بیوگرافی کنی اورتگا

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی کنی اورتگا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 کنی اورتگا تهیه کننده، کارگردان و رقص پرداز آمریکایی می باشد که به خاطر آثاری همچون هوکوس پوکوس(۱۹۹۳)، مجموعه فیلم های دبیرستان موزیکال، فرزندان (۲۰۱۵) مشهور می باشد. همچنین در یکی ازکنسرت‌های مایکل جکسون به نام این آخرش است(۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰) طراح رقص بود.

زندگینامه کنی اورتگا

بیوگرافی کنی اورتگا

فعالیت هنری

اورتگا در ۱۸ آوریل سال ۱۹۵۰ در پالوآلتو در کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش یک کارگر کارخانه و مادرش یک پیشخدمت بود. پدربزرگ و مادربزرگ پدری او از مهاجران اسپانیایی بودند. دوران دبیرستانش در سکویا در ردوود سیتی، کالیفرنیا گذری شد که در آن مدرسه او یک چیرلیدر بود. ابتدای حضورش در سینما با همکاری رقصنده، هنرپیشه و طراح رقص آمریکایی معروف به نام جین کلی شکل گرفت. سپس برای فیلم رقص کثیف(۱۹۸۷) به کارگردانی امیل اردولینو که تقریباً یک سوم فیلم را صحنه‌های رقص در بر گرفته‌ بود، طراحی رقص انجام داد. سپس برای ویدئو کلیپ آهنگ دختر مادی(۱۹۸۴) از مدونا رقص پردازی انجام داد و توانست برنده جایزه اسکار بهترین رقص پرداز را به دست آورد. این کارگردان طراح رقص چندین موزیک ویدئو و فیلم دیگر نیز می باشد.

اولین فیلم بلندی که اورتگا کارگردانی کرده است هوکوس پوکوس(۱۹۹۳) نام دارد که فیلمی ترسناک فانتزی و کمدی هالیوینی با بازی بت میدلر، کتی ناجیمی و سارا جسیکا پارکر می باشد. این فیلم بر اساس داستانی از گریس و دیوید کیرشنر ساخته شد. داستان این فیلم درباره ۳ ساحره می باشد که سهوا توسط یک نوجوان مرد باکره در سالم، ماساچوست زنده می شوند. این فیلم تدیل به یک فیلم کالت گردید و فیلم های زیادی با اقتباس از آن ساخته شدند. این فیلم با هزینه ۲۸ میلیون دلاری نزدیک به ۴۰ میلیون دلار فروش کرد. از جوایز این فیلم می توان به جایزه ساترن بهترین طراحی لباس و نامزدی بهترین بازیگر زن و نقش مکمل زن اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی صادق صفایی

از دیگر فعالیت های اورتگا می توان به طراحی رقص برای ۷۲ امین مراسم اسکار در سال ۲۰۰۰، المپیک تابستانی سال ۱۹۹۶ و المپیک زمستانی سال ۲۰۰۲ اشاره کرد.

دبیرستان موزیکال

دبیرستان موزیکال (۲۰۰۶) عنوان اولین سری از مجموعه فیلم‌های دبیرستان موزیکال می‌باشدکه اورتگا کارگردانی نمود. در این فیلم دو نوجوان که هر کدام زندگی خویش را دارند به یکدیگر نزدیک شده و با کمک دوستانشان و در فراخوان موزیکال با اجرای فوق‌العاده خود همگان را متعجب می‌سازند. زک افران، ونسا هاجنز و اشلی تیزدیل از بازیگران این قسمت می باشند. این فیلم جوایز بسیاری در جشنواره های مختلفی از جمله جوایز برگزیده نوجوانان، جوایز انجمن منتقدین تلویزیون، جایزه امی ساعات پربیننده و جایزه موسیقی بیلبورد برنده شد.

قسمت دوم این مجموعه نیز به نام دبیرستان موزیکال ۲ (۲۰۰۷) با بازیگران قبلی به کارگردانی اورتگا ساخته شد. در این نسخه از فیلم که داستان در تعطیلات تابستانی روایت می‌شود، دانش آموزان دبیرستان گربه‌های وحشی به کمپ خانواده شارپی برای کار کردن می‌روند و برای شرکت در مسابقه هر ساله کمپ با مشکلاتی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. این قسمت نیز با برنده شدن در جوایز مختلفی از قبیل جشنواره موزیک آمریکایی، جوایز مجله براوو، جوایز فیلم های تلویزیونی خانوادگی، جشنواره انتخاب مردمی، جوایز برگزیده نوجوانان توانست بسیار موفق ظاهر شود.

سایر آثار و موفقیت ها

قسمت آخر این مجموعه نیز با نام دبیرستان موزیکال ۳: سال آخر(۲۰۰۸) به کارگردانی اورتگا در سه روز اول اکران، ۵۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی و در سراسر جهان ۴۰ میلیون دلار فروش کرد و رکورد جدیدی برای پرفروشترین اکران آخر هفته، برای یک فیلم‌های موزیکال بر جای گذاشت. در این فیلم شخصیت‌های دوست داشتی در سال پایانی دبیرستان سعی می‌کنند برای آخرین بار با اجرایی فوق‌العاده نظر همگان را به خودشان جلب نماییند اکنون خانواده گابریلا قصد تغییر محل زندگی دارند که باعث می‌شود فعالیت‌های دوستانش با مشکل مواجه شود، اما تروی گابریلا را باز می‌گرداند. این ۳ فیلم در مجموع با بودجه ۲۲ میلیون دلاری توانستند به فروشی بالغ بر ۲۵۳ میلیون دلار دست یابند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پائولا پاتون

در ماه می سال ۲۰۰۹، اورتگا کار بر روی کنسرت “این است” که نام مجموعه‌ای از ۵۰ کنسرتی بود که قرار بود از تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۹ تا ۶ مارس ۲۰۱۰ به مدت ۹ ماه توسط، مایکل جکسون، در ورزشگاه ارنا در شهر لندن انگلستان برگزار شود را شروع کرد که به علت مرگ ناگهانی وی لغو شد.

فرزندان

فرزندان (۲۰۱۵) عنوان یک فیلم تلویزیونی فانتزی موزیکال به کارگردانی کنی اورتگا است. ماجرا ی این فیلم در شهری فانتزی و امروزی به نام آرادون اتفاق می‌افتد که ۲۰ سال از ازدواج دلبر با دیو می گذرد. ستاره‌های فیلم داو کامرون، کامرون بویس، بوبو استوارت و سوفیا کارسون به عنوان فرزندان شخصیت‌های پلید دنیای کارتون ایفای نقش می‌کنند که مأموریت آنها این است که عصای پری مادر خوانده را دزدیده و والدین خود را از جزیره آزاد کنند. این فیلم در تاریخ ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۱۵ از کانال دیزنی عرضه شد، و بیش از ۶٫۶ میلیون بیننده به آن رای مثبت دادند.

این فیلم توانست برندهٔ جایزهٔ انجمن کارگردانان آمریکا، نامزد جوایز برگزیدهٔ نوجوانان، برنده بهترین دستاورد کارگردانی یک برنامهٔ کودک و برندهٔ جایزهٔ انجمن نویسندگان آمریکا گردد. قسمت دوم این فیلم نیز با نام فرزندان ۲(۲۰۱۷) به کارگردانی کنی اورتگا قرار است در تابستان ۲۰۱۷ از شبکه دیزنی پخش شود.

گزیده فیلمشناسی

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آثار زیر اشاره کرد.

یکی از قلب (۱۹۸۲)
آتش سنت المو (فیلم) (۱۹۸۵)
مرخصی فریس بولر (۱۹۸۶)
رقص کثیف (۱۹۸۷)
سالسا (فیلم ۱۹۸۸) (۱۹۸۸)
به وانگ فو، با تشکر برای همه‌چیز! جولی نیومر (۱۹۹۵)
جستجو برای کملوت (۱۹۹۸)
دبیرستان موزیکال ۳: سال آخر (۲۰۰۸)
این آخرش است مایکل جکسون (۲۰۰۹)
الی مک‌بل (۲۰۰۱–۰۲)
دختران گیلمور (۲۰۰۲–۰۶)
موزیکال دبیرستان (۲۰۰۶)
موزیکال دبیرستان ۲ (۲۰۰۷)
فرزندان (فیلم ۲۰۱۵) (۲۰۱۵)
فرزندان ۲ (۲۰۱۷)

مطلب مرتبط:  بيوگرافی هدیه تهرانی
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی کنی اورتگا
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه