بیوگرافی تام وان

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی تام وان به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 تام وان یک کارگردان فیلم و تلویزیون اسکاتلندی می باشد. از کارهای تلویزیونی مهم او می توان به سریال کلدفیت (۱۹۹۷ تا کنون) و مجموعه از شبکه BBC به نام میدانست که حق بااوست(۲۰۰۴) و از پروژه های سینمایی او می توان به چیزی که در وگاس رخ می‌دهد (۲۰۰۸) و اقدامات فوق‌العاده (۲۰۱۰) اشاره کرد.

زندگینامه تام وان

بیوگرافی تام وان

فعالیت هنری

وان در تاریخ ۵ سپتامبر سال ۱۹۶۹ در گلاسکو اسکاتلند به دنیا آمد. او تا ۱۷ سالگی در نزدیکی هلنزبرگ بزرگ شد. او که از دوست پدرش یک دوربین گرفته بود، به همراه دوستش شروع به ساخت فیلم کوتاه کرد. البته همزمان در کلاس های بازیگری آخر هفته آکادمی موسیقی و تئاتر رویال اسکاتلند شرکت می کرد که همین موضوع باعث شد در مجموعه تلویزیونی استوکی در نقش مکمل بازی کند. او که برای بازی در این مجموعه درآمدی نزدیک به هزار یورو دریافت کرد، با این پول یک دوربین فیلمبرداری خرید و با دوستانش شروع به ساخت فیلم های کوتاهی در ژانر زامبی، جنگی و کمدی اطراف هلنزبرگ که مملو از جنگل و تپه بود، کرد.

حتی در یکی از فیلم های کوتاهش او می خواست با ماشین پدرش صحنه یک تصادف را فیلمبرداری کند که توسط مقامات پلیس متوقف شد. او سپس به انگلستان رفت و در دانشگاه بریستول در رشته تئاتر درس خواند و در سال ۱۹۹۰ مدرک کارشناسی هنرهای تئاتری را دریافت کرد.

بعد از فارق التحصیلی، وان به لندن رفت و اولین فیلم کوتاه خود را به نام سوپر گراس (۱۹۹۴) کارگردانی کرد. این فیلم کوتاه توسط کانال ۴ بر روی آنتن رفت. او قبل از تهیه اولین کار تلویزیونی مهم خود چندین فیلم کوتاه و آگهی های بازرگانی را کارگردانی کرد. وی سپس دو اپیزود از مجموعه درام کلدفیت (۱۹۹۹) را از شبکه ITV کارگردانی کرد.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی افسانه چهره آزاد
=

او برای یکی از این قسمت ها، که در آخرین لحظات فیلمنامه آن تغییر کرد، توانست یک تیم تولیدی کوچک به همراه ۲ بازیگر را جمع کرده و در نصف روز آن را در پاریس فیلم برداری کند. در سال ۲۰۰۳ او دو قسمت از مجموعه درام آخرین الماس از دبروآ ماگوچ را برای شبکه BBC کارگردانی کرد. همین همکاری با BBC موجب شد وی مجموعه ای به نام میدانست که حق بااوست (۲۰۰۴) را کارگردانی کند که به گفته خودش تاثیر فراوانی در جلوه دادن هنر کارگردانی او داشت و وی را برای کارگردانی پروژه های بزرگتر سوق داد.

اولین فیلم بلند

در سال ۲۰۰۶، او اولین فیلم بلندش را با حمایت BBC به نام شروع کننده برای ۱۰ (۲۰۰۶) کارگردانی کرد. فیلمنامه آنرا نیز دیوید نیکولز از روی رمانی به همین نام از خودش نوشته بود. جیمز مک آووی در این فیلم در نقش دانشجویی بازی می کرد که توانست فرصت حضور در مسلبقه تلویزیونی چالش دانشگاهی را پیدا کند و در صورت برنده شدن به جایزه بزرگی دست پیدا میکند.

چیزی که در وگاس رخ می‌دهد (۲۰۰۸) دومین فیلم بلند به کارگردانی تام وان می باشد که در ژانر کمدی رمانتیک و با بازی کامرون دیاز و اشتون کوچر ساخته شد. بر خلاف فیلم اولش، این فیلم توانست با بودجه تولید ۳۰ میلیون دلاری به درآمدی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار دست یابد و موفقیت تجاری خوبی برای سرمایه گذاران آن بود. البته منتقدین روتن تومیتو زیاد از این فیلم استقبال نکردند و با ۱۳۰ دیدگاه امتیاز پایین ۲۷% را به آن اختصاص دادند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هومن برق نورد

اقدامات فوق‌العاده (۲۰۱۰) دیگر فیلم این کارگردانی می باشد که در آن بازیگرانی همچون برندن فریزر، هریسون فورد، کری راسل، کورتنی بی. ونس بازی کردند. این فیلم درابتدا برای CBS تهیه شد. داستان این درباره والدینی از یک شرکت بیوتکنولوژی می باشد که با توسعه دارویی سعی در نجات جان فرزندان خود می کنند که با بیماری سختی دست و پنجه نرم می کنند. این فیلم با اقتباس از داستانی واقعی از جان و ایلین کراولی ساخته شد. این فیلم نتوانست به فروش بالایی دست یابد و با صرف ۳۱ میلیون دلار برای تولیدش تنها توانسا ۱۵ میلیون دلار فروش داشته باشد.

همچنان مخفی

همچنان مخفی (۲۰۱۲) عنوان فیلمی اکشن و کمدی از تام وان می باشد که در آن ویلی سایروس، جرمی پایون و مایک اومالی بازی می کردند. داستان این فیلم درباره زنی کارگاه خصوصی و جوان است که به پیشنهاد FBI به صورت مخفی به جاسوسی دختر یک سناتور که درگیر موارد خلافکارانه می باشد، می شود.

از دیگر فیلم های بلند وان می توان به داستان تام جونز (۲۰۱۴) و به نوعی زیبا (۲۰۱۴) اشاره کرد. در این فیلم عاشقانه و کمدی پیرس برازنان، سلما هایک و جسیکا البا بازی می کردند. داستان آن نیز درباره استاد شعر دانشگاه کمبریج است که که می خواهد زندگی اش را که بیش از حد افراطی شده، ارزیابی مجدد کند. از آخرین فعالیت های کارگردانی وان می توان به ساخت ۳ اپیزود برای سریال درام دیکتوریا (۲۰۱۵) اشاره کرد. جینا کلمن که قبل از آن در سریال دکتر هو بازی می کرد آن را رها و برای بازی در نقش ملکه ویکتوریا در این مجموعه داوطلب شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عبدالرضا اکبری

تاریخ تولد:
۵ سپتامبر ۱۹۶۹ (سن ۵۰ سال)، گلاسگو، بریتانیا
آموزش:
دانشگاه بریستول
نامزد دریافت جایزه:
جایزهٔ تلویزیونی بفتا برای بهترین سریال کوتاه
والدین:
سوسن وان، پیتر وان

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تام وان
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه