بیوگرافی ولفگانگ پترسن

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی ولفگانگ پترسن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ولفگانگ پترسن یک نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده اهل آلمان است.او دو نامزدی اسکار را برای فیلمی درباره زیردریایی در جنگ جهانی دوم به نام کشتی (۱۹۸۱) را دریافت کرده است. از دیگر فیلم های وی می توان به داستان بدون پایان(۱۹۸۴)، دشمن من(۱۹۸۵)، در خطر آتش(۱۹۹۳)، تروی(۲۰۰۴) و پوسیدون(۲۰۰۶) اشاره کرد.

زندگینامه ولفگانگ پترسن

بیوگرافی ولفگانگ پترسن

فعالیت هنری

پترسن در تاریخ ۱۴ مارس سال ۱۹۴۱ در امدن در شمال المان به دنیا آمد. وی بین سال های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ در مدرسه آکادمیک یوهانیوم در هامبورگ درس خواند. در دهه ۶۰، در تئاتر ارنست دیوتسچ در هامبورگ چندین نمایش را کارگردانی کرد. پس از تحصیل در رشته تئاتر در هامبورگ، بین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ وارد آکادمی فیلم و تلویزیون در برلین گردید. اولین فیلم تولیدی او در تلویزیون آلمان بود که یک سریال تلویزیونی جنایی با هنرپیشگی یورگن پروچنو بود. وی اولین فیلم تئاتری خود را در سال ۱۹۷۴ ساخت. این فیلم روانشناسانه یکی یا بقیه آمریکا(۱۹۷۴) بود که بر اساس رمانی از هورست بوستچکی ساخته شد. سپس فیلم فقط برای عشق تو (۱۹۷۷) و سیاه و سفید شبیه روز و شب (۱۹۷۸) را کارگردانی کرد.

کشتی (۱۹۸۱) اولین فیلم موفق در عرصه سینما بود. در این فیلم یورگن پروشنو در نقش یکی از کارکنان یک زیردریایی آلمانی بازی می کند که روزی که قرار است زیردریایی ورود قهرمانانهٔ خود به کشور را جشن بگیرد، بندر توسط یک فروند هواپیما بمباران شده و زیردریایی منفجر و کلیه کارکنان آن کشته می‌شوند. این فیلم یک درام جنگی به تمام معناست که با وجود هیجانات موجود در طول داستان فیلم پایانی غم‌انگیز با محتوی ضد جنگ دارد.

البته این فیلم دو ورژن مختلف دارد که یکی در آلمان و دیگری یک سال بعد در آمریکا اکران گردید. این فیلم نامزد شش جایزه اسکار شد که سهم پترسن دو نامزدی بهترین کارگردانی و بهترین نویسنده بود. وی همچنین نامزد دریافت جایزه بفتا و انجمن کارگردانان آمریکا گردید. این فیلم با امتیاز ۹۸% از وب سایت روتن تومیتو و با رتبه ۹ از ۱۰ یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما می باشد. این فیلم در رتبه ۲۵ از لیست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله امپایر قرار دارد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلبرتو لاتوادا
داستان بی‌پایان

داستان بی‌پایان (۱۹۸۴) یک فیلم فانتزیِ حماسیِ آلمانی به کارگردانی ولفگانگ پترسن است. این فیلم بر پایه رمانی به همین نام اثرِ میشائل انده ساخته شده است. از بازیگران آن می توان به نوآ هاتاوی و برت آلیور اشاره کرد. این فیلم برندهٔ جوایز متعددی گشت که از آن میان، می‌توان به جایزه ساترن (۱۹۸۴) اشاره کرد. این فیلم با بودجه تقریبا ۲۷ میلیون دلاری تهیه شد و توانست به درآمدی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار دست یابد.

راتن تومیتوز بر پایهٔ نقدهای سینمایی ۳۸ منتقد، نمرهٔ تجمیعی ۸۲٪ را به فیلم داده است. متاکریتیک بر اساس نقدهای ۱۰ منتقد سینما، به آن ۴۶/۱۰۰ داد و راجر ایبرت هم ضمن تحسین جلوه‌های ویژهٔ سینمایی آن، ۳ ستاره (از ۴ ستاره) بدان اختصاص داد. پس از این موفقیت فیلمی دیگر در ژانر علمی تخیلی به نام دشمن من (۱۹۸۵) به قلم ادوارد کامارا بر اساس داستانی به همین نام از بری بی لانگیر کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره یک انسان و یک موجود فضایی می باشد که در یک سیاره غریب و خطرناک گیر افتاده اند و باید با وجود بی اعتمادی به یکدیگر با کمک همدیگر از آن نجات پیدا کنند.

در خط آتش

در خط آتش(۱۹۹۳) دیگر فیلم به کارگردانی ولفگانگ پترسن است که در سبک جنایی، اکشن و تریلر سیاسی با بازی کلینت ایستوود، جان مالکوویچ و رنه روسو ساخته شد. این فیلم نیز با نقدهای مثبتی مواجه گردید و با کسب امتیاز ۹۵% از وب سایت روتن تومیتو از ۶۴ دیدگاه توانست عملکرد خوبی داشته باشد. فیلم در عرصه تجاری نیز موفق عمل کرد و با بودجه ۴۰ میلیون دلاری توانست بیش از ۱۷۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد. از جوایز این فیلم نیز می توان به نامزدی ۳ جایزه اسکار و بفتا در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل، بهترین ویرایش و بهترین نویسنده فیلم نامه و نامزدی در جوایزی مانند انجمن منتقدین فیلم شیکاگو، گلدن گلوب، جوایز فیلم MTV اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مارتین استار

شیوع (۱۹۹۵) فیلم بعدی به کارگردانی ولفگانگ پترسن است که درباره شیوع یک بیماری عفونی مرموز در یک اردوگاه سربازان مزدور در زئیر سال ۱۹۶۷ می باشد. از بازیگران آن نیز می توان به داستین هافمن، رنه روسو، کوین اسپیسی و مورگان فریمن اشاره کرد. فیلم با بودجه ۵۰ میلیون دلاری توانست بیش از ۱۹۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.

سایر آثار

کوین اسپیسی به خاطر بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جوایز چرخه منتقدین فیلم نیویورک و انجمن منتقدین فیلم تگزاس گردید. در اواخر دهه ۹۰، فیلم ایر فورس وان (۱۹۹۷) را با بازی هریسون فورد کارگردانی کرد. داستان این فیلم سیاسی و اکشن هیجانی درباره گروهی تروریست روسی می باشد که یک هواپیما را می ربایند. فروش ۳۱۵ میلیون دلاری این فیلم و دیدگاه های مثبت منتقدین این فیلم را تبدیل به یکی ار محبوب ترین فیلم های اکشن دهه ۹۰ میلادی کرد. از دیگر افتخارات فیلم می توان به نامزدی اسکار بهترین میکس صدا و بهتری ویرایش فیلم اشاره کرد.

ولفگانگ پترسن دهه جدید میلادی را با فیلم توفان کامل (۲۰۰۰) شروع کرد. در این فیلم بازیگرانی همچون جرج کلونی، مارک والبرگ، دایان لین، جان هاکس، جان سی ریلی ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم سانحه ای و درام زندگینامه ای که از کتابی به همین نام از سباستین جانگر اقتباس شده بود درباره گم شدن یک کشتی ماهیگیری در دریا توسط یک طوفان بزرگ در سال ۱۹۹۱ بود.

این فیلم علارقم فروش خوب ۳۳۰ میلیون دلاری از دید منتقدین با دیدگاه های مختلفی مواجه گردید و برخی آن را ضعیف ارزیابی کردند. تروآ (۲۰۰۴) فیلمی حماسیِ اکشن به کارگردانی ولفگانگ پترسن و با بازی برجستهٔ برد پیت در نقش آشیل است. داستان فیلم برگرفته از ایلیاد، اثر حماسی شاعر یونانی هومر است که پی‌آمدهای جنگ ۱۰ ساله تروآ را از آغاز تا پایان نشان می‌دهد. در این فیلم بازیگرانی همچون برد پیت، اریک بانا، اورلاندو بلوم، برایان کاکس، دیانه کروگر، شان بین، رز بیرن، جولی کریستی، سافرون باروز و پیتر اوتول ایفای نقش می‌کنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سالومه سیدنیا
پوزئیدون

پوزئیدون (۲۰۰۶) یک فیلم در سبک اکشن به کارگردانی ولفگانگ پترسن است که در آن جاش لوکاس، کرت راسل و امی رسوم بازی می کنند. این سومین اقتباس از رمان پاول گالیکو به نام ماجرای پوزیدون می باشد. این فیلم توانست نامزد جایزه بهترین جلوه های ویژه در ۷۹ امین مراسم اسکار گردید. این فیلم با هزینه تولید ۱۶۰ میلیون دلاری یکی از پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما می باشد که علارقم انتظار نتوانست با فروش بالایی همراه باشد و تنها ۱۸۱ میلیون دلار در گیشه درآمد داشت. آخرین فیلم این کارگردان فیلم دزدی کمدی چهار نفر در بانک(۲۰۱۶) می باشد که پس از کشتی(۱۹۸۱) دومین فیلم به زبان آلمانی از وی می باشد.

فیلم‌شناسی

پوزئیدون (۲۰۰۶)
تروآ (۲۰۰۴)
توفان کامل (۲۰۰۰)
ایر فورس وان (۱۹۹۷)
شیوع (۱۹۹۵)
در خط آتش (۱۹۹۳)
کابوس پلاستیک (۱۹۹۱)
دشمن من (۱۹۸۵)
داستان بی‌پایان (فیلم ۱۹۸۴) (۱۹۸۴)
سیاه و سفید شبیه روز و شب (۱۹۷۸)
فقط برای عشق تو (۱۹۷۷)
آنا و توتو (۱۹۷۲)
کشتی

تاریخ تولد:
۱۴ مارس ۱۹۴۱ (سن ۷۸ سال)، امدن، آلمان
آموزش:
Gelehrtenschule des Johanneums
همسر:
Maria Borgel-Petersen (ازدواج ۱۹۷۸)، Ursula Sieg (ازدواج ?–۱۹۷۸)
کودکان:
دنیل پیترسن
نامزد دریافت جایزه:
جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ولفگانگ پترسن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه