بیوگرافی تام شادیاک

4 سال پیش
بیوگرافی تام شادیاک
Rate this post

بیوگرافی تام شادیاک به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 تام شادیاک بازیگر، کمدین، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است. او جوانترین نوسینده طنز برای باب هوپ کمدین می باشد. شهرت او بیشتر به خاطر نویسندگی و کارگردانی فیلم هایی نظیر ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات (۱۹۹۴)، پروفسور دیوانه (۱۹۹۶)، بروس قدرتمند (۲۰۰۳) می باشد. او همچنین فیلم مستندی نیز به نام من هستم(۲۰۱۰) را پس از تصادفش با دوچرخه درباره طبیعت بشریت و سوق یافتن دنیا به سمت ماده گرایی ساخته است. او همچنین پروفسورای افتخاری ارتباطات از دانشگاه پپرداین را دارد.

زندگینامه تام شادیاک

بیوگرافی تام شادیاک

فعالیت هنری

شادیاک در ۱۱ دسامبر سال ۱۹۵۸ در فالزچرچ، ویرجینیا چشم به جهان گشود. پدر و مادرش وکیل و حقوقدان بودند. مادرش اصلیتی لبنانی و پدرش نژادی نیمه ایرلندی و نیمه لبنانی دارد. مادرش که بر اثر بیماری مدت زیادی از زندگی تام را بر روی ویلچر سپری کرده بود، در سال ۱۹۹۸ بر اثر سرطان درگذشت. شادیاک در دبیرستان جی ای بی استوارت تحصیل کرد و بعد از آن وارد دانشگاه ویرجینیا گردید. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۸۱، وارد دانشکده فیلم دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس گردید و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۸۹ از آنجا اخذ کرد. پایان نامه او نیز یک فیلم کوتاه به نام تام، دیک و هری بود که تحسین بسیاری از منتقدین را در پی داشت.

وی در سال ۱۹۸۳ و در سن ۲۴ سالگی یکی از نویسندگان طنز برای هوب بود. البته بصورت مختصر در دهه ۸۰ در چندین اپیزود از سریال مگنوم پی آی و نیز در فیلم ورزشکاران(۱۹۸۷) در نقش بازیگر حضور داشت. اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند او اِیس ونچورا: کارآگاه حیوانات(۱۹۹۴) بود که در آن بازیگرانی همچون جیم کری، کورتنی کاکس، شان یانگ، تونی لوک و دن مارینو ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم با موفقیت فروش بالایی همراه شد و نزدیک به ۱۰۸ میلیون دلار در مقابل بودجه ۱۵ میلیونی خود فروش کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مایکل کیتون

داستان این فیلم درباره فردی است که عاشق حیوانات است و به تحقیق بر روی حیوانات می‌پردازد و خود را کارآگاه حیوانات می‌داند و با دزدیده شدن یک دلفین برای یافتن وی استخدام می شود. دو سال بعد فیلم کمدی و علمی تخیلی به نام پروفسور دیوانه (۱۹۹۶) را به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و راسل سیمونز و بازی ادی مورفی، جادا پینکت اسمیت و جیمز کابرن بر روی پرده های سینما برد.

آثار

این فیلم با اقتباس از رمان مورد مرموز دکتر جکیل و اقای هاید نوشته رابرت لوئیس استیونسون ساخته شده بود. داستان این فیلم درباره استاد دانشگاهی می باشد که به طور مفرطی چاق می باشد و یک دانشمند محقق داروئی معجزه اسا اما تجربی را برای درمان چاقی ابداع می کند و بر روی او آزمایش می کند. این فیلم با نقدهای مثبتی همراه شد و همچنین گریم و بازی فوق العاده ادی مورفی در این ستوده گردید. موفقیت تجاری این فیلم با درآمدی بالغ بر ۲۷۴ میلیون دلار باعث شد قسمت بعدی این فیلم نیز به نام پروفسور دیوانه ۲(۲۰۰۰) به کارگردانی پیتر سگال ساخته شود.

دروغگو دروغگو(۱۹۹۷) عنوان فیلم بعدی این کارگردان می باشد که در آن جیم کری نقش اصلی را بازی کرد و به خاطر بازی در این فیلم برای دریافت جایزهٔ گلدن گلوب نامزد شود. داستان این فیلم حول آرزوی پسر وکیل دروغگویی به نام فلچر رید می‌گردد مبنی بر این که پدرش دیگر نتواند دروغ بگوید. در آخر فلچر متوجه می‌شود که بدون دروغ گفتن هم می‌شود موکل را تبرئه کرد. این فیلم نیز با فروش بالای ۳۰۲ میلیون دلاری یکی دیگر از موفقیت های تجاری این کارگردان محسوب می گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لسلی بیب

بعد از این موفقیت فیلمی کمدی درام با نام پچ آدامز (۱۹۹۸) را کارگردانی کرد. در این فیلم بازیگرانی همچون رابین ویلیامز، مونیکا پاتر، فیلیپ سیمور هافمن، دانیل لندن و پیتر کایوتی ایفای نقش کرده‌اند. بر خلاف دریافت نقدهای بسیار ضعیف این فیلم مورد استقبال خوب مخاطبان همراه شد و دو برابر بودجه تولید ۹۰ میلیونی اش تنها در آمریکا فروش کرد. موسیقی این فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین موسیقی اصلی گردید و فیلم نیز نامزد دو گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر برای رابین ویلیامز گردید.

سنجاقک

سنجاقک (فیلم ۲۰۰۲) فیلمی در سبک رمانتیک و علمی–تخیلی به کارگردانی تام شادیاک است که در آن کوین کاستنر، جو مورتون، ران ریفکین و لیندا هانت بازی می کنند. این فیلم یکی از معدود فیلم های ناموفق این کارگردان می باشد که نتوانست حتی بودجه تولید ۶۰ میلیون دلاریش را کسب کند.

داستان این فیلم درباره دکتری افسرده می باشد که از طریق تجربه نزدیک به مرگ یکی از بیمارانش با همسر سابقش ارتباط برقرار می کند. بروس قدرتمند(۲۰۰۳) فیلم کمدی دیگری به کارگردانی تام شادیاک است که جیم کری بازیگر نقش اول آن است و مورگان فریمن، جنیفر آنیستون، لیزا ان والتر، فیلیپ بیکر هال و استیو کارل از دیگر بازیگران آن می باشند.

داستان این فیلم درباره یک گزارشگر درجه ۲ در یک شبکه تلویزیونی است که خداوند برای مدت کوتاهی تمام قدرتهای بی‌انتهای خود را در اختیارش قرار می دهد تا با مشکلات این مسئولیت بزرگ آشنا شود. این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های شادیاک با ۴۸۴ میلیون دلار می باشد. موفقیت این فیلم باعث شد فیلمی دیگر با اقتباس از همین فیلم به نام ایوان قادر مطلق(۲۰۰۷) به تهیه کنندگی خودش و گری باربر، نیل اچ. موریتز و راجر بیرنبائوم بسازد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بابک افشار
بخشی از فیلم‌شناسی

فهرست برخی از فیلم‌هایی که تام شادیاک در آنها به تهیه‌کنندگی، کارگردانی یا فیلم‌نامه‌نویسی پرداخته‌است:

ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات (۱۹۹۴)
پروفسور دیوانه (۱۹۹۶)
دروغگو دروغگو (۱۹۹۷)
پچ آدامز (۱۹۹۸)
پروفسور دیوانه ۲ (۲۰۰۰)
بروس قدرتمند (۲۰۰۳)
پذیرفته (۲۰۰۶)
اکنون شما را چاک و لری اعلام می‌کنم (۲۰۰۷)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تام شادیاک
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه