بیوگرافی تام دی چیلیو

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی تام دی چیلیو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 تام دی چیلیو یک نویسنده، کارگردان و فیلمبردار آمریکایی می باشد. وی که از سال ۱۹۸۰ در عرصه سینما و به عنوان فیلمبردار در فیلم های هم دوره های دانشگاهییش نظیر جیم جارموش، هاوارد بروکنر حضور داشت، اولین بار در ۱۹۹۱ و با فیلم جانی سوئید با بازی برد پیت پا به عرصه کارگردانی گذاشت. علاوه بر کارگردانی فیلم های بلند، وی به نویسندگی فیلمهایش نیز مبادرت می کند. همچنین تا به ال دو کتاب نیز از روری فیلمهایش نوشته است. از دیگر فعالیت های وی کارگردانی اپیزودهایی برای سریال های تلویزیونی می باشد.

زندگینامه تام دی چیلیو

بیوگرافی تام دی چیلیو

فعالیت هنری

وی در تاریخ ۱۴ آگوست سال ۱۹۵۳ در کمپ لژیون در کالیفرنیای شمالی به دنیا آمد. پدرش یک ایتالیایی و مادرش از انگلستان جدید بود. او در رشته نویسندگی در دانشگاه اولد دومینیون در نورفولک ویرجینیا درس خواند و سپس برای تحصیل در رشته فیلمسازی وارد دانشگاه نیویورک شد. از همدوره های او می توان به جیم جارموش، هاوارد بروکنر، سارا درایور و اسپایک لی اشاره کرد. او قبل از اینکه وارد عرصه کارگردانی شود مدتی به بازیگری و فیلمبرداری مشغول بود. از فیلم هایی که وی در آنها فیلمبردار بود می توان به تعطیلات همیشگی(۱۹۸۰) و قویتر از بهشت(۱۹۸۴) به کارگردانی جیم جارموش، و فیلم مستند راترت ویلسون و جنگهای داخلی(۱۹۸۷) به کارگردانی هاوارد بروکنر اشاره کرد.

اولین فیلم این کارگردان جانی سوئید(۱۹۹۱) بود که در آن برد پیت ، کاترین کینر، ساموئل ال. جکسون، کالوین لولز، نیک کیو و پیتر مک‌رابی ایفای نقش می کردند. داستان این فیلم درباره جوانی با موهای پف کرده و ظاهری عجیب است که قصد دارد همانند الگویش ریکی نلسون یک خواننده راک اندر ول شود. این فیلم نامزد دریافت یک جایزه میژه داوران از فستیوال فیلم ساندنس شد. دومین فیلم دی چیلیو، زندگی در فراموشی(۱۹۹۵) نام داشت که یک کمدی سیاه مستقل با بازی استیو باسمی، کاترین کینر و درموت مالرونی می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی شریدان اسمیت
جانی سوئید

فیلمنامه این فیلم که توسط خود این کارگردان نیز نوشته شده بود توانست برنده جایزه والدوسالت از فستیوال فیلم ساندنس شود. این فیلم که با تحسین منتقدین همراه شد توانست از روتن تومیتو امتیاز بالای ۸۸% را کسب کند. داستان این فیلم سه قسمتی درباره ساختن فیلم هایی کم هزینه با همان کارگردانان، عوامل و بازیگران بود که کارگردان این فیلم ها از دست بازیگران و عوامل این فیلم از جمله یک بازیگر هالوودی مغرور نزدیک به دیوانگی می شود. دی چیلیو در مصاحبه ای که با مجله سالون داشت ساخت این فیلم را با این جمله تشبیه کرد : “یکی از کسالت آورترین، ملال آورترین و تجربه ای دردناک می باشد”. از دیگر فیلم های وی می توان به جعبه نورمهتاب(۱۹۹۶) و بلوندی حقیقی(۱۹۹۷) اشاره کرد.

هذیانی(۲۰۰۶) عنوان فیلمی کمدی از این کارگردان است که در آن استیو باسمی، مایکل پیت و الیسون لاهمن بازی کردند. این فیلم در فستیوال فیلم سن سباستین اکران شد و توانست سه جایزه بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اورجینال و جایزه ویژه اصالت فیلم را دریافت کند. همچنین در در فستیوال فیلم ساندنس در سال ۲۰۰۷ نیز اکران شد و توانست برنده جایزه بهترین کارگردان را از فستیوال فیلم کمدی HBO در آیپن دریافت کند. سپس این کارگردان فیلم مستندی به نام وقتی غریبه هستید(۲۰۰۹) را نوشت و کارگردانی کرد. این مستند درباره گروه راک دورز بود که توانست نامزد دریافت یک جایزه بزرگ داوران از فستیوال فیلم ساندس گردد. همچنین فیلم پس از پخش از PBS نامزد دریافت جایزه امی و یک جایزه گرمی برای بهترین فرم ویدئوی بلند گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ابراهیم چلیکول

دی چیلیو همچنین دو کتاب از فیلمنامه های فیلمهای زندگی در فراموشی و جعبه نورمهتاب نوشته که هر دوی آنها شامل تمام متن‌ فیلمنامه به همراه تفاسیر، داستان ها و قصه های کوتاه بود. وی همچنین اپیزودی از ششمین فصل سریال تلویزیونی نظم وقانون را کارگردانی کرد.

تاریخ تولد:

۱۴ اوت ۱۹۵۳ (سن ۶۶ سال)، Marine Corps Base Camp Lejeune، کارولینای شمالی، آمریکا
همسر:
جین جیل
کتاب‌ها:
Living in Oblivion and Eating Crow
جوایز:
جایزهٔ گرمی برای بهترین موزیک فیلم، Sundance Film Festival Waldo Salt Screenwriting Award
آموزش:
دانشگاه اولد دامینیون، دانشگاه نیویورک

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تام دی چیلیو
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه