بیوگرافی مایکل اپتد

4 سال پیش
بیوگرافی مایکل اپتد
Rate this post

بیوگرافی مایکل اپتد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 مایکل اپتد کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و بازیگر انگلیسی می باشد که یکی از پرکارترین کارگردانان نسل خودش می باشد. از فیلم های مهم او می توان به دختر معدنچی زغال سنگ (۱۹۸۰)، گوریل‌ها در مه (۱۹۸۸)، نل (۱۹۹۴)، دنیا کافی نیست (۱۹۹۹) از سری فیلم های جمیز باند و افسانه نارنیا(۲۰۱۰) اشاره کرد. در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۳ او به عنوان رئیس انجمن کارگردانان امریکا انتخاب شد.

زندگینامه مایکل اپتد

بیوگرافی مایکل اپتد

فعالیت هنری

اپتد در تاریخ ۱۰ فوریهٔ سال ۱۹۴۱ در باکینگهام‌شر در جنوب شرقی انگلستان به دنیا آمد. خانواده او از طبقه متوسط جامعه و پدرش کارمند یک شرکت بیمه بود. او با برنده شدن یک بورس تحصیلی در مدرسه شهر لندن تدریس کرد و سپس در رشته قانون و تاریخ در کالج داونینگ کمبریج درس خواند. شروع فعالیت وی در تلویزیون بود و شش ماه در گرانادا تلویزیون در منچستر به عنوان یک کارآموز کار می کرد. یکی از اولین پروژه او در گرانادا تبدیل به شناخته ترین کار او شد. این سریال، مجموعه بالا(از سال ۱۹۶۴) نام داشت که فیلمی مستند درباره زندگی ۱۴ کودک هفت ساله می باشد.

آپتد اولین فیلم سینماییاش را در سال ۱۹۷۲ ساخت. این فیلم طنین سه گانه(۱۹۷۲) با بازی الیور رید و گلندا جکسون نام داشت که به هشتمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو وارد شد و نامزد دریافت جایزه طلائی ویژه گردید. سپس فیلم تردست(۱۹۷۴) را با بازی دیوید اسکس و آدام فیت کارگردانی کرد. این فیلم دنباله ای بر فیلم که آن روز(۱۹۷۳) به کارگردانی کلوید واتهام می باشد. آدام فیت برای بازی در این فیلم نامزد دریافت بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گردید. دو سال بعد فقصد داشت فیلمی را به نام حیله یا درمان(۱۹۷۵) کارگردانی کند که این فیلم به خاطر اختلاف بین تهیه کنندگان آن ناتمام ماند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی الا ایر

اسکوئیزی(۱۹۷۷) فیلمی گنگستری و هیجان انگیز به کارگردانی اپتد می باشد که بر اساس رمانی نوشته بیل جیمز ساخته شد. در این فیلم از بازیگران برجسته ای همچون استیسی کیچ آمریکایی و ادوارد فاکس و دیوید همینگز بریتانیایی ایفای نقش می کردند.

آگاتا (۱۹۷۹)

آگاتا (۱۹۷۹) عنوان که فیلم در سبک درام و جنایی به کارگردانی مایکل اپتد است که در آن داستین هافمن، ونسا ردگریو و تیموتی دالتون بازی می کردند. این فیلم درباره ۱۱ روز ناپدید شدن نویسنده مشهور رمان های جنایی آگاتا کریستی می باشد. دختر معدنچی زغال سنگ (۱۹۸۰)، فیلمی دیگر از اپتد است که در گونهٔ زندگی‌نامه‌ای درباره لرتا لین، خوانندهٔ موسیقی کانتری می باشد.

سیسی اسپیسک به خاطر بازی در نقش لرتالین توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آنِ خود کند.علاوه بر اسپیسک هنرپیشگان دیگری از جمله تامی لی جونز، بورلی دی آنجلو و لوون هلم بازی می کردند. این فیلم از زندگی نامه لورتا لین نوشته جورج وکسی که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد، ساخته شد. از دیگر آثار این کارگردان در دهه ۸۰ می توان به فیلم کمدی رمانتیک تقسیم قاره(۱۹۸۱) با بازی جان بلوشی و بلر براون اشاره کرد. فیلم پارک گورکی(۱۹۸۳) این کارگردان که از رمانی به همین نامه از مارتین کروز اسمیت اقتباس شده بودتوانست برای فیلم نامه نویس آن جایزه ادگار را به ارمغان بیاورد. جوآنا پاکولا، از بازیگران این فیلم توانست نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن و مایکل الپیک نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گردید.

فرزند ارشد(۱۹۸۴)

فرزند ارشد(۱۹۸۴) عنوان فیملی درام با بازی تری گار، پیتر ولر، کریستوفر کولت، کوری هایم، سارا جسیکا پارکر و رابرت داونی جونیور می باشد که اپتد کارگردانی ان را بر عهده داشت. سپس فیلمی مستند آمریکایی-بریتانیایی به نام شب را بیار(۱۹۸۵) را کارگردانی کرد که درباره استینگ، موسیقی دان بریتانیایی در حین اولین اجراهای کارهای انفرادی او بود. این فیلم برنده جایزه گرمی بهترین موزیک ویدئو در جوایز گرمی سال ۱۹۸۷ گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کیتی پری

فیلم بعدی اپتد یک کمدی به نام شرایط بحرانی(۱۹۸۷) می باشد که ریچارد پریور در آن بازی می کند. سپس گوریل‌ها در مه(۱۹۸۸) را کارگردانی کرد که فیلمی درام بر پایهٔ کتابی از دایان فوسی با بازی سیگورنی ویور، برایان بران می باشد. سیگورنی ویور موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود.

دهه ۹۰ این کارگردان با فیلم عملیات کلاس(۱۹۹۱) نام داشت که تریلری درام با بازی جین هکمن و مری الیزابت است. سپس فیلم وسترن و معمایی تندرقلب(۱۹۹۲) را ساخت که تاحدودی از واقعه جراحات زانو در سال ۱۹۷۳ ساخته شده بود. مستند بعدی اپتد واقعه اوگلالا نام داشت که راوی آن رابرت ردفورد بود. این مستند درباره مرگ دو مامور پلیس فدرال آمریکا در تابستان سال ۱۹۷۵ می باشد. از دیگر اثار این کارگردان می توان به پلک‌زدن(۱۹۹۴) که فیلمی نئو نوآر و مرموز با بازی مادلین استو، آیدان کوئین و جیمز رمار می باشد و فیلم مستند به سوی کوهستان(۱۹۹۴) اشاره کرد.

نل(۱۹۹۴)

نل(۱۹۹۴) عنوان فیلم بعدی مایکل اپتد است که درباره دختری دکتری است که در کلبه کوچک و متروکش در ساحل دریاچه اطراف شهر دختری جوان و وحشی را می‌یابد و با یافتن کتابی مقدس در کلبه اش که می گوید ” از فرزند من نل مواظبت کن” به کمک یک روانشناس مشهور این پدیده را مورد مطالعه قرار می دهند.از بازیگران این فیلم می توان به لیام نسون ،جودی فاستر و ناتاشا ریچاردسون اشاره کرد. جودی فاستر با بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شد.

دنیا کافی نیست(۱۹۹۹) نوزدهمین فیلم از سری فیلم‌های جیمزباند می‌باشد که توسط مایکل اپتد ساخته شد. در این فیلم پیرس برازنان برای سومین بار در نقش جیمز باند به ایفای نقش پرداخت. از دیگر بازیگران این فیلم می توان به سوفی مارسو، رابرت کارلیل، دنیس ریچاردز، رابی کالتران اشاره کرد. این فیلم با بودجه هنگفت ۱۳۵ میلیون دلاری توانست بیش از ۳۶۰ میلیون دلار فروش داتشه باشد. معما (۲۰۰۱) فیلمی دیگر به کارگردانی مایکل اپتد است که براساس رمان معما از رابرت هریس، رمان‌نویس انگلیسی، ساخته شده است. داستان آن درباره ماشین رمزگشایی انیگمای بلتچلی پارک در جنگ جهانی دوم است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سپیده فارسی

از بازیگران آن نیز می توان به دوگری اسکات، کیت وینسلت، جرمی نورثام، سافرون باروز و تام هالندر اشاره کرد. سپس فیلمی مهیج به نام کافی (۲۰۰۲) با بازی جنیفر لوپز کارگردانی کرد. لطف حیرت‌آور (۲۰۰۶) عنوان فیلم بعدی اپتد است که در سبک زندگی‌نامه‌ای با بازی ایئون گرافود، بندیکت کامبرباچ و آلبرت فینی همراه شد.

سرگذشت نارنیا

سرگذشت نارنیا: سفر کشتی سپیده‌پیما(۲۰۱۲) عنوان سومین قسمت از سری فیلم‌های نارنیا است که براساس رمان سفر کشتی سپیده پیما نوشته سی. اس. لوئیس و به کارگردانی مایکل اپتد ساخته شد. داستان این قسمت درباره سفر دریایی بسیار خطرناک بچه‌های انگلیسی است که برای نجات نارنیا پا به این سرزمین می گذراند. آخرین فیلم اپتد تعقیب ماوریکس(۲۰۱۲) نام دارد که درامی زندگینامه ای درباره زندگی موج سوار معروف آمریکایی، جیمز موریاریتی می باشد.

فیلم‌شناسی
دختر معدنچی زغال سنگ (۱۹۸۰)
گوریل‌ها در مه (۱۹۸۸)
نل (۱۹۹۴)
دنیا کافی نیست (۱۹۹۹)
کافی (۲۰۰۲)
لطف حیرت‌آور (۲۰۰۶)

تاریخ تولد:

۱۰ فوریهٔ ۱۹۴۱ (سن ۷۹ سال)، آیلزبری، بریتانیا
همسر:

پیج سیمسن (ازدواج ۲۰۱۴)
کودکان:

پاول اپتد، جیم اپتد، جان اپتد
کتاب‌ها:

۷ Up
آموزش:

دانشگاه كمبريج، کالج داونینگ، کمبریج

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مایکل اپتد
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه