بیوگرافی پتی جنکینز

4 سال پیش
بیوگرافی پتی جنکینز
Rate this post

بیوگرافی پتی جنکینز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 پتی جنکینز یک کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است. او بیشتر برای کارگردانی فیلم‌هایی نظیر هیولا (۲۰۰۳) و زن شگفت‌انگیز (۲۰۱۷) شناخته شده است. وی در تاریخ ۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۷۱ در ویکتور ویل، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش ویلیام کاپیتان نیروی هوایی و خلبان جنگنده بود که در جنگ ویتنام توانسته بود یک نشان افتخار نیز دریافت کند. مادرش نیز یک دانشمند محیطی از سانفرانسیسکو بود.

زندگینامه پتی جنکینز

بیوگرافی پتی جنکینز

فعالیت هنری

او قبل از ۶ سالگی در ۱۵ کشور مختلف زندگی کرد و تا قبل از رفتن به کالج در بیش از چهار ایالت آمریکا سکونت داشت. دوران دبستان و دبیرستانش را در لارنس کانزاس سپری کرد. سپس مدرسه فیلم خصوصی هنرهای زیبای AFI گردید. او که یکی از طرفداران فیلم های پدرو آلمودوار بود، در سال ۲۰۰۱ فیلم کوتاهی به نام قوانین سرعت ساخت که درباره روبرو شدن با بین فیلم ابرقهرمانی و گفتارهای آلمودوار می باشد. او از دانشکده کوپر یونیون در منهتن در سال ۱۹۹۳ فراغ التحصیل گشت.

جیکینز اولین تجربه سینمایی خودش را در نقش دستیار دوم کارگردان در فیلم یک عشقبازی مدرن(۱۹۹۶) در کنار ورن اوکلی آغاز کرد. سپس فیلمی به نام هیولا(۲۰۰۳) را کارگردانی کرد. این فیلم در ژانر زندگینامه، تبهکاری، درام، هیجانی است که داستان واقعی را درباره نخستین قاتل زنجیره ای زن در تاریخ آمریکا، آیلین وورنوس بیان می کند. وورنوسی که در سال ۲۰۰۲ به جرم کشتن حداقل ۷ مرد در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی اعدام شد. نقش وورنوس را در فیلم، شارلیز ترون بازی کرده و نقش معشوقه وورنوس (سلبی) را کریستینا ریچی بازی کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سید قاسم موسوی قهار
=

نویسندگی این اثر را نیز خود جیکینز بر عهده داشته است. در این فیلم شارلیز ترون در نقش آیلین وورنوس بازی کرد که برای بازی در این نقش، توانست جوایز زیادی چون اسکار و گلدن گلوب را کسب کند. از دیگر بازیگران فیلم نیز می توان به کریستینا ریچی در نقش سلبی وال و بروس درن در نقش توماس اشاره کرد. این فیلم که با هزینه ۸ میلیون دلاری ساخته شد توانست در مجموعه در آمریکا به فروش ۳۴ میلیون دلار رسید و در خارج از آمریکا نیز فروش ۲۵ میلیون دلار را به ثبت رساند تا در مجموع، فروش ۶۰،۳۷۸،۵۸۴ دلار را برای خود به ثبت برساند که با توجه به اینکه فیلم، یک فیلم مستقل بود، فروش بسیار خوبی داشت.

سایر آثار

فیلم نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد و اکثر کارشناسان روی بازی خیره کننده شارلیز ترون در فیلم تاکید داشتند. رون برای بازی در این نقش ۳۰ پوند به وزنش اضافه کرد و گریم‌های و جراحی‌های بسیار سنگینی را روی خود انجام داد. از دیگر افتخارات این فیلم برای جیکینز می توان به برنده شدن جایزه بهترین اولین فیلم از جوایز ایندپندت اسپریت و نیز نامزدی جایزه بهترین اولین فیلمنامه برای وی از همین فستیوال اشاره کرد. از دیگر افتخارات فیلم می توان به نامزدی بهترین فیلم نامه از جوایز انجمن منتقدین فیلم لاس وگاس، بهترین فیلمنامه از جوایز ادگار الن پو، و بهترین فیلم آمریکایی از جوایز فستیوال رابرت اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۱، پتی کارگردانی یک قسمت ار فیلم تلویزیونی شبکه لایف‌تایم به نام پنج(۲۰۱۱) را بر عهده گرفت. این فیلم گلچینی از پنج فیلم کوتاه است که به بررسی تاثیرات مثبت یا منفی سرطان پستان بر زندگی مردم می پردازد.پتی برای این مجموعه نامزد دریافت جایزه انجمن کارگردانان امریکا برای کارگردانی برجسته در فیلم تلویزیونی و برنده جایزه درام برجسته از جوایز گریسی در سال ۲۰۱۲ گردید. در اواخر همان سال وی برای کارگردانی قسمت های از مجموعه تور استخدام شد اما بعد از دو ماه به خاطر احتلافاتی پروژه را رها کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کتی مک‌گراث
زن شگفت‌انگیز

در سال ۲۰۱۵، وی با امضای قراردادی کارگردانی فیلمی از مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی آمریکایی،دنیای سینمایی دی‌سی به نام زن شگفت‌انگیز (۲۰۱۷) را بر عهده گرفت. نویسندگی این فیلم را آلن هاین‌برگ بر عهده داشت. این فیلم به عنوان چهارمین قسمت از فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس به شمار می‌رود. گل گدوت در نقش پرنسس دایانا یا زن شگفت‌انگیز بازی و کریس پاین، کانی نیلسن، رابین رایت، دنی هوستون وی را در این فیلم همیاری می کنند. این فیلم نخستین فیلم ابرقهرمانی به کارگردانی یک زن است و جنکینز نخستین زنی است که یک فیلم ابرقهرمانی با شخصیت اول یک زن را کارگردانی می‌کند.

زن شگفت‌انگیز با استقبال بسیار بالای منتقدین همراه بوده است و از نظر منتقدین جزو برترین فیلم‌های ابرقهرمانی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. فیلم در هفته اول اکرانش در آمریکا و کانادا توانست با اقتدار صدر جدول را با ۱۰۳٫۳ میلیون دلار فروش، از آن خود کند و رتبه اول باکس آفیس جهانی را نیز به خود اختصاص دهد. کارگردانی و بازی خوب گل گدوت با بازخورد مثبت منتقدین مواجه شد و بسیاری آن را بهترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی نامیدند. این فیلم با رتبه ۹۳% از وب سایت روتن تومیتو و نمره ۷۶ از سایت متاکریدیت و امتیاز ۸٫۴ از بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها موفقیت خود را اثبات کرده است.

تاریخ تولد:

۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۷۱ (سن ۴۸ سال)، George Airforce Base، ویکتور ویل، کالیفرنیا، آمریکا
فرزندان:
۱
همسر:
سم شرایدن (ازدواج ۲۰۰۷)
فیلم آینده:
زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴
جوایز:
Independent Spirit Award for Best First Feature

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اکبر زنجان‌پور
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پتی جنکینز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه