بیوگرافی جان کارپنتر

4 سال پیش
بیوگرافی جان کارپنتر
5/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی جان کارپنتر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان هاوارد کارپنتر کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، آهنگساز، نوازنده آمریکایی است که با ساخت فیلم هایی در ژانر ترسناک، اکشن و علمی تخیلی در هالیوود شهرت یافته است.

زندگینامه جان کارپنتر

بیوگرافی جان کارپنتر

فعالیت هنری

از کارپنتر به دلیل ساخت آثاری شاخص در این ژانر به عنوان یکی از سلاطین وحشت یاد می‌کنند. اگرچه فیلم های اولیه این کارگردان از قبیل هالووین (۱۹۷۸)، الویس (۱۹۷۹)، مه (۱۹۸۰) مورد توجه مخاطبین قرار گرفت اما به مرور جای خود را در هالیوود تثبیت کرد و با فیلم های موفق همانند خاطرات یک مرد نامرئی (۱۹۹۲)، دهکده نفرین‌شدگان (۱۹۹۵)، فرار از لس آنجلس (۱۹۹۶) به کار خود ادامه داد. او همچنین به خاطر ساخت اکثر موسیقی های فیلم هایش شهرت دارد. او همچنین توانسته بود یک جایزه برای بهترین موسیقی فیلم در خون آشام ها (۱۹۹۸) به دست آورد.

کارپنتر در ۱۶ ژانویه سال ۱۹۴۸ در کارتاژ، نیویورک به دنیا آمد. پدرش جان موسیقی‌دان بود و او از همان کودکی این هنر را از پدرش آموخت. علاقه او از همان دوران جوانی به فیلم‌های وسترن و فیلم‌های علمی ـ تخیلی ارزان‌قیمت دهه ۱۹۵۰ باعث شد در اوایل دههٔ ۱۹۶۰ وارد مدرسهٔ فیلم‌سازی دانشگاه کالیفرنیا شد و چهارده سال بعد اولین فیلم بلندش به نام ستاره تاریک(۱۹۷۴) را درحالیکه دانشجو بود ساخت که فیلمی علمی ـ تخیلی بود. خودش نیز نویسندگی ، تهیه کنندگی، تهیه موسیقی فیلم و یکی از نقش های اصلی را نیز به عهده داشت.

در این فیلم با نگاهی نو و ایده های فراوان ظهور یک کارگردان قدرتمند را رقم زد.اما اولین فیلم حرفه‌ای‌اش، حمله به کلانتری ۱۳ (۱۹۷۶) نام داشت. این فیلم بازسازیِ از فیلم ریو براوو(۱۹۵۹) ساختهٔ هاوارد هاکس و با برداشتی آزاد از فیلم شب مردگان زنده ساخته جرج. ای رومر بود. از بازیگران آن می توان به آیوستین استوکر، داروین جاستون و لاری زیمر اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمدعلی حدادیان
هالووین

فیلم بعدی کارپنتر ، هالووین (۱۹۷۸) نام دارد که فیلمی ترسناک و اسلشر است که نویسندگی و آهنگ‌سازیِ آن را نیز کارپنتر بر عهده داشت. هالووین به یکی از تأثیرگذارترین، پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد. داستان فیلم دربارهٔ قاتلی روانی به نام مایکل مایرز است که قصد کشتن قهرمان داستان، لوری استرود را دارد.

بسیاری از عناصر این فیلم به رکن اصلی فیلم‌های این ژانر تبدیل شدند. از سویی دیگر، نحوهٔ روایت فیلم وجلوه‌های بصری اش، ژانر فرسوده وحشت را احیا کرد. علاوه بر این می‌توان گفت که هالووین، زیر شاخه‌ای تحت عنوان اسلشر را برای ژانر وحشت به معنی واقعی کلمه ثبت کرد که تا به امروز ادامه یافته است. این فیلم مستقل و کم‌بودجه، پرفروش شد و نام کارپنتر را برسر زبان‌ها انداخت. این فیلم با بودجه ۳۲۵ میلیون دلاری توانست بیش از ۷۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. فیلم بعدی جان کارپنتر، الویس (۱۹۷۹) نام داشت که این فیلم درباره بخشی از زندگی سلطان فقید راک اند رول یعنی الویس پریسلی ساخته شده است. کرت راسل در این فیلم در نقش الویس پریسلی بازی کرد.

فیلم ترسناک مه

آغاز دهه هشتاد برای این کارگردان با کارگردانی فیلم ترسناک مه (۱۹۸۰) رقم خورد. داستان این فیلم درباره شهر کوچکی است که به واسطه اعمال کثیف مردمانش، مخلوقاتی عجیب و ترسناک در آن خلق می شوند که از دل مه بیرون می آیند. برای ساخت این فیلم تنها یک میلیون دلار هزینه شد اما در گیشه بیش از بیست و یک میلییون دلار فروش کرد. سپس فیلم فرار از نیویورک (۱۹۸۱) که ژانری اکشن و آخرالزمانی داشت را کارگردانی کرد. خواننده معروف سبک سول و ریتم اند بلوز ایزاک هیز در این فیلم ایفای نقش کرده است. از بازیگران آن می توان به کرت راسل، لی وان کلیف و ایزاک هیز نام برد. اما فیلم بعدی او موجود (۱۹۸۲) نام داشت که باز هم در ژانر علمی-تخیلی و ترسناک و به نویسندگی بیل لنکستر بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فرهاد دهقان
داستان این فیلم

داستان این فیلم نیز درباره یک موجود فضایی بود که با قتل انسانها تغییر شکل می‌داد و به شکل آنها در می آمد و اعضای یک ایستگاه فضایی با او درگیر می شدند. کریستین (۱۹۸۳)، یک فیلم دیگر در سبک ترسناک، معمایی و مهیج به کارگردانی جان کارپنتر بود که داستان آن درباره پسری بود که با خرید یک خودروی غیرعادی و عجیب طبیعت و عادات او تغییر می کند. بعد از آن آدم‌فضایی (۱۹۸۴) را کارگردانی کرد که یک فیلم در سبک رمانتیک و علمی–تخیلی با بازی جف بریجز، کارن آلن و چارلز مارتین اسمیت بود.

فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک(۱۹۸۶) یکی از معدود فیلم های او در سبک اکشن، فانتزی، رزمی و کمدی بود که باز هم کرت راسل نقش اول آن را برعهده داشت. داستان این فیلم نیز درباره راننده کامیونی است که با رساندن دوستش برای دیدن نامزدش به فرودگاه وارد نبردی بین خیر و شر می شود. شاهزاده تاریکی (۱۹۸۷) یک فیلم در سبک ترسناک و فانتزی به کارگردانی جان کارپنتر است که از بازیگران آن می‌توان به دونالد پلیسنس، ویکتور وانگ، لیسا بلونت و آلیس کوپر اشاره کرد.

آنها زنده هستند

آنها زنده هستند (۱۹۸۸) نیز در سبک ترسناک، علمی–تخیلی، و اکشن با بازیگرانی همچون کیث دیوید، مگ فاستر، ریموند سنت ژاکوس، و جورج باک فلاور ساخته شد. خاطرات یک مرد نامرئی (۱۹۹۲) فیلم دیگر جان کارپنتر است که فیلمی در سبک علمی–تخیلی و کمدی با بازی چوی چیس و داریل هاناه می باشد. داستان آن درباره فردی بود که بر اثر یک حادثه تبدیل به مردی نامرئی شده‌است و وارد دنیای جاسوسی شده و به یک مامور نامرئی سی‌آی‌ای تبدیل می شود.

دهکده نفرین‌شدگان (۱۹۹۵) دیگر فیلم ترسناک کارپنتر است که درباره زنانی در یک شهر کوچک در آمریکا است که کودکانی بیگانه را که بدن انسان‌ها را تسخیر کرده‌اند به دنیا می‌آورند. این فیلم با بودجه ۲۲ میلیون دلاری ساخته شد اما توانست فقط ۹ میلیون دلار فروش کند. در مین سال فیلمی موفق به نام در کام جنون(۱۹۹۵) را نیز کارگردانی کرد که یک فیلم در سبک نئو نوآر، ترسناک، مهیج و معمایی بود. یک سال بعد فیلم فرار از لس آنجلس (۱۹۹۶) را در سبک اکشن و علمی–تخیلی کارگردانی کرد. از دیگر فیلم های او می توان به فیلم ترسناک، و اکشن خون‌آشامان (۱۹۹۸) با بازی جیمز وودز و دانیل بالدوین و فیلم ارواح مریخ (۲۰۰۱) با بازی آیس کیوب، ناتاشا هنستریج، جیسون استاتهام اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پژمان یاوری

پس از یک دهه عدم فعالیت به دلیل عدم پشتیبانی، آخرین فیلمش را به نام نگهبان (۲۰۱۰) کارگردانی کرد. داستان این فیلم ترسناک درباره دختری است که به اجبارِ نیروی پلیس، محکوم به بستری‌شدن در یک مرکز روان‌درمانی می‌شود، متوجه می‌گردد که نیرویی شیطانی قصد جانش را دارد. این فیلم مستقل ساخته شد و فیلمی موفق و ارزشمند ولی نه پرفروش، در ژانر وحشت به حساب می‌آید.

فیلمشناسی

ستاره تاریک (۱۹۷۴)
حمله به کلانتری ۱۳ (۱۹۷۶)
هالووین (۱۹۷۸)
الویس (۱۹۷۹)
مه (۱۹۸۰)
فرار از نیویورک (۱۹۸۱)
موجود (۱۹۸۲)
کریستین (۱۹۸۳)
آدم‌فضایی (۱۹۸۴)
مشکل بزرگ در چین کوچک (۱۹۸۶)
شاهزاده تاریکی (۱۹۸۷)
آنها زنده هستند (۱۹۸۸)
خاطرات یک مرد نامرئی (۱۹۹۲)
دهکده نفرین‌شدگان (۱۹۹۵)
فرار از لس آنجلس (۱۹۹۶)
خون‌آشامان (۱۹۹۸)
ارواح مریخ (۲۰۰۱)
نگهبان (۲۰۱۰)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان کارپنتر
5/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه