بیوگرافی اندرو وی. مک‌لاگلن

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی اندرو وی. مک‌لاگلن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 اندرو ویکتور مک‌لاگلن یک کارگردان سینما و تلویزیون اهل انگلستان-ایالات متحده آمریکا بود. او بیشتر به خاطر فیلم های وسترن و ماجراجویانه اش شناخته شده است که در اکثر آنها جان وین و جیمز استوارت بازی می کردند. او در انگلستان به دنیا آمده است اما بیشتر عمر خود را در آمریکا سپری کرده بود.

زندگینامه اندرو وی. مک‌لاگلن

بیوگرافی اندرو وی. مک‌لاگلن

فعالیت هنری

مک‌لاگلن در تاریخ ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۲۰ در لندن، انگلستان به دنیا آمد. پدرش بازیگری انگلیسی به نام ویکتور بود. آنها در اوایل دهه ۱۹۲۰ و زمانیکه او هنوز نوزاد بود، به هالیوود نقل مکان کردند. او در خانواده ای سینمایی بزرگ شد. هشت عمو، دایی و یک عمع او بازیگر بودند. او در کودکی بر روی صحنه و همراه با بازیگرانی از قبیل جان وین و کارگردانانی نظیر جان فورد، بزرگ شد.

پس از همکاری به عنوان دستیار کارگردان در چندین فیلم نه چندان مطرح، فورد به او شغل دستیار کارگردان برای فیلم مرد ساکت(۱۹۵۲) را داد. چند سال بعد او اولین فیلم خودش را به نام مردی در سردابه(۱۹۵۶) را کارگردانی کرد. این فیلم نوآر درباره کلیدسازی بود که مجبور می شود به یک گانگستر برای دزدی کمک کند. فیلمنامه این فیلم توسط بارت کندی از روی رمانی به نام قفل و کلید اثر فرانک گرابر نوشته شده بود. در همین سال فیلم وسترنی به نام اسلحه مرد(۱۹۵۶) با بازی جیمز آرنس و آنجی دیکینسون را کارگردانی کرد. هر دوی این فیلم ها توسط شرکت تولیدی فیلمی از جان وین به نام بتجاک پروداکشن تولید شده بودند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهرناز دبیرزاده
فیلم های تلویزیونی

در ادامه او بطور گسترده ای در فیلم های تلویزیونی کار کرد. او کارگردانی اپیزودهایی برای سریال هایی نظیر پری میسون، گانسلینر، راوهاید و همچنین ۱۱۶ اپیزود برای سریال اسلحه داشته باش، سفر کن(۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳)، و ۹۶ اپیزود برای سریال دود اسلحه(۱۹۵۲ تا ۱۹۶۲) بر عهده داشت. ماجرای این مجموعه در داج سیتی، کانزاس و در جریان شکل‌گیری و مسکونی‌شدن غرب ایالات متحده آمریکا می گذردو آنرا یکی از بهترین مجموعه‌های نمایشیِ تولیدشده می‌دانند.

پس از بازگشت به عرصه سینما، او کارگردانی فیلم های از قبیل شناندوا(۱۹۶۵) و گونه کمیاب(۱۹۶۶) با بازی جیمز استوارت، پل شیطان(۱۹۶۸)، میچل(۱۹۷۵) و غازهای وحشی(۱۹۷۸) با بازی ریچارد بارتون و نیز فیلم های دزدی دریای شمالی(۱۹۸۰) و گرگ های دریا(۱۹۸۰) با بازی راجر مور را بر عهده داشت. گرگ های دریا(۱۹۸۰) بر اساس کتابی مهمانی خوابگاه شبانه روزی اثر جیمز لیزور بر اساس رویدادهای اتفاق افتاده در جنگ جهانی دوم ساخته شد.

مک‌لاگلن بیشتر در ژانر وسترن فیلم ساخته بود اما در کارهایش فیلم هایی در ژانر جنگی و اکشن نیز یافت می شود. از این قبیل فیلم ها می توان به بازگشت از رودخانه کوای(۱۹۸۹) با بازی ادوارد فاکس و کریس پن اشاره کرد. این فیلم که با اقتباس از کتابی به همین نام از سال ۱۹۷۹ ساخته شده بود، درباره انتقال زندانیان ژاپنی در سال ۱۹۴۴ از بریتانیا به استرالیا بود.

سینما

مک‌لاگلن در بسیاری از فیلم های خود با جان وین همکاری کرده است. از جمله این فیلم ها می توان به فیلم وسترن مک لینتاک(۱۹۶۳)، فیلم اکشن جنگجویان جهنمی(۱۹۶۸) که درباره گروهی از کارگردان نفتی بود، شکست ناپذیر(۱۹۶۹)، چیسام(۱۹۷۰) و مارشال ایالت متحده آمریکا کاهیل(۱۹۷۳) اشاره کرد. او در سال ۱۹۷۷، در ساخت سریالی تلویزیونی قتل در دنیا(۱۹۷۷) شرکت داشت که دومین همکاری او با هنرپیشه زن فیلم چیسام او به نام لیندا دی جورج بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دنیا دادرسان

مک‌لاگلن علاوه بر وسترن در ژاهنرهای مختلفی نظیر جنایی، جنگی، تاریخی و کمدی فیلم ساخته است، اما بیشتر فیلم های او وسترن بوده اند و همین موضوع او را تبدیل به یکی از معدودکارگردان دارای بیشترین فیلم وسترن در آمریکا کرده است. وی در تاریخ ۳۰ آگوست سال ۲۰۱۴ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

تاریخ تولد: ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۲۰، لندن، بریتانیا
تاریخ مرگ: ۳۰ اوت ۲۰۱۴، فرایدی هاربر، ایالت واشینگتن، آمریکا
همسر: شیلا گرینان (ازدواج ۱۹۸۷–۲۰۰۵)، Sarah G. Sally’ Pierce’ (ازدواج ۱۹۵۸–۱۹۷۷)، ودا ان برگ (ازدواج ۱۹۴۶–۱۹۵۸)
کودکان: جاش مکلاگلن، مری مکلاگلن، اَندرو ویکتر مکلاگلن دوم، شارون مکلاگلن لنان
والدین: ویکتور مک‌لاگلن، اینید لمونت

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی اندرو وی. مک‌لاگلن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه