بیوگرافی آلن تورینگ

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی آلن تورینگ به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آلن تورینگ فیلسوف، منطق دان، ریاضی دان، رمزنگار و دانشمند رایانه بریتانیایی بود. همه او را به عنوان پدر هوش مصنوعی و محاسبه ی نوین می شناسند، چون مهم ترین جایزه ی علمی رایانه به افتخار او «جایزه تورینگ» نامیده شده است.

زندگینامه آلن تورینگ

بیوگرافی آلن تورینگ

فعالیت هنری

در شرح زندگینامه آلن ماتیسون تورینگ این گونه آمده است که وی در تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۱۲ در هتل کولونوید واقع در لندن متولد شد. پدرش «ژولیوس ماتیسون تورینگ» یکی از اعضای مأمورین شهری هند بود. نام مادرش «سارا» و یک برادر بزرگ تر به نام «جان» داشت. پدر و مادر آلن به خاطر شغل پدر خانواده دائما بین هند و انگلیس در رفت و آمد بودند. زمان هایی که به هند می رفتند پسرها را به دوستان مورد اعتماد و نزدیک خود در انگلستان می سپردند.

جالب است بدانید نشانه های هوش و نبوغ سرشار آلن از همان دوران کودکی در او پدیدار شد، به گونه ای که وقتی شش ساله شد و والدینش او را در مدرسه «سنت مایکل» ثبت نام کردند، مدیر و معلمانش خیلی زود متوجه نبوغ و هوش فراوان آلن شدند.

دوران نوجوانی آلن تورینگ

زمانی که چهارده ساله شد، به مدرسه ی «شربورن» یکی از مدارس معروف و پرهزینه ی دولتی در جنوب غربی انگلستان رفت. نخستین روز او در ترم جدید با «اعتصاب عمومی» انگلستان همراه بود، ولی آلن به قدری برای رفتن به مدرسه در همان روز اول، مصمم بود که به تنهایی با دوچرخه اش کل مسیر منزل تا مدرسه را که حدود ۹۷ کیلومتر بود طی کرد، سپس شب را در یک مسافرخانه گذراند. اما علی رغم هوش سرشار و تمایل ذاتی آلن به کسب علم و ریاضیات، این مقوله موردتوجه استادان مدرسه قرار نگرفت. آن ها بیشتر روی یادگیری و تمرکز بر مباحث کلاسیک تاکید می کردند.

نارضایتی مدیر مدرسه از روند تحصیل آلن تورینگ به قدری بود که طی نامه ای برای والدین او نوشت: «امیدوارم آلن بین دو مدرسه دچار افت تحصیلی نشود، اگر دوست دارد در این مدرسه بماند باید بیشتر تلاش کند تا به فردی تحصیل کرده تبدیل شود؛ ولی اگر دوست دارد دانشمند باشد بهتر است وقت خود را در یک مدرسه دولتی هدر ندهد».

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ایزاک نیوتن
=

با وجود تمام این مشکلات، باز هم آلن تورینگ توانایی های فوق العاده ای از خود در زمینه های مورد علاقه اش به نمایش می گذاشت. آلن در سال ۱۹۲۷ بدون این که حتی درس حساب دیفرانسیل مقدماتی را خوانده باشد، توانست مسائل پیچیده را حل کند.

تورینگ در سال ۱۹۲۸ یعنی زمانی که ۱۶ ساله بود، با کار «آلبرت انیشتین» روبه رو شد، و آن را به طور کامل فهمید، حتی توانست شک انیشتین را در قانون های حرکت نیوتن پیش بینی کند، در حالی که انیشتین هرگز این موضوع را آشکار نکرده بود.

آلن بیشتر تلاش ها و امیدی که داشت را مدیون دوست نزدیکش «کریستوفر مورکوم» بود؛ اما متاسفانه کریستوفر بعد از آغاز آخرین ترم در مدرسه شربورن، به دلیل ابتلا به بیماری سل گاوی فوت کرد. آلن ایمان مذهبی خود را از دست داد و پذیرفت که هر پدیده ای شامل کار مغز انسان باید مادی باشد.

آغاز فعالیت حرفه ای آلن تورینگ

تلاش های فراوان و تمایل ذاتی آلن تورینگ به رشته ی ریاضیات و علوم کامپیوتر سبب شد به کار کلاسیک دانشگاه توجه زیادی نداشته باشد، به همین دلیل نتوانست بورسیه ی تحصیلی «ترتیتی کالج، کمبریج» را به دست آورد. در عوض وارد دانشگاه «کینگس کالج، کمبریج» شد که انتخاب دوم او بود.

آلن از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ در همین دانشگاه به تحصیل مشغول بود، و سرانجام در سال ۱۹۳۵ به خاطر ارائه ی مقاله ی خود در مورد «قضیه ی محدودیت مرکزی» به عنوان یکی از اعضای آنجا برگزیده شد. آلن تورینگ در سال ۱۹۳۸ دکترای خود را از دانشگاه «پرینستون» دریافت کرد.

جنگ جهانی دوم و رمزنگاری

در طول جنگ جهانی دوم آلن تورینگ یکی از اعضای اصلی «بلچلی پارک» سازمان کدشکنی انگلیس بود که وظیفه ی رمزگشایی پیام آلمانی ها را برعهده داشت. او به کمک اعضای کمیته ی رمز موفق شد راهی برای شکستن رمز ماشین «انیگما» و «لورنز اس زد ۴۰/۴۲» که انگلیسی ها نام آن را تونی گذاشته بودند، پیدا کند. تورینگ در آن زمان رئیس «هات ۸» بود، بخشی که وظیفه ی شکستن کدهای نیروی دریایی آلمان را برعهده داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رابرت ویلسون

در همان هفته های اولیه ورود به بِلِچلی پارک، آلن یک ماشین الکترومکانیکی طراحی کرد، که قادر بود کدهای انیگما را سریع تر از بامبای سال ۱۹۳۲ بشکند و نام آن را «بامب» گذاشت. این ماشین به یکی از وسایل اصلی و مکانیزه برای هجوم به پیام های محافظت شده آلمانی ها توسط انیگما تبدیل شد. بامب برای نخستین بار در تاریخ ۱۸ مارس ۱۹۴۰ نصب شد و تا پایان جنگ جهانی بیشتر از دویست بامب مورد استفاده قرار گرفتند.

ساخت دستگاهی برای رمزگشایی پیام های صوتی

یکی دیگر از دستگاه هایی که آلن تورینگ در ساخت آن نقش عمده ای داشت «دلیلا» است که برای رمزگشایی پیام های صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به خوبی کار می کرد، اما ساخت آن زمان خیلی زیادی برد و متفقین نتوانستند از این دستگاه در طول جنگ استفاده کنند.

ساخت دستگاه محاسبه گر اتوماتیک

پروفسور آلن تورینگ از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷ در منطقه ی همپتون لندن زندگی می کرد. وی در این مدت در کتابخانه ی ملی فیزیک لندن «دستگاه محاسبه گر اتوماتیک» را طراحی می کرد. آلن در ۱۹ فوریه ۱۹۴۶ مقاله ای مبنی بر پایه و اساس ساخت کامپیوترهای اولیه با حافظه های الکترونیکی را منتشر کرد.

دستگاهی که آلن شرح داده بود یک طرح اولیه بود، ولی او قصد داشت آن را واقعا بسازد. فعالیت های محرمانه ی تورینگ در زمان جنگ، ساخت این دستگاه را به تاخیر انداخت، به گونه ای که دیگر توان و انرژی او برای تولید آن از دست رفت. اما در سال ۱۹۴۷ زمانی که به کمبریج برگشت، در غیاب او ساخت کامپیوتر موردنظرش شروع شد. نخستین کامپیوتری که با طرح آلن تورینگ ساخته شد و اولین برنامه ی خود را در ۱۰ می ۱۹۵۰ اجرا نمود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فخر رازی
زندگی خصوصی و مرگ آلن تورینگ

آلن تورینگ با یکی از همکارانش در پروژه هات ۸، «جُوان کلارک» نامزد بود، اما نامزدی آن ها به ازدواج منجر نشد. سرانجام خدمتکار آلن در ۸ ژوئن ۱۹۵۴ با جسد او در اتاق خوابش مواجه شد، گویی روز قبل فوت کرده بود. تحقیقاتی که روی وی انجام شد، علت مرگ را مسمومیت با سم سیانید اعلام کردند. سیانید برای تجزیه کردن طلا مورد استفاده قرار می گرفت،

و تورینگ یک نمونه ی کوچک از دستگاه پوشش دهی طلا

را در آزمایشگاه شخصی اش نگهداری می کرد. احتمال دادند

که آلن تورینگ به خاطر بی دقتی در نگهداری مواد شیمیایی و

استنشاق این اسید از دستگاه پوشش دهی طلا دچار مسمومیت و این مرگ تصادفی شده است.

یادبودهای آلن تورینگ

یکی از معتبرترین جوایز علمی کامپیوتر که هر سال از طرف

«انجمن ماشین های حسابگر» یا همان ACM به برترین فعالان

در این صنعت تعلق می گیرد، به یاد پدر علم کامپیوتر مدرن

«جایزه ی تورینگ» نامیده شده است. همچنین تاکنون اتاق ها

، سالن های کامپیوتر و بورسیه های متعددی در دانشگاه های بزرگ

دنیا به نام این دانشمند بزرگ نام گذاری شده است.

فیلم و کتاب در مورد آلن تورینگ

در سال ۲۰۱۴ فیلم بازی تقلید به کارگردانی مورتن

تیلدام ساخته شد. این فیلم در مورد آلن تورینگ و

چگونگی شکستن رمز ماشین انیگما در بلچلی پارک است.

نقش آلن تورینگ را «بندیکت کامبربچ» بازیگر مطرح و خوش چهره ی

بریتانیایی برعهده داشت.

در سال ۱۹۹۲ کتابی به نام «آلن تورینگ: انیگما» توسط

ادرو هودگز نوشته شد که در آن به شرح زندگی نامه آلن تورینگ پرداخته شده است.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آلن تورینگ
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه