بیوگرافی کوستا گاوراس

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی کوستا گاوراس به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 کوستا گاوراس کارگردانی فرانسوی و یونانی‌تبار می باشد که بیشتر کارهای اوبه فیلم‌هایی با پس‌زمینهٔ سیاسی می باشد. از میان آثار وی می توان به فیلم معروف او زد (۱۹۶۹) اشاره کرد که برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در سال ۱۹۶۹ میلادی شد. از دیگر اثار او نیز می توان به فیلم های اعتراف(۱۹۷۰)، حکومت نظامی (۱۹۷۳)، گمشده (۱۹۸۲)، شهر دیوانه (۱۹۹۷)، بهشت است غرب(۲۰۰۹) و سرمایه(۲۰۱۲) اشاره کرد. با این حال، وی فیلم‌های کُمدی نیز ساخته‌است. اکثر فیلم‌های او به زبان فرانسوی ساخته شده‌اند ولی ۶ فیلم او به زبان انگلیسی هستند.

زندگینامه کوستا گاوراس

بیوگرافی کوستا گاوراس

فعالیت هنری

او را استاد بزرگ خلق فیلم‌های جدی، پرهیجان و در عین حال سرگرم‌کنندهٔ سیاسی می‌دانند. او اکثر فیلم هایش را در کمپانی فیلم سازی خودش به نام K.G پروداکشنز ساخته است.

گاوراس در تاریخ ۱۲ فوریه سال ۱۹۳۳ در لوتراآیرایا در یونان به دنیا آمد. او به همراه خانواده اش دوران جنگ جهانی را در دهکده ای در شبه جزیره بزرگ پلوپونز گذراند و بعد از جنگ به آتن نقل مکان کردند. پدرش عضوی از جبهه آزادی مقاومت یونان بود و در جنگ داخلی یونان شرکت داشت. ولی پس از جنگ دولت یونان او را به اتهام کمونیست بودن از کشور تبعید کردند.

در سال ۱۹۵۶، او تحصیلات دانشگاهی را نیمه تمام گذاشت و در مدرسه ملی فیلم در فرانسه شروع به تحصیل در رشته فیلم سازی کرد. نام اصلی او کنستانتینوس بود که در سن ۲۱ سالگی وقتی به فرانسه مهاجرت کرد، نام خود را به کوستا گاوراس تغییر داد. او در ابتدا تمایل داشت که به آمریکا برود و در آنجا سینما بخواند؛ ولی به دلیل کمونیست بودن مک کارتیسم آمریکا از پذیرش او سرباز زد. وی در حین تحصیل به عنوان دستیار کارگردان با بسیاری از فیلم سازان فرانسوی همکاری نمود.

اولین تجربه کارگردانی

اولین تجربه کارگردانی مستقل او فیلمی نئو نوآر به نام کشتار ماشین خواب یا کوپهٔ قاتلین(۱۹۶۵) نام داشت. در این فیلم وی از تکنیک‌های خاص کارگردانی که دوستش داشت یعنی رنوارودمی استفاده نمود که بیشتر به تعریف داستان فیلم توجه کرد تا به دغدغه فرم. از بازیگران آن نیز می توان به کاترین آلگره، ژاک پرن و سیمون سینیوره اشاره کرد. گروه حمله(۱۹۶۷) عنوان فیلم بعدی این کارگردان بود که در پنجمین فستیوال بین المللی فیلم مسکو اکران شد. داستان این فیلم درباره جنگجویان گروه مقاومت فرانسه بود که در جنگ با نازی ها بودند. آنها به چندین زندان نفوذ کردند و برخی از زندانیان آلمانی را آزاد کردند که بعدها فهمیدند آنها جاسوس نازی ها بودند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهران مدیری

گاوراس پس از حکومت نظامیان یونان، تمرکز خود را بر وقایع کشور مادریش قرار داد و فیلم سینمایی زد (۱۹۶۹) را کارگردانی کرد. این فیلم برای وی شهرتی بین المللی همراه داشت.این فیلم بر اساس رمانی به همین نام از واسیلیس واسیلیکوس ساخته شده‌است و داستان فیلم درباره حکومتی است که با سرکوب سیاستمداران و هواداران جناح اپوزیسیون، باعث سکوت دستگاه قضایی و مطبوعات می شود.

گرچه در این فیلم از کشور یونان نامی برده نمی شود ولی داستان فیلم به وضوح نشان دهنده جریانات کشور یونان می باشد. به عنوان مثال در فیلم اشاره به قتل گریگوری لمبراکیس نماینده چپ‌گرای پارلمان یونان دارد که در ۱۹۶۳ به دست نیروهای راست‌گرا در یونان صورت گرفت. این فیلم در سال ۱۹۷۰ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد و در سال ۱۹۶۹ نیز از سوی آکادمی سینمایی فرانسه به عنوان بهترین فیلم سال برگزیده شد.

دیگر آثار

از دیگر آثار گاوراس می توان به فیلم اعتراف (۱۹۷۰) با بازی ایو مونتان، سیمون سینیوره، و گابریله فرزتی اشاره کرد که دربارهٔ زندان‌های پشت دیوار آهنین ساخته شد. این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و بفتا بهترین فیلم و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده بود. حکومت نظامی (۱۹۷۲) نیز در ژانری سیاسی درام درباره مبارزات گروه‌های ضد آمریکایی اروگوئه که به چریکهای چپ گرای توپامارو یا جنبش آزادیبخش ملی اروگوئه معروف هستند می باشد که کنسول کشور برزیل را به دلیل عامل دیکتاتور وقت این کشور و یک آمریکایی را به دلیل آموزش پلیس سیاسی اروگوئه برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی و مردمیف گروگان گرفته و مورد بازجویی قرار می‌دهند و به اعدام محکوم می کنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی میلی بابی براون

این فیلم در شیلی فیلم برداری شد و یکسال پس از ساخت فیلم دولت قبلی به دست ژنرال پینوشه سقوط می‌کند و حدود ۳۰ نفر از بازیگران شیلیایی که در این فیلم نقش‌های اصلی و فرعی را به عهده داشتند در این زمان محکوم به اعدام . تبعید های بلند مدت و زندانی می شوند.

گم‌شده

گم‌شده (۱۹۸۲) عنوان فیلم بعدی به کارگردانی کوستا گاوراس است که در سبک درام با بازی جک لمون، سیسی اسپیسک و ملانی مایرون ساخته شد. این فیلم در مورد کودتای ژنرال پینوشه در شیلی بود. هانا ک.(۱۹۸۳) نیز دیگر فیلم این کارگردان است که از بازیگران آن می‌توان به جیل کلایبورگ، ژان یان، گابریل بیرن، و دیوید کلنون اشاره کرد. داستان این فیلم نیز درباره جنایات اسرائیل و درگیری های فلسطینی ها با آنها بود که البته مورد توجه منتقدین قرار نگرفت. جعبه موسیقی (۱۹۸۹) نیز نام فیلم درامی است که گاوراس کارگردانی کرده است. ین فیلم برندهٔ خرس طلایی پنجاهمین جشنواره فیلم برلین شد.

همچنین جسیکا لنگ موفق شد برای بازی در جعبهٔ موسیقی برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود. جریان این فیلم بر محور حضور جنایتکاران نازی در آمریکا بود و داستان آن درباره مرد مهاجری از مجارستان است که متهم می‌شود که جنایت جنگی انجام داده است. دخترِ او که وکیل است، سعی در دفاع از پدرش و پرده برداشتن از واقعیت‌ها می‌کند. داستانِ این فیلم کمی از زندگی واقعیِ جان دمیانیوک و خودِ جو استرهاس، نویسندهٔ فیلم‌نامه سرچشمه گرفته است.

دیگر فیلم ها

از دیگر فیلم های این کارگردان می توان به آخرالزمان کوچک (۱۹۹۳) با بازی آندری دوسولیه، کیارا کازلی، ژولی گایه، موریس بنیشو، و ییری منتسل، شهر دیوانه (۱۹۹۷) با بازی جان تراولتا، داستین هافمن، میا کرشنر، آلن آلدا، تد لواین، رابرت پروسکی و یک فیلم کوتاه برای مجموعه فیلم لومیر و شرکا(۱۹۹۵) که نام فیلمی متشکل از ۴۱ فیلم کوتاه به‌کارگردانی ۴۱ کارگردان است و فیلم آمین.(۲۰۰۲) که در مورد روابط نازی‌ها با واتیکان بود، اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کریس کوپر

بهشت است غرب(۲۰۰۹) از دیگر فیلم های کوستا گاوراس است که در سبک درام و با بازی ریکاردو اسکامارچو، اولریش توکور، اریک کاراواکا و یولیانه کولر می باشد. محور اصلی این فیلم مسئله مهاجرت است. آخرین کار سینمائی کوستا گاوراس سرمایه (۲۰۱۲) نام دارد که از بازیگران آن می‌توان به گابریل بیرن، گاد الماله و سلین سلت اشاره کرد.

آثار

کارگردان

حادثه‌ای در ترن (Compartiment Tueurs) (۱۹۶۵)
Shock Troops (Un homme de trop) (۱۹۶۷)
زد (۱۹۶۹) برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان
اعتراف (The Confession) (۱۹۷۰)
حکومت نظامی (État de siège) (۱۹۷۲)
بخش ویژه (Special Section) (۱۹۷۵)
Womanlight (Clair de femme) (۱۹۷۹)
گم‌شده (۱۹۸۲)
هانا ک. (۱۹۸۳)
Family Business (۱۹۸۵)
خیانت (فیلم ۱۹۸۸) (۱۹۸۸)
جعبه موسیقی (۱۹۸۹)
آخرالزمان کوچک (La Petite Apocalypse) (۱۹۹۳)
لومیر و شرکا (Lumière et compagnie) (segment) (۱۹۹۵)
شهر دیوانه (۱۹۹۷)
آمین. (۲۰۰۲)
تبر (Le Couperet) (۲۰۰۵)
Mon colonel (۲۰۰۶) (فقط تهیه‌کننده و نویسنده)
بهشت است غرب (Eden à l’ouest) (۲۰۰۹)
سرمایه (Le Capital) (۲۰۱۲)

بازیگر
«مادام رزا» (۱۹۷۷)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی کوستا گاوراس
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه