بیوگرافی بیلی وایلدر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی بیلی وایلدر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 بیلی والدر متولد سال ۱۹۰۶ است. او آمریکایی اتریشی‌تبار بود، وی بازیگر، نویسنده ، تهیه کننده و روزنامه نگار می باشد و در بیش ۶۰ فیلم در ۵۰ سال بازی کرد. حتی یکی از کسانی بود که دوره های طلایی هالیوود را در فیلم سازی رقم زد. ” The Apartment” باعث شد که بتواند در میان تهیه کننده ها ، کارگردان ها و نویسنده ها اولین جایزه آکادمی اوارد را بدست آورد.

زندگینامه بیلی وایلدر

بیوگرافی بیلی وایلدر

فعالیت هنری

در اواخر ۱۹۲۰ بود که به کار نویسندگی در برلین روی آورد. بعد از اینکه حزب نازی ها قدرت گرفتند، بیلی مجبور شد که راهی پاریس شود. اولین کارگردانی خود را آن جا انجام داد. در سال ۱۹۳۳ رهسپار هالیوود شد و در سال ۱۹۳۹ هم نویسندگی کمدی رمانتیک ” Ninotchka” انجام داد. فیلم نامه هایی را نیز با رمان نویس مشهور ریموند کاندلر انجام داد. یکی دیگر از کارهای موفقش ” The Lost Weekend (1945)” بود. در سال ۱۹۵۰، نویسندگی ” Sunset Boulevard” را به انجام رسانید.

در اواسط دهه ۵۰، بیشتر در کارهای کمدی حضور داشت.در آن زمان در برنامه های ” The Seven Year Itch (1955)” و ” Some Like It Hot (1959)” و ” The Apartment (1960)”حضور داشت و کارگردانی چند برنامه نامزد اسکار را نیز برعهده داشت.
در آمریکا و هالیوود او در سال ۱۹۳۴ بود که توانست اقامت کامل بگیرد و شهروندی آمریکایی به حساب آید. در سال ۱۹۴۲، با حضور در ” Hold Back the Dawn” و ” Ball of Fire” توانست موفقیت بالایی ( فروش این دو فیلم بالا بود ) را کسب نماید. هم چنین اولین کارگردانی اش نیز در آمریکا ” The Major and the Minor” بود که در سال ۱۹۴۲ انجام داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کارن گیلان
سایر آثار

سومین فیلمش ” Double Indemnity (1944)” بود، این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان بود. در سال ۱۹۴۵ ، The Lost Weekend (1945)” یکی از مهم ترین فیلم های آمریکایی شد که تاثیر الکل را نشان می داد. در سال ۱۹۵۰، بیلی نویسندگی و کارگردانی ” Sunset Blvd” را به انجام رساند.

در دهه ۵۰، او کارگردانی ” Stalag 17 (1953)” و ” Witness for the Prosecution (1957)” عهده دار بود. وقتی پیشنهاد کار در پروژه ای طنز با بازی لرل و هاردی به او داده شد، در ابتدا او آن را رد کرد. بعد نیز در مورد کمدی جدید Marx Brothers ابراز نگرانی نمود.
در دهه ۵۰ وی در برنامه های زیادی بوده است.

در دهه ۶۰ هم او را در ” The Apartment”، ” One, Two, Three (1961) ” فیلمی با موضوع جنگ سرد می بینیم. در دهه ۶۰ سرعتش خیلی نسبت به قبل پایین آمد. در دهه بعد در سال ۱۹۷۰ او در ” The Private Life of Sherlock Holmes” ، ” Fedora (1978)” و ” Buddy Buddy (1981″ می بینیم. در سال ۲۰۰۲، در سن ۹۵ سالگی براثر بیماری قلبی و سرطان جان خود را از دست داد.

نام کامل
Samuel Wilder
تاریخ تولد
June 22, 1906
تاریخ مرگ
March 27, 2002
سن
۹۵ سال
حرفه
بازیگر و کارگردان
جوایز
Won 6 Oscars.
Another 44 wins & 56 nominations.

فیلم‌شناسی

۱۹۳۴ – بذر بد
۱۹۳۹ – نیمه شب
۱۹۴۱ – طلوع را متوقف کن
۱۹۴۲ – بزرگ‌تر و کوچک‌تر
۱۹۴۳ – پنج گور تا قاهره
۱۹۴۴ – غرامت مضاعف
۱۹۴۵ – آخر هفته از دست رفته
۱۹۴۸ – والس امپراطوری
۱۹۴۸ – رابطهٔ خارجی
۱۹۵۰ – سان‌ست بلوار
۱۹۵۱ – تک خال در حفره
۱۹۵۳ – استالاگ ۱۷
۱۹۵۴ – سابرینا
۱۹۵۵ – خارش هفت‌ساله
۱۹۵۷ – روح سنت لوئیز
۱۹۵۷ – عشق در بعدازظهر
۱۹۵۷ – شاهدی برای تعقیب
۱۹۵۹ – بعضی‌ها داغشو دوست دارند
۱۹۶۰ – آپارتمان
۱۹۶۱ – یک، دو، سه
۱۹۶۳ – ایرما خوشگله
۱۹۶۴ – احمق مرا ببوس
۱۹۶۶ – شیرینی شانس
۱۹۷۰ – زندگی خصوصی شرلوک هلمز
۱۹۷۲ – آوانتی
۱۹۷۳ – صفحهٔ اول
۱۹۷۸ – فدورا
۱۹۸۱ – بادی بادی

مطلب مرتبط:  بیوگرافی خسرو شکیبایی

جوایز مهم

یک عمر دستاورد هنری – انجمن فیلم مرکز لینکلن – به سال ۱۹۸۲
یک عمر دستاورد هنری – مدال ملی هنر – به سال ۱۹۹۳
گلدن گلوب: برنده بهترین کارگردانی – ۱۹۴۵

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی بیلی وایلدر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه