بیوگرافی آلخاندرو آمنابار

4 سال پیش
بیوگرافی آلخاندرو آمنابار
2.2/5 - (6 امتیاز)

بیوگرافی آلخاندرو آمنابار به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آلخاندرو آمنابار نویسنده، کارگردان و آهنگساز شیلی-اسپانیایی می باشد. از فیلم های مهمی که کارگردانی کرده است می توان به تز(۱۹۹۶)، چشمانت را باز کن(۱۹۹۷)، دیگران(۲۰۰۱) و دریای درون(۲۰۰۴) اشار کرد. از جمله افتخارات او می توان به ۹ بار برنده شدن جایزه گویا، دوبار جایزه فیلم اروپا و یک اسکار نام برد. او فیلم نامه تمام ۶ فیلم بلندی که کارگردانی کرده است را خودش نوشته است و تقریبا تمام موسیقی و موسیقی متن این فیلم ها را خودش ساخته است.

زندگینامه آلخاندرو آمنابار

بیوگرافی آلخاندرو آمنابار

فعالیت هنری

آمنابار در ۳۱ مارس ۱۹۷۲ در سانتیاگو پایتخت کشور شیلی متولد شد. پدر او شیلیایی و مادرش اسپانیایی بود. و از کودکی علاقه زیادی به سینما و موسیقی داشت؛ و مرتباً به سینما می‌رفت و با کیبورد و یا گیتار ملودی‌هایی می‌ساخت. او در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ دو فیلم کوتاه ساخت.

اولین فیلم بلند این کارگردان تز(۱۹۹۶) نام داشت. این فیلم به تهیه کنندگی خوزه لوئیس کوئردا و نویسندگی خودش و متئو گیل ساخت که نقدهای خوبی را برای او به همراه داشت. این فیلم توانست هشت نامزدی جایزه گویا را به دست آورد که هفت جایزه شامل جایزه بهترین فیلم را برد. در این فیلم آنا تورنت، ادواردو نوریگا و فله مارتینتس بازی می کنند. داستان آن نیز درباره دانشجوی رشته سینما است که در حال تحقیق برروی پایان‌نامه‌ اش با موضوعِ خشونتِ دیداری ـ شنیداری است که بعد از مرگ استادش، فیلمی را که باعث مرگ استادش شده‌است را میدزدد و درمی یابد که فیلم، صحنه‌های شکنجه و مرگِ یکی از دانشجوهای دانشگاه است. این فیلم با هزینه اندکی معادل ۷۰۰ هزار دلار ساخته شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مرضیه (خدیجه اشرف‌السادات مرتضایی)
چشمانت را باز کن

فیلم بعدی این کارگردان چشمانت را باز کن(۱۹۹۷)، نام داشت که در آن ادواردو نوریگا،پنه‌لوپه کروز، فله مارتینس و نجوا نیمری به هنرنمایی پرداخته‌اند. در سال ۲۰۰۱ نسخه هالیوودی این فیلم به نام آسمان وانیلی و به کارگردانی کامرون کراو و بازی بازیگرانی چون تام کروز، کامرون دیاز، پنه لوپه کروز و کرت راسل ساخته شد. این فیلم داستان جوانی ثروتمند و جذاب است که با دختران ارتباط برقرار کرده و پس از مدتی از آنها جدا می شود. اما در آخرین رابطه اش در یک تصادف اتومبیل، سزار چهره ی زیبایش را از دست می دهد.

اولین فیلم انگلیسی زبان این کارگردان فیلمی گوتیک ترسناک آمریکایی-اسپانیایی با بازی ستاره هالیوودی نیکول کیدمن می باشد. این فیلم ۸ جایزهٔ گویا، که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی می‌شود، را برد. ین فیلم اولین فیلم انگلیسی‌زبانی است که برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم گویا شده‌است، بدون آن‌که حتی یک کلمه اسپانیایی در آن صحبت شده باشد.

داستان این فیلم درباره مادری است که همراه دو فرزندش در یک خانه زندگی میکنند و بچه ایش به نوعی بیماری نادر حساسیت به نور دچارند و نمی توانند از منزل خارج شوند. تا اینکه فرزندان او به وجود شبحی در منزل پی می برند. این فیلم در زمان اکرانش و در هفته اول ۱۴ میلیون دلار در هفتهٔ نخست به‌دست آورد و در ردهٔ چهارمین فروش گیشه‌ای قرار گرفت. این فیلم با بودجه ۱۷ میلیون دلاری در نهایت توانست ۲۰۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد. این فیلم نامزد یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه بفتا هم شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سهراب پاکزاد
فیلم دریای درون

آمانبار در سال ۲۰۰۴ فیلم دریای درون(۲۰۰۴) ار با بازی خوب خاویر باردم را به نمایش درآورد. این فیلم ۱۴ جایزه گویا و در مراسم جایزه اسکار سال ۲۰۰۴ (۷۷امین دوره)، برندهٔ اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد. این فیلم همچنین برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز نیز شد.این فیلم اقتباسی از زندگی واقعی رامون سمپدرو ملوان جوانی است که در یک حادثه دچار شکستگی استخوان گردن و قطع نخاع می‌شود. او به مدت ۲۹ سال تلاش کرد دادگاه حق مرگ آسان را برای او به رسمیت بشناسد تا او بتواند به زندگی خود پایان دهد.

آگورا (۲۰۰۹) فیلمی در سبک درام تاریخی به کارگردانی آمانبار است که در لفظ یونان باستان به معنای مجلس یا محفل و مکان تجمع است. داستان این فیلم درباره هیپاتیا با بازی ریچل وایس، بانوی ستاره‌شناس و فیلسوف در اسکندریه در دوران حکومت روم بر این سرزمین در قرن چهارم میلادی و رابطه او با دو رقیب عشقی، یکی برده‌اش داووس (مکس مینگلا) و دیگری اشراف‌زاده‌ای به‌نام اریستس (اسکار آیزاک) است. این فیلم با بودجه ۷۳ میلیون دلاری ساخته شد که تا آن زمان گران قیمت ترین و پرهزینه ترین فیلم تاریخ اسپانیا شناخته می شد.

رگرسیون (۲۰۱۵) فیلمی در ژانر تریلر روانشناسانه و ترسناک است که آخرین فیلم به کارگردانی آلخاندرو آمنابار است. بازیگران این فیلم می توان به اتان هاوک و اما واتسون با دیوید تولیس اشاره کرد. داستان فیلم درباره ی کارآگاهی ماجراجو به نام بروس کنر می باشد که قرار است بازپرسیِ ماجرای فردی به نام آنجلا گِری را بر عهده بگیرد، کَسی که پدرش را به جرمی غیر قابل باور متهم کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی یوکو کانو
مشخصات کلی:

تاریخ تولد:
۳۱ مارس ۱۹۷۲ (سن ۴۷ سال)، سانتیاگو، شیلی
همسر:
دیوید بلانکو (ازدواج ۲۰۱۵)
جوایز:
جایزهٔ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان
خواهر و برادر:
ریکاردو آمنابار
آلبوم‌ها:
Mar adentro

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آلخاندرو آمنابار
2.2/5 - (6 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه