بیوگرافی نیل بلومکمپ

4 سال پیش
2/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی نیل بلومکمپ به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 نیل بلومکمپ کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و انیماتور کانادایی – آفریقای جنوبی می‌باشد. سبک فیلم‌های وی عمدتاً به روش حمل دوربین روی دست و سینما وریته، حاوی تصاویر کامپیوتری کاملاً واقعی است. از جمله فیلم‌های مشهور وی که به این سبک ساخته شده، فیلم تحسین شده و پرفروش منطقه ۹(۲۰۰۹) است. همچنین فیلم ایلیسیم(۲۰۱۳) با بازی مت دیمون نیز از آخرین فیلم‌های وی در ژانر علمی-تخیلی است که تقریبا مثبت ارزیابی شد و در گیشه نیز موفق بود. مجله تایم از وی به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار در سال ۲۰۰۹ و مجله فوربز از بلومکمپ به عنوان بیست‌ویکمین هنرمند قدرتمند در آفریقای جنوبی یاد می‌کند.

زندگینامه نیل بلومکمپ

بیوگرافی نیل بلومکمپ

فعالیت هنری

بلومکمپ در تاریخ ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۷۹ در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. در نوجوانی پس از آشنایی با کارگردانی آفریقایی به نام شارلتو کوپلی فوت و فن استفاده از کامپیوتر را در فیلم سازی آموخت و در بعضی پروژه‌های سینمایی کوپلی، به وی در تهیه تصاویر سه‌بعدی کمک کرد. در ۱۸ سالگی به همراه خانواده به ونکوور در کانادا مهاجرت کرد و در مدرسه فیلم ونکوور شروع به تحصیل کرد. در سال ۲۰۰۳ با استخدام در مجله پاپیولار ساینس طراحی واقعی برای هواپیماهای آینده و در سال ۲۰۰۴ تصاویری برای اتومبیل‌های آینده در این مجله انجام داد. سپس به عنوان طراح جلوه‌های بصری مشغول به کار شد.

در سال ۲۰۰۷ وی کارگردانی فیلم‌های کوتاهی را برای بازی رایانه‌ای هیلو انجام داد. اما خیلی زود از کمپانی تهیه‌کننده این فیلم‌ها جدا شد و به تهیه کنندگی پیتر جکسون فیلم منطقه ۹(۲۰۰۹) را کارگردانی کرد. این فیلم تقریباً بر اساس پروژه‌ای از بلومکمپ به نام زنده در ژوبورگ بود که پیش‌تر ارائه کرده بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی احمد حامد

شارلتو کوپلی نیز نقش اول فیلم را داشته و همسر بلومکمپ، تری تاتچل، یکی از نویسندگان است. داستان این فیلم درباره موجودهای فضایی هستند که بیست سال است با سفینه‌ای بزرگی به زمین و بر فراز حومه شهر ژوهانسبورگ آمدند و جوامع آنها را در منطقه ای به نام منطقه ۹ اسکان داده اند. این فیلم مورد تحصین منتقدان قرار گرفت ودر مقایسه با هزینهٔ ساخت خود به فروش بالایی دست یافت.همچنین برای اسکار ۲۰۰۹، به عنوان بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های بصری، تدوین و نمایشنامه معرفی شد و همچنین همسر این کارگردان تری تاتچل، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از گلدن گلوب سال ۲۰۱۰ گردید.

ایلیسیم

ایلیسیم (۲۰۱۳) فیلم بعدی بلومکمپ در ژانر علمی‌تخیلی می باشد که مت دیمون و جودی فاستر و شارلتو کوپلی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم در آینده‌ای دور در سیاره‌ زمین که خالی از منابع است رخ می‌دهد که طبقه فقیر جامعه در سطح زمین و طبقه مرفع با تمام امکانات از جمله احیاء کننده های جسمی و شفا دهنده در سفینه ای لوکس در خارج از جو به نام ایلیسیم زندگی می کنند.

در این فیلم پس زمینه ای اجتماعی سیاسی نیز دارد، مواردی از قبیل ازدیادجمعیت، سلامت جامعه، استثمار کارگردان، سیستم قضاوت ناکارآمد و مشکلات طبقه های اجتماعی در این فیلم به تصویر کشیده شده است. این فیلم با هزینه تولید ۱۱۵ میلیون دلاری ساخته شد و توانست در هفته اول اکرانش نزدیک به ۳۰ میلیون دلار کسب کند و رتبه اول باکس آفیس را به دست آورد و در مجموع ۹۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۱۹۳ میلیون دلار در دیگر نقاط جهان به فروش برساند و در مجموع به فروشی بالغ بر ۲۸۶ میلیون دلار دست یافت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی داستی اسپرینگفیلد
چپی

چپی (۲۰۱۵) نام فیلم دیگری در سبک علمی–تخیلی به کارگردانی نیل بلومکمپ است که در آن شارلتو کوپلی، هیو جکمن، دو پتل و سیگورنی ویور ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم مربوط به سرگذشت یک ربات پلیس است که خراب شده و توسط جوانی دانشمند توانایی آموختن و احساس کردن برای آن طراحی شده، اما در جریان تولد توسط یک باند جنایتکار و با هدف به کارگیری در اقدامات مجرمانه ربوده می‌شود. سپس نیروهای قدرتمند و مخرب، چپی را به عنوان خطری برای بشریت و ظلم می‌بینند، هر کاری را انجام خواهند داد تا وضعیت را به حالت قبلی بازگردانند و مطمئن شوند تا چپی آخرین نوع از گونهٔ خود است.

از دیگر فعالیت های بلومکمپ می توان به کارگردانی تبلیغاتی برای شرکت های نایکی (۲۰۰۳)، سیتروئن (۲۰۰۴) و گیتورید (۲۰۰۶) اشاره کرد. همچنین کارگردانی فیلم های کوتاهی از جمله زنده در ژوبورگ(۲۰۰۵)، زرد(۲۰۰۶)، هیلو: دیدار خشكی‌(۲۰۰۷) و فرار(۲۰۱۶) اشاره کرد.

آثار

فیلم‌ها:

منطقه ۹ (۲۰۰۹)
ایلیسیم (۲۰۱۳)
چپی (۲۰۱۵)
تبلیغات:

کمپانی نایکی (۲۰۰۳)
کمپانی سیتروئن (۲۰۰۴)
کمپانی گیتورید (۲۰۰۶)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی نیل بلومکمپ
2/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه