بیوگرافی هلن میرن

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی هلن میرن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 دیم هلن میرن بازیگر انگلیسی روسی‌الاصل سینما و تلویزیون و تئاتر است. او تاکنون توانسته است به خاطر بازی در فیلم ملکه(۲۰۰۷) برنده جایزه اسکار و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن شود. او برای بازی در نقش ملکه جوایز دیگری همچون جوایز فیلم اروپا، بفتا، جشنواره فیلم ونیز و… را نیز از آن خود کرد. او ضمن دریافت جایزه امی بهترین بازیگر زن سریال تلویزیونی برای بازی در سریال الیزابت اول(۲۰۰۶) توانسته است چهار بار برنده جایزه انجمن بازیگران نمایش، چهار بار بفتا، سه بار جایزهٔ گلدن گلوب و چهار جایزه امی ادواردز را در طول حرفه بازیگری خود دریافت کرده است.

زندگینامه هلن میرن

بیوگرافی هلن میرن

فعالیت هنری

میرن در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۵ در اسکس، لندن به دنیا آمد. پدرش روس تبار و پدر بزرگش از طبقه اشراف و دیپلمات و مادر انگلیسی اش بودند. پدر میرن نوازنده ویولا در اکستر لندن بود و پس از جنگ راننده و ممتحن امتحان رانندگی شد. او از ۶ سالگی بازیگری را شروع کرد و در مدرسه کاتولیک سنت برنارد در تئاتر مدرسه بازی می کرد. سپس به کالج لندن رفت و پس از قبولی در آزمون ورودی تئاتر ملی جوانان در ۲۰ سالگی اولین نقش خود را تئاتر بازی کرد.

او در سال ۱۹۶۶ به گروه سلطنتی شکسپیر پیوست و در نمایش هایی از قبیل هر طور شما دوست دارید(۱۹۶۸) با اقتباس از اثر عاشقانه روستایی رزالیند: میراث طلایی یوفوئز نوشته توماس لاج (۱۵۹۰) و نیز دو نجیب‌زاده ورونایی(۱۹۷۰)، نمایشنامه‌ای کمدی اثر ویلیام شکسپیر بازی کرد در سال ۱۹۷۰، کارگردان و تهیه کننده ای به نام جان گلداشمیت مستندی درباره میرن و زمان فعالیتش با کمپانی تئاتر شکسپیر ساخت که از شبکه ATV بریتانیا پخش شد. .

در سال ۱۹۹۴ در تئاتر برادوی به روی صحنه رفت. نام این نمایش یک ماه در کشور(۱۹۹۴) بود که توسط کمپانی تئاتر یون آرناد و به کارگردانی ایوان تورگنوف ساخته شد. او دوبار توانسته است نامزد دریافت جایزه تونی بهترین بازیگر زن در تئاتر برادوی گردد: اولی در سال ۱۹۹۵ و با بازی در نمایش یک ماه در کشور و دومی در سال ۲۰۰۲ و در نمایش رقص مرگ از آگوست استریندبرگ.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رامین بهنا
اولین فیلم سینمایی

او اولین فیلم سینمایی خود را در سال ۱۹۶۶ و در فیلمی با بازی نورمن ویسدام به نام فشار زمان(۱۹۶۶) آغاز کرد. وی توانست اولین جایزه سینمایی خود را برای بازی در فیلم رمانتیک و درام کال (۱۹۸۴) به کارگردانی پت اوکانر به دست آورد. هلن میرن جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن سال ۱۹۸۴ میلادی را برای بازی در این فیلم دریافت کرد. پس از بازی در چندین فیلم دیگر او توانست به‌خاطر بازی در فیلم جنون شاه جرج(۱۹۹۴) به کارگردانی نیکلاس برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شود. او علاوه بر کاندیدای بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن توانست جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۹۵ را برنده شود. او در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۷ در اسکاتلند با تیلور هک‌فورد ازدواج کرد.

همسرش یک کارگردان سینما بود که او نیز به دلیل ساخت فیلم کوتاه و تاثیرگذار پدر نوجوان(۱۹۷۹) برنده جایزه اسکار شد.

از جمله فیلم های دیگری که میرن به خاطر بازی در آنها توانسته افتخار کسب نماید می توان به فیلم معمایی گاسفورد پارک(۲۰۰۱) به کارگردانی رابرت آلتمن اشاره کرد که با ۸۷ میلیون دلار دومین فیلم موفق آلتمن لقب گرفت. میرن علاوه بر نامزدی جایزه اسکار برای بازی در این فیلم کاندیدای بفتای بهترین بازیگر مکمل زن گردید. دختران تقویم(۲۰۰۳)، تسویه(۲۰۰۴)، بوکسورسایه(۲۰۰۵) از دیگر فیلم های میرن می باشد.

ملکه

ملکه (۲۰۰۶) فیلمی تاریخی و درام به کارگردانی استیون فریرز بود که هلن میرن در نقش الیزابت دوم ملکهٔ بریتانیا در آن بازی کرد. این فیلم حوادثی ساختگی را پس از مرگ پرنسس دایانا در ۳۱ اگوست ۱۹۹۷ به تصویر می‌کشد. شالوده اصلی فیلم بر روی چگونگی کنار امدن خانوادهٔ سلطنتی بریتانیا با مرگ پرنسس دایانا متمرکز شده است. میرن توانست به خاطر بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن را برنده شود. علاوه بر این او توانست جایزه بهترین بازیگر زن ۶۳ امین جشنواره فیلم ونیز، جایزه بهترین هنرپیشه زن جوایز فیلم اروپا و جایزه بهترین بازیگر اکادمی فیلم انگلستان را برنده شود. شایان ذکر است از مجموع تمام جوایز اهدا شده به این فیلم ۲۹ تا از ان‌ها به هلن میرن به خاطر بازی در نقش الیزابت دوم اختصاص یافته است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هالیدی گرینگر

پس از مراسم اسکار شهر اسکس، زادگاه میرن، مالامال از شادی و شور بود و مردم آنجا مدتها به جشن پرداختند. در مراسم اسکار، میرن باسلیقه بی‌عیب و نقص خود در انتخاب لباس مناسب با وجود هیچ نوع عمل جراحی پلاستیک و زیبایی، قابل قبول و شیک به نظر می‌رسید و نمونه بارز یک خانم مسن و ایده‌آل بود.

او همچنین چندین سریال تلویزیونی بازی کرده که در میان آنها می‌توان به مظنون شماره یک اشاره کرد که در آن نقش کارآگاه تنسون را بازی می‌کند که برایش جایزه بفتا هم گرفته است و در سال ۲۰۰۷ برای آخرین قسمت این سریال جایزه امی دریافت کرد.
میرن در تاریخ ۳۰ ژانویه سال ۲۰۱۴، جایزه زن سال را از سوی انجمن دانشجویی تئاتر دانشگاه هاروارد به عنوان قدیمی‌ترین تشکل تئاتر در آمریکا دریافت کرد. جایزه زن سال از سال ۱۹۵۱ از سوی دانشگاه هاروارد به بازیگرانی اعطاء می‌شود که نقش ماندگاری در دنیای سینما از خود بر جای گذاشته باشند.

آخرین ایستگاه

آخرین ایستگاه(۲۰۰۹) نیز فیلمی به کارگردانی مایکل هافمن می باشد که برگرفته از آخرین سال زندگی لئو تولستوی از دفترچه خاطرات سوفیا آندریونا، همسر تولستوی ساخته شده است. میرن در این فیلم در نقش همسر او به نام سوفیا آندریونا، زنی حساس، باهوش و فداکار ایفای نقش کرد که توانست بار دیگر برای دریافت جایزه اسکار نامزد گردد. یک سال بعد وی در قسمت اول فیلم قرمز(۲۰۱۰) در نقش ویکتوریا وینسلو در کنار بروس ویلیس بازی کرد. وی در همین نقش در قسمت بعدی این فیلم به نام قرمز۲(۲۰۱۳) ایفای نقش کرد. در (۲۰۱۲) نیز یک فیلم به کارگردانی ایشتوان سابو است که از بازیگران آن می‌توان به هلن میرن اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ربکا رومین
هیچکاک

میرن سپس در فیلمی تحسین شده به نام هیچکاک

(۲۰۱۲) از ساشا گرواسی و به تهیه کنندگی ایوان رایتمن

در نقش الما لوسی رویل همسر آلفرد هیچکاک بازی کرد.

وی توانست برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه بهترین

بازیگر زن از جوایز روزنامه نگاران زن، بفتا، منتقدین فیلم دالاس،

هوستون، فونیکس، لندن، و نیز جایزه گلدن گلوب، ساترن و انجمن بازیگران سینما گردد.

جوایز

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن ۱۹۸۴ برای فیلم کال(Cal)
جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن ۱۹۹۵ برای فیلم جنون شاه جورج
جایزه بهترین بازیگر زن ۶۳ امین جشنواره فیلم ونیز ۲۰۰۶ برای ملکه (فیلم ۲۰۰۶)
جایزه امی بهترین بازیگر زن سریال تلویزیونی ۲۰۰۶ برای الیزابت اول
جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن ۲۰۰۷ برای فیلم ملکه
جایزه بهترین بازیگر زن اسکار ۲۰۰۷ برای فیلم ملکه
جایزه امی بهترین بازیگر زن سریال تلویزیونی ۲۰۰۷ برای مظنون شماره یک
جایزه بهترین هنرپیشه زن جوایز فیلم اروپا ۲۰۰۷ برای فیلم ملکه
کاندیدای بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم جنون شاه جرج در سال ۱۹۹۵
کاندیدای بفتای بهترین بازیگر مکمل زن بری فیلم گاسفورد پارک در سال ۲۰۰۱

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی هلن میرن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه