بیوگرافی استیون دالدری

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی استیون دالدری به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 استیون دالدری کارگردان انگلیسی تئاتر و سینما و تهیه‌کننده فیلم است. او توانسته است برای فعالیت هایش در تئاتر وست اند برنده جایزه الیور و نیز برای کارهایش در برادوی برنده جایزه تونی گردد. وی علاوه بر سه بار نامزدی اسکار برای فیلم های بیلی الیوت (۲۰۰۰)، کتاب‌خوان (۲۰۰۸) و فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک (۲۰۱۲) توانسته است جایزه بفتای بهترین فیلم بریتانیایی و کاندیدای بفتای بهترین کارگردانی را برای بیلی الیوت (۲۰۰۰) و جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام و کاندیدای بفتای بهترین کارگردانی را برای ساعت‌ها (۲۰۰۲) به دست بیاورد. از دیگر آثار سینمایی وی می توان به هشت (۱۹۹۸) و زباله (۲۰۱۴) اشاره کرد.

زندگینامه استیون دالدری

بیوگرافی استیون دالدری

فعالیت هنری

دالدری متولد ۲ مه ۱۹۶۱ در دورست، انگلستان می باشد. پدرش مدیر بانک و مادرش خواننده بود. خانواده آنهازمانیکه او ۱۴ ساله بود و پدرش بر اثر سرطان درگذشت، به تاونتون، سامرست نقل مکان کردند. او سپس به یک تئاتر نوپا در تاونتون پیوست و در آنجا چندین نقش آماتوری را بازی کرد. در سن ۱۸ سالگی، وی برنده كمك‌ هزینه‌ دانشجوئی‌ رویال ایرفورس باری رفتن یه دانشگاه شیفیلد گردید. در آنجا مدیر گروه تئاتر دانشگاه گردید. بعد از فارق التحصیلی، چندین سال را صرف مسافرت در ایتالیا کرد و به کارآموزی دلقکی پرداخت. سپس در مدرسه بازیگری ایست۱۵ به تحصیل در رشته بازیگری پرداخت. با بازگشت به شیفیلد، به کارآموزی در تئاتر کروسیبل در شفیلد، یورک‌شر جنوبی انگلستان درآمد.

وی حرفه اش را از تئاتر کروسیبل شفیلد با کارگردان هنری کلیر وانبلز آغاز کرد. وی همچنین در راس تولیداتی از تئاتر لیبرتی منچستر، خانه بازی لیورپول، استراتفورد شرقی و استیج آکسفورد بود. او همچنین از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ کارگردان هنری تئاتر رویال کورت بود که بیش از ۲۶ میلیون یورو درآمد کسب کرد. از دیگر فعالیت های تئاتر او کارگردانی هنری در تئاتر گیت لندن(۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲) و کمپانی تئاتر مترو(۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶) بود. او همچنین در این تئاتر ها و نیز برادوی جوایز بسیاری را به دست آورده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهدی یراحی
اولین فیلم

دالری اولین فیلم سینمایی را با کارگردانی بیلی الیوت(۲۰۰۰) با بازی جیمی بل آغاز کرد. این فیلم توانست جایزه بفتای بهترین فیلم بریتانیایی، جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن برای فیلم سال بریتانیا و جایزه فیلم‌های ورزشی نیکان برای بهترین فیلم خارجی را به دست آورد. داستان این فیلم که از نمایشی موزیکال از تئاتر وست اند اقتباس شده بود، درباره پسری ۱۱ ساله است که با وجود مخالفت همگان مبنی بر رقصنده شدن یک مرد، قصد دارد یک رقاص حرفه ای باله گردد. این فیلم با هزینه تولید ۳ میلیون یورویی توانست بیش از ۷۲ میلیون یورو فروش کند. آدام کوپر نیز در این فیلم در نقش بیلی ۲۵ ساله بازی می کند.

رتبه این فیلم در وب سایت روتن تومیتو ۸۵% می باشد. علاوه بر این فیلم، دالدری نمایشی موزیکال از این فیلم نیز ساخت که برایش جایزه تونی بهترین کارگردان نمایش موزیکال را به ارمغان داشت.

ساعت‌ها

ساعت‌ها (۲۰۰۲) نام فیلمی دیگر به کارگردانی استیون دالدری است که بر اساس رمان ساعت‌ها اثر مایکل کانینگهام و با هنرمندی نیکول کیدمن، جولین مور و مریل استریپ ساخته شد. این فیلم روایتگر یک روز از زندگی سه زن در سه مکان مختلف در سه زمان مختلف است. ویرجینیا وولف نویسنده در سال ۱۹۲۳ در حال نگارش رمان خانم دالووی، لورا براون زنی خانه دار در سال ۱۹۵۱ در حال خواندن رمان «خانم دالووی» و کلاریسا واگان زنی همجنس گرا در سال ۲۰۰۱ که به مانند «خانم دالووی» قرار است ترتیب یک مهمانی را بدهد. این فیلم توانست جوایز بسیاری را از جمله جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام از آن خود کند.

همچنین نیکول کیدمن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن، اد هریس نامزد اسکار بازیگر مکمل مرد، جولین مور نامزد اسکار بازیگر مکمل زن و استیون دالدری نامزد اسکار بهترین کارگردان گردید. این فیلم همچنین جوایز بسیاری در جشنواره فیلم برلین، بوستون، بریتیش آکادمی، لس آنجلس، لاس وگاس را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این موفقیت ها فیلم توانست با هزینه تولید ۲۵ میلیون دلاری بالق بر ۱۰۸ میلیون دلار فروش داشته باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حمید هیراد
کتاب‌خوان

کتاب‌خوان (۲۰۰۸) فیلم موفق دیگری از این کارگردان می باشد که توانست در ۵ رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شود و و نیز جایزه‌های بفتا و گلدن گلوب را نیز ببرد. فیلمنامه این فیلم را دیوید هیر با اقتباس از رمانی به همین نام اثر برنهارد شلینک (۱۹۹۵) نوشته است. داستان این فیلم درباره زنی است که پس از جنگ جهانی دوم با پسر ۱۵ ساله‌ رابطه عاشقانه و جنسی برقرار می‌کند و این پسر بعدها زمانیکه در رشتهٔ حقوق درس می‌خواند، این زن را در حال محاکمه در دادگاه جنایتکاران جنگی نازی می‌بیند.

کیت وینسلت برای بازی در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش دوم زن و نیز برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در سال ۲۰۰۹ گردید. استیون دالدری نیز نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین کارگردان گردید.

فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک

فیلم بعدی این کارگردان فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک(۲۰۱۱) نام دارد که برگرفته از رمانی به همین نام نوشته جاناتان سافرن فوئر می‌باشد. توماس هورن، ماکس فون سیدو، تام هنکس، ساندرا بولاک، ویولا دیویس و جان گودمن از بازیگران این فیلم هستند. علی‌رغم نقدهای متفاوتی که از منتقدان دریافت نموده این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده‌است. داستان این فیلم درباره پسر نوجوانی است که پس از مرگ پدرش در حادثه ۱۱ سپتامبر با یافتن یک کلید مرموز از پدرش به دنبال اسرار آن می گردد. فرم روایی فیلم پیچیده و چندلایه است، بدون آن که لحظه‌ای به پراکندگی دچار شود.

ریزه پردازی‌ها به روایت آنقدر قوی است که بدون اطلاع قبلی متوجه می‌شوید یا نویسنده رمان نویس بوده و یا فیلمنامه از روی کتابی برداشت شده است. مهندسی خاص تصوبر و صدا از جمله استفاده از تصویرهای موازی، فلاش بک زدن‌های متعدد برای دادن اطلاعات به مخاطب و کمک به پیشبرد داستان، عدم اطلاع مخاطب از پایان داستان و تشکیل محیطی برای حضور و جلوگیری از فرار بیننده، استفاده صحیح از تعلیق‌های جدید برای راه اندازی اذهان تا تلفیق کردن تفکرات تعیین شده به ناخودآگاه انسان، از جمله کارهایی است که استفان دالدری استادانه به آن پرداخته است. این فیلم توانست یک نامزدی اسکار بهترین فیلم و نیز ماکس فون سیدو نامزدی دریافت اسکار بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد را به دست اورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهدی یغمایی
زباله

زباله (۲۰۱۴) فیلمی در سبک ماجراجویی به کارگردانی استیون دالدری است که از بازیگران آن می‌توان به رونی مارا، مارتین شین و واگنر مورا اشاره کرد. ریچارد کورتیس فیلم نامه این فیلم را از روی رمانی به همین نام نوشته اندی مولیگان(۲۰۱۰) اقتباس کرد. این فیلم توانست جایزه انتخاب مردمی گالا را از فستویال فیلم رم به دست آورد. همچنین نامزد درایفت بفتای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان گردد.

فیلم‌شناسی

هشت (۱۹۹۸)
بیلی الیوت (۲۰۰۰)
ساعت‌ها (۲۰۰۲)
کتاب‌خوان (۲۰۰۸)
فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک (۲۰۱۲)
زباله (۲۰۱۴)

جایزه‌های سینمایی

جوایز بفتا: بهترین فیلم بریتانیایی برای بیلی الیوت (۲۰۰۰)
گلدن گلوب: بهترین فیلم درام برای ساعت‌ها (۲۰۰۲)
کاندیدای بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم بیلی الیوت در سال ۲۰۰۰
کاندیدای بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم ساعت‌ها (۲۰۰۲)

تاریخ تولد: ۲ مهٔ ۱۹۶۰ (سن ۵۹ سال)، دورست، بریتانیا
همسر: لوسی سکستون (ازدواج ۲۰۰۱)
کتاب‌ها: Stephen Daldry’s Billy Elliot: Study Notes for Standard English Module C 2009-2012 HSC
جوایز: جایزهٔ بفتای بهترین فیلم بریتانیایی سال
آموزش: دانشگاه شفیلد، East 15 Acting School، Richard Huish College، دانشگاه اسکس

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی استیون دالدری
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه