بیوگرافی جرج استیونز

4 سال پیش
بیوگرافی جرج استیونز
Rate this post

بیوگرافی جرج استیونز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جرج استیونز کارگردان، تهیه کننده، مدیر فیلمبرداری و فیلمنامه نویس آمریکایی بود که بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۷۰ میلادی فعالیت می‌کرد. از میان آثار او می توان به فیلم چرخش زمان(۱۹۳۶)، مکانی در آفتاب(۱۹۵۱) اشاره کرد که برنده ۶ جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین کارگردان، فیلم شین (۱۹۵۳) که نامزد جایزه اسکار بود، غول (۱۹۵۶) که برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شد و خاطرات آنه فرانک (۱۹۵۹) که نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردان شد، اشاره کرد.

زندگینامه جرج استیونز

بیوگرافی جرج استیونز

فعالیت هنری

استیونز در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۱۹۰۴ در اوکلند، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو بازیگر بودند. عمویش، اشتون استیونز نیز یک منتقد تئاتر و بود. یکی از بردارانش نیز به نام اشتون نویسنده می باشد. او کار بر روی استیج را از والدینش یاد گرفت و با تورهای آنان همراه بود و همان جا نیز کار می کرد. فعالیت وی در دنیای سینما به عنوان فیلم بردار بود و در بسیاری از فیلم های لورل و هاردی نظیر فیلم جغدهای شب(۱۹۳۰) در نقش فیلم بردار حاضر بود. اولین فیلمی که وی در آن کوئن و کلی به دردسر می افتند(۱۹۳۳) بود که آخرین فیلم این مجموعه کمدی نیر می باشد.

اما تجربه کارگردانی فیلم سینمایی او در فیلم هسته های کنتاکی(۱۹۳۴) بود که یک فیلم در ژانر کمدی بزن‌بکوب با بازی برت ویلر و رابرت ولسی بود. اما آوازه وی با فیلم آلیس آدامز (۱۹۳۵) که یک فیلم در سبک درام و رمانتیک با بازی کاترین هپبورن، فرد استون و اولین ونبل بود، به گوش اهالی سینما رسید. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه زن گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مصطفی یگانه

استیونز در اواخر دهه ۳۰ سعی کرد چندین فیلم با هنرپیشگان مطرح آن زمان از جمله جینجر راجرز و فرد آستیر کارگردانی نماید. در سال ۱۹۴۰ او فیلمی با بازی کارول لمبارد به نام شب زنده داری(۱۹۴۰) را کارگردانی کرد که بر اساس رمانی به همین نام از ای جی کرونین نوشته شده بود. از نکات جالب این فیلم اینست که نسخه اروپایی آن به خاطر جنگ جهانی دوم پایانی متفاوت از نسخه آمریکایی آن دارد.

=

در حین جنگ جهانی دوم، استیونز به سپاه سیگنال ارتش آمریکا پیوست و ریاست یک واحد فیلم سازی را در حین سال های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ تحت فرماندهی دوایت آیزنهاور بر عهده داشت. این واحد فیلمی مستند درباره پیاده شدن در نرماندی را که شامل خط مقدم اروپاییان متحد را ساختند. با تجربیاتی که از کار در جنگ جهانی دوم به دست آورد، فیلم های بعدیش به مراتب بهتر و تا حدودی دراماتیک تر شدند. به یاد می‌آورم مادر(۱۹۴۸) با بازی آیرین دان، باربارا بل گدس و اسکار هومولکا آخرین فیلم وی با سکانس های کمدی و خنده دار بود. از دیگر آثار مهم وی می توان به مکانی در آفتاب(۱۹۵۱) اشاره کرد. این فیلم بر پایهٔ رمان تراژدی آمریکایی اثر تئودور درایزر ساخته شد.

جرج استیونس برای این فیلم جایزه بهترین کارگردانی اسکار را دریافت کرد. همچنین مونتگومری کلیفت و شلی وینترز برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن شدند. شین(۱۹۵۳) فیلمی وسترن و آمریکایی به کارگردنی استیونز است که با بازی آلن لاد، وان هفلین، جین آرتور، جک پالانس، بن جانسن، براندون دی وایلد توانست جوایز بسیاری به دست آورد. از جمله این جوایز می توان به جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری اشاره کرد. ضمن اینکه در چندین رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد دریافت جایزه اسکار گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عارف لرستانی
=

خاطرات آنه فرانک (۱۹۵۹) فیلمی درام از این کارگردان است که در آن ملی پرکینس، جوزف شیلدکات، شلی وینترز و ریچارد بیمر بازی می کنند. این فیلم برنده ۳ جایزه اسکار شده است: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شلی وینترز، جایزه بهترین کارگردانی هنری فیلم سیاه و سفید و جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری. ضمن اینکه جرج استیونس نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی گردید. وی فعالیت کارگردانی خود را در سال ۱۹۷۰ و با فیلم تنها بازی در شهر(۱۹۷۰) به پایان رساند. از بازیگران آن می‌توان به الیزابت تیلور و وارن بیتی اشاره کرد. در همین سال استیونز سرپرست هیئت داوران ۲۰امین فستیوال بین المللی فیلم برلین بود. در سال ۱۹۷۳ نیز او یکی از اعضای داوران ۸امین فستیوال فیلم بین المللی مسکو بود.

استیونز در تاریخ ۸ مارس سال ۱۹۷۵ بر اثر حمله قلبی در خانه اش در لنکستر، کالیفرنیا در شمال لس آنجلس درگذشت. فیلم هایی که وی کارگردانی کرده است تا کنون توانسته اند جمعاً ۶۹ نامزدی اسکار کسب کردند و ۱۵ جایزه از مجموع آنها را توانسته اند برنده شوند.

جوایز و افتخارات

پیاده‌روی مشاهیر هالیوود
جایزه اسکار یادبود ایروینگ جی. تالبرگ (۱۹۵۴)
جایزه اسکار افتخاری

تاریخ تولد: ۱۸ دسامبر ۱۹۰۴، اوکلند، کالیفرنیا، آمریکا
تاریخ مرگ: ۸ مارس ۱۹۷۵، لان کاستر، کالیفرنیا، آمریکا
مکان استراحت: آرامگاه فارست لان مموریال پارک
همسر: جون مکتاویش (ازدواج ۱۹۶۸–۱۹۷۵)، ایوان هلو (ازدواج ۱۹۳۰–۱۹۴۷)
کودکان: جرج استیونز جونیور

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جرج استیونز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه