بیوگرافی رابرت زی. لنرد

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی رابرت زی. لنرد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 رابرت زی. لنرد یک نویسنده، کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده اهل ایالات متحده آمریکا بود. از فیلم های به کارگردانی وی می توان به در اولین نگاه (۱۹۱۷)، ماریان (۱۹۲۹)، پس از ساعت اداری(۱۹۳۵)، ماریتای بدذات (۱۹۳۵)، ماه نو (۱۹۴۰)، غرور و تعصب (۱۹۴۰) و دلقک (۱۹۵۳) اشاره کرد. او به خاطر فیلم های زیگفلد کبیر(۱۹۳۶) و زن مطلقه (۱۹۳۰) دوبار نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردان گردید. هر دوی این فیلم ها نامزد اسکار بهترین فیلم نیز گردیدند که زیگفلد کبیر(۱۹۳۶) توانست برنده این جایزه گردد.

زندگینامه رابرت زی. لنرد

بیوگرافی رابرت زی. لنرد

فعالیت هنری

زی. لنرد در تاریخ ۷ اکتبر ۱۸۸۹ در شیکاگو، ایلینویز به دنیا آمد. او با هنرپیشه مشهور فیلم های صامت، مایی میوری ازدواج کرد و صاحب دو فرزند بود. اولین فیلم هایی که وی در آنها بازی کرد، توتیای دریایی (۱۹۱۳)، فیلمی در سبک رمانتیک به کارگردانی ادوین آگوست و فیلم شون فلوت زن(۱۹۱۳) بود. سپس اولین تجربه کارگردانی به همراه بازیگری خود را با فیلمی سریالی به نام شاه کلید(۱۹۱۴) آغاز کرد. این فیلم که جزء آثار گم شده سینما محسوب می گردد تنها اپیزودهای ۵ تا ۱۵ آن در کتابخانه کنگره موجود می باشد. از دیگر اثار ابتدایی دوران شغلی او می توان به عشق مخفی(۱۹۱۶) با بازی هری کری اشاره کرد که این فیلم نیز در کتابخانه کنگره در نیترات نگهداری و نجات داده شد.

در اولین نگاه (۱۹۱۷) و پل بیداری(۱۹۱۸) فیلم بعدی این کارگردان است که در آن همسر آینده اش، مای مورای بازی می کرد. در همین سال فیلمی کمدی به نام خطر، آهسته برو(۱۹۱۸) با بازی لون چنلی کارگردانی کرد که از وضعیت این فیلم نیز اطلاعی در دسترس نیست. از دیگر فیلم های مهم این کارگردان تا قبل از دهه ۳۰ میلادی می توان به فیلم ماریان (۱۹۲۹)، فیلمی در سبک رمانتیک و موزیکال با بازی ماریون دیویس، امیل شوتار، مک سوین و اسکار آپفل اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سارا وین کالیز

زن مطلقه (۱۹۳۰) فیلمی در سبک درام به کارگردانی رابرت زی. لنرد است که از بازیگران آن می‌توان به نورما شیرر، چستر موریس، کنراد نیگل، رابرت مونتگومری، تایلر بروک و فلورنس الدریج اشاره کرد. این فیلم با اقتباس از رمان همسر سابق از اورشولا پاروت نوشته شده بود. زی. لنرد برای این فیم نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردان گردید.

بانوی رقاص

همچنین فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم و نورما شیرر برنده اسکار بهترین بازیگر زن گردید. پس از این موفقیت زی. لنرد فیلم درامی به نام فرود و فراز سوزان لنوکس (۱۹۳۱) را با بازی گرتا گاربو، کلارک گیبل و ژان هرشولت کارگردانی کرد. البته فیلم بعدی وی که فیلمی موزیکال به نام بانوی رقاص(۱۹۳۳) بود توانست به فروش بالایی برسد و با هزینه تولید ۹۲۳ هزار دلاری درآمدی در حدود ۲٫۴ میلیون دلار داشت.

پس از ساعت اداری(۱۹۳۵) نیز فیلمی در سبک درام و جنایی به کارگردانی رابرت زی. لنرد است که در آن کلارک گیبل در نقش ویراستار یک نشریه بازی می کند که مشغول رمزگشایی از یک جنایت است و در این حین به دختری زیبا و ثروتمند با بازی کنستانس بنت دل می‌بندد و از اعتبار و ثروت او برای حل این معما، استفاده می‌کند. این فیلم نیز با هزینه تولید ۳۹۰ هزار دلاری توانست به فروش خوب ۲٫۲ میلیون دلاری دست یابد.

ماریتای بدذات (۱۹۳۵) فیلمی در سبک موزیکال به کارگردانی رابرت زی. لنرد و دبلیو. اس. ون دایک و بازی السا لنچستر، جانت مک‌دانلد و نلسون ادی بود که برنده جایزه اسکار بهترین صداگذاری در سال ۱۹۳۵ شد. زیگفلد کبیر (۱۹۳۶) عنوان دیگر فیلم به کارگردانی رابرت زی. لنرد است که فیلمی در سبک زندگی‌نامه‌ای، موزیکال و درام با بازی لوئیز راینر، میرنا لوی، ویلیام پاول و فرانک مورگان می باشد. این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین فیلم در سال ۱۹۳۶ را کسب کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عزت روحبخش
غرور و تعصب

ضمن اینکه لوئیز راینر نیز برای بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برنده شد. از دیگر فیلم های به کارگردانی رابرت زی. لنرد می توان به فایرفلای (۱۹۳۷) با بازی جانت مک‌دانلد، آلن جونز و وارن ویلیام، فیلم موزیکال ماه نو (۱۹۴۰) با بازی جانت مک‌دانلد، نلسون ادی و ماری بولند، و درام غرور و تعصب (۱۹۴۰) با بازی لارنس الیویه، گریر گارسون و مورین اوسالیوان اشاره کرد. غرور و تعصب توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری فیلم سیاه و سفید را برنده شود.

دختر زیگفیلد(۱۹۴۱) یک فیلم موزیکال از کمپانی متروگلدوین مایر به کارگردانی رابرت زی. لنرد می باشد که در آن جیمز استوارت، جودی گارلند و هدی لامار بازی می کردند. این فیلم داستان سه زن را بیان می کند که در بازسازی نمایشی از برادوی تبدیل به بازیگران مشهوری می شوند.

پس از آن لنرد، فیلمی جنگی با بازی رابرت تیلور و برایان دانلوی به نام آماده برای عملیات(۱۹۴۲) را کارگردانی کرد. این فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین جلوه های ویژه گردید. فیلم بعدی وی که آخر هفته در والدورف(۱۹۴۵) نام داشت با فروش خوبی مواجه شد و نزدیک به ۶٫۱ میلیون دلار درآمد داشت. موفقیت فیلمسازی زی. لنرد همچنان ادامه داشت و فیلم موزیکال و تکنیکالر او به نام در اوقات تابستانی خوب قدیمی(۱۹۴۹) با بازی جودی گارلند و ون جانسون به درآمد ۳٫۵ میلیون دلاری و فیلم موزیکال رمانتیک دوشیزه آیداهو(۱۹۵۰) به کارگردانی وی به درآمد ۴٫۲ میلیون دلاری دست یافت.

آخرین فیلم های این کارگردان حق سکوت(۱۹۴۹) با بازی رابرت تیلور و آوا گاردنر، دوازده مرد او(۱۹۵۴) با بازی گرر گارسن، زیبا اما خطرناک(۱۹۵۵) با بازی جینا لولوبریگیدا، کلی و من(۱۹۵۷) اشاره کرد. وی در سال ۱۹۶۰ صاحب یک ستاره در بلوار مشاهیر هالیوود گردید. زی.لنرد در تاریخ ۲۷ آگوست سال ۱۹۶۸ در بورلی هیلز، کالیفرنیا در گذشت.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی فاطمه گودرزی
برگزیده فیلم‌شناسی

توتیای دریایی (۱۹۱۳)
Shon the Piper (1913)
The Master Key (1914)
Judge Not; or The Woman of Mona Diggings (1915)
Secret Love (1916)
در اولین نگاه (۱۹۱۷)
The Bride’s Awakening (1918)
Danger, Go Slow (1918)
The Miracle of Love (1919)
Heedless Moths (1921)
Bright Lights (1925)
A Little Journey (1927)
The Cardboard Lover (1928)
ماریان (۱۹۲۹) نسخه‌های صامت و موزیکال
زن مطلقه (۱۹۳۰)
فرود و فراز سوزان لنوکس (۱۹۳۱)
Dancing Lady (1933)
پس از ساعت اداری(۱۹۳۵)
Escapade (1935)
ماریتای بدذات (۱۹۳۵)
Piccadilly Jim (1936)
داستان دو شهر (۱۹۳۵)
زیگفلد کبیر (۱۹۳۶)
فایرفلای (۱۹۳۷)
Maytime (1937)
The Girl of the Golden West (1938)
ماه نو (۱۹۴۰)
غرور و تعصب (۱۹۴۰)
Ziegfeld Girl (۱۹۴۱)
Week-End at the Waldorf (1945)
سینتیا (۱۹۴۷)
B.F.’s Daughter (1948)
In the Good Old Summertime (1949)
Duchess of Idaho (1950)
The Bribe (1949)
Her Twelve Men (1954)
دلقک (۱۹۵۳)
Beautiful But Dangerous (1955)
Kelly and Me (1957)
در اولین نگاه
ماریتای بدذات

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی رابرت زی. لنرد
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه