بیوگرافی جان جی. آویلدسن

4 سال پیش
بیوگرافی جان جی. آویلدسن
Rate this post

بیوگرافی جان جی. آویلدسن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان جی. آویلدسن کارگردان یک آمریکایی می باشد که تاکنون توانسته است برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شود. او این جایزه را به خاطر کارگردانی فیلم راکی(۱۹۷۶) به دست آورد. از دیگر اثار او می توان به بازگشت به عشق(۱۹۶۹)، جوئی(۱۹۷۰)، سه گانه پسرکاراته(۱۹۸۴، ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹) اشاره کرد.

زندگینامه جان جی. آویلدسن

بیوگرافی جان جی. آویلدسن

فعالیت هنری

آویلدسن در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۳۵ در اک پارک ایالت ایلینویز بدنیا آمد. او در مدرسه هاچکیس و دانشگاه نیویورک تحصیل کرد. پس از شروع کردن به عنوان دستیار کارگردان در فیلم های کارگردانانی نظیر آرتور پن و اوتو پرمینجر، اولین فیلم بلند خود را با عنوان بازگشت به عشق(۱۹۶۹) کارگردانی کرد. پس از آن فیلمی دیگر به نویسندگی اگوئن پرایس به نام حدس بزن امروز در مدرسه چه آموختیم؟(۱۹۷۰) را کارگردانی کرد که در فستیوال فیلم کن در همان سال اکران شد. این فیلم با وجود اینکه قبل از فیلم جوئی(۱۹۷۰) فیلم برداری شده بود، بعد از آن منتشر گردید.

جوئی(۱۹۷۰) که در آن پیتر بویل، دنیس پاتریک و سوزان ساراندون بازی می کردند، اولین موفقیت آویلدسن در دنیای سینما محسوب می شد. داستان آن درباره پدری است که وقتی متوجه می شود دخترش به علت مصرف بالای مواد مخدر در بیمارستان بستری می باشد، به خانه دوست پسرش می رود و پس از درگیری او را به قتل می رساند و … این فیلم که با بودجه ای ۲ میلیون دلاری ساخته شد توانست به فروشی بالغ بر ۲۶ میلیون دلار دست یابد. این فیلم سیزدهمین فیلم پرفروش آن سال لقب گرفت. علاوه بر این موفقست از دیدگاه منتقدین نیز با تحسین همراه شد. فیلمنامه این فیلم هم که توسط نورمن وکسلر نوشته شده بود نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد.

پس از این موفقیت آویلدسن فیلم دیگری به نام عموی دیوانه(۱۹۷۱) با بازی الن گارفیلد و مادلین لی روکس کارگردانی کرد. داستان این فیلم که بر اساس رمان یک کوچولو دروغ، یک کوچولو مرگ نوشته مایکل برت نوشته شده بود درباره یک بازرس خصوصی است که از طرف یک میلیونر برای تحقیق درباره یک قتل استخدام می شود. این فیلم سرشار از برهنگی، روابط جنسی، استعمال مواد مخدر و قضیب‌لیسی و مرده‌خواهی می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امین رستمی
اوکی بیل

سپس فیلمی نه چندان موفق به نام اوکی بیل(۱۹۷۱) را در همین سال کارگردانی کرد. ببر را نجات دهید(۱۹۷۳) عنوان فیلم بعدی این کارگردان است که در آن جک لیمون و جک گیلفورد بازی می کردند. این فیلم درباره تضاد اخلاقی در امریکای معاصر می باشد. لیمون برای بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. همچنین نویسنده این فیلم استیو شاگن، برنده بهترین فیلم نامه جوایز نویسندگان آمریکا گردید. علاوه بر این افتخارات، جک گلیفورد نامزد اسکار بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد گردید.

از دیگر فیلم های این کارگردان می توان به فیلم کمدی جنایی جاسوس(۱۹۷۲) با بازی کمدین مطرح جکی میسون و فیلم بازی پیشین(۱۹۷۵) با بازی زیرو ماستل و استلا پارسونزو فیلم کمدی دبیلیو دبیلیو و دیکسی دنسکینگز با بازی بارت رینولدز اشاره کرد.
یکی از بهترین اثار جان جی. آویلدسن اولین قسمت از مجموعه فیلم های راکی بود که در سال ۱۹۷۶ کارگردانی کرد. این فیلم یک فیلم درام و ورزشی آمریکایی به نویسندگی سیلوستر استالونه است که خودش نیز در آن در نقش یک ورزشکار رشته بوکس به نام راکی بالبوآ بازی میکند که با چندین ناکامی در کسب قهرمانی اکنون شانس این را خواهد داشت با شکست قهرمان سنگین وزن جهان به نام آپولو کرید، ا بازی کارل ویترز و الهام گرفته از شخصیت محمد علی کلی، به قهرمانی جهان دست یابد.

=

سیلوستر استالونه که اولین حضور جدی اش را در سینما تجربه می کرد، به خاطر بازی در این فیلم به شهرت رسید. این فیلم در لیست ۱۰۰ سال… ۱۰۰ فیلم این موسسه در رتبه ۵۷، در لیست ۱۰۰ فیلم تاثیرگذار تاریخ سینما رتبه ۴ و در لیست ۱۰ فیلم ۱۰ ژانر رتبه ۲ و همچنین در لیست برترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینمای آمریکا قرار گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زبیگنیف پرایزنر

این فیلم با هزینه تولید ۱ میلیون دلاری که تنها در طی ۲۸ روز ساخته شد توانست به فروش جهانی ۲۲۵ میلیون دلار دست یابد. این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد و توانست برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای جان جی. آویلدسن، برنده جایزه اسکار بهترین تدوین برای ریچارد هلسی، اسکات کنراد و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم برای ایروین وینکلر، رابرت چارتاف را از آن خود کند. ضمن اینکه سیلوستر استالونه نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه گردید.

رقص ارام در شهر بزرگ

رقص ارام در شهر بزرگ(۱۹۷۸) عنوان فیلم بعدی این کارگردان است که در آن پاول سوروینو و آنه دیتچبان است که زیاد موفق نبود. پس از آن فیلمی در سبک جنایی، معمایی و تریلر سیاسی به نام فرمول (۱۹۸۰) با بازی جرج سی. اسکات، مارلون براندو و جان گیلگد را کارگردانی کرد. پس از این دو فیلم نه چندان موفق، فیلمی کمدی به نام همسایگان(۱۹۸۱) را که بر اساس رمانی به همین نام نوشه توماس برگر نوشته شده بود را کارگردانی کرد. در این فیلم جان بلوشی، دن ایکروید و کتی موریارتی بازی می کردند. این فیلم رو ماه و نیم قبل از مرگ بلوشی اکران شد.

فیلم بعدی این کارگردان مسافرت از روى امیدوارى(۱۹۸۲) نام دارد که مستندی کوتاه بود که توانست نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه گردد. سپس فیلم رمانتیک یک شب در بهشت(۱۹۸۳) را با بازی کریستوفر آتکینز و لزلی آن وارن کارگردانی کرد. آتکینز در همین سال برنده جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر گردید. این فیلم یکی از بدترین فیلم های باکس آفیس آن دوران لقب گرفت.

بچه کاراته کار

بچه کاراته کار(۱۹۸۴) فیلمی آمریکایی در سبک رمانتیک، درام و رزمی به کارگردانی جان جی. آویلدسن است که از بازیگران آن می‌توان به پت موریتا، الیزابت شو، چاد مک‌کوئین، فرانسیس بای و لری بی. اسکات اشاره کرد. داستان این فیلم درباره پسری است که پس از مهاجرت از نیو جرزی به کالیفرنیای جنوبی در محل جدید مورد آزار هم کلاسی هایش قرار میگیرد و برای دفاع از خود نزد استادی می رود که به او کاراته آموزش دهد. این فیلم علارقم انتظار با فروش بسیار خوبی مواجه شد و با صرف هزینه ۸ میلیون دلاری برای تولیدش توانست بیش از ۹۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. قسمت دوم این فیلم در سال ۱۹۸۶ و قسمت سوم آن نیز در سال ۱۹۸۹ ساخته شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محسن کرامتی

راکی ۵(۱۹۹۰) عنوان فیلم مهم بعدی جان جی. آویلدسن است که باز هم فیلمنامه این اثر را سیلوستر استالونه به نگارش درآورد. این قسمت نیز با فروش خوبی همراه شد و نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار دست یافت. این کارگردان که فیلم ۸ ثانیه(۱۹۹۴) را که در سبک درام زندگینامه ای است، کارگردانی کرد. داستان آن درباره یک قهرمان گاو سواری می باشد. آخرین فیلم به کارگردانی جان جی. آویلدسن نیز دوزخ (۱۹۹۹) نام دارد. در ین فیلم ژان کلود ون دم، دنی ترخو و پت موریتا ایفای نقش میکنند.

آثار کارگردانی

عشق را روشن کنید (۱۹۶۹)
حدس بزن امروز چی تو مدرسه آموختیم؟ (۱۹۷۰)
جو (۱۹۷۰)
گریه عمو! (۱۹۷۱)
باشه بیل (۱۹۷۱)
ببر را نجات بده (۱۹۷۳)
استولی (۱۹۷۴)
دبلیو. دبلیو. و دیکسی دنکینگز (۱۹۷۵)
راکی (۱۹۷۶)
رقص آهسته در شهر بزرگ (۱۹۷۸)
فرمول (۱۹۸۰)
همسایه‌ها (۱۹۸۱)
شبی در بهشت (۱۹۸۳)
بچه کاراته‌کار (۱۹۸۴)
بچه کاراته‌کار، قسمت دوم (۱۹۸۶)
سال نو مبارک (۱۹۸۷)
برای ماندن (۱۹۸۸)
به من تکیه کن (۱۹۸۹)
بچه کاراته‌کار، قسمت سوم (۱۹۸۹)
راکی ۵ (۱۹۹۰)
قدرت فرد (۱۹۹۲)
۸ ثانیه (۱۹۹۴)
دوزخ (۱۹۹۹)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان جی. آویلدسن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه