بیوگرافی ریچارد گی‌یر

4 سال پیش
3.3/5 - (6 امتیاز)

بیوگرافی ریچارد گی‌یر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ریچارد تیفانی گیر بازیگر سرشناس و فعال حقوق بشر آمریکایی می باشد که تا کنون توانسته است علاوه بر بازی در فیلم های موفق و پرفروش به جوایز بسیاری از جمله گلدن گلون و جایزه دیوید دی دوناتلو و نیز نامزدی اسکار دست یابد.او از اوایل دهه ۷۰ میلادی بازیگری را آغاز و از جمله فیلم‌های معروف وی می‌توان به شیکاگو(۲۰۰۲)، زن زیبا(۱۹۹۰)، سامرزبای(۱۹۹۳)، بی‌وفا(۲۰۰۲) و مایل هستید برقصیم؟(۲۰۰۴) اشاره کرد. او در سال ۱۹۹۰ به بودیسم گروید و تا کنون نیز باور مذهبی خود را حفظ کرده‌است.

زندگینامه ریچارد گی‌یر

بیوگرافی ریچارد گی‌یر

فعالیت هنری

گیر در تاریخ ۳۱ آگوست ۱۹۴۹ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا به دنیا آمد. مادرش خانه دار و پدرش مامور بیمه بود. در سال ۱۹۶۷، وی از دبیرستان مرکزی سیراکیوزشمالی با نمرات خوبی در ژیمناستیک و موسیقی و نواختن ترومپت فارغ التحصل شد. او وارد دانشگاه ماساچوست شد و در درشته فیزیولوژی مشغول به تحصیل شد، اما نتوانست دانشگاه را تمام کند و پس از دو سال آنجا را رها کرد.

او کار حرفه ای خود را از تئاتر ریپرتوری در سال ۱۹۷۱ آغاز کرد. اولین بازی مهم او در نسخه استیج لندن از نمایش موزیکال رشوه(۱۹۷۳) بود. سپس در اواسط دهه ۷۰ در چندین فیلم هالیوودی ظاهر شد. او در فیلم ارباب فلتبوش(۱۹۷۴) شروع به بازی کرد اما به دلیل دعوا با دیگر بازیگر فیلم، سیلوستر استالونه از فیلم کنار گذاشته شد. سپس نقشی کوتاه اما تاثیرگذار در فیلم ریچارد بروکس به نام در جستجوی آقای گودبار(۱۹۷۷) داشت. سپس در نقش اصلی فیلمی تحسین شده و برنده جایزه اسکار به کارگردانی ترنس مالیک به نام روزهای بهشت(۱۹۷۸) داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جهانگیر کوثری

گیر یکی از اولین هنرپیشه های برجسته هالیوودی است که در نقش یک همجنس باز ایفای نقش کرده است. او در نقش یک قربانی هلوکاست هم جنس باز در نمایش برادوی به نام نیزار(۱۹۷۹) بازی کرد. او برای این نقش برنده جایزه تئاتر جهانی گردید. بازی در نقش اصلی شخصیت جولین کین در فیلم ژیگولوی آمریکایی(۱۹۸۰) نیز بیشتر از گذشته وی را در توجه رسانه ها قرار داد.

جنتل‌من

او در این فیلم حضور برجسته خود را در نقش اصلی تجربه کرد و از نکات بارز فیلم این بود که فیلم جزء اولین فیلم های جریان اصلی هالیوودی بود که برهنگی از جلو را از هنرپیشگانش نمایش گذاشت. دو سال بعد با بازی فوق العاده در کنار هنرپیشه زن، دبرا وینگر که برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار گردید، باعث شد فیلم یک افسر و یک جنتل‌من(۱۹۸۲) به فروش بالایی نزدیک به ۱۳۱ میلیون دلار دست یابد. بعد از این فیلم گیر تبدیل به یک ستاره هالیوودی گردید.

او بعد از این موفقیت در چندین فیلم ناموفق دیگر بازی کرد تا اینکه دوباره با بازی در فیلم های معاشقه داخلی(۱۹۹۰) و زن زیبا(۱۹۹۰) توانست تجربه فیلم پرفروشش را تکرار کند. فیلم زن زیبا با هزینه تولید ۱۴ میلیون دلاری توانست بیش از ۴۶۳ میلیون دلار درآمد کسب کند. سپس در فیلم های موفق دیگری نظیر سامرزبای(۱۹۹۳) در کنار جودی فاستر بازی کرد که در آن در نقش زوجی بودند که در خلال جنگ داخلی آمریکا اتفاقاتی برایشان می افتد. از فعالیت های جنجالی وی می توان به سخنرانی در مراسم اسکار سال ۱۹۹۳ اشاره کرد که در آن سیاست سرکوب‌گرایانهٔ چین در قبال تبت را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. سخنان ریچارد گی‌یر سبب شد که حکومت چین نیز او را به این کشور ممنوع‌الورود کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فریدا پینتو

فیلم مهم بعدی گیر، ترس کهن (۱۹۹۶) نیز توانست بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کند. از آخرین فیلم های این دهه گیر، می توان به فیلم عروس فراری (۱۹۹۹) به کارگردانی گری مارشال اشاره کرد که با فروش ۳۱۰ میلیون دلاری یکی دیگر از موفق ترین فیلم های این دهه بود. در سال ۱۹۹۹ نشریهٔ معروف مردم، ریچار گی‌یر را به‌عنوان «سکسی‌ترین مرد زندهٔ جهان» برگزید.

بی‌وفا

گیر پس از بازی در فیلم ماورائی و ترسناک پیشگویی های مردشاپرکی(۲۰۰۲) و بی‌وفا (۲۰۰۲) توانست با ایفای نقش در فیلم برنده جایزه اسکار شیکاگو(۲۰۰۴)، برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر فیلم های کمدی یا موزیکال شود. در ادامه موفقیت هایش با بازی در فیلم موزیکال و رقص مایل هستید برقصیم؟(۲۰۰۴) به کارگردانی پیتر چلسون در کنار جنیفر لوپز بازیگر و خواننده مشهور آمریکایی به فروش ۱۷۰ میلیون دلاری فیلم کمک شایانی نماید.

اما فیلم بعدی او که فصل همایش(۲۰۰۵) نام داشت نتوانست موفق باشد و با شکست تجاری همراه شد. در سال ۲۰۰۷، وی به همراه جسی ایزنبرگ و ترنس هاوارد در فیلمی به نام مهمانی شکار(۲۰۰۷) بازی کرد که او در این فیلم هیجان آور در نقش یک روزنامه نگار در بوسنی ایفای نقش کرد. سپس در کنار هیت لیجر، مارکوس کارل فرانکلین، بن ویشاو، کریستین بیل و کیت بلانشت در فیلمی از تاد هینز به نام من آنجا نیستم(۲۰۰۷) که فیلم الهام گرفته از زندگی باب دیلن، خواننده و شاعر است، بازی کرد. یک سال بعد با بازی در کنار دایان لین در فیلم شب های لودانته(۲۰۰۸) با انتقادهای زیادی مواجه شدند به نحوی که فیلم در رتبه ۷۴ امین فیلم بد آن سال قرار گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لیندا دارنل

بازی در فیلم آربیتراژ (۲۰۱۲) به کارگردانی نیکلاس یارکی باعث شد با دیگر ریچارد گیر نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین هنرپیشه مرد در ۷۰ امین مراسم آن سال گردد. همچنین توانست برنده جایزه از فستیوال بین المللی فیلم کاریو گردد.

فیلم‌شناخت

زن زیبا (۱۹۹۰)
سامرزبای (۱۹۹۳)
دکتر تی و زنان (۲۰۰۰)
بی وفا (۲۰۰۲)
شیکاگو (۲۰۰۲)
مایل هستید برقصیم؟ (۲۰۰۴)
من آنجا نیستم (۲۰۰۷)
آربیتراژ
بهترین‌های بروکلین
آملیا
روزهای بهشت
دومین هتل فوق‌العاده شگفت‌انگیز ماریگولد
ترس کهن
اولین شوالیه
قدرت
عروس فراری
فیلم ۴۳
یک افسر و یک جنتل‌من
پادشاه داوود
شغال
کنسول افتخاری
در جستجوی آقای گودبار
تحلیل نهایی
بی‌رحم
هاچی: داستان یک سگ
آقای جونز
تقاطع
گوشه قرمز
فصل همایش
پاییز در نیویورک
نیکوکار
پیشگویی‌های مرد شاپرکی
جشن شکار
شب‌ها در رودانته
دوبل
راپسودی در ماه اوت
انجمن پنبه
امور داخلی
از نفس‌افتاده
ژیگولوی آمریکایی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ریچارد گی‌یر
3.3/5 - (6 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه