بیوگرافی لوکوربوزیه

4 سال پیش
بیوگرافی لوکوربوزیه
Rate this post

بیوگرافی لوکوربوزیه به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 لو کوربوزیه از جمله افراد بسیار مهمی است که جامعه معماری دنیا به خوبی با وی آشنا هستند. وی یکی از پیشگامان سبک معماری مدرنی بود که هم اکنون در زندگی خود شاهد آن هستیم. وقتی لو کوربوزیه روی کار آمد و سبک جدید معماری را به همگان نشان داد، ارزش تزیینات داخلی در بناها کاهش پیدا کرد.

زندگینامه لوکوربوزیه

بیوگرافی لوکوربوزیه

زندگی شخصی

آثار بسیار زیادی از لو کوربوزیه در سراسر جهان به جا مانده است که با نگاهی به این آثار می توان به خوبی نسبت به سطح تفکرات وی آشنایی پیدا کرد. شاید بسیاری از افراد امروزه نظریات وی را رد کنند و قبول نداشته باشند، اما به طور قطع او نقش تاثیرگذار و بسیار مهمی در به وجود آمدن و دوام یافتن سبک مدرن داشت. برای آشنایی بیشتر و مطالعه ی زندگی نامه لوکوربوزیه با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دوران کودکی و نوجوانی لوکوربوزیه

شارل ادوارد ژانره که بعدها نام مستعار لو کوربوزیه را برای خود برگزید، در ۶ اکتبر سال ۱۸۸۷ در کشور سوییس به دنیا آمد. شارل نام مستعار لوک وربوزیه را به این دلیل برای خود انتخاب کرد که شکل ظاهری اش شبیه به کلاغ بود! شارل در دوران نوجوانی علاقه ی بسیار زیادی به هنرهای بصری داشت و در این دوران نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یکی از مدارس محلی بود و در پاریس به تحصیل پرداخته بود، به خواندن مباحث هنری مشغول شد.

شارل فقط ۱۸ سال داشت که تصمیم گرفت، یک سفر به دور اروپا برود و تا با گردش در آن ها، با آثار هنری مختلف در کشورهای متفاوت آشنایی پیدا کند. در این دوران بود که نزد شخصی به نام آگوست پره در شهر پاریس مشغول به کار کردن شد. پس از آن نزد پیتر برنز مراجعه کرد و در شهر برلین به تحصیل و کار کردن پرداخت.

آغاز فعالیت حرفه ای

شارل نخستین طراحی خود را در خانه ی شخصی خویش به اجرا در آورد. سبک های کاری که در آن زمان کار می کرد، بر اساس طبیعت کوه های منظره ی آن منطقه ساخته شده بود. او برای معماری ساخته های خویش بام هایی مسطح خلق می کرد و بر روی بام به ایجاد فضای سبز می پرداخت. ستون های ساختمان را طوری پی ریزی می کرد که از روی زمین بلند شوند و پنجره هایی طولانی را در سر تا سر خانه ایجاد می کرد. پلان و نمای ساخته های وی نیز آزاد بودند و استفاده از کنسول در معماری های لو کوربوزیه رایج بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رابرت میلیکان

شارل ادوارد ژانره در کارهای نخست خویش تمام سعی خود را کرد تا مفهوم واقعی انبوه سازی را در آن کارها به اجرا در آورد و دستاوردی که موفق شد آن را به دست آورد، نیز طرح دومینو بود که در سال ۱۹۱۵ به طراحی آن پرداخت. در حقیقت دومینو نخستین ساختمانی بود که شارل ادوارد ژانره به طراحی آن پرداخت و اسکلت ساختمانی که بنا کرده بود را بر روی بتن مسلح کرده بود.

لو کوربوزیه تمام تلاش خود را می کرد تا در ساخته ها و طراحی های خویش نهایت استفاده را از سقف و ستون و کف و راه پله به کار گیرد. وی هم چنین از ستون ها برای سازه های خویش استفاده می کرد، چرا که اعتقاد داشت با استفاده از این ستون ها می توان پلانی آزاد از بنا را فراهم کرد. ثابت بودن طرح دومینو باعث می شد تا بتوان ساخت آن را به سادگی تکرار کرد.

ویلای سیتروئن

از دیگر کارهای مهم لو کوربوزیه ویلای سیتروئن بود. او این ویلا را به جهت استفاده ی کارگران طراحی کرده بود، اما در نهایت این ویلا هیچ وقت به مرحله ی ساخت نرسید و تنها در حد همان طراحی اولیه باقی ماند. یکی از مهم ترین نکات مثبت این ویلا را می توان امکان استفاده از بام آن به عنوان حیاط اشاره کرد. پیلوتی شکل بودن ساختمان نیز از دیگر ویژگی های این بنا به حساب می آمد.

تجربه ی نویسندگی

جالب است بدانید که یکی دیگر از هنرهای این معمار و شهرساز سوییسی، نویسندگی بود. به طوری که برخی از کتاب های وی از جمله مهم ترین آثار در زمینه ی کاری معماری هستند و هم اکنون نیز در دانشگاه ها و کالج های معتبر جهان تدریس می شوند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کرت فردیش گودل
از جمله مهم ترین آثار لو کوربوزیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ – به سوی معماری

۲ – تجزیه و تحلیل لو کوربوزیه

۳ – زیبایی شناسی معماری

۴ – منشور آتن

۵ – به سوی یک معماری نوین (بینش مدرن در معماری)

۶ – شهر آینده (بینش مدرن در شهرسازی)

به سوی یک معماری نوین: این کتاب که در سال ۱۹۲۳ نوشته شد، به شدت نظرات خوانندگان را به معماری مدرن جلب کرد. لو کوربوزیه در این کتاب سعی کرده تا کار معماران و بناها را با مهندسین مکانیک مقایسه کند و بیان می کند که معماری هنوز در همان جایگاه قدیمی خودش باقی مانده و دچار هیچ گونه پیشرفتی نشده است.

وی در بخشی از کتاب به بررسی اتومبیل، قطار، کشتی و هواپیما می پردازد و بیان می دارد که سیر تحول مکانیک باعث بروز چنین وسایلی شده است، اما ثابت بودن اصول معماری باعث شده تا پس از سالیان دراز هنوز هم از دستورهای قدیمی برای ساخت بناها استفاده شود.

ارائه راه حل عملی برای کنترل جمعیت

وی پیش از هرکس دیگری بلند مرتبه سازی را تنها راه حل موجود برای کنترل جمعیت کره ی زمین معرفی کرد. لوکوربوزیه می گفت شهرهای آینده پر از آسمان خراش های غول پیکر است و در این مجموعه ها حدود ۱۰۰ هزار نفر به تحصیل یا زندگی و کار می پردازند. وی می گفت در این آسمان خراش ها، فروشگاه، اداره ها، مدارس و هر چیزی که فکرش را بکنید ساخته می شود. پیش بینی که تا حد بسیار زیادی نیز به واقعیت تبدیل گشت.

ویلا ساوا

این بنا یکی دیگر از یادگارهای لو کوربوزیه می باشد که امروزه از شهرت بسیار زیادی در دنیا برخوردار است. شارل ادوارد برای طراحی این بنا از یک شبکه مدولار با تناسب های طلایی برای طراحی نمای ساختمان استفاده کرد. کالین رو یکی از منتقدین اصول معماری در یکی از مقاله های خود به تحسین این ساخته ی لوکوربوزیه پرداخت و به مقایسه ی آن با ویلای پالادیو پرداخت. وی گفت ویلای ساوا نسبت به بنای نام برده از فضاهای آزاد بیشتری برخوردار است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فرانتس کافکا
آپارتمان مسکونی مارسی

آپارتمان مارسی نیز ساختمانی ۱۸ طبقه می باشد که به خانه لو کوربوزیه نیز معروف است. شارل ادوارد این بنا را برای ۱۶۰۰ نفر طراحی کرد. در طبقه ی دوم این ساختمان فروشگاه هایی تعبیه شده بود که از بیرون ساختمان قابل دیدن بودند. وی در طبقه ی هفدهم نیز یک رستوران و مهد کودک را برای ۱۵۰ کودک طراحی کرد و ساخت. هم چنین استخری کم عمق و تراسی با ابعاد ۲۴ در ۱۶۵ متر از دیگر مکان های ساخته شده در آپارتمان مارسی بودند.

لازم به ذکر است که این نوع طراحی لو کوربوزیه از برخی جهات انتقادهایی منفی را نسبت به خود جذب کرد. برای نمونه افزایش یافتن رفتارهای ضد اجتماعی و هم چنین ناامنی از جمله مشکلاتی است که طراحی ساختمان به این شکل به دنبال دارد.

درگذشت لو کوربوزیه

لو کوربوزیه سرانجام در تاریخ ۲۷ اوت ۱۹۶۵ در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت.

پیکر او را در روکوبرن کپ مارتین واقع در کشور فرانسه به خاک سپردند.

مهم ترین آثار لو کوربوزیه

ویلا شواب

ویلای ژانره

کاخ شوروی – ۱۹۳۱

مقر سازمان ملل متحد – ۱۹۵۲

عبادتگاه رونشام

کلیسای سنت پیر

نمایشگاه فیلیپس بلژیک

مرکز هنر کارپینر

موزه ملی هنر غرب ژاپن

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی لوکوربوزیه
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه