بیوگرافی دیوید فرانکل

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی دیوید فرانکل به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 دیوید فرانکل فیلمساز ، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی می باشد. این کارگردان در کارنامه خودش جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه زنده اکشن را برای فیلم خاطرات عزیز(۱۹۹۶) دارد. شهرت او با فیلم شیطان پرادا می‌پوشد(۲۰۰۶) آغاز گردید که علاوه بر فروش بسیار عالی و جلب نظر منتقدان، موفق به دریافت نامزدی اسکار گردید. او پسرِ سردبیر اجرایی سابق نیویورک تایمز است.

زندگینامه دیوید فرانکل

بیوگرافی دیوید فرانکل

فعالیت هنری

فرانکل در ۲ آوریل سال ۱۹۵۹ در نیویورک، ایالت متحده آمریکا در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. پدرش ماکس فرانکل، سردبیر اجرایی سابق نیویورک تایمز و یک مقاله نویس است. اولین فیلم این کارگردان یک کمدی رمانتیک به نام راپسودی میامی(۱۹۹۵) با بازی سارا جسیکا پارکر، گیل دم، آنتونیو باندراس، میا فارو، پل مازورسکی، کوین پولاک، باربارا گاریک می باشد.

سپس فیلم کوتاهی به نام خاطرات عزیز(۱۹۹۶) را با بازی بیبی نیوورتس، و نویسندگی خودش کارگردانی کرد. پس از اینکه پخش این فیلم توسط شبکه ABC رد شد،فیلمش را با کمی ویرایش در یک تئاتر لس آنجلس برای یک آخر هفته در نوامبر سال ۱۹۹۶ نمایش داد که همین موضوع باعث دیده شدن و تحسین فیلمش شد به گونه ای که در ۶۹ امین مراسم اسکار همان سال برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه اکشن زنده گردید.

دومین فیلم بلندی که فرانکل کارگردانی کرد فیلمی کمدی درام به نام شیطان پرادا می‌پوشد(۲۰۰۶) بود. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته لورن ویزبرگر ساخته شده بود. در این فیلم مریل استریپ در نقش یک سردبیر قدرتمند مجله ی مد، و آن هاتاوی در نقش یک تازه فارق التحصیلی است که به نیویورک آمده و دستیارش می شود، بازی میکنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کوین مک‌دانلد
جوایز مهم

امیلی بلانت و استنلی توچی از دیگر بازیگران این فیلم می باشند. این فیلم علاوه بر برنده شده جوایز بسیاری در جشنواره های گوناگون، موفق شد در دو رشتهٔ بهترین طراحی لباس و بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازیِ مریل استریپ نامزد جایزه اسکار شود. علاوه بر اینها برنده جایزه فیلم سال از بنیاد فیلم آمریکا شده است و در لیست ۱۰ فیلم برتر جایزه انجمن منتقدین آمریکایی-افریقایی قرار دارد. این فیلم با بودجه ای ۴۱ میلیون دلاری ساخته شد و موفق شد به فروش جهانی ۳۲۶ میلیون دلار دست یابد.

مارلی و من (۲۰۰۸) عنوان فیلمی در سبک کمدی-درام به کارگردانی دیوید فرانکل است که در آن بازیگرانی همچون اوون ویلسون، جنیفر آنیستون، اریک دین، آلن آرکین، هیلی هادسون، هیلی بنت، کاتلین ترنر و نیتن گمبل ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم با بودجه ای ۶۰ میلیون دلاری ساخته شد و موفق شد به فروش جهانی ۲۴۷ میلیون دلار دست یابد.

سال بزرگ(۲۰۱۱) عنوان فیلم بعدی فرانکل است که در آن جل بلک، استیو مارتین، اوون ویلسون بازی می کنند. داستان این فیلم درباره سه نفر از دوستداران پرندگان هست که برای مسابقه‌ای به منطقه خاص می‌روند تا خاص‌ترین پرندگان را شکار کنند. این فیلم بر خلاف فیلم های قبلی این کارگردان با شکست تجاری همراه شد و علارقم صرف بودجه ۴۱ میلیون دلاری تنها توانست ۷ میلیون دلار درآمد کسب کند.

امید می‌روید

امید می‌روید (۲۰۱۲) فیلمی دیگر از قرانکل است که در سبک درامِ کمدی-رمانتیکی ساخته شد. این فیلم علاوه بر نامزدی بهترین هنرپیشه برای مریل استریپ در ۷۰ امین مراسم گلدون گلوب سال ۲۰۱۳، موفق شد جایزهٔ انتخابِ مردمِ گلدن گلوب را از آنِ خود کند. در این فیلم بازیگرانی از قبیل مریل استریپ، تامی لی جونز و استیو کارل ایفای نقش میکنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهشاد مختاری

یک شانس(۲۰۱۳) عنوان فیلم بعدی است که فرانکی کارگردانی کرده است. این فیلم درام و زندگیینامه ای درباره خواننده اپرا و برنده استعدادیابی بریتانیایی پاول پاتز می باشد. پس از آن فیلم زیبایی موازی(۲۰۱۶) را با بازی ویل اسمیت، ادوارد نورتون، کیرا نایتلی، مایکل پنیا کارگردانی کرد. استان فیلم در مورد یک مرد موفق نیویورکی است که از تراژدی شخصی رنج می‌برد و به همین دلیل، در زندگی‌اش گوشه‌گیر شده و دوستانش سعی در بهبود حال او دارند.

فیلم‌شناسی
۱۹۹۵: میامی راپسودی
۱۹۹۶: دفتر خاطرات عزیزم
۲۰۰۲: درست مثل شما تصور کرد
۲۰۰۶: شیطان پرادا می‌پوشد
۲۰۰۸: مارلی و من
۲۰۱۱: سالِ بزرگ
۲۰۱۲: امید می‌روید
۲۰۱۳: یک شانس
۲۰۱۶: زیبایی موازی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دیوید فرانکل
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه