بیوگرافی گوردون چان

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی گوردون چان به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 گوردون چان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اهل هنگ کنگ است. از فیلم های معروف او می توان به پلیس های وحشی(۱۹۹۸)، ۲۰۰۰ ای‌دی (۲۰۰۰)، پوست نقاشی شده(۲۰۰۸)، افسانه مشت: بازگشت چن ژن(۲۰۱۰) اشاره کرد. در سال ۲۰۱۱، او تولید فیلم هایی نظیر دیوارنما، چهار کاراگاه/چهار مارشال و پوست نقاشی شده ۲ را اعلام کرد. اما در حین کار اخراج شد و کارگردانی این فیلم به ورشان سپرده شده. از افتخارات وی می توان به ورود فیلمش، اولین انتخاب(۱۹۹۶) به ۲۰امین فستیوال بین المللی فیلم مسکو اشاره کرد. همچنین چندین جایزه از جمله بهترین کارگردان و بهترین فیلم و بهترین نویسنده از جوایز فیلم هنگ کنگ و جوایز انجمن منتقدین فیلم هنگ کنگ برنده شده است.

زندگینامه گوردون چان

بیوگرافی گوردون چان

فعالیت هنری

چان در سال ۱۹۶۰ در هنگ کنگ به دنیا آمد. از اولین فیلم هایی که در هنگ کنگ ساخت می توان به ۱۸نابودگر طلایی(۱۹۸۵) و خاطرات یک مرد کوچک اشاره کرد. اما موفقیت تجاری او با فیلم برگشت مبارزه به مدرسه(۱۹۹۱) بود که یک فیلم کمدی با بازی استفن چاو بود. این فیلم درآمدی نزدیک به ۴۳ میلیون دلار داشت. در همین سال فیلمی اکشن جنایی و کمدی با بازی لارنس چنگ به نام بازرس اژدهای قرمز(۱۹۹۱) کارگردانی کرد که یکی از اولین فیلم های هنگ کنگی بود که صداهای آن در حین فیلمبرداری ضبط می شد. یک سال بعد فیلم آواره سلطنتی(۱۹۹۲) را بر اساس رمان آهوی کوهی و دیگ نوشته لوئیس چا کارگردانی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سرجو کاستلیتو

این فیلم با ۴۰ میلیون دلار فروش، یکی از پنج فیلم پرفروش هنگ کنگ در سال ۹۲ بود. قسمت بعدی این فیلم نیز در همین سال اکران شد. از دیگر فیلم های وی می توان به فیلم اکشن آخرین انتخاب(۱۹۹۴) اشاره کرد که به بخش رقابتی به ۲۰امین فستیوال بین المللی فیلم مسکو راه پیدا کرد.

در همین سال فیلم رزمی مشت افسانه‌ای(۱۹۹۴) را به تهیه کنندگی جت لی کارگردانی کرد که این فیلم با الهام از فیلم خشم اژدها با بازی بروس لی ساخته شده‌است. داستان فیلم مشابه داستان فیلم خشم اژدها است. البته با روایت و پایان بندی متفاوت. در این فیلم شخصیت چن زن که نقشش را جت لی بازی می‌کند، برخلاف نسخه اصلی، زنده می‌ماند. آرماگدون (۱۹۹۷) فیلمی دیگر از گوردون چان است که در سبک علمی–تخیلی، فانتزی، و اکشن با بازی اندی لاو و آنتونی وانگ می باشد.

سال ۲۰۰۰

گوردون چان سال ۲۰۰۰ را با کارگردانی فیلمی اکشن و علمی–تخیلی با بازی دانیل وو به نام ۲۰۰۰ ای‌دی (۲۰۰۰) شروع کرد. وی در یک سال دو فیلم موش و گربه(۲۰۰۳) و مدالیون(۲۰۰۳) را کارگردانی کرد. مدالیون در ژانر اکشن کمدی با بازی جکی چان، لی ایوانز، کلر فورلانی، جولیان سندز و با هزینه بالایی ساخته شد اما نتوانست آن چنان که باید در فروش موفق باشد و با صزف بودجه ۴۱ میلیون دلاری تنها ۳۴ میلیون دلار فروش کرد. داستان این فیلم درباره افسر پلیس هنگ کنگی است که برای دستگیری سردسته باندی خلافکار که با استفاده از مدالی جادویی قدرتی ماوراء الطبیعی دارد، استخدام می شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کامبیز روشن روان

این فیلم با نظرهای منفی منتقدین نیز مواجه گردید. پس از کارگردانی فیلمی هنگ کنگی و درام به نام اقای ۳ دقیقه(۲۰۰۶)، چان فیلمی فانتزی و ماوراءالطبیعه به نام پوست رنگ شده(۲۰۰۸) را با بازی دانی ین، چن کان و ژائو ژون کارگردانی کرد. اگرچه پایه و اساس این فیلم بیشتر ماوراءالطبیعی می باشد اما صحنه های اکشن رمانتیک این فیلم بیشتر از سکانس های ترسناک آن است. این فیلم با اقتباسی ضعیف از داستانی کوتاه به همین نام از داستان های عجیب از یک استدیوی چینی که مجموعه ای داستان به قلم پو سانگلینگ می باشد ساخته شده بود.

سلطان مبارزان

سلطان مبارزان (۲۰۱۰) عنوان فیلمی رزمی و فانتزی به کارگردانی گوردن چان می‌باشد که براساس سری بازی ویدیویی سلطان مبارزان ساخته شده است. از بازیگران آن نیز می توان به شان فاریس، مگی کیو و ویل یان لی اشاره کرد. فیلم های مهم بعدی وی، چهار (۲۰۱۲) است که یک فیلم در سبک ابرقهرمانی با بازی کولین چو و آنتونی وانگ و ادامه این فیلم با نام های چهار۲ (۲۰۱۳)، چهار۳(۲۰۱۴) می باشد. آخرین فیلم ساخته شده به کارگردانی گوردون چان فیلم ماجراجویی رازگنجینه (۲۰۱۷) است که با همکاری کارگردانی رونالد چنگ ساخته شد. در این فیلم بازیگرانی از قبیل دایو وانگ، رونالد چنگ، فالا چن و جویس فنگ ایفای نقش کردند. این فیلم در سال ۲۰۱۷ در چین منتشر خواهد شد.

فیلم‌شناسی

آرماگدون
بادیگاردی از پکن
۲۰۰۰ ای‌دی
تعقیب بزرگ
چهار
گربه
همیشه اژدها

تاریخ تولد: ۱۶ ژانویهٔ ۱۹۶۰ (سن ۶۰ سال)، باو ان، شنژن، چین
چینی سنتی: گوردون چان
چینی ساده: گوردون چان
آموزش: دانشگاه تورنتو
جوایز: جایزهٔ فیلم هنگ کنگ برای بهترین کارگردان

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لیلی فرهادپور
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی گوردون چان
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه