بیوگرافی گری مارشال

4 سال پیش
بیوگرافی گری مارشال
Rate this post

بیوگرافی گری مارشال به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 گری کنت مارشال نویسنده، صدا پیشه، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی بود. او خالق مجموعه کمدی موقعیت روزای خوشحالی بود که از سال ۱۰۷۴ تا ۱۹۸۴ از شبکه ABC بر روی آنتن می رفت. او همچنین فیلم هایی از قبیل زن زیبا(۱۹۹۰)، عروس فراری (۱۹۹۹)، دفتر خاطرات شاهزاده خانم (۲۰۰۱)، دفتر خاطرات شاهزاده خانم ۲: نامزدی سلطنتی(۲۰۰۴)، روز والنتاین (۲۰۱۰)، شب سال نو (۲۰۱۱) و روز مادر (۲۰۱۶) را کارگردانی کرده است. از دیگر فعالیت های صداپیشگی در انیمیشن هایی از قبیل جوجه کوچولو و اورنج کانتی می باشد.

زندگینامه گری مارشال

بیوگرافی گری مارشال

فعالیت هنری

مارشال در تاریخ ۱۳ نوامبر۱۹۳۴ در برانکس، نیویورک به دنیا آمد. پدرش آنتونی، یک کارگردان فیلم های صنعتی و تجاری و یک تهیه کننده بود و مادرش معلم یک مدرسه رقص بود. برادرش پنی، یک بازیگر و کارگردان و دیگر برادرش رانی یک تهیه کننده تلویزیونی بودند. پدرش اصالتی ایتالیایی داشت و از سن مارتینو سولا ماراچینو از آبروزو آمده بودند و مادرش آلمانی انگلیسی با اصالتی اسماتلندی بود. پدرش قبل از اینکه او به دنیا بیاید نام خانوادگی شان را از ماسپیارلی به مارشال تغییر داد. او در کلیساى مشایخى پروتستان تعمید داده شد و همچنین در كلیسای‌ لوتران‌ بزرگ شد.

تحصیلات وی در دبیرستان دویت کلینتون و سپس در دانشگاه نورث وسترن بود که در آنجا او ستونی ورزشی در روزنامه داشت و یکی از اعضای انجمن برادری آلفا تائو امگا بود.

مارشال شغل خود را به عنوان نویسنده فکاهی برای کمدین هایی از قبیل جوی بیشاپ و فیل فاستر شروع کرد و کم کم به یکی از نویسندگان طنز نمایش شب اثر جک پار تبدیل شد. در سال ۱۹۶۱، او به هالیوود رفت و در آنجا عضو تیم نویسندگی جری بلسون برای تلویزیون شد. از کارهای دونفره آنها می توان به نویسندگی برای سریال هایی از قبیل نمایش دیک فان دایک(۱۹۶۱ تا ۱۹۶۶)، نمایش جوی بیشاپ(۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵) و نمایش دنی توماس(۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴) اشاره کرد. اولین مجموعه تلویزیونی که به عنوان تهیه کننده در آن حضور داشت آهای، صاحبخانه(۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷) نام داشت. سپس او نمایش زوج عجیب اثر نیل سیمون را برای تبدیل به یک اثر تلویزیونی بازنویسی کرد.

سایر آثار

سپس مجموعه هایی به نام روزهای خوشحالی(۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴) و لاورن و شرلی(۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳) را خلق کرد. در اوایل سال ۱۹۸۰، وی با هکتور الیزوندو که در آن زمان بازیکن بسکتبال بود آشنا شد و با هم دوستانی صمیمی شدند. الیزوندو بعدها در بسیاری از فیلم های مارشال از جمله اولین فیلمش به نام دکتر جوان عاشق(۱۹۸۲) بازی کرد. این فیلم به دست انداختن نمایش های پزشکی مختلف می پرداخت و در آن تعداد زیادی از مهمانان برنامه های ابکی شبکه ABC حضور داشتند. در این فیلم دمی مور بازی می کرد ک یکی از اولین تجربه های بازیگری وی می باشد. او همچنین در سریال هایی تلویزیونی نظیر مورفی براون(۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸) و انیمیشن سیمپسون ها ایفای نقش کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بلایث دانر

پسر فلامینگو(۱۹۸۴) عنوان فیلم بعدی مارشال است که در ژانر کمدی با بازی مت دیلون، دیچارد کرنا و هکتور الیزوندو همراه شد. این فیلم داستان پسری است که در حیت درس خواندن کار میکند و پس از به دست آوردن یک شغل تابستانی در ساحل تجارب ارزشمندی به دست می آورد. این فیلم اولین فیلم با رتبه PG-13 می باشد اگرچه به ترتیب زمان اکران رتبه پنجم را دارد. منتقدین اکثراً نظرات مثبت و خوبی بر روی این فیلم داشتند و توانست از مجموع ۱۸ دیدگاه در روتن تومیتو امتیاز ۸۸% را کسب کند. فیلم از نظر فروش نیز با موفقیت همراه شد و بیش از ۳۱ میلیون دلار فروش کرد.

هیچ چیز عادی نیست(۱۹۸۶) یک کمدی درام به کارگردانی مارشال است که در آن تام هنکس و جکی گلیسون که آخرین فیلمش بود، بازی می کنند. این فیلم موفقیت زیادی به دست نیاورد اما باعث شد هنکس که این فیلم جزء اولین فیلم هایی بود که در آن نقش محوری داشت، ترقی کند. بسیاری از منتقدین نیز بازی زیبای گلیسون در این فیلم را ستودند.

برروی کشتی

یک سال بعد، مارشال فیلم برروی کشتی(۱۹۸۷) را با فیلمنامه ای از لزلی دیکسون کارگردانی کرد. در این فیلم کمدی رمانتیک گلدی هاون و کورت راسل بازی می کردند. این فیلم نظرات مختلفی از جانب متقدین به همراه داشت و در فروش نیز متوسط بود. ساحل‌ها (۱۹۸۸) عنوان یک فیلم در سبک کمدی-درام به کارگردانی گری مارشال است که در آن بت میدلر، باربارا هرشی و جان هرد بازی می کنند.با وجود انتقادهای زیادی که از طرف منتقدین بر این فیلم وارد شد، این فیلم که با هزینه ۲۰ میلیون دلاری تولید شده بود و توانست بیش از ۵۷ میلیون دلار فروش کند.

دهه ۹۰ میلادی برای مارشال با کارگردانی فیلم زن زیبا(۱۹۹۰) آغاز شد. در این فیلم رمانتیک و کمدی است، جولیا رابرتس و ریچارد گی‌یر ایفای نقش کردند. داستان ایت فیلم درباره یک تاجر موفق است که با آشنایی با یک فاحشه در هالیوود بلوارد و تحت تأثیر قرار گرفتن شخصیت وی، از او می‌خواهد تا نقش همراه را برای او بازی کند تا با هم با شرکای تجاری دیدار کنند. این فیلم که با بودجه ۱۴ میلیون دلاری تولید شد توانست نزدیک به ۴۶۴ میلیون دلار فروش داشته باشد و یکی از پرفروش ترین فیلم های سال گردد. این فیلم رتبه بالاترین فروش بلیت در آمریکا برای یک فیلم کمدی رمانتیک را با بیش از ۴۲ میلیون بلیت، تا آن لحظه از خود کرد.

فرانکی و جانی

فیلم با نقدهای خوبی نیز مواجه شد . بازی جولیا رابرتز در این فیلم تحسین شد. رابرتز همچنین برنده یک جایزه گلدن گلوب و همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن گردید. به علاوه نویسنده فیلم، جی اف لاوتن نامزد دریافت جایزه بفتا و جایزه انجمن نویسندگان آمریکا گردید. فیلم بعدی مارشال، فرانکی و جانی(۱۹۹۱) نام داشت که فیلمی عاشقانه، برگرفته از نمایشی نوشته شده توسط ترنس مک نالی بود که سال ۱۹۸۷ در تئاتر آف-برادوی اجرا شد. در این فیلم آل پاچینو در نقش مردی میانسال بازی می کند که به تازگی از زندان آزاد شده و بعنوان یک آشپز در رستورانی کوچک شغلی پیدا کند که در آنجا پیشخدمت زیبارویی با بازی میشل فاسفر کار می کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کارا دلوین

در ابتدا مارشال، کتی بیتس که در تئاتر فرانکی و جانی به ایفای نقش فرانکی پرداخته بود را مورد امتحان قرار داد اما در نهایت این میشل فایفر بود که نقش را از آن خود کرد. میشل فایفر برای ایفای نقش فرانکی برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی شد. کیت نلیگان نیز برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل زن در بفتا شد.

فیلم بعدی به کارگردانی مارشال، خروج به بهشت(۱۹۹۴) نام داشت. این فیلم یک کمدی هیجانی بود که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته آن رمپلینگ به تصویر کشیده شد. در این فیلم دانا دلانی و پاول مرچوریو بازی می کنند. نصف این فیلم شامل صحنه های کمدی و کاراگاهی بود که مارشال خودش به فیلم اضافه کرده بود. همچنین چندین شخصیت جدید نیز به فیلمنامه اضافه شد.

دریافت تمشک طلایی

روسی اودانیل و دن آیکروید از دیگر بازیگران این فیلم نامزد دریافت تمشک طلایی بدترین بازیگر نقش مکمل زن و مرد شدند و جایزه تمشک طلایی بدترین زوج هنری در فیلم را دریافت کردند. منتقدین نیز فیلم را بسیار ناامیدکننده توصیف کردند و روتن تومیتو امتیاز بسیار ضعیف ۶% به آن داد. راجر البرت نیز به آن از ۴ ستاره ۱٫۲ ستاره اختصاص داد.

خدای بزرگ(۱۹۹۶) عنوان فیلم بعدی مارشال است که در ژانر کمدی و با بازی گرگ کینر و لاری متکالیف ساخته شد. سپس فیلم خواهر دیگر(۱۹۹۹) را با بازی جولیت لوئیز و جیوانی ریبیزی و دایان کیتون بر روی پرده های سینما برد. آخرین فیلم دهه ۹۰ این کارگردان عروس فراری (۱۹۹۹) با بازی جولیا رابرتس، ریچارد گی‌یر، جوآن کیوساک و هکتور الیزوندو می باشد. این فیلم نیز توانست در فروش موفق باشد و با هزینه بالای ۷۰ میلیون دلاری تولیدش توانست به فروشی نزدیک به ۳۱۰ میلیون دلار دست یابد.
مارشال کارگردانی در قرن ۲۱ام را با فیلم دفتر خاطرات شاهزاده خانم (۲۰۰۱) آغاز کرد.

=

در این فیلم بازیگرانی همچون ان هاتاوی، هیتر ماتارازو، هکتور الیزوندو، مندی مور و جولی اندروز ایفای نقش کردند. این فیلم با بودجه تولید ۲۶ میلیون دلاری توانست به فروش بالغ بر ۱۶۵ میلیون دلار دست یابد. داستان این فیلم درباره دختر نوجوانی است که پی می برد او وارث تخت پادشاهی جنویا شده است. از افتحارات این فیلم می توان به برنده شدن پرفروش ترین فیلم از انجمن آهنگسازان، پدیدآوران و ناشران آمریکا و نیز نامزدی هاتاوی نامزد دریافت جایزه فیلم ام نی وی گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مجید مجیدی
بزرگ شدن هلن

سپس مارشال فیلم بزرگ شدن هلن(۲۰۰۴) را با بازی کیت هادسون و جان کوربت کارگردانی کرد. این فیلم زیاد موفق نبود. در همین سال نیز فیلم دفتر خاطرات شاهزاده خانم ۲: نامزدی سلطنتی(۲۰۰۴) در ادامه قسمت قبلی آن به کارگردانی گری مارشال و بازی عوامل قبلی فیلم ساخته شد.

قانون جورجیا(۲۰۰۷) عنوان فیلمی درام به کارگردانی مارشال است که با بازی لیندسی لوهان و جین فوندا همراه شد. این فیلم غالباً از جانب منتقدین نقد شد اما بازی هنرپیشه های اصلی فیلم را ستودند. سه سال بعد، مارشال فیلم کمدی رماتیکی به نام روز والنتاین (۲۰۱۰) کارگردانی کرد. داستان فیلم در مورد روابط دوستانه و عاشقانه چند نفر آمریکایی در خلال روز والنتاین سال ۲۰۱۰ می‌باشد که در طول زمان فیلم به طور موازی روایت می‌شود.

از بازیگران فیلم می توان به جولیا رابرتز، جسیکا آلبا، جسیکا بیل، کتی بیتس، بردلی کوپر، جیمی فاکس، جنیفر گارنر، تیلور سوئیفت، آن هاتاوی، اشتون کچر و کوئین لطیفه اشاره کرد. فیلم که با هزینه ۵۲ میلیون دلاری تولید شد توانست به فروش جهانی ۲۱۳ میلیون دلاری دست یابد. یک سال بعد مارسال فیلم شب سال نو (۲۰۱۱) را با بازی هلی بری، جسیکا بیل بر روی صحنه برد که تقریبا در فروش موفق طاهر شد.

=

روز مادر (۲۰۱۶) آخرین فیلم اکران شده از مارشال می باشد که فیلمی کمدی-درام با بازی جنیفر آنیستون در نقش زنی است که به تازگی از همسرش جدا شده و سرپرستی دو فرزندش را برعهده دارد و حسادت او با ازدواج مجدد شوهرش برانگیخته می شود. از دیگر بازیگران فیلم می توان به جولیا رابرتس، کیت هادسون اشاره کرد.

در صبحگاه ۱۹ جولای سال ۲۰۱۶، مارشال در بیمارستان بروکبانک در کالیفرنیا در سن ۸۱ سالگی و بر اثر عوارض ناشی از ذات الریه درگذشت. خبر فوت او به سرعت در جهان پیچید و بسیاری از هنرمندان از این خبر متاثر گشتند.

فیلم‌شناسی

کارگردان

دکترهای جوان عاشق
زن زیبا
عروس فراری
دفتر خاطرات شاهزاده خانم
دفتر خاطرات شاهزاده خانم ۲: تعهد سلطنتی

تهیه‌کننده

بازیگر یا صدا پیشه
جوجه کوچولو
اورنج کانتی

تاریخ تولد:
۱۳ نوامبر ۱۹۳۴

برانکس

نیویورک

ایالت نیویورک

آمریکا
تاریخ مرگ:
۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۶

بربنک

کالیفرنیا

آمریکا
همسر:
باربارا مارشال (ازدواج ۱۹۶۳–۲۰۱۶)
مکان استراحت:
آرامگاه فارست لان مموریال پارک
کودکان:
اسکات مارشال، لوری مارشال، کسلین مارشال

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی گری مارشال
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه