاب‌ها: Ned Kelly: The Screenplay
کودکان: ویلی مکدونا، ببز مکدونا
نامزد دریافت جایزه: جایزهٔ بفتای بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان مایکل مک‌دونا
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه