بیوگرافی میشل گوندری

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی میشل گوندری به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 میشل گوندری کارگردان مستقل فیلم، فیلمنامه نویس و تهیه کنندهٔ فرانسوی است که تا کنون توانسته است چندین جایزه از جمله جایزه اسکار را به دست آورد. او بیشتر به خاطر ابداع سبک بصری و منحصربه فرد دستکاری میزانسن شناخته شده است. او به دلیل همکاری در نویسندگی درخشش ابدی یک ذهن پاک(۲۰۰۴) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی گردید که به عنوان یکی از بهترین فیلم های دهه ۲۰۰۰ شناخته شده است. از دیگر فیلم های وی می توان به فیلم کمدی فانتزی علم خواب(۲۰۰۶)، بازگرداننده مهربانی باش (۲۰۰۸)، زنبور سبز (۲۰۱۱) و ما و من (۲۰۱۲) اشاره کرد.

زندگینامه میشل گوندری

بیوگرافی میشل گوندری

فعالیت هنری

گوندری در تاریخ ۸ مه سال ۱۹۶۳ در ورسای فرانسه به دنیا آمد. فعالیت سینمایی او با تکیه بر احساسات در فیلم آغاز گردید. به گفته خودش بیشتر الهاماتش از فیلم مسافرقاچاقی در آسمان(۱۹۶۰) به کارگردانی آلبرت لاموریسی گرفته شده است. شروع فیلم سازی وی با ساخت موزیک ویدئو برای گروه راک فرانسوی اویی اویی که خودش در آن درامر نیز بود آغاز گردید. سبک فیلم سازی کنحصر به فرد او باعث گردید چندین خواننده دیگر نیز برای ساخت موزیک ویدئو با وی قرارداد ببندند. ویدئوی او برای لوکاس سکون نامزد دریافت بهترین موزیک ویدئوی ۳۷امین مراسم گرمی گردید.

وی همچنین چندین تبلیغات تلویزیونی را کارگردانی کرده است که از جمله آنان می توان به تبلیغی به نام زمان گلوله که تکنیک های او از فیلم ماتریکس اقتباس شده بود، اشاره کرد. وی در بین کارگردانانی از قبیل اسپایک جونز و دیوید فینچر، نمایانگر تاثیر کارگردانان موزیک ویدئو در فیلم های بلند را بود. او اولین فیلم بلند خود را در سال ۲۰۰۱ به نام ذات آدمی (۲۰۰۱) که فیلمی درام به نویسندگی چارلی کافمن و با بازی پاتریشا آرکت بود را کارگردانی نمود. این فیلم که با بودجه ۶ میلیون دلاری ساخته شد تنها توانست ۱٫۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد. ضمن اینکه با نقدهای خوبی نیز مواجه نشد .

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ستاره حسینی
درخشش ابدی یک ذهن پاک

درخشش ابدی یک ذهن پاک(۲۰۰۴) دومین فیلم بلند میشل گوندری بود که فیلمنامهٔ آن توسط چارلی کافمن و در در ژانر رمانتیک علمی-تخیلی ساخته شد. از بازیگران این فیلم می توان به جیم کری، کیت وینسلت، کیرستن دانست، مارک روفالو، تام ویلکینسون، الیجاه وود، جین آدامز و دیوید کراس اشاره کرد. این فیلم فیلمنامه محکم و پیچیده‌ای دارد و با توجه به زمینه‌هایی که داستان در اختیار نویسنده قرار داده است به طور پی در پی سطوح کشمکش خود را تغییر می‌دهد.

دائماً از ذهن شخصیت اصلی به جهان بیرون جابه جا می‌شود. ساختار این فیلم، از ترکیبی از زمینه علمی-تخیلی، روایت غیر خطی و نئو سوررئالیسم بهره می‌گیرد تا بتواند طبیعت و ماهیت حافظه و عشق رمانتیک را کشف نماید. این فیلم با بودجه تولید ۲۰ میلیون دلاری بیش از ۷۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. همچنین توانست جایزه آکادمی هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) را به خاطر بهترین فیلمنامه اصلی (غیراقتباسی) دریافت کند و همچنین از سوی منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۰۴ میلادی برگزیده شد.

از دیگر افتخارات این فیلم می توان به نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن، جایزه آکادمی فیلم بریتانیا به خاطر بهترین تدوین، جایزه آکادمی فیلم بریتانیا به خاطر بهترین فیلمنامه اصلی/غیراقتباسی، نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی/موزیکال، بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی/موزیکال، بهترین بازیگر زن فیلم کمدی/موزیکال و بهترین فیلمنامه را یاد کرد. این فیلم در فهرست فیلمهای برتر سایت IMDB در رده هشتاد و ششم قرار دارد.

مهمانی دیو چاپل

او همچنین فیلم مستند مهمانی دیو چاپل(۲۰۰۶) را با نویسندگی و حضور کمدین دیو چاپل کارگردانی کرد. علم خواب(۲۰۰۶) یک فیلم علمی کمدی فانتزی و فراواقع‌گرایی بود که گوندری آن را کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره مردی است که رویاها و تصوراتی دارد که اغلب با قابلیت های ارتباطی او با واقعیت تداخل دارند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کیوان ساکت

بازگرداننده مهربانی باش (۲۰۰۸) دیگر فیلم کمدی-درام این کارگردان می باشد که درباره مردی جوان است که بر اثر اتفاقی مغز او دارای نیروی مغناطیس می شود و با استفاده از این نیرو در شرایط مختلف داستان ماجرا های جالب و سرگرم کننده ای بوجود می آورد. این فیلم با نقدهای خوبی همراه شد. بعد از آن فیلم اکشن و کمدی زنبور سبز (۲۰۱۱) را که براساس شخصیتی با همین نام که در آغاز در برنامه‌ای رادیویی در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی و بعدتر در مجموعه‌های تلویزیونی، سریال فیلم‌ها، کتاب‌های مصور و سایر رسانه‌ها پدیدار می‌شد، ساخت. از بازیگران آن می توان به ست روجن، جی چو، کامرون دیاز و تام ویلکینسون یاد کرد.

این فیلم که با هزینه زیاد ۱۲۰ میلیون دلاری ساخته شد توانست بیش از ۲۲۷ میلیون دلار درآمد داشته باشد. بعد از این فیلم یک کمدی درام را به نام ما و من(۲۰۱۲) نوشت و کارگردانی کرد. داستان آن درباره نوجوانانی است که اتفاقاتی در اتوبوسی در آخرین روز دبیرستانشان در مسیر برونکس جنوبی تا نیویورک رخ می دهد. این فیلم برنده جایزه بین المللی منتقدین در فستیوال فیلم ویاویل گردید.

حالت نیلی

حالت نیلی(۲۰۱۳) نیز دیگر فیلم گوندری است که با اقتباس از رمان سال ۱۹۴۷ نوشته بوریس ویان ساخته شد. این فیلم دو نامزدی فستیوال ماگریت و سه نامزدی در ۳۹ امین جوایز سزار داشت که یکی از آنها را برنده شد. آخرین فیلم وی میکروب و گازوئیل(۲۰۱۵) می باشد که با بازی تئوفیل باکوئت و آنژ دارژان درباره دو نوجوان است که خسته از رفتار قراردادی و زندگی امروزی، تصمیم می‌گیرند که خودرویی بسازند و با آن به تعطیلات بروند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اورلی کلودل

بخشی از جوایز و افتخارات

کاندیدای بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک در سال ۲۰۰۴

فیلم‌شناسی

فیلم‌های بلند

ذات انسان (۲۰۰۱)
درخشش ابدی یک ذهن پاک (۲۰۰۴)
علم خواب (۲۰۰۶)
بازگرداننده مهربانی باش (۲۰۰۸)
زنبور سبز (۲۰۱۱)
ما و من (۲۰۱۲)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی میشل گوندری
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه