بیوگرافی کینگ ویدور

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی کینگ ویدور به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 کینگ ویدور کارگردان، تهیه کننده و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود که با فعالیت بین سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۸۰ میلادی در زمانی در حدود ۷ دهه در سینما حضوری فعال داشت. او در سال ۱۹۷۹، جایزه اسکار افتخاری را برای افتخارات بی مانندش در ابداعات سینمایی دریافت کرد. او پنج بار برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان نامزد شد و ۸ جایزه بین المللی فیلم را در حین فعالیتش دریافت کرده است. از بهترین فیلم های وی می توان به جشن بزرگ(۱۹۲۵)، مردم عادی(۱۹۲۸)، استلا دالاس (۱۹۳۷) و دوئل زیر آفتاب(۱۹۴۶) اشاره کرد.

زندگینامه کینگ ویدور

بیوگرافی کینگ ویدور

فعالیت هنری

ویدور در تاریخ ۸ فوریهٔ سال ۱۸۹۴ در گالوستون، تگزاس به دنیا آمد. او یکی از بازماندگان طوفان ۱۹۰۰ گالوستون می باشد که از نظر تلفات غیر جانی این طوفان بعد از طوفان کاترینا در رده دوم قرار می‌گیرد. با این تجربه، داستانی خیالی را با نام طوفان جنوبی در سال ۱۹۳۵ برای مجله اسکویر نوشت که بعدها توسط اریک لارسون به صورت کتاب به نگارش درآمد.

پدربزرگش یکی از مهاجران انتقلاب مجارستان در سال ۱۸۴۸ بود که در سال ۱۸۵۰ به گالوستون پناه آورده بودند. اولین فیلمش عملیات نظامی باشکوه(۱۹۱۳) نام داشت. او از سال ۱۹۱۵ در هالیوود به عنوان نویسنده فیلم نامه و کارگردان چندین فیلم کوتاه حضور داشت تا اینکه اولین فیلم بلند خود را به نام بازگشت به جاده(۱۹۱۹) کارگردانی کرد که فیلمی درام و صامت می باشد که البته جزء یکی از فیلم های گمشده دنیای هالیوود می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آرش نوذری

اکران موفق فیلم صامت پگ او، قلب من(۱۹۲۲) با بازی لارت تیلور باعث گردید قرارداری بلند مدت با کمپانی گلدوین ببند. سه سال بعد فیلم موفقی به نام جشن بزرگ(۱۹۲۵) را با بازی جلن گیلبرت کارگردانی کرد. این فیلم با تحسین منتقدین و استقبال مخاطبین روبرو شد و توانست چندین جایزه را برنده شود. همچنین با بودجه تخمینی ۳۸۲ هزار دلار توانست در مجموع به فروشی بین ۱۸ تا ۲۲ میلیون دلار دست یابد. این موفقیت او را تبدیل به یکی از برترین کارگردانان استدیوی متروگلدوین مایر در طول یک دهه اینده کرد. در سال ۱۹۲۸، ویدور اولین نامزدی اسکارش را با فیلم مردم عادی(۱۹۲۸) به دست آورد.

نامزد دریافت جایزه اسکار

همچنین این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار برای اثر هنری بی‌نظیربه نمایندگی از مترو گلدوین مایر بود. در سال ۱۹۸۹، کتابخانه کنگره، این فیلم را به‌لحاظ فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختی مهم قلمداد کرده و آن را جهت حفظ و نگهداری دائمی، به فهرست ملی ثبت فیلم افزود. حرکات دوربین و سبک‌های بصری این فیلم بسیار چشمگیر بود و در این زمینه بطور مشخص، تحت تأثیر آثار فریدریش ویلهلم مورنائو (کارگردان خلاق و نامدار آلمانی) بود. با این‌حال، فیلم در گیشه چندان موفق نبود؛ اما همواره از آن، به‌عنوانِ یکی از آثار شاخص و تأثیرگذار سینمای صامت آمریکا یاد شده است. در همین سال یک فیلم دیگر با عنوان نمایش مردم(۱۹۲۸) را با بازی ماریون دیویس، ویلیام هاینس کارگردانی کرد.

اولین فیلم ناطق ویدور هاللویا(۱۹۲۹) نام دارد که فیلمی موزیکال با بازی دنیل ال هاینس و نینا مای مک کینی می باشد. این فیلم موفقیتی هم از نظر منتقدین و هم از نظر تجای داشت. مجله فیلم فتوپلی که یکی از اولین مجلات طرفداران سینما در آمریکا بود، این فیلم را به جهت نشان دادن تصویر درستی از آمریکایی های آفریقایی تبار ستود که بیشتر بازیگران آن حتی تا بحال یک بار هم با میکروفن یا دوربین سرکار نداشتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی افشین آذری
فیلم های مهم

فیلم های مهم بعدی او عبارتند از نه آن‌قدر احمق(۱۹۳۰) با بازی ماریوس دیویس، قهرمان (۱۹۳۱) با بازی والاس بیری که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان نیز گردید، نان روزانه ما (۱۹۳۴) با بازی کارن مورلی، تام کین، لوید اینگراهام و آدیسون ریچاردز که به سرگذشت یک خانواده در خلال بحران اقتصادی بزرگ، می‌پردازد. از دیگر فیلم های مهم او تا دهه ۱۹۵۰ میلادی می توان به استلا دالاس (۱۹۳۷) با بازی باربارا استانویک اشاره کرد که موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود.

آن شرلی، از دیگر بازیگران این فیلم نیز نامزدِ دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. رفیق ایکس(۱۹۴۰) نیز فیلمی آمریکایی در سبک کمدی رمانتیک و جاسوسی به کارگردانی کینگ ویدور است که از بازیگران آن می‌توان به کلارک گیبل، هدی لامار، اسکار هومولکا و ایو آردن اشاره کرد. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین داستان فیلم بود. سپس فیلم دوئل زیر آفتاب(۱۹۴۶) را با بازی جنیفر جونز کارگردانی کرد.

=

از فیلم های مهم ویدور بعد از دهه ۵۰ میلادی می توان به موارد زیر اشاره کرد: جنگ و صلح (۱۹۵۶) که اولین فیلم انگلیسی زبانی بود که بر اساس رمان مشهور جنگ و صلح اثر لئو تولستوی ساخته شده بود. از بازیگران آن نیز می توان به آدری هپبورن، هنری فوندا و مل فرر اشاره کرد. سلیمان و سبا (۱۹۵۹) نیز فیلمی آمریکایی در سبک حماسی و درام به کارگردانی کینگ ویدور است که درباره نافرمانی آدونیا پسر داوود نبی و قبول نکردن جانشینی برادرش سلیمان قبل از مرگ داووود نبی می باشد. وی در سال ۱۹۶۹، یکی از اعضای هیئات داوران در ۶امین فستیوال بین المللی فیلم مسکو بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بانی فرانچسکا رایت

کینگ ویدور در تاریخ ۱ نوامبر سال ۱۹۸۲ و در سن ۸۸ سالگی بر اثر بیماری قلبی در خانه اش در وستوود، لس آنجلس درگذشت.

گزیدهٔ فیلم‌شناسی

سلیمان و سبا (۱۹۵۹)
جنگ و صلح (۱۹۵۶)
جدال در آفتاب (۱۹۴۶)
رفیق ایکس (۱۹۴۰)
دژ (۱۹۳۸)
استلا دالاس (۱۹۳۷)
نان روزانه ما (۱۹۳۴)
قهرمان (۱۹۳۱)
نه آن‌قدر احمق (۱۹۳۰)
نمایش مردم (۱۹۲۸)
مردم عادی (۱۹۲۸)
خوشبختی (۱۹۲۴)
من یک مرد هستم (۱۹۱۸)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی کینگ ویدور
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه