بیوگرافی آدریان لین

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی آدریان لین به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آدریان لین کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده انگلیسی است که برای فیلم‌هایی مثل جذابیت مرگبار (۱۹۸۷)، نردبان جیکوب (۱۹۹۰) و پیشنهاد بی‌شرمانه (۱۹۹۳) مشهور است. اکثر فیلم های وی متمرکز بر داستان ها و کاراکترهای احساسی و شهوانی‌ می باشد و اغلب از نور طبیعی در فیلم هایش استفاده می کند.

زندگینامه آدریان لین

بیوگرافی آدریان لین

فعالیت هنری

لین در تاریخ ۴ مارس ۱۹۴۱ در پیتربورو، نورت‌همپتون‌شر، انگلستان به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلاتش در مدرسه هایگیت، همراه با دیگر کارگردانان موج نوی فرانسه نظیر گودارد، تروفوت و چابرول کار خود را شروع کرد. او در میان نسل کارگردانان دهه ۷۰ انگلستان نظیر ریدلی اسکات، آلن پارکر، تونی اسکات و هیو هادسون قرار داشت که همه آنها قبل از موفقیت در ساخت فیلم های بلند به کار در تلویزیون و تبلیغات مشغول بودند. تکنیک های مورد استفاده آنها در بسیاری از فیلم های بلند سینمایی مورد استفاده قرار گرفت. اولین فیلم های لین دو فیلم کوتاه به نام های میز(۱۹۷۳) و اقای اسمیت(۱۹۷۶) بود که در فستیوال فیلم لندن به نمایش درآمد. وی همچنین در گروه جاز به نام کولین کلارد به نواختن ترومپت نیز می پرداخت.

لین اولین فیلم بلند خود را با فیلم روباه‌ها (۱۹۸۰) آغاز کرد. در این فیلم جودی فاستر، سالی کلرمن و رندی کواید بازی می کنند. داستان این فیلم حول گروهی از دختران تازه به سن بلوغ رسیده اهل حومه شهر لس آنجلس می باشد که در پایان دوران دیسکو قرار دارند. اگرچه فیلم در باکس آفیس زیاد موفق نبود اما منتقدین آنرا خوب ارزیابی کردند و منتقد معروف، راجر البرت آن را فیلمی نادر از فرهنگ نوجوانان حومه شهری نامید. فلش‌دنس (۱۹۸۳) عنوان فیلمی در ژانر درام، موسیقی و عاشقانه به کارگردانی آدریان لین است که در این فیلم جنیفر بیلز، مایکل نوری و لیلیا اسکالا به ایفای نقش پرداخته‌اند. او در این فیلم ابداع جدیدی به کار برد: ترکیب راک ان رول، سبک جدیدی از رقص و تصویرسازی بصری.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی گراناز موسوی
تبلیغات تلویزیونی

جلوه های بصری که لین با شجاعت در این فیلم به کار برد، که یادآور تبلیغات تلویزیونی او در سال ۱۹۷۰ برای کمپانی براتاس جینز بود، به زیبایی زندگی یک بالرین را که صبها در یک کارخانه کار می کرد و شبها در یک کلوپ رقاصی می کرد را نشان می داد. این فیلم که با بودجه اندک ۷ میلیون دلاری ساخته شد توانست به فروشی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار دست یابد و یکی از پرفروش ترین فیلم های سال ۱۹۸۳ بود. این فیلم نامزد ۳ جایزه اسکار نیز گردید که در این بین آهنگ “چه احساسی داری” در این فیلم از گریگوری مورودر توانست برنده اسکار بهترین آهنگ گردد.

نه و نیم هفته (۱۹۸۶) فیلمی دیگر در سبک اروتیک، رمانتیک و درام به کارگردانی آدریان لین است که بر اساس رویدادنامه‌ای به همین نام نوشته نویسنده اتریشی-آمریکایی اینگبورگ دی ساخته شده است. بازیگران آن کیم بسینگر، میکی رورک، مارگارت ویتون و کریستین برنسکی بودند. داستان این فیلم که درباره روابطی عاشقانه و جنسی بین دو شخصیت فیلم بود، اگرچه بوسیله توزیع کننده در آمریکا به طور گسترده پخش شد اما در خارج از مرزهای آمریکا با استقبال بیشتری روبرو شد. این فیلم با بودجه ۱۷ میلیون دلاری ساخته شد توانست به فروشی بالغ بر ۱۰۶ میلیون دلار دست یابد.

فیلم چهارم

فیلم چهارم لین، جذابیت مرگبار (۱۹۸۷) می باشد. در این فیلم تریلر روانشناسانه بازیگرانی از قبیل مایکل داگلاس، گلن کلوز و آن آرچر بازی می کنند. داستان فیلم درمورد روابط رو به خاموشی مردی متاهل با زنی است که پایان دادن به آن را نمی‌پذیرد. این فیلم با فروش ۳۲۰ میلیون دلار در سراسر جهان رکورد پرفروش ترین فیلم سال ۱۹۸۷ را از آن خود کرد. این فیلم شش نامزدی اسکار را از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین هنرپیشه زن، بهترین فیلنامه را به دست آورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رابین تونی
نردبان جیکوب

لین در پروژه بعدی خودش با همکاری با نویسنده برنده جایزه اسکار بروس جوئل روبین فیلم نردبان جیکوب (۱۹۹۰) را با بازی تیم رابینز و دنی آیلو کارگردانی کرد. فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی این فیلم را بروس جوئل رابین به عهده داشته است. داستان فیلم روایت جاکوب سینگر است، فردی که قبلاً یک سرباز در جنگ ویتنام بوده و تجربه‌های عجیب و غریب و ترسناک او که گویی او را نفرین کرده‌اند و چه پیش از جنگ و چه در حین جنگ اتفاق میفتند او را تشویق می‌کند تا از حقیقت این ماجراها پرده بردارد.

فیلم با داشتن امتیاز ۷۰٪ در وبگاه راتن تومیتوز و امتیاز ۷٫۶ از ۱۰ در وبگاه بانک اینترنتی اطلاعات فیلم‌ها، همراه با فروشی مناسب و قرار گرفتن در بسیاری از فهرست‌های مربوط به فیلم‌های دلهره‌آور و ترسناک، فیلم موفقی محسوب می‌شود. پیشنهاد بی‌شرمانه (۱۹۹۳) یک فیلم درام دیگر به کارگردانی آدریان لین می باشد که در آن دمی مور، رابرت ردفورت و وودی هارلسون بازی می کردند.

داستان این فیلم درباره زوجی جوان است که به دلیل مشکلات مالی پیشنهاد میلیونر میان‌سالی را قبول کنند تا زن جوان در قبال گرفتن یک‌میلیون دلار یک شب را با او بگذراند. اما مرد جوان پشیمان میشود و دچار نوعی حسادت به میلیونر می‌شود و زن نیز کم‌کم همسرش و عشق به او را فراموش می کند و در آستانه خیانت های بیشتر به شوهرش پیش می رود. گرچه این فیلم با بودجه تولید ۳۸ میلیون دلار توانست ۲۶۶ میلیون دلار فروش داشته باشد اما چندان مورد استقبال منتقدین قرار نگرفت و جایزه تمشک طلایی را به عنوان بدترین فیلم سال برنده شد. البته توانست جایزه سینمایی ام‌تی‌وی برای بهترین بوسه را از آن خود کند.

لولیتا

لولیتا (۱۹۹۷) یک فیلم درام آمریکایی-فرانسوی به نویسندگی استیون شیف و کارگردانی آدریان لین است. این فیلم، دومین اقتباس از رمان ولادیمیر ناباکوف با همین نام است. جرمی آیرنز در نقش هامبرت هامبرت و دومنیک سوین در نقش دولورس «لولیتا» هیز می‌باشند. ملانی گریفیث در نقش شارلوت هیز و فرانک لانگلا هم در نقش کلر کوئیلتی بازی می‌کنند. این فیلم به خاطر موضوع بحث برانگیزش از طرف توزیع کننده به اکران گسترده درنیامد. داستان این فیلم درباره یک پروفسور میان سال است که اتاقی در منزل یک زن اجاره میکند و تمایلات جنسی شدیدی به دختر نوجوان آن زن به نام لولیتا پیدا می کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آن هاتاوی

بی‌وفا (۲۰۰۲) آخرین فیلم به کارگردانی آدریان است که در ژانر اروتیک و درام و با بازی ریچارد گی‌یر و دایان لین ساخته شده است. داستان این فیلم درباره خیانت و جنایت می باشد. دایان لین به خاطر بازی در این فیلم به شدت از طرف منتقدین تحسین شد و علاوه بر برنده شدن جایزه منتقدین فیلم نیویورک، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر زن نیز گردید. این فیلم ۵۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و در مجموع به قروش ۱۱۹ میلیون دلار در جهان دست یافت.

فیلم‌شناسی

فلش‌دنس (۱۹۸۳)
نه و نیم هفته (۱۹۸۶)
جذابیت مرگبار (۱۹۸۷)
نردبان جیکوب (۱۹۹۰)
پیشنهاد بی‌شرمانه (۱۹۹۳)
لولیتا (۱۹۹۷)
بی‌وفا (۲۰۰۲)

تاریخ تولد: ۴ مارس ۱۹۴۱ (سن ۷۹ سال)، پیتربورو، بریتانیا
همسر: سمنتا لین (ازدواج ۱۹۷۴)
آموزش: Highgate School
کودکان: اِیمی لین
نامزد دریافت جایزه: جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آدریان لین
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه