بیوگرافی چارلز شایر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی چارلز شایر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 چارلز شایر یک کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اهل ایالات متحده آمریکا است. فیلم های او غالباً کمدی و برخی مواقع با پس زمینه ای کمدی رمانتیک می باشد. از مهمترین پروژه هایش می توان به نویسندگی سرباز بنجامین (۱۹۸۰) که برای آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد و نویسندگی و کارگردانی فیلم هایی از قبیل کاروبار گردنبند(۲۰۰۱)، الفی(۲۰۰۴)، اشاره کرد. فیلم های وی تاکنون نامزد جوایز مختلفی از جمله اسکار، گلدن گلوب، انتخاب منتقدین و امپایر آواردز شده است.

زندگینامه چارلز شایر

بیوگرافی چارلز شایر

فعالیت هنری

شایر در تاریخ ۱۱ اکتبر سال ۱۹۵۱ در لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش ملوایل، یک تهیه کننده اجرایی و کارگردان بود. او که در صنعت سینما و به همراه پدرش و همکار وی، دی دابلیو گریفیث بزرگ شده بود، که آن وی یکی از پایه گذاران انجمن کارگردانان آمریکا بود. بعد از ورود به دانشگاه کلمبیای لس آنجلس وی توانست به پذیرش برنامه کارآموزی فیلم سازی آن دانشگاه دربیاید و به عنوان دستیار کارگردان مشغول به کار شود. با این حال، وی از کارگردانی به نویسندگی روی آورد و به عنوان دستیار فیلمسازان گری کنت مارشال و جری بلسون در ساخت مجموعه تلویزیونی زوج عجیب(۱۹۷۰) مشغول به کار شد. سپس در اوایل همین دهه در چندین سریال محبوب آن زمان به عنوان نویسنده و تهیه کننده حضور پیدا کرد.

او که نویسندگی را پیش گرفته بود، فیلمنامه ای وسترن کمدی به نام بسوی جنوب(۱۹۷۸) را نوشت و برای نوشتن فیلمنامه خانه فرامی خواند(۱۹۷۸) اولین نامزدی بهترین فیلمنامه را از انجمن نویسندگان آمریکا به دست آورد. سپس در اواخر دهه ۷۰ وی با هم تیمی به همراه نویسندگانی به نام های نانسی مایرز و هاروی میلر فیلمنامه فیلم تحسین شده و پرفروش سرباز بنجامین (۱۹۸۰) را نوشت که توانست برنده جایزه انجمن نویسندگان آمریکا برای بهترین فیلم نامه غیراقتباسی و نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امینه گولشه
اولین تجربه

اولین تجربه شایر در نقش کارگردان به فیلم تفاوت های ناسازگار(۱۹۸۴) بر می گردد. در این فیلم کمدی رایان اونیل و شلی لانگ بازی می کردند. فیلم از نظر فروش زیاد موفق نبود ولی هر دو بازیگر اصلی آن نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شدند. داستان این فیلم درباره زوجی هالیوودی است که استرس این را دارند که موفقیتشان باعث گسستن رابطه آنها با دختر هشت ساله شان گردد. فیلم بعدی وی غرش بچه(۱۹۸۷) با بازی دایان کیتون داستان زنی موفق و عضو هیات مدیره شرکتی است که به یکباره خودش را گرفتار سرپرستی از یک نوزاد می بیند.

این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و کیتون نیز نامزد جایزه بهترین بازیگر زن از این جشنواره گردید. چند سال بعد وی فیلم پدر عروس(۱۹۹۱) را کارگردانی کرد که این فیلم بازسازی از فیلمی از وینسنت وینلی در سال ۱۹۵۰ می باشد. این فیلم نقدهای بسیار خوبی از طرف منتقدین دریافت کرد.

استیو مارتین که در این فیلم در نقش پدری بازی می کند که همزمان هم دخترش را و هم حساب بانکی اش را از دست می دهد، توانست تحسین منتقدین و مخاطبین را به دست آورد. همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه کمدی از جوایز فیلم ام تی وی گردید. این فیلم با فروش ۹۰ میلیون دلاری تبدیل به یکی از موفق ترین فیلم های آن سال در باکس آفیس شد. با این موفقیت قسمت دوم این فیلم نیز در سال ۱۹۹۵ با همین عوامل ساخته شد. این بار نیز مارتین توانست نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ایمران حیدری
من عاشق دردسرم

من عاشق دردسرم (۱۹۹۴) فیلمی دیگر به کارگردانی چارلز شایر با بازی جولیا رابرتس، نیک نولتی، سال روبینک، رابرت لوجا می باشد. کاروبار گردنبند(۲۰۰۱)، عنوان فیلمی تاریخی و درام از شایر می باشد که داستان آن درباره حوادثی است که باعث هرج و مرج مردم فرانسه که منجر به انقلاب فرانسه گردید، می باشد. این فیلم به دلیل اختلافات زیادی که با واقعیت داشت از جانب منتقدین خوب ارزیابی نشد ولی توانست در عرصه موسیقی و طراحی لباس که نامزد جایزه اسکار گردید، بدرخشد. الفی (۲۰۰۴) فیلم بعدی به کارگردانی چارلز شایر و با موضوعی کمدی و رمانتیک است.

جود لا، سی نا میلر، سوزان ساراندون، ژولین دیویس، و عمر اپس از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم که با هزینه ای ۶۰ میلیون دلاری ساخته شد در نهایت تنها با ۳۵ میلیون دلار فروش به کار خود پایان داد و شکستی تجاری برای سازندگان آن بود. البته فیلم توانست برنده گلدن گلوب و جایزه انتخاب منتقدین به خاطر بهترین ترانه موسیقی متن در سال ۲۰۰۵ گردد.

در سال ۲۰۱۲، شرکت جواهر سازی لیو بالارد در نمایشی انلاین از فیلمی تبلیغاتی به نام دیروز، امروز، فردا به نویسندگی و کارگردانی شایر رونمایی کرد که این اولین تجربه ساخت تبلیغات تجاری وی می باشد. این فیلم برنده چندین جایزه از جمله بهترین فیلم مد آنلاین و بهترین نمایش سال از مسابقه تبلیغات اینترنتی گردید.

تاریخ تولد:
۱۱ اکتبر ۱۹۴۱ (سن ۷۸ سال)، لس آنجلس، کالیفرنیا، آمریکا
آموزش:
دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس
همسر:
نانسی مایرز (ازدواج ۱۹۸۰–۱۹۹۹)، دایانا یوئین (ازدواج ۱۹۶۹–۱۹۷۴)
کودکان:
هالی میرز شایر، اَنی میرز شایر
کتاب‌ها:
Smokey and the Bandit: The Screenplay

مطلب مرتبط:  بیوگرافی معصومه آقاجانی
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی چارلز شایر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه