بیوگرافی کلود شابرول

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی کلود شابرول به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 کلود شابرول کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و تهیه‌کننده فرانسوی بود که یکی از بنیان‌گذاران موج نوی سینمای فرانسه به شمار می‌رفت که در اواخر سال ۱۹۵۰ میلادی به شهرت رسید.

زندگینامه کلود شابرول

بیوگرافی کلود شابرول

فعالیت هنری

کلود شابرول طی پنجاه سال فعالیت در حوزهٔ فیلم‌سازی، بیش از ۷۰ فیلم و برنامه تلویزیونی ساخت و یکی از پرکارترین فیلم‌سازان فرانسوی بود. او از زمان آغاز به‌کار نشریه معتبر کایه دو سینما از نویسندگان آن بود. از اولین فیلم های او میتوان به سرژ خوش‌تیپ(۱۹۵۸) و پسرعموها (۱۹۵۹) و از آخرین کارهایش به دختر دو شقه (۲۰۰۷) و بلامی (۲۰۰۹) اشاره کرد. او در کارهایش از آثار بزرگ ادبی فرانسه مثل مادام بواری استفاده میکرد.

فیلم‌های کلود شابرول بر نشان دادن جنبه‌های زندگی بورژوازی (طبقهٔ متوسط) فرانسه تأکید داشت و با پرده‌برداری از ماهیت این طبقه، کوشید تا دورویی‌ها، خشونت‌ها و کینه‌هایی را که در پشت این پرده در فوران بود را به نمایش درآورد. به گفته خودش او به همان طبقه بورژوازی متعلق بود. کارهای او را از دیدگاه سبکِ معمایی و دلهره‌آمیز بودن، همتای آثار آلفرد هیچکاک کارگردان معروف انگلیسی می‌دانند.

شابرول در ۲۴ ژوئن سال ۱۹۳۰ در پاریس به دنیا آمد. بعد از تحصیل در درشته ادبیات و حقوق کار در مجله معتبر کایه دو سینما را شروع کرد و در این نشریه به نقد فیلم می پرداخت. شروع فعالیت سینماییش با تهیه کنندگی فیلم هایی از کارگردانان مطرح آن دوران نظیر ژاک ریوت، فیلیپ دوبرکا و ژاک دونیول والکروز همراه بود. اولین فیلمی که کارگردانی کرد فیلم سرژ خوش‌تیپ(۱۹۵۸) با بازی ژان-کلود برایلی، برنادت لافون، و کلود شابرول بود. در این فیلم علاوبر بازیگری، تهیه کننده و نویسنده نیز خودش بود. داستان این فیلم درباره بازگشت یک مرد به دهکده زادگاهش پس از مدت‌ها غیبت از آن است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی یاسمن مرآتی
فیلم پسرعموها

یک سال بعد با فیلم پسرعموها (۱۹۵۹) توانست جایزه خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را برنده شود. از بازیگران آن می‌توان به ژان-کلود برایلی و استفان اودران اشاره کرد.

پس از کارگردانی چندین فیلم از قبیل جوانان زن‌باز (۱۹۶۱)، چشم پلید (۱۹۶۲)، اوفلیا (۱۹۶۳)، لاندرو (۱۹۶۳)، رسوایی (۱۹۶۷) و راه کورینت (۱۹۶۷) یکی از بهترین فیلم هایش را به نام دختران بد (۱۹۶۸) کارگردانی کرد. در این فیلم فرانسوی-ایتالیایی بازیگرانی همچون استفان اودران، ژان لویی ترنتینیان، و ژاکلین ساسارد بازی می کردند.

داستان این فیلم درباره رابطه دردآور همجنس گرایی بین دو زن شخصیت اول داستان بود. اودران برای بازی در این فیلم برنده خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره ۱۸ بین المللی فیلم برلین گردید. پس از آن فیلم همسر بی‌وفا (۱۹۶۹) را با بازی استفان اودران کارگردانی نمود. قصاب (۱۹۷۰) نیز فیلمی مهیج به کارگردانی کلود شابرول است که از بازیگران آن می‌توان به استفان اودران، ژان یان، و دومینیک زاردی اشاره کرد.

از دیگر فیلم های شابرول می توان به جدایی (۱۹۷۰)، درست پیش از شب (۱۹۷۱)، دهه شگفت‌انگیز (۱۹۷۱)، دکتر پوپول (۱۹۷۲)، عروسی در خون (۱۹۷۳)، نادا (۱۹۷۴)، بی‌گناهان با دست‌های آلوده (۱۹۷۵)، جادوگران (۱۹۷۶)، جنون زنان بورژوا (۱۹۷۶)، آلیس با آخرین گریز (۱۹۷۷)، رابطه‌های خونی (۱۹۷۸)، ویولت نوزی‌یر (۱۹۷۸)، اسب غرور (۱۹۸۰)، و ارواح کلاه‌دوز (۱۹۸۲) اشاره کرد.

خون دیگران

خون دیگران (۱۹۸۴) فیلم دیگر شابرول است که در سبک درام و بر اساس رمانی به همین نام اثر سیمون دو بووار ساخته شد. ا ین فیلم در اصل یک مجموعه کوچک تلویزیونی سه ساعته بود که برای نمایش در سینما ۴۰ دقیقه از آن کوتاه شد. از بازیگران آن نیز می توان به جودی فاستر، مایکل اونتاکین و سام نسل اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی علیرضا آرا

از فیلم های بعدی او می توان به بازرس لاواردین (۱۹۸۶) با بازی ژان-کلود برایلی و برنادت لافون، صورتک‌ها (۱۹۸۷) با بازی فیلیپ نوآره و روبن رنوچی، داستان زنان (۱۹۸۸) با بازی ایزابل هوپر و فرانسوا کلوزه اشاره کرد. این فیلم که از داستانی واقعی الهام گرفته شده درباره زنی است که در زمان جنگ جهانی دوم در فرانسه تحت اشغال آلمان زندگی می‌کند و ناچار است به سختی از دو کودک خردسالش مراقبت کند و مجبور می شود به کسب و کار غیرقانونی سقط جنین بپردازد.

دکتر ام

یکی از معدود فیلم های جنایی، علمی–تخیلی، و درام این کارگردان دکتر ام(۱۹۹۰) می باشد که با بازی آلن بیتس و جنیفر بیلز بر اساس فیلم دکتر مابوزه: قمارباز اثر فریتس لانگ ساخته شد. سپس فیلم مادام بوواری (۱۹۹۱) را با بازی ایزابل هوپر، دومینیک زاردی، و فرانسوا پریه کارگردانی کرد. پس از ساخت چندین فیلم یکی از معروف ترین کارهایش به نام بابت شکلات متشکرم (۲۰۰۰) را با بازی ایزابل هوپر و آنا موگلالیس کارگردانی کرد. بعد از آن گل رنج (۲۰۰۲) با بازی بونوآ ماژیمل و ناتالی بای و ساقدوش (۲۰۰۴) با بازی بونوآ ماژیمل و اورور کلمان را کارگردانی کرد.

از آخرین فیلم های شابرول می توان به اورور کلمان(۲۰۰۶) با بازی ایزابل هوپر و فرانسوا برلئان، دختر دو شقه (۲۰۰۷) اشاره کرد. اما آخرین فیلم کلود شابرول فیلم بلامی (۲۰۰۹) می باشد که در ایالات متحده با نام بازرس بلامی شناخته شده است. در این فیلم جنایی ژرار دوپاردیو و کلوویس کرنیاک بازی میکنند. کلود شابرول در روز شنبه، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۰ در پاریس درگذشت و جمعیت بزرگی از هنرمندان و دوستداران سینما، تابوت سینماگر نامی فرانسه را در مراسمی رسمی از جلوی بنای فیلمخانه در پاریس مشایعت کردند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فدریکو فلینی
فیلم‌شناسی

سرژ خوش‌تیپ (۱۹۵۸)
پسرعموها (۱۹۵۹)
محکم‌کاری (۱۹۵۹)
زنان خوش قلب (۱۹۶۰)
جوانان زن‌باز (۱۹۶۱)
هفت گناه کبیره (۱۹۶۲، کوتاه – فصل: حرص)
چشم پلید (۱۹۶۲)
اوفلیا (۱۹۶۳)
لاندرو (۱۹۶۳)
زیباترین کلاهبرداری دنیا (۱۹۶۴، کوتاه – فصل: مردی که برج ایفل را فروخت)
ببر گوشت تازه دوست دارد (۱۹۶۴)
پاریس از نظر … (۱۹۶۵، کوتاه – فصل: لاموئت)
ماری شانتال علیه دکتر کا (۱۹۶۵)
ببر خود را دینامیت معطر می‌کند (۱۹۶۵)
خط فاصل (۱۹۶۶)
رسوایی (۱۹۶۷)
راه کورینت (۱۹۶۷)
دختران بد (۱۹۶۸)
همسر بی‌وفا (۱۹۶۹)
که حیوان بمیرد (۱۹۶۹)
قصاب (۱۹۷۰)
جدایی (۱۹۷۰)
درست پیش از شب (۱۹۷۱)
دهه شگفت‌انگیز (۱۹۷۱)
دکتر پوپول (۱۹۷۲)
عروسی در خون (۱۹۷۳)
نادا (۱۹۷۴)
بی‌گناهان با دست‌های آلوده (۱۹۷۵)
جادوگران (۱۹۷۶)
جنون زنان بورژوا (۱۹۷۶)
آلیس با آخرین گریز (۱۹۷۷)
رابطه‌های خونی (۱۹۷۸)
ویولت نوزی‌یر (۱۹۷۸)
اسب غرور (۱۹۸۰)
ارواح کلاه‌دوز (۱۹۸۲)
خون دیگران (۱۹۸۴)
بازرس لاواردین (۱۹۸۶)
صورتک‌ها (۱۹۸۷)
داستان زنان (۱۹۸۸)
فریاد بوف (۱۹۸۸)
روزهای آرام در کلیشی (۱۹۹۰)
دکتر ام (۱۹۹۰)
مادام بوواری (۱۹۹۱)
بتی (فیلم) (۱۹۹۲)
چشم ویشی (۱۹۹۳)
دوزخ (فیلم) (۱۹۹۴)
مراسم (فیلم) (۱۹۹۵)
کلاهبردار (۱۹۹۷)
بابت شکلات متشکرم (۲۰۰۰)
گل رنج (۲۰۰۲)
ساقدوش (۲۰۰۴)
کمدی قدرت (۲۰۰۶)
دختر دو شقه (۲۰۰۷)
بلامی (۲۰۰۹)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی کلود شابرول
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه