بیوگرافی جان مک‌تیرنان

4 سال پیش
بیوگرافی جان مک‌تیرنان
Rate this post

بیوگرافی جان مک‌تیرنان به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان مک‌تیرنان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی می باشد که به خاطر ساخت فیلم هایی نظیر سیزدهمین سلحشور (۱۹۹۹)، جان سخت ۳ (۱۹۹۵)، آخرین حرکت قهرمان (۱۹۹۳) و غارتگر (۱۹۸۷) مشهور می باشد. البته یکی از دلایل شهرت او به خاطر به زندان افتادنش از آوریل ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴ در پی شهادت دروغ به مامورین FBI نیز می باشد.

زندگینامه جان مک‌تیرنان

بیوگرافی جان مک‌تیرنان

فعالیت هنری

مک‌تیرنان در ۸ ژانویهٔ ۱۹۵۱ در آلبانی، نیویورک به دنیا آمد. پدرش یک وکیل و بازیگر بود. او قبل از فارغ التحصیلی با مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در مدرسه جولیارد تحصیل کرد. در سال ۱۹۸۶، او اولین فیلم سینماییاش را به نام خانه به‌دوش‌ها (۱۹۸۶) که فیلمی ترسناک با بازی پیرس برازنان، لسلی-آنه داون، نینا فوخ، و جان مک‌تیرنان نوشت و کارگردانی کرد. پس از آن فیلم علمی تخیلی و ترسناک غارتگر (۱۹۸۷) را با بازی آرنولد شوارزنگر کارگردانی کرد.

این فیلم داستان یک گروه ضربت امریکایی را نشان می دهد که برای نابودی گروهی آدمکش و مزدور پا به جنگلی می‌گذارند غافل از اینکه یک موجود فضایی شکارچی، در حالیکه می‌تواند خود را همرنگ محیط کند، انتظارشان را می‌کشد. ساخت فیلم غارتگر پانزده میلیون دلار هزینه در برداشت و توانست نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. موفقیت فیلم غارتگر باعث شد تا دنباله‌ای بر این فیلم تحت عنوان غارتگر ۲ با بازی دنی گلاور ساخته شود . بیگانه علیه غارتگر، بیگانه‌ها علیه غارتگر: مارش عزا و غارتگران دیگر فیلمهای مرتبط با فیلم غارتگر هستند .

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کریستین کریک

جان‌سخت(۱۹۸۸) اولین قسمت از مجموعه فیلم‌های اکشن جان‌سخت بود که با بازی بروس ویلیس توسط مک تیرنان کارگردانی شد. داستان این مجموعه درباره پلیسی جان سخت می باشد که با مفسدان و خلافکاران رودررو می شود. فیلم بعدی این کارگردان مرد پزشک(۱۹۹۲) نام دارد که فیلمی عاشقانه با بازی شون کانری و لورین براکو می باشد.

آخرین حرکت قهرمان

آخرین حرکت قهرمان(۱۹۹۳) دیگر فیلم جان مک‌تیرنان است که به نویسندگی شن بلک، دیوید آرنوت و ویلیام گولدمن و تهیه‌کنندگی جان مک‌تیرنان و آرنولد شوارتزنگر ساخته شد. داستان این فیلم درباره مأمور ویژه ای است که در پشت بام ساختمان با قاتلی درگیر می شود و کمی بعد معلوم می شود همه ی این ماجراها در یک فیلم «آرنولد شوارتزنگر» به نام «جک اسلیتر ۳» جریان داشته که در سینمایی پرت به نمایش درآمده است.

قسمت بعدی مجموعه جان سخت به نام جان‌سخت ۳(۱۹۹۵) به کارگردانی جان مک‌تیرنان و به نویسندگی جاناتان هنزلی ساخته شد. بروس ویلیس در نقش جان مک‌کلین بازیگر نقش اصلی این فیلم می‌باشد. دنبالهٔ این فیلم یعنی جان‌سخت ۴ ۱۲ سال بعد در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. پس از چند سال استراحت مک تیرنان فیلم اکشن تاریخی تخیلی سیزدهمین سلحشور(۱۹۹۹) را که بر پایه رمان مرده‌خواران اثر مایکل کرایتون نوشته شده بود کارگردانی کرد. در این فیلم آنتونیو باندراس و عمر شریف بازی می کردند. ۳ سال بعد فیلم دیگری از این کارگردان به نام توپ غلطان(۲۰۰۲) در ژانر علمی تخیلی با بازی کریس کلاین، ژان رنو اکران شد. توجه این فیلم بیشتر به لایه های اجتماعی و سیاسی جامعه بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جاوید مجلسی

آخرین فیلمی که مک تیرنان کارگردانی کرده است فیلم بیسیک (۲۰۰۳) با بازی جان تراولتا، کانی نیلسن و ساموئل ال. جکسون می باشد.
این کارگردان در سال ۱۹۹۷ توانست جایزه انجمن فیلم آمریکا را از آن خود کند.

فیلمشناسی (کارگردان)

پایگاه (فیلم۲۰۰۳)
رولربال (فیلم ۲۰۰۲)
سیزدهمین سلحشور (۱۹۹۹)
تاج و تخت توماس (فیلم۱۹۹۹)
جان سخت ۳ (۱۹۹۵)
آخرین حرکت قهرمان (۱۹۹۳)
پزشک مرد (فیلم۱۹۹۲)
شکار برای اکتبر سرخ (فیلم۱۹۹۰)
جان سخت (۱۹۸۸)
غارتگر (۱۹۸۷)
خانه‌به‌دوش‌ها (فیلم ۱۹۸۶)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان مک‌تیرنان
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه