بیوگرافی روزالیند فرانکلین

4 سال پیش
بیوگرافی روزالیند فرانکلین
4/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی روزالیند فرانکلین به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 روزالیند فرانکلین یکی از مشهورترین دانشمندان بریتانیایی می باشد که بسیاری عقیده دارند آن طور که باید و شایسته وی بوده از او تقدیر نشده است. این شیمی دان که در انگلستان متولد شده در طول زندگی خودش کارهای بسیار بزرگی را انجام داده که می توان به کشف ساختار دئوکسی ریبونوکلویک اسید که در نهایت به DNA می انجامد اشاره کرد. ساختار ذکر شده دستورالعملی است که به سلول ها اطلاع می دهد که چگونه فعالیت های نورمال خود را برای حفظ حالت طبیعی بدن انجام دهند.

زندگینامه روزالیند فرانکلین

بیوگرافی روزالیند فرانکلین

زندگی شخصی

فرانکلین در تاریخ ۲۵ جولای سال ۱۹۲۰ در لندن به دنیا آمد و پدر و مادر او از شرکای بزرگ تجاری بانک Keyser بودند. رزالیند با وجود تمامی محدودیت هایی که داشت بالاخره توانست به آن چیزی که آروزی آن را در کودکی داشت دست پیدا کند و آن هم تحصیل در مدرسه ی دخترانه ی سینت پل بود. در آن جا بود که رزالیند شایستگی ها و توانایی های خود را ثابت کرد و نشان داد که از چه بهره ی هوشی بالایی برخوردار است.

پس از آن نوبت رفتن به کالج رسید و در سال ۱۹۳۸ بود که روزالیند فرانکلین به کالج رفت. کالج Newnham که یکی از دو کالج اختصاص یافته به زنان در دانشگاه کمبریج بود، جایی بود که استعدادهای واقعی رزالیند را نمایان کرد. در آن جا بود که روزالیند فرانکلین به مطالعه ی علوم شیمی و فیزیک پرداخت و با آغاز جنگ جهانی دوم روزالیند فرانکلین نیز پژوهش های خود را گسترش داد و مطالعات مهمی را ارائه داد.

آغاز فعالیت حرفه ای

در سال ۱۹۴۱ روزالیند فرانکلین از کالج فارغ التحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال در آزمایشگاهی با نام R.G.W Norrish کار کرد. این آزمایشگاه که از پیشگامان عرصه ی شیمی نور بود توانست با کمک های روزالیند فرانکلین به مدارج بسیار بالایی دست پیدا کند و در نهایت در سطح جهان به معروفیت و مشهوریت خاصی برسد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلبرت آبراهام مایکلسان

پس از آن که رزالیند نشان داد که چقدر می تواند برای یک مجموعه مفید باشد، در مجموعه تحقیقاتی ذغال سنگ بریتانیا مشغول به کار شد و پژوهش های فراوانی را بر روی ذغال سنگ و خواص آن انجام داد. سپس درباره خواص میکروسکوپی ذغال سنگ مطالعاتی را انجام داد و به یافته های بسیار بیشتری در مورد کربن دست پیدا کرد.

روزالیند فرانکلین جزو نخستین افرادی بود که تکنیک تصویربرداری از ترکیبات کربنی را از نزدیک دید و با نام آن آشنا شد. کریستالوگرافی اشعه ایکس نام این روش تصویربرداری بود و در آن امکان پروتئینی کردن ترکیبات کریستالی شده وجد داشت و سپس با استفاده از اشعه ی ایکس می شد، از آن ها تصویر برداری کرد. با گذشت مدت زمانی روزالیند فرانکلین در این تکنیک خاص تصویر برداری مهارت خاصی را پیدا کرد و عکس هایی که او از این ترکیبات گرفت در کشف ساختار DNA نقشی اساسی داشت.

مطالعه در مورد ساختار DNA

روزالیند فرانکلین در سال ۱۹۵۰ برای باری دیگر به زادگاه خویش یعنی انگلستان برگشت، تا در آن جا عنوان فلوشیپ را در آزمایشگاهی به نام John Randall در کینگز کالج لندن دریافت کند. آزمایشگاهی که رزالیند در آن کار می کرد از وی درخواست کرده بود تا کارهای خود مبنی بر تصویربرداری از پروتئین ها را انجام دهد، ولی موریس ویلکینز رئیس آزمایشگاه از او خواست تا به همراه او بر روی ساختار DNA نیز کار کند.

همه چیز به خوبی در حال پیشروی بود که به ناگاه یک سوء تفاهم باعث شد تا همکاری روزالیند فرانکلین و موریس ویلکینز به جایی نرسد و آن ها نتوانند با یکدیگر همکاری نمایند. این دو فرد تا شناسایی اشکال خیس و خشک DNA نیز پیش رفتند و ساختار انواع آن را کشف کردند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فارابی

پس از جدایی، ویلکینز یکی از عکس های روزالیند فرانکلین را که توسط خودش از DNA گرفته شده بود را به واتسون و کریک، دو فرد شناخته شده ی دیگر در دنیای زیست شناسی نشان داد و این عکس الگویی بسیار مهم از ساختار DNA بود. این عکس که با نام عکس ۵۱ شناخته می شود، به نام واتسون و کریک در نشریه ی نیچر به چاپ رسید و این دو هیچ موقع به روزالیند فرانکلین نگفتند که عکس او باعث کشف آن ها شده است.

اما کریک بعدها در مصاحبه ای اعلام کرد که فاصله ی وی با شناخت کامل DNA بسیار بوده و ماجرای کامل را در این باره شرح داد و از نقش روزالیند فرانکلین در این مورد برای همگان توضیح داد. با این وجود اعتبار این یافته های مهم که کار روزالیند فرانکلین بود، به نام واتسون و کریک و ویلکینز ثبت شد.

فعالیت روی ویروس فلج اطفال

روزالیند فرانکلین پس از مدتی به آزمایشگاه D.Bernal رفت و در آن جا تصمیم گرفت تا بر روی ساختار ویروس های گیاهی یعنی ویروس های موزاییک توتون و ویروس فلج اطفال بود تحقیق کند. او عکس های بسیار با کیفیتی و هم چنین با جزئیات فراوان از این ویروس ها گرفت و در سال ۱۹۵۶ موسسه ی رویال انگلیس از روزالیند فرانکلین به خاطر مجموعه فعالیت هایش در شناخت این ویروس ها تقدیر کرد.

ابتلا به سرطان و درگذشت

در همان سال ۱۹۵۶ میلادی بود که روزالیند فرانکلین متوجه شد به سرطان تخمدان مبتلا گردیده است. به همین خاطر روش های درمانی متفاوتی برای این سرطان بر روی وی صورت پذیرفت، اما هیچ کدام از این روش های درمانی در به دست آمدن دوباره ی سلامتی وی تاثیرگذار نبود. در نهایت روزالیند فرانکلین خیلی زود در سال ۱۹۵۸ میلادی، پس از دو سال مبارزه با سرطان در سن ۳۷ سالگی از دنیا رفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آندری مارکوف

آوا هلن پولینگ همسر دانشمند مشهور لاینس پولینگ،

در مصاحبه ای که در سال ۱۹۷۷ انجام داد، اعلام کرد

که اگر در تاریخ یک زن باشد که مورد بد رفتاری قرار گرفته باشد

و از او به خاطر فعالیت های مختلفش تقدیر نشده باشد،

آن شخص روزالیند فرانکلین می باشد.

انتشار زندگی نامه در یک کتاب

آنی سایر در سال ۱۹۷۵ زندگینامه ی روزالیند فرانکلین را منتشر کرد

و تلاش کرد تا هر چیزی را که در مورد رزالیند می دانسته

را منتشر کرده و در اختیار عموم قرار دهد.

برندا مادوکس نیز یک زندگی نامه ی دیگر را از روزالیند فرانکلین نوشت

و داستانی کاملا متفاوت از آنی سایر را درباره او چاپ کرد.

با این که زندگی روزالیند فرانکلین بسیار غم انگیز و کوتاه بوده

اما مطمئنا او نقشی شگرف در شناخت و درک امروزی ما از DNA و هم چنین ویروس ها داشته است.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی روزالیند فرانکلین
4/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه