بیوگرافی استیون فریرز

4 سال پیش
بیوگرافی استیون فریرز
Rate this post

بیوگرافی استیون فریرز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 استیون فریرز کارگردانی بریتانیایی می باشد. او از دهه ۸۰ میلادی مشغول کارگردانی فیلم های سینمایی می باشد. از کارهای او می توان به رختشویخانه زیبای من (۱۹۸۵)، روابط خطرناک (۱۹۸۸)، وفاداری بزرگ (۲۰۰۰)، ملکه (۲۰۰۶) و فیلومنا (۲۰۱۳) اشاره کرد. او دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم های کلاهبرداران (۱۹۹۰) و ملکه (۲۰۰۶) شذه است. در سال ۲۰۰۸، تلگراف از وی به عنوان یکی از بانفوذترین افراد در فرهنگ بریتانیا یاد کرد. او تا بحال چندین جازه دیگر از جمله جایزه بفتا تلویزیونی، جایزه سزار بهترین فیلم خارجی، جایزه گویا بهترین فیلم اروپایی، خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جایزه بفتا تلویزیونی را دریافت کرده است.

زندگینامه استیون فریرز

بیوگرافی استیون فریرز

فعالیت هنری

فریرز در تاریخ ۲۰ ژوئن سال ۱۹۴۱ در لستر، انگلستان به دنیا آمد. پدرش، راسل یک وکیل عمومی و حسابدار بود. او بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ در رشته وکالت در کالج ترینیتی، کمبریج درس خواند. پس از فارغ التحصیلی از کمبریج، به عنوان دستیار کارگردان در فیلم مورگان، بیمار مناسبی برای درمان(۱۹۶۶) به کارگردانی کارل ریتز و نیز اگر….(۱۹۶۸) به کارگردانی لیندسی اندرسن حضور پیدا کرد. او در اوایل حرفه کارگردانیش بیشتر زمان خود را در تلویزیون و بالاخص BBC می گذراند. البته فعالیتی نیز در ساخت تبلیغات بازرگانی نیز داشت. او در چندین سریال موفق شبکه BBC از جمله سریال درام و جنگی برای امروز بتاز(۱۹۷۰ تا ۱۹۸۴) حضور داشته است.

در اواخر دهه ۸۰، فریرز با کارگردانی فیلم های بلندی به شهرت بین المللی رسید. اولین تجربه کارگردانی وی فیلم کاراگاه(۱۹۷۱) بود،اما به طور حرفه ای و با فیلم ضربه(۱۹۸۴) کم کم جای خود را در بین کارگردانان مطرح بین المللی باز کرد. اما به واسطه فیلم بعدیش رختشویخانه زیبای من(۱۹۸۵) که یک فیلم در سبک کمدی رمانتیک با بازی دانیل دی-لوئیس، سعید جعفری و روشن ست بود، توانست به شهرت بین المللی برسد. این فیلم به مسائل مناقشه‌آمیز دوره مارگارت تاچر مانند همجنس‌گرایی و نژادپرستی می‌پردازد. این فیلم توانست نامزدی جایزه اسکار و نامزدی جایزه بفتا را به دست آورد.

سایر آثار

بعد از این موفقیت فیلم های گوش هایش را تیزکن(۱۹۸۷) و روابط خطرناک(۱۹۸۸) را با بازی گلن کلوز کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره دو اشراف زاده است که سابقاً دل باختهٔ یک دیگر بودند ولی اکنون اوقات شان را صرف نقشه‌های اغواگرانه و تلافی جویانه می‌کنند. این فیلم برنده اسکار بهترین طراحی لباس-برنده اسکار بهترین طراحی هنری-برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و کاندیدای ۴ اسکار دیگر (کاندیدای اسکار بهترین موسیقی متن-کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن-کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن-کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۱۹۸۹ شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بن ویتلی

فیلم مطرح دیگر این کارگردان کلاهبرداران(۱۹۹۰) می باشد که بر پایهٔ رمانی با همین نام از جیم تامپسون ساخته شد. آنجلیکا هیوستون موفق شد برای بازی در این فیلم در رشتهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافتِ جایزه اسکار شود. همچنین آنت بنینگ برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شد.

داستان این فیلم درباره یک کلاهبردار خرده پا می باشد که میان وفاداری به مادرش که جدا از او زندگی می‌کند، و دوست دخترش، گیر افتاده و باید یکی را انتخاب کند. البته این فیلم در گیشه زیاد موفق نبود و نتوانست هزینه تولید ۴۵ میلیون دلاری خودش را جبران کند و تنها ۱۳ میلیون دلار فروش داشت. فیلم بعدی فریرز قهرمان (۱۹۹۲) نام دارد. در این فیلم بازیگرانی همچون داستین هافمن، جینا دیویس، اندی گارسیا، جون کیوسک و کوین جی اکونر ایفای نقش کرده‌اند. بعد از کلاهبرداران(۱۹۹۰) این فیلم دومین فیلم آمریکایی از این کارگردان انگلیسی می باشد. پس از چند سال غیبت، فریرز فیلمی ترسناک به نام ماری رایلی (۱۹۹۶) را با بازی جولیا رابرتس، جان مالکوویچ و جورج کول کارگردانی کرد.

سرزمین های لو

فیلم وسترن و درام سرزمین های لو(۱۹۹۸) دیگر فیلم به کارگردانی فریرز است که در آن بیلی کراداپ، پنلوپه کروز و وودی هارلسون بازی می کنند. داستان این فیلم پس از جنگ جهانی دوم و در مزکیک رخ می دهد. فریرز برای این فیلم توانست جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردان را از ۴۹امین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین گردید.

این کارگردان سپس فیلم کمدی درام و رمانتیک وفاداری بزرگ (۲۰۰۰) را با بازی جان کیوساک کارگردانی کرد. این فیلم با اقتباس از رمانی به همین نام از نیک هامبی که در سال ۱۹۹۵ نوشته شده بود، ساخته شد. بعد از اکران فیلم هامبی از اینکه کیوساک در این فیلم بازی کرده بود ابراز خوشحالی کرد و گفت در حین فیلم بارها حس کردم که کیوساک در حال خوانده کتاب من می باشد. این فیلم که با هزینه ۳۰ میلیون دلاری ساخته شد توانس در مجموع جهانی به فروشی بالغ به ۴۷ میلیون دلار دست یابد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دایان کیتن
چیزهای زیبای کثیف

چیزهای زیبای کثیف(۲۰۰۲) نام فیلم درامِ بریتانیایی به کارگردانی استیون فریرز است که موفق شد در رشتهٔ بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی نامزد جایزه اسکار شود. در این فیلم زندگی دو مهاجر غیرقانونی در لندن روایت می‌شود. بازیگر نقش اول مرد این فیلم، چویتل اجیوفور نیز برنده جایزه بهترین بازیگر از جوایز فیلم های مستقل بریتانیا گردید. از دید منتقدین نیز این فیلم خوب توصیف شد و با امتیاز ۷۸ از متاکریدیت و امتیاز ۹۴% از روتن تومیتو توانست موفق ظاهر شود. فیلم بعدی فریرز خانم هندرسون تقدیم می‌کند(۲۰۰۵) است که یک فیلم کمدی با بازی جودی لنچ و باب هاسکینز می باشد. این فیلم موفق شد در رشتهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازیِ جودی دنچ نامزد جایزه اسکار شود.

موفقیت این کارگردان همچنین ادامه داشت و یک سال بعد فیلم تاریخی و درام ملکه (۲۰۰۶) را با فیلنامه از پیتر مورگان ساخت. این فیلم درباره چگونگی کنار امدن خانوادهٔ سلطنتی بریتانیا با مرگ پرنسس دایانا می باشد. هلن میرن در نقش الیزابت دوم ملکهٔ بریتانیا و مایکل شین در نقش نخست وزیر تونی بلر می باشد. این فیلم جوایز متعدد زیادی را برنده شد. هلن میرن جایزهٔ بهترین بازیگر نقش زن اکادمی ادواردز، اکادمی فیلم انگلستان، گلدن گلوب، فستیوال فیلم ونیز را برنده شد. پیتز مورگان نیز برنده بهترین نمایش نامه از فستیوال فیلم ونیز و گلدن گلوب گردید. این فیلم نیز توانست جایزه بهترین فیلم را از آکادمی فیلم انگلستان به دست آورد.

چری

چری(۲۰۰۹)، تامارا درو(۲۰۱۰) و ذخیره مورد علاقه(۲۰۱۲) با بازی بروس ویلیس، ربکا هال، کاترین زیتا جونز، جاشوا جکسون از دیگر آثار این کارگردان می باشند. فیلومنا(۲۰۱۳) یک فیلم کمدی-درام انگلیسی-فرانسوی-آمریکایی به کارگردانی استیون فریرز است که بر اساس کتاب فرزند گمشده فیلومنا لی با نویسندگی مارتین سکسمیت ساخته شده است و در آن جودی دنچ و استیو کوگان به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم داستان واقعی فیلومنا لی و جستجوی ۵۰ ساله او در پیدا کردن فرزند خود را بازگو می‌کند. این فیلم برای دریافتِ جوایز متعددی نامزد شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی میثم مطیعی

کوگان و جف پاپ برنده جایزه بهترین فیلمنامه در جنشواره بین‌المللی فیلم ونیز شدند. همچنین نامزد چهار جایزه در جوایز اسکار ۸۶ام شامل جایزه اسکار بهترین فیلم، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای دنچ، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای کوگان و پاپ و جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم برای دسپلت شد. این فیلم همچنین نامزد چهار جایزه بفتا و سه جایزه گلدن گلوب شد. این فیلم با بودجه ۱۲ میلیون دلاری ساخته شد و توانست ۹۴ میلیون دلار درآمد کسب کند.

طرح (۲۰۱۵) دیگر فیلم به کارگردانی استیون فریرز است که بر پایه رمان هفت گناه مرگبار اثر دیوید والش ساخته شد. این فیلم داستان موفقیت نجومی لانس آرمسترانگ، دوچرخه سوار مشهور آمریکایی، و نقش دیوید والش، روزنامه نگار ساندی تایمز، در افشای حقایق و تقلب در پیروزیهای آرمسترانگ در مسابقات دوچرخه سواری تور دو فرانس را بازگو می‌کند. بعد از این فیلم فلورانس فاستر جنکینز (۲۰۱۶) را که فیلمی در سبک زندگینامه‌ای و کمدی-درام بود را با بازی مریل استریپ، هیو گرانت، سایمون هلبرگ و ربکا فرگوسن کارگردانی کرد.

جوایز

جایزه بفتا تلویزیونی
جایزه سزار بهترین فیلم خارجی
برنده جایزه گویا بهترین فیلم اروپایی
برنده خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (سرزمین های-لو)
جایزه بفتا تلویزیونی

فیلمشناسی

سینمایی

سوختن (۱۹۶۸)
کاراگاه (۱۹۷۱)
والتر (۱۹۸۲)
ضربه (۱۹۸۴)
رختشویخانه زیبای من (۱۹۸۵)
گوش‌هایت را تیز کن (۱۹۸۷)
روابط خطرناک (۱۹۸۸)
کلاهبرداران (۱۹۹۰)
قهرمان (۱۹۹۲)
مری ریلی (۱۹۹۶)
وانت (۱۹۹۶)
سرزمین های-لو (۱۹۹۸)
وفاداری بزرگ (۲۰۰۰)
لیام (۲۰۰۱)
چیزهای زیبای کثیف (۲۰۰۲)
خانم هندرسون تقدیم می‌کند (۲۰۰۵)
ملکه (۲۰۰۶)
فیلومنا (۲۰۱۳)
ویکتوریا و عبدل (۲۰۱۷)

تلویزیونی

والتر و جون (۱۹۸۳)
سایگون، سال گربه (۱۹۸۳)
آقای جولی در همسایگی ماست (۱۹۸۷)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی استیون فریرز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه