بیوگرافی دایان کیتن

4 سال پیش
بیوگرافی دایان کیتن
Rate this post

بیوگرافی دایان کیتن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 دایان کیتن بازیگر، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی می باشد که توانست در سال ۱۹۷۷ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای فیلم آنی هال(۱۹۷۷) از آن خود کند. او که فعالیت بازیگری خود را از سال ۱۹۷۹ شروع کرده بود در اولین نقش مهمش در فیلم پدرخوانده(۱۹۷۲) در نقش کاترین آدامز کولئونه بازی کرد.

زندگینامه دایان کیتن

بیوگرافی دایان کیتن

فعالیت هنری

از دیگر افتخارات وی می توان به کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم های سرخ‌ها(۱۹۸۱)، اتاق ماروین(۱۹۹۷) و یکی باید کوتاه بیاید(۲۰۰۳) اشاره کرد. از دیگر فیلم های محبوبی که وی بازی کرده است می توان به فریاد کودک(۱۹۸۷)، پدرعروس(۱۹۹۱)، اولین همسران کلوپ(۱۹۹۶) و سنگ خانوادگی(۲۰۰۵) اشاره کرد. علاوه بر بازیگری وی در فعالیت های دیگری همچون عکاسی، ساختمان سازی، نویسندگی و گاهاً خوانندگی شرکت دارد.

کیتون زادهٔ ۵ ژانویهٔ سال ۱۹۴۶ در لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آمد. مادرش یک عکاس آماتور و خانه‌دار و پدرش دلال معاملات املاک و مهندس شهرسازی بود. در سال ۱۹۶۴ وی از دبیرستان سانتا آنا در کالیفرنیا فارغ التحصیل شد و بلافاصله وارد کالج همین دبیرستان شد. در همین دوران او به خوانندگی و بازیگری در کلوپی در مدرسه مشغول بود و در تئاتری در مدرسه با همبازی بلانچی دوبایوس بازی کرد. سپس او وارد کالج اورنج کاست شد و در رشته بازیگری درس خواند اما بعد از یک سال به منهتن رفت و با پیوستن به انجمن بازیگران به بازیگری پرداخت. در سال ۱۹۶۸، کیتون عضوی از نمایش برادوی به نام مو گردید و بعد از بازی در آن به مدت نه ماه، برای بازی در بخشی از نمایش برادوی از وودی آلن به نام دوباره بنواز، سام(۱۹۶۹) بازی کرد.

او که برای بازی در این نمایش نامزد دریافت یک جایزه تونی شده بود، اولین فیلمش بلندش را با بازی در عاشقان و دیگر غریبه ها(۱۹۷۰) تجربه کرد. حضور پررنگ او با بازی در نقش کاترین آدامز که دوست دختر مایکل کورلئونه در فیلم پدرخوانده(۱۹۷۲) بود آغاز شد. کاپولا، کارگردان این فیلم بیان کرد که بازی در فیلم قبلی کیتون باعث شد که او را برای این نقش انتخاب کند. دو سال بعد او همان نقش را در قسمت دوم پدرخوانده بازی کرد. او که در ابتدا برای بازی در این نقش بی میل بود، اما با خواندن فیلمنامه فهمید در این فیلم جدید نقشش پررنگ تر و مهم تر می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فریبرز لاچینی
همبازی با وودی آلن

او با همبازی با وودی آلن در فیلم دوباره بنواز، سام (۱۹۷۲) که بازسازی از نمایش برادوی می باشد، ایفای نقش کرد.
دیگر فیلم های مهم کیتون در دهه ۷۰، با همکاری وی با وودی آلن می باشد. او نقش کاراکترهای عجیب را در چندین فیلم کمدی و درام آلن از جمله فیلم های درخواب‌فرورفته(۱۹۷۳)، عشق و مرگ(۱۹۷۵)، داخلی (۱۹۷۸) و منتهتن(۱۹۷۹) بازی کرد. در سال ۱۹۷۷، کیتون در فیلمی کمدی رمانتیک از وودی آلن به نام آنی هال(۱۹۷۷) بازی کرد که یکی از مشهورترین نقش های دوران بازیگریش می باشد.

داستان این فیلم به ظاهر یک اتوبیوگرافی درباره رابطه آلن با کیتون می باشد. وودی الن شخصیت آنی هال را از روی کیتون خلق کرد، که آنی اسم مستعار کیتون و هال فامیلی اصلی وی بود. کیتون با بازی در این فیلم که موفق به دریافت چهار جایزه اسکار از جمله «بهترین فیلم» شد، توانست موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شود. وی همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی و بفتای بهترین بازیگر زن را برنده شد.

دختر درامر کوچک

دختر درامر کوچک (۱۹۸۴) یک فیلم در سبک تریلر سیاسی و جاسوسی به کارگردانی جرج روی هیل بود که کیتن در آن چارلی بازی کرد. منتقدین که این فیلم را بسیار بد توصیف کرده بودند اذعان کردند که کیتن برای بازی در این ژانر مناسب نبود. فیلم در فروش نیز با شکست مواجه شد. اما کیتن در فیلمی دیگر در همان سال به نام خانم سافل(۱۹۸۴) به کارگردانی گیلیان آرمسترانگ توانست تحسین منتقدین را به ارمغان بیاورد. داستان این فیلم که بر اساس واقعیت نوشته شده بود، درباره محکومیت دو برادر به نام جک و اد بیدل می باشد که به کمک همسر سرنگهبان زندان که کیتن نقش آن را بازی می کرد، توانستند از زندان فرار کنند. دو سال بعد کیتن به همراه جسیکا لنگ و سیسی اسپیک در فیلم جنایت‌های دل (۱۹۸۶) بازی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هایدن کریستینسن

سیسی اسپیسک موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود. یک سال بعد در اولین همکاری اش با کارگردان نانسی مایرز در فیلم فریاد کودک(۱۹۸۷)، بازی کرد. در این فیلم او در نقش یک زن موفق بازی می کرد که ناگهان سرپرستی یک نوزاد به او محول می شود.

در همین سال او در نقش یک رقاص و خواننده شبانه کلوپ در فیلمی از وودی آلن به نام روزهای رادیو(۱۹۸۷) بازی کرد. یک سال بعد در فیلمی ناموفق و محکوم به شکست به نام مادرخوب(۱۹۸۸) بازی کرد که به گفته خودش بزرگترین اشتباهش بازی در این فیلم بود. در سال ۱۹۸۷، کیتن اولین تجربه کارگردانی خود را انجام داد. این فیلم یک مستند به نام بهشت(۱۹۸۷) بود که درباره احتمالات پس از مرگ بود.

پدرخوانده

کیتن در دهه ۹۰ میلادی تبدیل به یکی از محبوب ترین، مشهورترین و بااستعدادترین هنرپیشه های زن هالیوود گشت. او در این دوران بیشتر در نقش های بزرگسال از قبیل مادر یک خانواده بازی کرد. وی این دهه را با بازی در فیلن خواهران لیمویی(۱۹۹۰) شروع کرد که البته فیلم هم از منتقدین و هم تجاری با شکست روبرو شد. البته در همین سال با بازی در فیلم پدرخوانده: قسمت سوم(۱۹۹۰) که داستان این فیلم بر روی شخصیت مایکل کورلئونه تمرکز داشت توانست حضور پررنگ تری داشته باشد. سپس به همراه استیو مارتین به نام پدرعروس(۱۹۹۱) بازی کرد. فیلم بعدی وی ببین حالا کی حرف می‌زنه(۱۹۹۳) با همبازی با جان تراولتا و کریستی آلی بود.

کیتن در همکاری مجدد با وودی آلن در فیلم کمدی جناییم عمای قتل منهتن(۱۹۹۳) بازی کرد. این فیلم که توانست جوایز بسیاری را به دست بیاورد برای کیتن نیز نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک فیلم کمدی/موزیکال را به ارمغان داشت. این فیلم اولین موفقیت تجاری کیتن بعد از چهار سال بود. او دومین تجربه کارگردانش را در فیلم قهرمانان بدون رشته(۱۹۹۵) امتحان کرد. اما موفقیت وی در بازیگری بیشتر بود و وی برای بازی در نقش بسی و در کنار مریل استریپ، لئوناردو دیکاپریو و رابرت دنیرو، در فیلم اتاق ماروین(۱۹۹۶) توانست نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهران مدیری
مهترین فیلم

از مهترین فیلم های وی از سال ۲۰۰۰ به بعد می توان به همکاری مجدد با کارگردان، نانسی مایرز در فیلم یکی باید کوتاه بیاید(۲۰۰۳) اشاره کرد. این فیلم موفق شد در رشتهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازیِ دایان کیتن، نامزد جایزه اسکار شود. البته قبل از آن در فیلمی ناموفق از پیتر چلسوم به نام شهر و کشور(۲۰۰۱) در نقش همسر شخصیت وارن بیتی بازی کرده بود.

وی برای بازی در فیلم سنگ خانوادگی(۲۰۰۵) نیز توانست نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن از جوایز منقدین نیویورک و جوایز ساتلایت گردد. بچه‌ننه (۲۰۰۷) از دیگر فیلمهای در سبک کمدی است که کیتن در آن بازی کرده است. او در این فیلم در نقش مادر یک جوان ۲۹ ساله است که هنوز درخانه زندگی می کند. عروسی بزرگ(۲۰۱۳) و طبقه پنج(۲۰۱۴) نیز از دیگر فیلم های موفق کیتن می باشد. کیتن در سال ۲۰۰۵، جایزه یک عمر موفقیت در عرصه بازیگری را از فستیوال فیلم هالیوود دریافت کرد.

کیتن تاکنون دو کتاب به نام های سپس دوباره در سال ۲۰۱۱ و بگذارید بگویم آن زیبا نیست در سال ۲۰۱۴ نوشته است.

فیلم‌شناسی

کارگردان

بهشت
China Beach
Belinda Carlisle
Girl with the crazy brother
تویین پیکز
Wildflower
Unstrung Heroses
مکالمهٔ تلفنی
پاسادنا

بازیگر

پدرخوانده (۱۹۷۲)
دوباره بنواز، سام (۱۹۷۲)
در خواب فرو رفته (۱۹۷۳)
پدرخوانده: قسمت دوم (۱۹۷۴)
عشق و مرگ (۱۹۷۵)
آنی هال (۱۹۷۷)
سرخ ها (۱۹۸۱)
جنایت‌های دل (۱۹۸۶)
بچه بوم ( ۱۹۸۷ )
مادر خوب (۱۹۸۸)
پدرخوانده ۳ (۱۹۹۰)
ببین حالا کی حرف می‌زنه (۱۹۹۳)
معمای قتل منهتن (۱۹۹۳)
اتاق ماروین – (۱۹۹۶)
یکی باید کوتاه بیاید (۲۰۰۳)
بچه‌ننه (۲۰۰۷)
عروسی بزرگ (۲۰۱۳)
پاپ جوان (۲۰۱۶ – مجموعهٔ تلویزیونی)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دایان کیتن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه