بیوگرافی آنری ورنوی

4 سال پیش
بیوگرافی آنری ورنوی
Rate this post

بیوگرافی آنری ورنوی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آنری ورنوی با نام اصلی آشوت مالاکیان یک نویسنده و کارگردان فرانسوی ارمنی بود. او که عمده موفقیتش در فرانسه بود توانسته بود نامزد جایزه اسکار و نخل طلا شود و در جوایز متعددی از جمله فستیوال بین المللی فیلم لاکارنو، جوایز ادگار آلن پو، جایزه افتخاری سزار و گلدن گلوب برنده شود.

زندگینامه آنری ورنوی

بیوگرافی آنری ورنوی

فعالیت هنری

وی همچنین دارای نشان لژیون دونور که بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است، می باشد. در مورد این فیلمساز باید گفت که او از فیلمسازاان تجارتی با تجربهٔ سینمای فرانسه می‌باشد که در زمینه‌های مختلف فیلم ساخته و آثارش همواره با موفقیت روبرو شده‌اند فیلم‌های او از تکنیک خوبی برخوردار است و این چیره‌دستی او، به ویژه در فیلم‌های پلیسی اش، آشکار است. او با احاطه کامل بر تکینک و بیان سینما و سود بردن از فیلم‌نامه‌های پرتحرک همیشه مطرح بوده است به ویژه اینکه اغلب ساخته‌هایش، از بار پیام‌های اجتماعی، سیاسی نیز خالی نبوده است.

ورنوی در تاریخ ۱۵ اکتبر سال ۱۹۲۰ در رودوستو، تراکیه شرقی در ترکیه به دنیا آمد. در سال ۱۹۲۴ و زمانیکه وی هنوز کودک بود خانواده اش به خاطر نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط امپراتوری عثمانی در دوران جنگ جهانی اول به فرانسه، مارسی مهاجرت کردند. او بعدها خاطرات دوران بچگیش را در رمانی به نام مایرینگ نوشت و آن را به مادرش تقدیم کرد و در فیلمی به همین نام در سال ۱۹۹۱ از این رمان اقتباس کرد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه هنر در فرانسه، به عنوان خبرنگار مشغول به کار شد و بعدها ویراستار مجله هوریزون امریکن شد. سپس در رادیو مارسی به فعالیت می‌پردازد اما پس از آزادی فرانسه، روی به فیلم سازی آورد.

او اولین فیلم کوتاهش را در ۱۹۴۶ با بازی فرناندل ساخت که البته بعدها نیز اولین فیلم‌های بلندش را نیز با وی به وجود می‌آورد.

سال ۱۹۵۱

در سال ۱۹۵۱، ورنوی اولین فیلم بلندش که یک کمدی سیاه بود را با نام میز سوراخ شده(۱۹۵۱) کارگردانی کرد. فیلم دومش میوه مننوعه(۱۹۵۲) که با اقتباس از رمانی نوشته جورجس سیمنون بود باعث تحسین همگان شد.سپس او با بازیگری فرناندل فیلم هایی از قبیل کمدی، دشمن شماره یک مردم(۱۹۵۳) و گوسفند پنج پا(۱۹۵۴) را ساخت که این فیلم برنده جایزه لئوپارد طلائی در فستیوال بین المللی فیلم لاکارنو گردید و نویسندگان این فیلم نیز که ورنوی نیز یکی از آنها بود برای دریافت جایزه اسکار بهترین داستان نامزد شدند. این فیلم کلاسیکی از سینمای بعد از جنگ فرانسه می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تونی کولت

فیلم بعدی وی عاشقان لیسبون(۱۹۵۵) بود که در ژانر درام و با بازی دنیل گلین، فرانسوا آرنول و تروور هاوارد بود. داستان این فیلم درباره دو فرانسوی است که در لیسبون زندگی می کنند و هر دوی آنها که همسرانشان را از دست داده اند، عاشق هم می شوند. این فیلم بر اساس رمانی به قلم جوزف کسل ساخته شد. هتل(۱۹۵۶)، لقمه زیبا(۱۹۵۹)، دختر فرانسوی و عشق(۱۹۶۰) و کار یک شب(۱۹۶۰) از دیگر فیلم های نه چندان مطرح این کارگردان می باشد.

رئیس‌جمهور (۱۹۶۱) یک فیلم در سبک سیاست و درام به کارگردانی آنری ورنوی و بازی ژان گابن، رنه فاوره، برنار بلیه، و لوئی سنیه می باشد. در همین سال در فیلم کمدی شیرها رها شده‌اند(۱۹۶۱) داستان سه زن که در پاریس زندگی می کنند را روایت کرد. ورنوی در فیلم بعدیش به نام میمونی در زمستان(۱۹۶۲) که رمانی به قلم آنتونی بلوندین اقتباس شده بود، از بازیگرانی همچون ژان گابن و ژان پاول بلموندو استفاده کرد.

داستان این فیلم

داستان این فیلم درباره مسافرخانه‌داری است که قسم خورده اگر او و همسرش از جنگ جان سالم بدر ببرند هیچوقت لب به الکل نزند، اما مدت کمی پس از جنگ او با آشنایی با جوانی مسیر زندگیش عوض می شود. این کارگردان توانست در سال بعدی و با کارگردانی فیلم هرشماره ای برنده است(۱۹۶۳) که با نام های موجی از اسکناس و یا نغمه‌های زیر زمین نیز شناخته شده است، برنده جایزه ادگار بهترین فیلم خارجی شود.

در این فیلم آلن دلون و ژان گابن بازی می کردند. سپس با کارگردانی فیلم ماجراجویی صد هزار دلار در آفتاب(۱۹۶۴) با بازی ژان پاول بلموندو و لینو ونتورا توانست به بخش رقابتی فستویال فیلم کن در سال ۱۹۶۴ راه یابد و نامزد نخل طلا گردد. این فیلم در فروش نیز موفق بود و تبدیل به یکی از هفت فیلم پرفروش فرانسه در آن سال گردید. در همین سال نیز فیلم تعطیلی در زویدکوت(۱۹۶۴) را کارگردانی کرد که این فیلم نیز جزء محبوب ترین فیلم های آن سال شد و رتبه نهم جدول باکس آفیس فرانسه را به دست آورد.

اولین همکاری ورنوی با ستاره دنیای سینما، آنتونی کوئین در فیلم درام ساعت بیست و پنج(۱۹۶۷) رقم خورد. این فیلم که بر اساس رمانی از سی ویرگیل چورجیو نوشته شده بود داستان رنج های متحمل شده یک زوج روستایی رومانیایی را در طی جنگ جهانی دوم نقل می کند. توپ‌های سان سباستین(۱۹۶۸) یکی از فیلم های وسترن به کارگردانی آنری ورنوی و با بازی آنتونی کوئین و چارلز برانسون است که فیلمنامه آن فیلمنامه اقتباسی است از کتاب دیواری برای سان سباستیان وشته ویلیام باربی فاهرتی. یکی از مشهورترین فیلم های ورنوی فیلم دسته سیسیلی‌ها(۱۹۶۹) با بازی ژان گاب، لینو ونتورا و آلن دلون می باشد.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی رزیتا غفاری
شکست

داستان این فیلم درباره رهبر یک خانواده سیسیلی مرتبط با مافیا و ماجراهای این خانواده بعد از ورود یک جوان فراری از دست پلیس به خانواده شان می باشد. بعد از این فیلم این کارگردان فیلمی دیگر با هنرپیشگی ژان پاول بلموندو و عمر شریف به نام شکست(۱۹۷۱) کارگردانی کرد که درباره یک تیم چهارنفره سارق می باشد که توسط یک پلیس فاسد در آتن تحت تعقیب قرار می گیرند. افعی(۱۹۷۳) یا پرواز شب به سوی مسکو(۱۹۷۳) یک فیلم هیجان آور به کارگردانی ورنوی می باشد که هنری فوندا در آن بازی می کند.

فیلم بعدی ورنوی ترس روی شهر(۱۹۷۵) می باشد که نویسندگی آنرا نیز خودش انجام داده بود. این فیلم در تلویزیون ایران با نام طوفان‌گر پخش شده است. این فیلم داستان کارآگاهی جسور است که به دنبال عامل قتل‌های زنجیره‌ای شهر پاریس است. جسد دشمنم(۱۹۷۶)، ای مثل ایکار(۱۹۷۹) و یکصد میلیون دلار(۱۹۸۲) از دیگر فیلم های ورنوی می باشد. مور فالوس(۱۹۸۴) نیز یک فیلم ماجراجویانه با بازی ژان پاول بلموندو ایت که درباره لژیون خارجی فرانسه(یکی از واحد های ارتش فرانسه است که نیروهایی با تابعیت غیر فرانسوی که علاقه مند به خدمت در ارتش فرانسه هستند را جذب می کند.) در حین جنگ جهانی دوم می باشد.

مایریگ

مایریگ(۱۹۹۲) یکی از آخرین فیلم های آنری ورنوی می باشد که فیلمی است در سبک نیمه-خودزندگینامه‌ای به نویسندگی خودش که داستان زندگی خانواده اش را به تصویر می کشد. این فیلم درباره کشمکش‌های یک خانواده ارمنی است که پس از نسل‌کشی ارمنی‌ها از ترکیه به فرانسه مهاجرت نموده‌اند. بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم کلودیا کاردیناله و عمر شریف می‌باشند. ژان-کلود پتیت که موسیقی این فیلم را آماده کرده بود نامزد دریافت جایزه سزار گردید. این فیلم توانست برنده جایزه فرهنگستان از طرف فرهنگستان ملی سینما، فرانسه گردد. او در همین سال فیلمی دیگر به نام پلاک ۵۸۸ خیابان پارادی(۱۹۹۲) را با بازی کلودیا کاردیناله، عمر شریف، ریشار بری کارگردانی کرد.

ورنوی در سال ۱۹۹۶ یک جایزه سزار و در سال ۲۰۰۰ به عنوان عضو آکادمی هنرهای زیبای انتخاب گردید. وی در سال ۲۰۰۲ در باگنولت در حومه پاریس در گذشت.

فیلمشناسی

Pipe chien (1950)
On demande un bandit (1950)
Maldonne (1950)
La Légende de Terre-Blanche (1950)
L’Art d’être courtier (1950)
Compositeurs et Chansons de Paris (1951)
La Table aux crevés [fr] (1951) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
Le Fruit défendu (1952) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
Brelan d’As (1952)
Le Boulanger de Valorgue (1953)
Carnaval (Carnival) (1953)
L’Ennemi Public n°۱ (Public Enemy No.1) (1953)
Le Mouton à cinq pattes (The Five Legs Sheep) (1954) (کارگردان + فیلم‌نامه‌نویس)
Les Amants du Tage (1955)
People of No Importance (1956) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
Paris, Palace Hôtel (1956) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
Une manche et la belle [fr] (1957) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
زیبا باش اما خفه شو (۱۹۵۸)

مطلب مرتبط:  بیوگرافی الیو پتری
=

Maxime (1958) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
Le Grand chef (1959)
La Vache et le Prisonnier (1959) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه فرناندل
L’Affaire d’une nuit [fr] (1960)
La Française et l’amour (1960)
رئیس‌جمهور (فیلم ۱۹۶۱) (The President) (1961) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ژان گابن
Les Lions sont lâchés (1961)
Un singe en hiver (1962), به همراه ژان گابن و ژان-پل بلموندو
هر شماره‌ای می‌تواند برنده باشد (۱۹۶۳) (Any Number Can Win) (1964 جایزه ادگار, بهترین فیلم خارجی), به همراه آلن دلون و ژان گابن
Cent mille dollars au soleil (1964) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ژان-پل بلموندو و لینو ونتورا
Week-end à Zuydcoote (1964), به همراه ژان-پل بلموندو
ساعت بیست و پنج (فیلم ۱۹۶۷) (The 25th Hour) (1967) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه آنتونی کوئین
توپ‌های سان سباستین (A wall for San Sebastian) (1968), به همراه آنتونی کوئین و چارلز برانسون

دسته سیسیلی‌ها (The Sicilian Clan) (1969) (+ فیلم‌نامه‌نویس), starring آلن دلون, ژان گابن و لینو ونتورا
Le Casse (1971) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ژان-پل بلموندو و عمر شریف
Le Serpent (Night Flight from Moscow) (1973) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه هنری فوندا و یول برینر
ترس بر فراز شهر (۱۹۷۵) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ژان-پل بلموندو
Le Corps de mon ennemi (1976) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ژان-پل بلموندو
ای مثل ایکاروس (I as in Icarus) (1979) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ایو مونتان
A Thousand Billion Dollars (1982) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
Les Morfalous (1984) (+ فیلم‌نامه‌نویس), به همراه ژان-پل بلموندو
مایریگ (Mother) (1992) (+ فیلم‌نامه‌نویس)
پلاک ۵۸۸ خیابان پارادی (۱۹۹۳) (+ فیلم‌نامه‌نویس)

جوایز

برنده پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو
نامزد جایزه اسکار (۱۹۵۶)
برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن (۱۹۶۴) برای فیلم صد هزار دلار در آفتاب
جشنواره فیلم لوکارنو
جایزه ادگار
جایزه گلدن گلوب (۱۹۶۱)
جایزه افتخاری سزار(۱۹۹۶)
جایزه پاراجانف
مدال لژیون دونور

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آنری ورنوی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه