بیوگرافی ولفگانگ آمادئوس موتزارت

4 سال پیش
بیوگرافی ولفگانگ آمادئوس موتزارت
Rate this post

بیوگرافی ولفگانگ آمادئوس موتزارت به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ولفگانگ آمادئوس موتزارت که یکی از برجسته ترین هنرمندان تاریخ به شمار می رود، اصالتاً اهل اتریش می باشد و به عنوان یک موسیقی دان کلاسیک شناخته می شود. موتزارت در طول زندگی کوتاه خود که تقریباً ۳۵ سال به طول انجامید، بیش از ششصد قطعه موسیقی از خود به جای گذاشت.

زندگینامه ولفگانگ آمادئوس موتزارت

بیوگرافی ولفگانگ آمادئوس موتزارت

زندگی شخصی

ولفگانگ آمادئوس موتزارت در تاریخ بیست و هفتم ژانویه سال ۱۷۵۶ میلادی به دنیا آمد. زادگاه این نابغه شهر سالزبورگ در کشور اتریش می باشد. در آن زمان شهر سالزبورگ یکی از مراکز هنری فعال و مهم موسیقی در قاره اروپا به شمار می رفت. پدر و مادر وی لئوپلد و آناماریا پرتلل موتزارت هستند. وی از همان دوران خردسالی خود را به عنوان یک پدیده در عرصه موسیقی معرفی کرد و در سه سالگی شروع به آهنگسازی کرد. زمانی که موتزارت پنج ساله شد، به عنوان یک بچه نابغه در تمام اروپا مشهور شد.

پدر موتزارت، یک ویلونیست و آهنگساز بسیار معروف بود که در دربار اسقف خدمت می کرد. استعداد موتزارت به حدی بود که در همان اوایل دوران کودکی پدرش کار خود را رها کرد و به صورت کاملاً جدی شروع به آموزش وی کرد. لازم به ذکر است که این موسیقی دان در دوازده سالگی توانسته بود به یک نابغه موسیقی، یک نوازنده حرفه ای در پیانو، ویلن و ارگ تبدیل شود.

آغاز فعالیت حرفه ای

در بین ساله ای ۱۷۸۲ و ۱۷۸۵ میلادی، موتزارت تعداد قابل توجهی کنسرت اجرا کرد و خودش شخصاً وظیفه ی تک نوازی آن ها را بر عهده داشت. لازم به ذکر است که این کارها تعدادی از بی نظیرترین و زیباترین آثار وی به حساب می آید. اجرای این کنسرت ها باعث می شد که این هنرمند درآمد قابل توجهی به دست آورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ارنست چه گوارا

ولفگانگ آمادئوس موتزارت، پس از سال ۱۷۸۵، تعداد کنسرت های کمتری را اجرا کرد که گفته می شود دلیل این موضوع صدمه دیدن دست وی بوده است. در طول این سال ها وی یک زندگی بسیار مجلل را تجربه کرد و از شهرت خاصی برخوردار بود.

وی در سال ۱۷۸۲ میلادی اُپِرای دزدی از حرم سرا را اجرا کرد و به همین دلیل توانست محبوبیت قابل توجهی به دست آورد. پس از آن موتزارت کنسرت های متعددی را برگزار نمود و تمام آن ها را از حفظ اجرا می کرد.

موتزارت در سال آخر زندگی خود درآمدی بالغ بر ۱۰ هزار فلورین در سال داشت که برابر با ۴۲ هزار دلار آمریکا می شد. چنین درآمدی باعث شده بود که وی جزو ثروتمندترین افراد آن زمان محسوب شود. اما جالب است بدانید که وی علی رغم درآمد قابل توجهی که داشت، به علت ولخرجی زیاد، همیشه از دیگران طلب پول می کرده است.

زندگی شخصی

موتزارت در سال ۱۷۷۸ به همراه مادر خود به یک سفر پر ماجرا رفت. آن ها در طول این سفر به شهرهای پاریس، مانهایم و مونیخ رفتند و در این مدت آهنگ های زیادی ساختند. جالب است بدانید که موتزارت در این سفر عاشق یک دختر خواننده اپرا به اسم ‌‌آلویزا وِبِر شد ولی پس از شنیدن جواب رد از وی، با خواهر آلویزا به اسم کُنستانز وِبِر ازدواج کرد.

مادر موتزارت نیز در پایان این سفر درگذشت. حاصل ازدواج این هنرمند با کُنستانز وِبِر شش فرزند به نام های ریموند لئوپولد، کارل توماس موتزارت، یوهان توماس لئوپولد، آنا ماریا، فرانس خاویر و ترسیا می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ساندار پیچای

در مورد علت و چگونگی مرگ موتزارت گمانه زنی های زیادی وجود دارد ولی موردی که بیشتر از همه موثق است، علت مرگ او را ابتلا به تب روماتیسم حاد عنوان می کند که از زمان کودکی به خاطر آن چندین بار دچار حمله شده بود. برخی از آثار و نوشته های به جا مانده از آن دوران نشان می دهد که پزشکان در تلاش بوده اند که بیماری او را با حجامت بهبود ببخشند.

آرامگاه موتزارت

موتزارت این موسیقی دان پر آوازه سرانجام در تاریخ پنجم دسامبر ۱۷۹۱ یک ساعت پس از نیمه شب از دنیا رفت و در یک آرامگاه گمنام مخصوص تهیدستان دفن شد. مکان دقیق آرامگاه موتزارت پس از گذشت چندین سال در آرامگاه سن مارکس گم شد، بعدها در مکانی که حدس زده می شد او به خاک سپرده شده است اکنون یک سنگ قبر قرار دارد. به اضافه یک تابوت خالی به احترام موتزارت در زنترال فریدهف دفن شده است.

جالب است بدانید که موتزارت به خاطر بیماری اش در اواخر عمرش تلاش چندانی برای به اتمام رساندن آخرین اثر خود به نام «رکوئیم مس در دی مینور» نکرد؛ ولی با این وجود این اثر یکی از بهترین آثار موتزارت به شمار می آید. سرانجام یکی از شاگردان جوان موتزارت به نام فرانز خاویر ساسمایر با درخواست و پافشاری فراوان بخش باقی مانده اثر رکوئیم را به اتمام رساند.

معجزه موتزارت

یکی از روانشناس های مشهور آمریکایی در سال ۱۹۹۳ میلادی طی یک مقاله علمی که در مجله علمی نیچر به چاپ رسید مدعی شد که طبق نتایج تحقیقات وی، گوش دادن به موسیقی موتزارت باعث می شود میزان هوش و توانایی تجسم فضایی افراد به میزان قابل توجهی افزایش یابد. این مقاله سر و صدای زیادی به راه انداخت و توجه زیادی را به خود جلب کرد. از همین رو تعداد زیادی از والدین، فرزندان خود را تشویق به گوش دادن و توجه به موسیقی موتزارت می کردند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جول اوستین

لازم به ذکر است که اخیراً دانشمندان بخش روانشناسی در دانشگاه وین در کشور اتریش،

اعلام کرده اند که برخلاف نظریه مشهوری که وجود دارد،

گوش دادن به موسیقی موتزارت تاثیر قابل توجهی بر روی توانایی مغز ندارد و قطعاً باعث افزایش هوش نخواهد شد.

ولفگانگ آمادئوس موتسارت آثار

موتزارت در طول مدت زندگی خود بیش از ۶۰۰ اثر موسیقی از خود به جای گذاشت

که برخی از آن ها اسم مشخصی ندارند،

اما لیست برخی از مشهورترین اپراهای این هنرمند را در زیر می توانید مشاهده کنید.

شاه شبان

دزدی از حرمسرا

اجراگر

عروسی فیگارو

دُن ژوان

زن ها همگی همان جورند

ترحم تیتو

فلوت سحرآمیز

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ولفگانگ آمادئوس موتزارت
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه