بیوگرافی راجر دونالدسون

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی راجر دونالدسون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 راجر دونالدسون یک کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده نیوزلندی متولد استرالیا است. از فیلم های نیوزلندی وی می توان به سریعترین ایندین جهان(۲۰۰۵) با درخشش آنتونی هاپکینز و فیلم تحسین شده کاخ درهم شکسته(۱۹۸۲) و از فیلم های آمریکایی او به فیلم راهی برای فرار نیست(۱۹۸۷) و سیزده روز(۱۹۶۲) با بازی کوین کاستنر، قله دانته(۱۹۹۷) اشاره کرد.

زندگینامه راجر دونالدسون

بیوگرافی راجر دونالدسون

فعالیت هنری

دونالدسون در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۱۹۴۵ در بالارات، ویکتوریا، استرالیا به دنیا آمد. او به همراه خانواده اش در سال ۱۹۶۵ به نیوزیلند مهاجرت کرد. در آنجا شغل عکاسی را انتخاب کرد و در کنارش به تهیه تبلیغات تجاری نیز پرداخت. البته او مستندهایی نیز ساخته است که در این بین می توان به مستندی درباره صعود قله نورد نیوزیلندی، ادموند هیلاری به قله اورست اشاره کرد. او به همراه بازیگر و کارگردانی به نام ایان مون در تعدادی پروژه تلویزیونی نیز همکاری کرده است. از جمله این کارها می توان به بازنده ها، که بر اساس داستانی کوتاه از نویسنده ای نیوزیلندی ساخته شد، اشاره کرد.

وی در سال ۱۹۷۶ اولین پروژه سینمایی خودش را کارگردانی کرد. این فیلم که سگ های خواب آلود(۱۹۷۷) نام داشت بر اساس کتاب رویای اسمیت اثر سی کی استید و با بازی سم نیل و کلاید اسکات ساخته شد. این فیلم اولین فیلم بلند ۳۵میلیمتری ساخته شده در نیوزیلند بود. ژانر این فیلم سیاسی و هیجان آور با عناصری اکشن بود.

داستان این فیلم درباره دومرد می باشد که برای بقا در حکومت دیکتاتوری نیوزیلند می جنگند. پروژه مهم بعدی او فیلم کاخ درهم شکسته(۱۹۸۲) بود که درباره یک راننده مسابقه بازنشسته با بازی برونو لارنس است که پس از به ربوده شدن دخترش، ناخواسته باعث ازهم گسستن ازدواجش می شود. تحسین منتقدین در نیوزیلند باعث شد از طرف هالیوود نیز مورد توجه قرار گیرد و تبدیل به اولین کارگردان نیوزیلندی گردد که فیلمی خارج از آن کشور را کارگردانی کرد.

سومین فیلم

سومین فیلم بلند این کارگردان که در بریتانیا ساخته شد بونتی(۱۹۸۴) نام دارد. این فیلم در سبک درام تاریخی و با بازی ستارگانی همچون مل گیبسون، آنتونی هاپکینز، ادوارد فاکس و لیام نیسون بود. این فیلم پنجمین نسخه از داستان شورش در بونتی است که ساخته شده بود. دونالدسون برای این فیلم نامزد دریافت نخل طلای فستیوال فیلم کن در همان سال شد. ماری(۱۹۸۵) فیلم بعدی به کارگردانی دونالدسون است که یک زندگینامه با بازی سیسی اسپاسک در نقش زندگی واقعی ماری راگیانتی رهبر حذب آزادی مشروط زندانیان ایالت تنسی، می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی علیرضا مهران

سپس فیلمی پرطرفدار و محبوب به نام راهی برای فرار نیست(۱۹۸۷) را کارگردانی کرد. در این فیلم سیاسی و هیجان انگیز کوین کاستنر، جین هکمن و شون یانگ ایفای نقش می کردند. این فیلم بازسازی از فیلم ساعت بزرگ(۱۹۸۴) به کارگردانی جان فارو می باشد. موسیقی این فیلم توسط برنده جایزه اسکار، مارایس جیر ساخته شد. فیلم که با هزینه ۱۵ میلیون دلاری ساخته شد در نهایت با فروشی بالغ بر ۳۵ میلیون دلار به کار خود پایان داد. منتقدین نیز این فیلم را خوب توصیف کردند و توانست از مجموع ۴۰ دیدگاه منتقدین در روتن تومیتو امتیاز خوب ۹۱% را کسب کند. منتقد معروف، راجر البرت نیز به این فیلم امتیاز ۴ از ۴ را داد.

کوکتل

کوکتل (۱۹۸۸) فیلمی دیگر به کارگردانی راجر دونالدسون در سبک رمانتیک، زوج هنری و درام است که در آن تام کروز، برایان بران، الیزابت شو بازی می کنند. داستان فیلم درباره جوانی است که به تازگی از ارتش خارج شده است و با بازگشت به زادگاهش، نیویورک با دختری به نام جردن ملاقات می‌کند. بودجه این فیلم ۲۰ میلیون دلار بود و با فروش بیش از ۱۷۱ میلیون دلار در جهان موفقیت بزرگی را در گیشه به دست آورد.

اما فیلم مورد توجه بیشتر منتقدان قرار نگرفت. فیلم در دو زمینه برنده جایزه تمشک طلایی شد و تام کروز و راجر دونالدسون نامزد بدترین بازیگر مرد و بدترین کارگردان شدند که این جایزه به آنها تعلق نگرفت. فیلم بعدی وی یک کمدی به نام مرد کادیلاک(۱۹۹۰) با بازی رابین ویلیامز، تیم رابینز، پاملا رید، آنابلا شورا و فرن درشر است که داستان فروشندهٔ خودرویی است باید در دو روز دوازده خودرو را بفروشد در غیر اینصورت کار خود را از دست خواهد داد. از دیگر فیلم های دونالدسون می توان به شن‌های سفید (۱۹۹۲) با بازی ویلم دفو، مری الیزابت ماسترانتونیو، میکی رورک و ساموئل ال. جکسون و فیلم جنایی، اکشن گریز (۱۹۹۴) با بازی آلک بالدوین، کیم بسینگر و مایکل مدسن اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی الیزا بنت
گونه

گونه (۱۹۹۵) نام یک فیلم علمی_تخیلی به کارگردانی راجر دونالدسون است که در آن بن کینگزلی، ناتاشا هنستریج، مایکل مدسن، فارست ویتاکر بازی کردند. این فیلم که اولین قسمت از این فرانشیز می باشد درباره تولید گونه جدیدی از ترکیب انسان و یک موجود فضایی است که درجای مخصوصی در یک آزمایشگاه نگهداری می‌شود تا اینکه او فرار می کند و با کشتن آدمها اندیشه ومغز آنها را تصاحب میکند وبر قدرت خود اضافه می کند.

این فیلم با بودجه تولید ۳۵ میلیون دلاری توانست بیش از ۱۱۳ میلیون دلار فروش داشته باشد. قله دانته۰۱۹۹۷) دیگر فیلم این کارگردان است که فیلمی است حماسی و ماجرایی با بازی بازیگرانی همچون پیرس برازنان، لیندا همیلتون و چارلز هالاهان. این فیلم که همزمان با اکران جدیدی از جنگ ستارگان اکران شد توانست در هفته اول با فروشی نزدیک به ۱۸ میلیون دلار در رتبه دوم جدول باکس آفیس قرار گیرد.

همچنین در مجموع به فروشی بالغ بر ۱۷۸ میلیون دلار در سراسر جهان دست یافت. منتقدین اما زیاد از این فیلم راضی نبودند. ۱۳ روز(۲۰۰۰) یک فیلم سیاسی تاریخی و هیجان آور از این کارگردان است که درباره بحران موشکی کوبا در اوت ۱۹۶۲ می باشد. از بازیگران فیلم می توان به کوین کاستنر و بروس گرینوود اشاره کرد. تازه‌کار(۲۰۰۳) دیگر فیلم به کارگردانی دونالدسون است که در سبک مهیج و جاسوسی و با بازی آل پاچینو، کالین فارل، بریجیت مویناهان و گابریل مچ ساخته شد. این فیلم با بودجه ۴۶ میلیون دلاری تولید و توانست بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کند.

نیوزیلند

دونالدسون فیلم بعدیش را در نیوزیلند ساخت. این فیلم که سریعترین ایندین جهان(۲۰۰۵) نام داشت، یک فیلم زندگی‌نامه‌ای است که بر پایهٔ زندگی موتورسوار مشهور نیوزیلندی، بارت مونرو و موتور ساخت شرکت ایندین او ساخته شده است. این فیلم با درخشش آنتونی هاپکینز نظرهای مثبتی از جانب منتقدین و مخاطبین دریافت کرد و با فروش ۷ میلیون دلار، تبدیل به پرفروشترین فیلم داخلی نیوزلند شد. همچنین فروش فیلم در سراسر جهان ۱۸میلیون دلار بوده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حسین قوامی (فاخته)

دزدی بانک (۲۰۰۸) دیگر فیلم این کارگردان است که فیلمی به سبک جنایی، هیجانی است که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است و روایت گر سرقت از بانک لیدز در سال ۱۹۷۱ می‌باشد که تاکنون هیچ‌یک از سارقان بانک دستگیر نشده‌اند. از بازیگران معروف این فیلم می‌توان به جیسون استاتهام و دیوید سوشی اشاره کرد. در جستجوی عدالت (۲۰۱۱) با بازی نیکلاس کیج، جنیوری جونز، هارولد پرینوا و جنیفر کارپنتر از معدود فیلم های ناموفق در فروش این کارگردان می باشد.
آخرین فیلم اکران شده به کارگردانی راجر دونالدسون فیلمی در سبک مهیج به نام مرد نوامبر(۲۰۱۴) با بازی پیرس برازنان، اولگا کوریلنکو، لوک بریسی، ویل پاتون، الیزا تیلور می باشد.

فیلم‌شناسی

کارگردانی

Sleeping Dogs (1977)
Nutcase (1980)
Smash Palace (1981)
بونتی (۱۹۸۴)
Marie (1985), also known as Marie: A True Story
No Way Out (1987)
کوکتل (فیلم ۱۹۸۸) (۱۹۸۸)
مرد کادیلاک (۱۹۹۰)
شن‌های سفید (۱۹۹۲)
گریز (۱۹۹۴)
گونه (فیلم) (۱۹۹۵)
قله دانته (۱۹۹۷)
Thirteen Days (2000), also known as Thirteen Days Which Shocked the World
تازه کار (۲۰۰۳)
سریعترین ایندین جهان (۲۰۰۵)
دزدی بانک (فیلم) (۲۰۰۸)
در جستجوی عدالت (فیلم ۲۰۱۱) (۲۰۱۱)
مرد نوامبر (۲۰۱۴)

تهیه کنندگی

Sleeping Dogs (1977)
Smash Palace (1981)
Cadillac Man (1990)
Fearless (1999) (TV) (executive producer)
The World’s Fastest Indian (2005)

نویسندگی

Smash Palace (1981)
The World’s Fastest Indian (2005)
Art director
Sleeping Dogs (1977)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی راجر دونالدسون
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه