بیوگرافی ویت استیلمن

4 سال پیش
بیوگرافی ویت استیلمن
Rate this post

بیوگرافی ویت استیلمن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان ویتنی استیلمن یک نویسنده و کارگردان آمریکایی می باشد که به خاطر فیلم متروپولیتن(۱۹۹۰) که یافت جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی گردید، و نیز فیلم آخرین روز دیسکو(۱۹۹۸) مشهور شد.

زندگینامه ویت استیلمن

بیوگرافی ویت استیلمن

فعالیت هنری

استیلمن در سال ۱۹۵۲ در واشینگتون دی سی متولد شد. پدرش یک سیاستمدار دمکرات بود که در دولت جان اف کندی دستیار دبیر بازرگانی بود. او در کورنوال نیویورک بزرگ شد. او در مدارس کالگیت، پوتوماک و میلبروک تحصیل کرد و سپس در رشته تاریخ از دانشگاه اکسفورد فارق التحصیل گشت. پس از فارق التحصیلی از دانشگاه در سال ۱۹۷۳، به عنوان دستیار تدوین در نیویورک مشغول به کار شد.

استیلمن سه فیلم در ژانر کمدی رفتارها نوشته و کارگردانی کرده است. در این نوع فیلم شخصیت‌هایی از طبقه متوسط و مرفه جامعه هستند و طرح داستان بر روابط، حیله‌ها و فخرفروشی مردان و زنان اشرفی استوار است. متروپولیتن(۱۹۹۰)، بارسلونا(۱۹۹۴) و آخرین روز دیسکو(۱۹۹۸) این سه فیلم هستند. او همچنین یک رمان با اقتباس از این سه فیلم منتشر کرده است. پس از کارگردانی این سه فیلم، وی از ژانر کمدی های مستقل خارج شد و تحقیق و نویسندگی مجموعه ای اسکریپت بین المللی را آغاز کرد. در آکوست سال ۱۹۸۸ مدتی بعد از اکران فیلم آخرین روز دیسکو، به پاریس رفت و تا سال ۲۰۱۰ در آنجا بود. چهارمین فیلم بلند استیلمن دوشیزه های پریشان(۲۰۱۱) نام داشت که در بخش رقابتی ۶۸امین فستیوال فیلم ونیز حاضر شد. عشق و دوستی(۲۰۱۶) نیز آخرین فیلم وی می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پائولا پاتون
فیلمنامه متروپولیتن

استیلمن فیلمنامه متروپولیتن(۱۹۹۰) را بین سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ و در حالکه در یک دفتر تصویرسازی و نگارگری کار می کرد، نوشت. او بودجه اولیه این فیلم را با فروش منزلش که ۵۰ هزار دلار بود تامین کرد و بقیه اش را که حدود ۲۲۵ هزار دلار بود را از دوستان و بستگانش قرض کرد. فیلمنامه این فیلم اقتباسی ضعیفی از اتفاقات زندگی واقعی استیلمن در زمانیکه در منتهن بود، داشت. این فیلم داستان جوانی نیویورکی و تحصیل کرده است که تعطیلات زمستانی اش را در اولین حضورش در کالج می گذراند. این فیلم در آخر با فروشی نزدیک به ۳ میلیون دلار توانست موفقیت تجاری خوبی برای اولین کار استیلمن باشد. استیلمن به خاطر این فیلم برنده بهترین فیلم اول از۶ امین جوایز ایندیپندت اسپریت و نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی گردید.

بارسلونا(۱۹۹۴)

بارسلونا(۱۹۹۴) که اولین فیلم استدیویی او بود نیز تا حدودی از روی تجربیات شخصی اش در اسپانیا در سال ۱۹۸۰ بود. در این فیلم تیلور نیکولز، کریس ایگمن و میرا سوروینو ایفای نقش می کردند. این فیلم نیز که با هزینه ۳ میلیون دلاری ساخته شده بود به درآمدی بالغ بر ۷٫۲ میلیون دلار دست یافت. آخرین روز دیسکو(۱۹۹۸) که آخرین فیلم از سه گانه استیلمن می باشد یک کمدی آمریکایی با اقتباس از سفرها و تجربیات استیلمن در چندین کلوپ شبانه در منهتن از جمله استدیو ۵۴ بود. داستان این فیلم درباره گروهی از لیگ دانشگاه‌های آیوی، معروف‌ترین گروه دانشگاهی جهان، و فارغ‌ التحصیل‌ان کالج همپشایر می باشد که در یک دیسکو در نیویورک عاشق یکدیگر می شوند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نیاز نواب

پس از ۱۳ سال وقفه و دوری از صحنه کارگردانی، استیلمن چهارمین فیلمش را با عنوان دوشیزه های پریشان(۲۰۱۱) با بازی گرتا گروینگ، آدام برودی و هوگو بکر ساخت. این فیلم درباره سه زن جوان در دانشگاه ساحل جنوبی و یک دانشجوی تازه وارد است که میخواهد وارد گروهشان شود و یک مرد جوان که گرفتار این گروه می باشد. عشق و دوستی(۲۰۱۶) نیز آخرین فیلم ویت استیلمن است که در سبک کمدی رمانتیک و با بازی کیت بکینسیل، جما ردگریو، استیون فرای و کلویی سونی ساخته شد.فیلمنامه این فیلم با اقتباس از رمان بانو سوزان اثر جین استن نوشته شده است.این فیلم با استقبال مخاطبین و تحسین ممتقدین همراه شد و با بودجه تولید ۳ میلیون دلاری توانست نزدیک به ۲۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

نام کامل
John Whitney Stillman
تاریخ تولد
January 25, 1952
سن
۶۸ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 1 Oscar
Another 8 wins & 22 nominations

کتاب‌ها: Cocktails at Petrossian، بیشتر
کودکان: ایزابل استیلمن، اَن استیلمن
آموزش: Collegiate School، دانشگاه هاروارد، Millbrook School، The Potomac School
نامزد دریافت جایزه: جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ویت استیلمن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه