بیوگرافی نیکولا تسلا

4 سال پیش
بیوگرافی نیکولا تسلا
Rate this post

بیوگرافی نیکولا تسلا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 نیکولا تسلا، یکی از بزرگ ترین دانشمندان اهل صربستان، و همچنین یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های قرن بیستم است که کمتر کسی از نقش مهم او در تاریخ الکتریسیته آگاهی دارد. نیکولا تسلا دارای شخصیت عجیب و غریب و مرموزی بود که او را در مرز یک «دانشمند دیوانه» و یک «نابغه ی خلاق» قرار می دهد.

زندگینامه نیکولا تسلا

بیوگرافی نیکولا تسلا

زندگی شخصی

در شرح زندگینامه نیکولا تسلا (Nikola Tesla) این گونه آمده است که وی در تاریخ دهم ژوئیه سال ۱۸۵۶ میلادی در روستای سمیلجان واقع در امپراتوری اتریش – مجارستان به دنیا آمد. پدرش «میلوتین تسلا» نام داشت و یک کشیش ارتدوکس بود. مادرش نیز «دوکا تسلا» نام داشت و در ساختن لوازم خانگی، تجهیزات مکانیکی و حفظ کردن اشعار حماسی صربستان علاقه و استعداد فراوانی داشت.

نیکولا تسلا هرگز به صورت رسمی مورد آموزش قرار نگرفت و همواره حافظه ی قوی و مهارت ها و توانایی های خلاقانه ی خود را مدیون تاثیرات رفتاری و صفات ژنتیکی مادرش می دانست.

اختراعات نیکولا تسلا

وی در کشورهای صربستان، اتریش، ایالات متحده آمریکا و کرواسی به عنوان قهرمان ملی مورد تشویق و تجلیل فراوانی قرار گرفته است. این دانشمند که اصالتا صربستانی آمریکایی است، به عنوان مهندس مکانیک، مهندس برق و مخترع شناخته می شود.

بیشتر شهرت این دانشمند به دلیل سهمی است که در طراحی سیستم نوین برق رسانی بر اساس جریان متناوب (AC) داشت. نیکولا تسلا طراح تولید برق در آبشار نیاگارا نیز می باشد. به پاس خدماتی که وی انجام داد، یکای SI میدان مغناطیسی را با تسلا نشان می دهند. لازم به ذکر است که این دانشمند پس از این که جریان متناوب برای نخستین بار در صندلی الکتریکی به منظور اعدام مورد استفاده قرار گرفت، به شدت احساس ناراحتی می کرد. وی امروز به عنوان مخترع قرن بیستم و همچنین مخترع رادیو شناخته می شود.

نیکولا تسلا قبل از این که به آمریکا مهاجرت کند، در عرصه ی مهندسی برق و مکالمه از راه دور، تجاربی به دست آورده بود. او در سال ۱۸۸۴ میلادی به کشور آمریکا سفر کرد و در شهر نیویورک با توماس ادیسون در حوزه های علمی مشغول به فعالیت شد. پس از گذشت مدتی، نیکولا تسلا با حمایت برخی از سرمایه داران توانست به طور مستقل کار خود را آغاز نماید و با ایجاد کارخانه ها و آزمایشگاه ها، به تولید طیف گسترده ای از لوازم الکتریکی مشغول شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی استفان پرسون
=

این دانشمند پس از یک سال که وارد ایالات متحده آمریکا شده بود، در تاریخ ۳۰ ژوئیه سال ۱۸۹۱ تابعیت رسمی این کشور را دریافت کرد. وی در اولین سال هایی که در آمریکا حضور داشت، زیر نظر توماس ادیسون به انجام کارهای مهندسی مشغول بود. وی در شروع کار مسئول اصلاح طرح جریان مستقیم ادیسون شد. پس از آن، نیکولا تسلا طرح اختصاصی خود که جریان غیر مستقیم بود را با توماس ادیسون در میان گذاشت اما این طرح با مخالفت ادیسون مواجه شد.

ادیسون به دلیل اصلاح طرح جریان مستقیم، پیشنهاد مالی خوبی به نیکولا تسلا داد اما زمانی که اصلاحات را به توماس ادیسون نشان داد، ادیسون قول خود را نادیده گرفت و به تسلا هیچ پاداشی نداد که همین موضوع باعث شد تسلا راه خود را از ادیسون جدا کند.

توماس ادیسون هیچ وقت توجهی به نظریه های نیکولا تسلا درباره برق متناوب نداشت و برق جریان مستقیم را در مقایسه با جریان متناوب برتر می دانست، که البته در اواخر عمر خود نسبت به این موضوع ابراز پشیمانی کرد. لازم به ذکر است که نیکولا تسلا، یکی از بزرگ ترین مخالفان نظریه ی نسبیت آلبرت انیشتین می باشد.

تسلا بالاخره در سال ۱۸۸۸ میلادی یک طرح جدید

از موتور القایی را به انجمن مهندسان برق و الکترونیک معرفی نمود.

پس از آن به کلرادو اسپرینگز مهاجرت کرد و در آنجا یک آزمایشگاه بزرگ

برای خود به وجود آورد.

زندگی خصوصی

نکته قابل توجه در زندگی شخصی تسلا این است که وی هیچ گاه ازدواج نکرد

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جان کوم

و یک دوستی بسیار نزدیک با مارک توین داشته است.

نیکولا تسلا بسیار کم خواب بود به گونه ای که خودش گفته بود هرگز بیشتر از ۲ ساعت نخوابیده است!

تسلا به گیاهخواری علاقه فراوانی داشت

و رژیم غذایی خود را به نان، آب، شیر، عسل و سبزیجات محدود کرده بود.

او دچار اختلال وسواسی جبری شده بود و به کبوترهای پارک مرکزی نیویورک، بسیار علاقه مند بود؛

و یکی از سرگرمی های تسلا نجات کبوترها و مراقب از پرندگان آسیب دیده بود.

وی همیشه عقیده داشت که می شود الکتریسیته را به صورت بی سیم انتقال داد

ولی ضمن تلاش بسیاری که در این راه کرد هیچ گاه نتوانست به موفقیت دست یابد.

مرگ نیکولا تسلا

تسلا توانست ثروت بسیاری به دست آورد،

ولی کل آن را صرف پژوهش های علمی می کرد

و در حالی که با بدهکاری و فقر دست و پنجه نرم می کرد،

سرانجام در تاریخ هفتم ژانویه ۱۹۴۳ میلادی و در سن ۸۶ سالگی در

اتاقک هتلی در شهر نیویورک از دنیا رفت.

نکات جالبی که شاید در مورد نیکولا تسلا ندانید!

در ادامه قصد داریم شما را با برخی از نکته های جالب درباره این دانشمند نامی آشنا کنیم:

۱- یکی از آزمایشگاه های این دانشمند در لانگ آیلند به موزه تبدیل شده است.

یک شرکت خصوصی در سال ۲۰۱۳ میلادی این ساختمان که برای سال های متعدد بدون استفاده مانده بود را خریداری کرد و سپس آن را به یک مرکز آموزشی و موزه تبدیل نمود.

۲- نیکولا تسلا هیچ گاه به دنبال کسب ثروت نبود و ضمن دستیابی به دستاوردهای مهم و تاثیرگذار خود، هیچ وقت ازنظر مالی با مشکل مواجه نشد.

۳- نیکولا تسلا به خاطر راه اندازی آزمایشگاه Wardenclyffe در سال ۱۹۰۱ میلادی از سوی J. Pierpont Morgan کمک مالی دریافت نمود. لازم به ذکر است که این آزمایشگاه شامل یک برج تسلا به ارتفاع ۵۶ متر و یک فرستنده گنبدی شکل مسی که قطر تقریبی آن ۱۹ متر بود می باشد که در بالای آن قرار داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سرجیو مارکیونه

۴- جالب است بدانید که به لطف تلاش های این دانشمند، امروزه شارژر‌های بی سیم برای تلفن های هوشمند و مسواک های برقی تولید شده اند.

=

۵- بعد از مرگ این دانشمند، به دلیل ادای احترام به نیکولا تسلا، واحد اندازه گیری قدرت میدان مغناطیسی را «Tesla» نام گذاری کرده اند. همچنین موتور اتومبیل های الکتریکی به دلیل تاثیر این مخترع در اختراع موتور الکتریکی، موتور تسلا نام گذاری شده است.

۶- نخستین نیروگاه برق آبی جهان توسط وی در آبشار نیاگارا ایجاد شد.

ایجاد این نیروگاه برقی، به مدت سه سال به طول انجامید.

۷- نیکولا تسلا همیشه از پدر و مادر خود به عنوان یک عامل تاثیرگذار در اختراعات خود نام برده است و از مادر خود به عنوان یک مخترع بزرگ یاد کرده است.

۸- حق امتیاز موتور القایی و ترانسفورماتور جریان متناوب که توسط نیکولا تسلا اختراع و به ثبت رسیده بود، به وسیله ی جورج وستینگهاوس، که برای مدت زمان کمی نیکولا تسلا را به عنوان مشاور خود استخدام کرده بود، خریداری گردید.

۹- نیکولا تسلا بنیان گذار فناوری هایی است که منجر به اختراع کامپیوتر، گوشی های همراه هوشمند، لامپ های فلورسنت و نئون، ریموت کنترل، انتقال بی سیم اطلاعات، لیزر، اشعه ایکس، علم رباتیک و … شد. جریان برق متناوبی که در خانه ها از آن استفاده می کنیم، به واسطه ی تلاش های این دانشمند به دست آمده است.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی نیکولا تسلا
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه