بیوگرافی جان بدهام

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جان بدهام به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان بدهام یک کارگردان سینما و تلویزیون دارای ملیتی آمریکایی و زاده انگلستان می باشد. وی از سال ۱۹۶۹ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از مهمترین آثار وی می توان به کارگردانی تب شب یکشنبه(۱۹۷۷)، رعد آبی(۱۹۸۳)، بازی‌های جنگ(۱۹۸۳)، اتصال کوتاه (۱۹۸۶)، زیرنظرگرفتن مخفی(۱۹۸۷) اشاره کرد. اکثر فیلم های این کارگردان با فروش بالایی مواجه شده است.

زندگینامه جان بدهام

بیوگرافی جان بدهام

فعالیت هنری

بدهام در تاریخ ۲۵ آگوست سال ۱۹۳۹ در بدفوردشایر، بریتانیا به دنیا آمد. پدرش ژنرال ارتش آمریکا و مادرش یک هنرپیشه انگلیسی بود. خانواده او زمانی که ۲ سال داشت به ایالات متحده نقل مکان کردند. پدر او خلبان هر دو جنگ جهانی بود، و پس از مرگش به آلاباما و تالار مشاهیر حمل و نقل هوایی منتقل شد. او در مدرسه ایندین اسپرینگنز در روستایی به همین نام درس خواند و تحصیلات تکمیلیش را در دانشگاه ییل به اتمام رساند. شروع فعالیت وی با ساخت فیلم های کوتاه تلویزیونی همرا شد و اولین فیلم بلندش را با نام ستارگان سفرهای طولانی بینگو و موتور کینگز(۱۹۷۶) کارگردانی کرد.

این فیلم کمدی ورزشی درباره یک تیم لیگ بیسبال لیگ نگرو می باشد که در دوران تبعیض نژادی بازی می کنند. این فیلم تاحدودی از رمانی به همین نام نوشته ویلیام برشلر اقتباس شده بود. از بازیگران آن نیز می توان به بیلی دی دیلیامز، جیمز ارل جونز و ریچارد پریور یاد کرد.

دومین فیلم بلند

دومین فیلم بلند بدهام که برایش شهرت بسیار را به ارمغان آورد، تب شب یکشنبه(۱۹۷۷) نام داشت. در این فیلم درام و موزیکال جان تراولتا در نقش یک مرد از طبقه کارگر می باشد که آخر هفته هایش را به رقص و می خواری در یک دیسکو شبانه محلی در بروکلین و شریک رقصش که کارن لین گارنی آن را بازی می کند، محرم اسرارش می باشد. داستان این فیلم با اقتباس از مقاله ای در مجله نیویورک در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. این فیلم با موفقیت تجاری بزرگی مواجه شد و نام تراولتا را زبانزد مردم ساخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مایکل بی

این فیلم جنبه های مختلفی از جمله موسیقی، رقص، خرده‌فرهنگ پیرامون دیسکوها، ملودی های ارکستری دسته جمعی، سبک فشن سطح بالا در لباس ها و بی قاعده گی در امور جنسی و رقص هایی دلپذیر را دارا بود. فیلم که با بودجه ۳٫۵ میلیون دلاری ساخته شده بود توانست در مجموع به فروشی بالغ بر ۲۳۷ میلیون دلار دست یابد. ضمن اینکه تراولتا نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد و آهنگسازان این فیلم نامزد دریافت بفتای بهترین موسیقی فیلم شدند.

دراکولا (۱۹۷۹)

دراکولا (۱۹۷۹) یک فیلم دیگر و این بار در سبک ترسناک به کارگردانی جان بدهام می باشد که در آن فرانک لانگلا، لارنس الیویه، دونالد پلیسنس و کیت نلیگان ایفای نقش می کنند. این فیلم که با اقتباس از رمان دراکولا اثر برام استوکر ساخته شده بود توانست جایزه ساترن بهترین فیلم ترسناک را برنده شود. رعد آبی(۱۹۸۳) دیگر فیلم این کارگردان می باشد که یک فیلم در سبک جنایی، اکشن، و مهیج با بازی روی شایدر، مالکوم مک‌داول و کندی کلارک می باشد.

داستان آن نیز درباره مأمور پلیسی می باشد که عضو گروه گشت شبانه هلیکوپتر پلیس در لس آنجلس است و سرگرمی او دید زدن خانه های مردم می باشد که در یکی از این چشم چرانی‌ها، آنان شاهد درگیری و هفت تیرکشی دو نفر می‌شود. این فیلم کاندیدای اسکار بهترین تدوین در سال ۱۹۸۴ شد.

ضمن اینکه توانست درآمدی نزدیک به ۴۳ میلیون دلار نیز کسب کند. بازی‌های جنگ(۱۹۸۳) نیز یک فیلم در سبک مهیج و علمی-تخیلی سخت از بدهام است که با بازی متیو برودریک و الای شیدی درباره نوجوانی است که به طور اتفاقی به یک برنامه کامپیوتری فوق سری که برای کنترل و هدایت جنگ هسته‌ای می باشد، راه پیدا می کند. این فیلم نیز با موفقیت تجاری همراه شد و با بودجه ۱۲ میلیون دلاری توانست نزدیک به ۸۰ میلیون دلار کسب کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بابک حمیدیان
تیزروهای آمریکایی

تیزروهای آمریکایی(۱۹۸۵) عنوان فیلمی درام ورزشی به کارگردانی بدهام است که در آن کوین کاستنر، دیوید مارشال گرانت و رای داون چانگ ایفای نقش می کنند. نویسنده این فیلم استیو تیسچ بود که قبل از این فیلم به خاطر فیلم نامه ای با موضوع دوچرخه سواری برنده جایزه اسکار شده بود.

بعد از این کار فیلمی دیگر به نام اتصال کوتاه (۱۹۸۶) را بازی استیو گوتنبرگ، فیشر استیونس، آستین پندلتن، و برایان مک‌نامارا کارگردانی کرد. داستان این فیلم علمی–تخیلی درباره یک ربات ازمایشی نظامی می باشد که با برخورد یک صاعقه هوشی انسانی به دست می آورد. قسمت دوم این فیلم نیز در سال ۱۹۸۸ به کارگردانی کنت جانسون ساخته شد.فیلم کمدی جنایی زیرنظرگرفتن مخفی(۱۹۸۷) از دیگر آثار بدهام می باشد که در آن ریچارد دریفوس، امیلیو استیوز و مادلین استو بازی می کنند. فیلم نامه این فیلم توسط جیم کاف نوشته شده بود که در سال ۱۹۸۸ به همین خاطر برنده جایزه ادگار شد.

این فیلم با فروش ۶۵ میلیون دلاری هشتمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. قسمت دوم این فیلم نیز توسط همین کارگردان در سال ۱۹۹۳ کارگردانی شد.

پرنده‌ای روی سیم

پرنده‌ای روی سیم (۱۹۹۰) دیگر فیلم این کارگردان می باشد که در آن بازیگرانی همچون مل گیبسون ، گلدی هان ، دیوید کارادین ، بیل دوک، استیون توبولوسکی، جون سورنس ، جف کوری ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم درباره شاهدی است که پس از شهادت برعلیه یک خلافکار و گرفتن هویت جدید، پس از ۱۵ سال شناسایی می شود و قصد کشتن او را دارند. این فیلم که با بودجه ۲۰ میلیون دلاری ساخته شد توانست به فروشی بالغ بر ۱۳۸ میلیون دلار دست یابد. پس از این فیلم یک کمدی اکشن به نام راه سخت(۱۹۹۱) با بازی مایکل جی فاکس و جیمز وود کارگردانی کرد که این فیلم نیز با فروش خوبی مواجه شد. از دیگر آثار وی می توان به نقطه بی‌بازگشت (۱۹۹۳) با بازی بریجیت فوندا اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی طوفان مهردادیان

آخرین لحظه(۱۹۹۵) فیلمی دلهره‌آور به کارگردانی جان بدهام است که در آن جانی دپ، کریستوفر واکن، چارلز اس داتن و کورتنی چِیس و روما مافیا بازی می کنند. داستان این فیلم درباره حسابداری آرام و مؤدب است که با تهدید ربایندگان دخترش مجبور به قتل یک زن که فرماندار ایالتی می باشد، می شود. این فیلم برخلاف دیگر آثار بدهام با فروش خوبی همراه نشد. دوسال بعد یک فیلم جنایی دیگر به نام ناشناس(۱۹۹۷) کارگردانی کرد.

فیلم شناسی در مقام کارگردان

سفر همه ی ستاره های بینگو (۱۹۷۶)
تب شب یکشنبه (۱۹۷۷)
دراکولا (۱۹۷۹)
زندگی به هر حال کیست؟ (فیلم ۱۹۸۱)
رعد آبی (۱۹۸۳)
بازی‌های جنگی (۱۹۸۴)
بروشورهای آمریکایی (۱۹۸۵)
اتصال کوتاه (۱۹۸۶)
شرط بندی (۱۹۸۷)
پرنده‌ای روی سیم (۱۹۹۰)
راه سخت (۱۹۹۱)
نقطه بی‌بازگشت (۱۹۹۳)
یکی دیگر از اهداف (۱۹۹۳)
منطقه فرود (۱۹۹۴)
آخرین لحظه (۱۹۹۵)
ناشناس (۱۹۹۷)
برادران نگهبان (۲۰۰۲) – Brother’s Keeper

تاریخ تولد: ۲۵ اوت ۱۹۳۹ (سن ۸۰ سال)، لوتون، بریتانیا
همسر: جولیا بدهام (ازدواج ۱۹۹۲)، جان اسپک (ازدواج ۱۹۸۳–۱۹۹۰)، بانی هیوقس (ازدواج ۱۹۶۷–۱۹۷۹)
کتاب‌ها: John Badham on Directing: Notes from the Set of Saturday Night Fever, War Games, and More
کودکان: کلی مکدانولد بدهام
آموزش: دانشگاه ييل، Indian Springs School

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان بدهام
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه