بیوگرافی تونی ریچاردسون

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی تونی ریچاردسون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 تونی ریچاردسون کارگردان سینما، تئاتر و تهیه‌کننده انگلیسی بود که از سال ۱۹۵۲ تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۱ در صنعت سینما مشغول فعالیت بوده است. او به خاطر کارگردانی فیلم تام جونز (۱۹۶۳) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی گردید. از فیلم‌های دیگر او می‌توان به یک نوک زبان عسل(۱۹۶۱) و یقین کامل(۱۹۷۴) و مینی‌سریال شبح اپرا(۱۹۹۰) اشاره کرد.

زندگینامه تونی ریچاردسون

بیوگرافی تونی ریچاردسون

فعالیت هنری

ریچاردسون در ۵ ژوئن سال ۱۹۸۲ در شیپلی، غرب یورکشایر متولد شد. او که شاگرد اول کالج آشویل در هاروگیت بود، وارد کالج وادهام، آکسفورد گردید و هم دوره ای اشخاص مهمی از جمله روپرت مرداک، مارگارت تاچر، کنت تاینان، لیندسی اندرسون و گاوین لامبرت بود. در سال ۱۹۵۵، در اولین حضورش به عنوان کارگردان، فیلم تلویزیونی را به نام آپولوی بلاک را از روی نوشته ای از نمایشنامه‌ نویس‌ فرانسوی جین گیرادوکس ساخت.

در همین دوران او با موج سینمای آزاد بریتانیا همراه شد. او که عضوی از کارگردانان موج نوی بریتانیا شده بود، به همراه بهترین دوستانش جورج جیوتچیاس و گگئورگ دیواین یک کمپانی انگلیسی فیلم سازی تاسیس کرد. فیلم مهم دیگری که وی کارگردانی کرده است درعصبانیت آرام شو(۱۹۵۹) نام داشت. در این فیلم ریچارد بارتون، کلیر بلوم و مری اوره بازی می کردند. این فیلم با اقتباس از نمایش نامه ای به همین نام نوشته جان اوسبورن ساخته شد که درباره یک مثلث عشقی شامل یک مردجوان باهوش اما بی محبت، همسر بی عاطفه او و دوست پرافاده او می باشد.

سرگرم‌ساز (۱۹۶۰) فیلم دیگری به کارگردانی تونی ریچاردسون است که از بازیگران آن می‌توان به لارنس الیویه، جوآن پلورایت، دنیل ماسی، آلن بیتس، و آلبرت فینی اشاره کرد. الیویه به خاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد گردید. از دیگر آثار او می توان به بست (۱۹۶۱) با بازی لی رمیک، هاوارد سنت جان، اودتا، استروتر مارتین، و ایو مونتان و فیلم یک نوک زبان عسل(۱۹۶۱) با بازی دورا برایان و تنهایی یک دونده استقامت (۱۹۶۲) با بازی تام کورتنی، مایکل ردگریو اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سعید انصاری
تام جونز

تام جونز (۱۹۶۳) یکی دیگر از فیلم های ریچاردسون می باشند که به نویسندگی جان آزبرن و بازی آلبرت فینی، سوزانا یورک، هیو گریفیت، ادیث ایوانز، دیان کیلنتو و جویس ردمن می باشد. این فیلم که با اقتباس جسورانه و بدیع از رمان پرآوازه هنری فیلدینگ، تام جونز است که هنوز هم یکی از اثار پرفروش جهان است.

علاوه بر فروش بالای این فیلم که بیش از ۳۷ میلیون دلار بود، فیلم توانست نامزد ۹ جایزه اسکار شود که در این بین برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی گردید. همچنین در جوایز گلدن گلوب برنده فیلم خارجی انگلیسی زبان و برنده بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و همچنین نامزد بهترین کارگردانی گردید. از دیگر افتخارات این فیلم می توان به نامزد جایزه شیر طلایی برای تونی ریچاردسون در جشنواره فیلم ونیز و جایزه گرمی بهترین موسیقی فیلم اشاره کرد.

فیلم بعدی این کارگردان دوشیزه(۱۹۶۶) نام دارد که تمی رمانتیک تاریک دارد. واین فیلم برنده جایزه بفتای بهترین طراحی لباس و نامزد دریافت جایزه آکادمی موسیقی بروکلین گردید. در این فیلم جین مورئو در نقش یک حریق افکن و مسموم‌ كننده‌ جامعه ستیز است که یک معلم مدرسه و وزیر را در یک روستای کوچک ملاقات می کند.

سایر آثار

از فیلم های دیگر وی می توان به دریانوردی از جبل‌ الط‌ارق‌(۱۹۶۷)، خنده در تاریکی(۱۹۶۹) و هملت (۱۹۶۹) اشاره کرد که با اقتباس از نمایشنامه هملت ویلیام شکسپیر با بازی نیکول ویلیامسون، مرین فیث‌فول، آنتونی هاپکینز، جودی پارفیت و گوردون جکسون همراه شد. سپس ندکلی(۱۹۷۰) را کارگردانی کرد که یک فیلم زندگینامه ای و هفتمین فیلم اقتباسی بر اساس داستان استرالیایی ندکلی جنگل‌نشین می باشد. البته این اولین فیلم ندکلی است که بصورت رنگی فیلم برداری شد.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی افسون افشار

یقین کامل(۱۹۷۴) یکی دیگر از فیلم های ریچاردسون می باشد که درباره سوارکاری جوان است که درگیر تحقیق دربارۀ سانحه‌ای عجیب و مرگبار می‌شود که طی آن، اسب او نیز کشته شده بود. از بازیگران این فیلم می توان به جودی دنچ و جولین گلوور اشاره کرد. جوزف اندرو(۱۹۷۷) یک فیلم کمدی به کارگردانی ریچاردسون می باشد که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته هنری فیلدینگ ساخته شد.

آن مارگرت به خاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب گردید. از دیگر فیلم های وی می توان به مرگ در کنعان(۱۹۷۸) با بازی استفانی پاورز و پاول کلمنس، مرز (۱۹۸۲) که فیلمی در سبک جنایی و درام و با بازی جک نیکلسون، هاروی کایتل اشاره کرد. هتل نیوهمپشایر (۱۹۸۴) نیز فیلمی در سبک کمدی رمانتیک، رمانتیک به کارگردانی تونی ریچاردسون است که در آن جودی فاستر، بیوهانکز بریجز و ناستاسیا کینسکی بازی می کنند.

مجموعه تلویزیونی شبح اپرا

مجموعه تلویزیونی شبح اپرا یک سریال کوتاه ۲ قسمتی به کارگردانی تونی ریچاردسون بود که بر اساس کتاب شبح اثر آرتور کوپیت ساخته شد. کتاب آرتور کوپیت که یک نمایشنامهٔ موزیکال است خود اقتباسی آزاد از رمان مشهور شبح اپرا اثر گاستون لورو است. این سریال، در سال ۱۹۹۰، نامزد دریافت ۵ جایزه امی گشت که موفق شد ۲ جایزه بهترین کارگردانی هنری در یک سریال کوتاه و بهترین آرایش مو در یک سریال کوتاه را بدست بیاورد. همچنین این سریال در سال ۱۹۹۱، نامزد دریافت ۲ جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی و بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی برای برت لنکستر گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عزت‌الله انتظامی

از آخرین فیلم های ریچاردسون می توان به آسمان آبی (۱۹۹۴) اشاره کرد که فیلمی درام بر پایهٔ رمانی با همین نام از راما لوری استگنر می باشد. از بازیگران آن می توان به جسیکا لنگ و تامی لی جونز اشاره کرد. جسیکا لنگ موفق شد برای بازی در این فیلم در رشتهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن برندهٔ جایزه اسکار شود. این فیلم در اصل در سال ۱۹۹۱ ساخته شد اما سه سال پس از مرگ ریچاردسون اکران شد. ریچاردسون یک دوجنسه بود ولی تا قبل از ابتلایش به بیماری ایدز این موضوع را عمومی نکرد. او در ۱۴ نوامبر سال ۱۹۹۱ بر اثر عوارض ناشی از ایدز درگذشت.

نام کامل
Cecil Antonio Richardson
تاریخ تولد
June 05, 1928
سن
۹۱ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Won 2 Oscars
Another 9 wins & 14 nominations

تاریخ مرگ: ۱۴ نوامبر ۱۹۹۱، لس آنجلس، کالیفرنیا، آمریکا
همسر: ونسا ردگریو (ازدواج ۱۹۶۲–۱۹۶۷)
کودکان: ناتاشا ریچاردسون، جولی ریچاردسون، کسرین گریمند، کسرین ریچردسن، جولی کیم ریچردسن
کتاب‌ها: The Long-distance Runner: An Autobiography

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تونی ریچاردسون
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه