بیوگرافی رابرت بنتون

4 سال پیش
بیوگرافی رابرت بنتون
3.9/5 - (8 امتیاز)

بیوگرافی رابرت بنتون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 رابرت داگلاس بنتون کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است که از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. او به خاطر نویسندگی فیلمنامه و کارگردانی فیلم کریمر علیه کریمر(۱۹۷۹) برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین کارگردان گردید. وی سومین اسکارش را نیز برای نوشتن فیلمنامه مکانی در قلب(۱۹۸۴) به دست آورد. وی همچنین نامزد سه اسکار دیگر نیز گردیده است. دو نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلم های بانی و کلاید(۱۹۶۷) و نمایش دیروقت(۱۹۷۷) و یک نامزدی بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم هیچ‌کس احمق نیست (۱۹۹۴).

زندگینامه رابرت بنتون

بیوگرافی رابرت بنتون

فعالیت هنری

بنتون در تاریخ ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۳۲ در واکساهاچی، تگزاس به دنیا آمد.پدرش یک کارمند شرکت تلفن بود. او تحصیلاتش را در دانشگاه تگزاس و دانشگاه کلمبیا به اتمام رساند. او که ابتدا در عزصه نویسندگی مشغول شده بود در سال ۱۹۵۹، کتابی را با همکاری هاروی اسمیت نوشت که توسط ویکینگ پرس منتشر گردید. او همچنین یکی از کارگردانان هنری مجله اسکویر در اوایل دهه ۶۰ میلادی بود. همسرش سالی بنتون نیز یک بازیگر می باشد.

اولین فیلمی که بنتون کارگردانی کرد فیلم وسترن شرکای بد(۱۹۷۲) می باشد. در این فیلم بری براون و جف بریجز در نقش دو مرد جوان از گروهی می باشد که در طی جنگ داخلی آمریکا از خدمت اجباری سربازی فرار می کنند. سپس در دومین فیلمش که نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشت توانست به افتخارات خوبی دست یابد.

این فیلم که در سبک نئونوآر و رازآلود می باشد آخرین نمایش(۱۹۷۷) نام دارد. تهیه کننده فیلم رابرت التمن و بازیگران آن آرت کارنی، لیلی تاملین و بیل میسی بودند. داستان این فیلم درام که با لحظات کمدی نیز آمیخته شده بود، درباره یک کاراگاه پابه سن گذاشته است که سعی در حل معمای قتل والدینش نماید.

کریمر علیه کریمر

بنتون برای نوشتن فیلمنامه این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی گردید. این فیلم با تحسین گسترده و فوق العاده خوب از جانب متقدین همراه شد. این فیلم در وب سایت روتن تومیتو با امتیاز عالی ۱۰۰% از مجموع ۱۳ دیدگاه منتقدین توانسته است یکی از بهترین فیلم ها لقب گیرد. از دیگر افتخارات فیلم برنده شدن جایزه بهترین بازیگر از طرف انجمن منتقدین فیلم برای کارنی و نامزدی بفتا و گلدن گلوب برای تاملین بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهناز افضلی

کریمر علیه کریمر(۱۹۷۹) عنوان فیلم بعدی به کارگردانی رابرت بنتون است که در آن توانست اولین جوایز اسکارش را به دست آورد. داستان این فیلم درباره کارمند یک شرکت تبلیغاتی با بازی داستین هافمن است که همسرش (مریل استریپ) او را ترک کرده و پس از ۱۵ ماه تقاضای حضانت تنها فرزندشان را می کند.

او که به ناگاه کار خود را از دست می دهد باید هرچه سریعتر شغل جدیدی پیدا کند در غیر این صورت صد درصد حضانت فرزندش از وی گرفته خواهد. این فیلم توانست در اسکار همان سال تقریبا اکثر جوایز را از آن خود کند.علاوه بر اینکه فیلم برنده جایزهٔ اسکار بهترین فیلم گردید، رابرت بنتون نیز برنده جایزهٔ اسکار بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردان و داستین هافمن برنده جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر مرد و مریل استریپ برنده جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر زن مکمل گردید.فیلم همچنین توانست جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام را نیز به دست آورد. فیلم در عرصه تجاری نیز با موفقیت روبرو گردید و توانست با بودجه تولید ۸ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۱۰۶ میلیون دلار دست یابد.

خاموشی شب

خاموشی شب(۱۹۸۲) عنوان فیلم بعدی به کارگردانی بنتون می باشد که در ژانر روانشناسانه و هیجان آور با بازی روی شیدر، مریل استریپ و جوی گریفاسی همراه شد. فیلمنامه فیلم را نیز خود بنتون به همراه دیوید نیومن نوشت. داستان فیلم درباره روانپزشکی می باشد که عاشق زنی می شود که ممکن است قاتل یکی از بیمارانش باشد.

در این فیلم به طور آشکار از عناصر فیلم های هیچکاک، از جمله حمله یک پرنده به کاراکتر فیلم استفاده شد. گرچه فیلم با نظرات روبه مثبتی همراه شد اما در فروش نتوانست موفق باشد و تنها نیمی از هزینه تولیدش را فروش کرد. مکان‌هایی در قلب(۱۹۸۴) فیلمی دیگر به کارگردانی رابرت بنتون با بازی سالی فیلد،جان مالکوویچ و لیندسی کروز است.

داستان این فیلم درباره یک زن بیوه افسرده می باشد که باید مزرعه خانوادگیش را با کمک یک سفیدپوست نابینا از دست یک سیاه پوست پولدار نجات دهد. فیلد برای بازی در این فیلم توانست برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین هنرپیشه زن گردد. ضمن اینکه بنتون علاوه بر نامزدی دریافت اسکار بهترین کارگردانی توانست برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و نیز برنده خرس نقره ای بهترین کارگردان از فستیوال بین المللی فیلم برلین گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اسدالله شعبانی
نادین

فیلم بعدی این کارگردان نادین (۱۹۸۷) می باشد. در این فیلم بازیگرانی همچون جف بریجز، کیم بسینگر، ریپ تورن، گوئن وردن، گلن هدلی و جری استیلر ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم نتوانست به موفقتی دست یابد. اما فیلم بعدی وی به نام بیلی باتگیت (۱۹۹۱) این شکست را جبران نمود. فیلمنامه این فیلم گانگستری با اقتباس از رمان بیلی باتگیت اثر ای. ال. دکتروف نویسنده نامدار آمریکایی نوشته شده است. داستان این فیلم، روایت گروه‌های گانگستری در دوران رکود اقتصادی آمریکا در سال‌های ۱۹۳۰ و پیوستن پسربچه‌ای به نام بیلی باتگیت به دار و دسته داچ شولتس را بازگو می‌کند.

نیکول کیدمن برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. از دیگر بازیگران آن نیز می توان به داستین هافمن، استون هیل و لورن دین اشاره کرد.
هیچ‌کس احمق نیست (۱۹۹۴) فیلمی دیگر به کارگردانی رابرت بنتون با بازی پل نیومن، دیلن والش و بروس ویلیس است. فیلمنامه این فیلم را بنتون با اقتباس از رمانی نوشته ریچارد روسو نوشت. نیومن برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر و بنتون نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی گردید. علاوه بر این در جوایز گلدن گلوب بنتون نامزد دریافت خرس طلایی و نیومن برنده جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر گردید.

شفق

از نکات قابل توجه فیلم می توان به حضور بروس ویلیس با دستمزد ۱۴۰۰ دلار در هفته اشاره کرد که این هنرپیشه تقریبا ۱۵ میلیون دلار در فیلم های اکشن خود درآمد کسب کرده بود. فیلم که با هزینه ۲۰ میلیون دلاری ساخته شد توانست به فروشی نزدیک به ۴۰ میلیون دلار دست یابد. شفق (۱۹۹۸) فیلمی دیگر در سبک نئو نوآر، مهیج، درام و جنایی به کارگردانی رابرت بنتون است که درباره کارآگاه خصوصی است که در آپارتمان املاک والدین نوجوانی می باشد که دو سال پیش در جریان بازگرداندن او به خانه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. اما حال او عاشق مادر آن نوجوان شده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمدعلی قدمی

از بازیگران فیلم می توان به پل نیومن، سوزان ساراندون، جین هکمن اشاره کرد. این فیلم با فروش ۱۵ میلیون دلاری در مقابل هزینه ۳۷ میلیون دلاری تولیدش نتوانست سرمایه گذاران آن را راضی کند.

بنتون در پروژه بعدیش فیلم درام ننگ بشری (۲۰۰۳) را کارگردانی نمود. فیلمنامه این کار از نیکولاس مایر بر اساس رمانی به همین نام از فیلیپ راث نوشته شده است. در این فیلم آنتونی هاپکینز و نیکول کیدمن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم نه از منظر تجاری و نه منتقدین به موفقیت چشم گیری دست نیافت. اما آخرین فیلم به کارگردانی بنتون ضیافت عشق (۲۰۰۷) نام دارد. در این فیلم رمانتیک و درام بازیگرانی از قبیل مورگان فریمن، گرگ کینر، رادا میشل، سلما بلیر و توبی همینگوی ایفای نقش می کنند. داستان آن نیز درباره زوجی می باشد که فرزندشان را به علت زیاده روی در مصرف هروئین از دست داده اند، و زندگی شان دچار اختلال می شود.

نام کامل

Robert Douglas Benton
تاریخ تولد
September 29, 1932
سن
۸۷ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Won 3 Oscars
Another 28 wins & 24 nominations

فیلم ها

۱۹۷۲ بد کمپانی
۱۹۷۹ کرامر علیه کرامر, بر اساس رمانی نوشته آوری کورمن
۱۹۸۴ مکان‌هایی در قلب
۱۹۹۱ بیلی باتگیت
۱۹۹۴ هیچ‌کس احمق نیست, بر اساس رمانی نوشته ریچارد روسو
۱۹۹۸ شفق
۲۰۰۳ ننگ بشری

همسر:

سالی رندیگ (ازدواج ۱۹۶۴)
کتاب‌ها:

The in and Out Book، The Worry Book، Little Brother, No More، Extremism: A Non Book، Don’t Ever Wish for a 7-foot Bear
آموزش:

دانشگاه کلمبیا، دانشگاه تگزاس در آستین
جوایز:

جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی رابرت بنتون
3.9/5 - (8 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه