بیوگرافی هاروی کایتل

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی هاروی کایتل به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 هاروی کایتل یک بازیگر و تهیه کننده آمریکایی می باشد. او که تاکنون نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب نیز شده است در فیلم های زیادی از جمله فیلم های خیابان‌های پایین شهر(۱۹۷۳)، راننده تاکسی (۱۹۷۶) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، دوئل‌بازها (۱۹۷۷) و تلما و لوییز (۱۹۹۱) از ریدلی اسکات، سگ‌های انباری (۱۹۹۲) و داستان عامه‌پسند (۱۹۹۴) از کوئینتین تارانتینو ایفای نقش کرده است. این بازیگر آمریکایی که برخلاف دیگر همدوره‌هایش هنوز در سینما بسیار پرکار می باشد. او در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود دقیقا ۱۰۲ اثر سینمایی ثبت کرده است. او در سال ۱۹۹۱ برای بازی در فیلم باگزی به کارگردانی بری لوینسون نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

زندگینامه هاروی کایتل

بیوگرافی هاروی کایتل

فعالیت هنری

کارنامه ی کایتل پر از نام کارگردانان بزرگ است. او با رابرت آلتمن، آلن رودولف، ریدلی اسکات، برتران تاورنیه، نیکلاس روگ، تئو آنگلوپولوس و تونی ریچاردسن کار کرده و برای برخی کارگردانان به سبب رابطه ی دوستانه ای که با آنان دارد، همیشه از ارکان ثابت فیلم است. اسکورسیزی، تارانتینو یا حتی کمپیون از جمله ی این کارگردانان هستند.

کایتل در تاریخ ۱۳ می سال ۱۹۳۹ در بخش بروکلین شهر نیویورک آمریکا متولد شد. فعالیت هنری اش را از تئاتر و بازی در نمایش های مختلف شروع کرد در حالی که در دانشگاه هنر تحصیل می کرد و همکلاسی بزرگانی چون تلما شون میکر(تدوینگر بزرگ) و مارتین اسکورسیزی بود. وی بازیگری را در اکتورز استودیو، زیر نظر فرانک کورسارو، استلا آدلر و لی استراسبرگ، آموخت. پس از مدت ها فعالیت در عرصه تئاتر و نیز بازی در چند فیلم کوتاه و مجموعه تلویزیونی، نخستین نقش خود را در یک فیلم بلند را در فیلم چه کسی در اتاقم را می‌زند (۱۹۶۷) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی تجربه کرد.

فروشندگی لباس زنانه

او در همین بین به شغل های مختلفی نیز مبادرت ورزید: از فروشندگی لباس زنانه در فروشگاه های پوشاک تا منشی تندنویس دادگاهی در نیویورک. مدتی هم در خدمت نیروی دریایی بود. در کنار این ها روی صحنه نیز می رفت. دومین تجربه همکاری او با اسکورسیزی در فیلم خیابان‌های پایین شهر (۱۹۷۳) و در نقش چارلی رقم خورد. رابرت د نیرو دیگر بازیگر این فیلم بود که توانست جایزهٔ انجمن ملی منتقدان فیلم را برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دریافت کند. در ادامه ی دهه ۷۰ به یکی از بازیگران خوب نقش های دوم تبدیل شد، از نقش های عصبی و پرخاشگر گرفته تا پلیس های آرام.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آزاده اسماعیل‌خانی

در دهه ۱۹۷۰ وی در فیلم های زیادی بازی کرد که برخی از آنها توانستند افتخارات خوبی برایش کسب کنند. راننده تاکسی (۱۹۷۶) یکی از این فیلم ها بود که در کنار رابرت دنیرو، که نامزد اسکار بهترین هنرپیشهٔ مرد شد، در نقش متیو اسپورت هیگینز بازی کرد. این فیلم توانست چهره او را به مخاطبان سینما بشناساند. وی سپس در فیلم دوئل‌بازها(۱۹۷۷) به کارگردانی ریدلی اسکات حضور یافت. بوفالو بیل و سرخپوستان(۱۹۷۶) که فیلمی در سبک وسترن به کارگردانی رابرت آلتمن بود، انگشت‌ها (۱۹۷۸) به کارگردانی جیمز توباک و بال های عقاب(۱۹۷۹) از دیگر فیلم های این دهه کایتل می باشد.

اینک آخرالزمان

او در اواخر این دهه قرار بود در فیلم اینک آخرالزمان (۱۹۷۹) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا بازی کند، اما به دلیل درگیری و اختلاف با این کارگردان از بازی در این فیلم کنار کشید.
در دهه ۱۹۸۰ وی زیاد نتوانست موفقیت های گذشته را تکرار کند. تا آستانه ی دهه ی ۱۹۹۰ تقریباً سالی دو فیلم در کارنامه دارد اما آن چه به شکلی محسوس دیده شد، کنار رفتنش از سینمای هنری و نقش های خاص در دهه ی ۱۹۸۰ بود. معدود تلاش هایش در این دهه هم نتایج درخشانی نداشتند.

آن شب در وارن (۱۹۸۲)، فیلمی درام به کارگردانی اتوره اسکولا، مرز (۱۹۸۲) فیلمی در سبک جنایی و درام به کارگردانی تونی ریچاردسون، و عاشق شدن (۱۹۸۴) از مهمترین فیلم های این دهه هاروی می باشد. با شروع دهه ی ۱۹۹۰ کارنامه اش متحول شد. او ابتدا در نقش اصلی در فیلم دو جیک(۱۹۹۰) از جک نیکلسون ایفای نقش کرد. سپس برای بازی در فیلم تلما و لوییز(۱۹۹۱) به کارگردانی ریدلی اسکات برنده جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل از انجمن منتقدین فیلم گردید. او همین جایزه را دوباره و این بار برای فیلم افکار مرگبار (۱۹۹۱) به کارگردانی آلن رودولف برنده شد. ستوان بد(۱۹۹۲) فیلمی دیگر با بازی کایتل بود که به همراه نیکلاس کیج در آن بازی کرد و یک نقش مکمل استثنایی از خود بروز داد.

اما اوج کار او با فیلم باگزی(۱۹۹۲) که فیلمی جنایی-درام به کارگردانی بری لوینسون بود، آغاز شد. از دیگر بازیگران آن می‌توان به وارن بیتی و آنت بنینگ اشاره کرد. کایتل علاوه بر نامزدی دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد توانست برنده همین جایزه از جوایز انجمن منقدین فیلم شیکاگو و منتقدین ملی فیلم گردد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی الکساندرا داداریو
سگ های انباری

در همین سال در اولین همکاری خود با کوئنتین تارانتینو در فیلم سگ های انباری(۱۹۹۲)که نخستین فیلم بلند این کارگردان نیز بود، در نقش آقای سفید، لیدر گروه سگ‌های انباری ایفای نقش کرد. هاروی کایتل بعد از این پروژه در پروژه‌های دیگری نیز نظیر داستان عامه پسند(۱۹۹۴) نیز با کارگردان فیلم، کوئنتین تارانتینو همکاری کرد.

اما یکی دیگر از بازی های مطرح او در دهه۹۰ میلادی فیلم پیانو (۱۹۹۳) به کارگردانی جین کمپیون بود که در نقش جرج بینس در آن به ایفای نقش پرداخت. این فیلم نامزد و برنده جوایز مختلفی از جمله اسکار، گلدن گلوب و جایزه نخل طلای کن شد. او با بازی در این فیلم بیوگرافیک تاریخی در ۵۱ سالگی به قله بازیگری در سینما رسید. در همین ایام بود که کمپانی فیلم سازی اش با نام «گوت سینگرز» را به هم راه پگی گورملی تشکیل داد و به تولید آثار کم خرج و مستقل تمایل نشان داد.

کایتل یکی از بهترین های سینمای معاصر امریکاست. چنان که او هم راه با ستاره های پُرشمار تجاری و هنری دهه ی ۱۹۹۰، در اکثر رای گیری های نشریات محبوب مردمی هم جزو فهرست اصلی قرار می گیرد. از این جمله است حضور در جمع بیست و پنج بازیگر هفته نامه ی اینترتینمنت و البته رتبه ی سی و هفتم صد بازیگر بزرگ همه ی دوران از سوی مجله انگلیسی امپایر. کایتل تاکنون نامزد ۱ اسکار و برنده ۲۲ جایزه دیگر و نامزد ۶ جایزه در جشنواره های مختلف بوده است.

فیلم دود

او سپس با بازی در فیلم دود(۱۹۹۵) به کارگردانی وین وانگ و پل استر برنده جایزه ویژه هیئت داوران فستیوال بین المللی فیلم برلین شد. سپس در فیلم از گرگ‌ومیش تا سحر(۱۹۹۶) به کارگردانی رابرت رودریگز بازی کرد که این فیلم برایش نامزدی جایزه ساترن بهترین هنرپیشه نقش مکمل را به همراه داشت. یو-۵۷۱ (۲۰۰۰) نیز که اولین فیلم دهه جدید قرن بیست و یکم بود، درباره زیردریایییو-۵۷۱ می باشد که در ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۴۴ در غرب کشور ایرلند غرق شد و همهٔ ۵۲ سرنشین آن کشته شدند.

گرچه تا امروز کایتل نتوانست افتخار سینمایی قابل توجهی به دست آورد اما همچنان به عنوان یک هنرپیشه نقش مکمل با ثبات و مطمئن از سوی کارگردانان مطرح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نقش جک کرافورد در فیلم اژدهای سرخ (۲۰۰۲) از برت راتنر، دو سری فیلم گنجینه ملی (۲۰۰۴) و گنجینه ملی: کتاب رمز (۲۰۰۷) به کارگردانی جان ترتل‌تاب، حرامزاده‌های لعنتی (۲۰۰۹) به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در نقش صدای اواس اس کماندو، هتل بزرگ بوداپست (۲۰۱۴) به نویسندگی و کارگردانی وس اندرسن، جوانی (۲۰۱۵) به کارگردانی پائولو سورنتینو و در آخر کمدین (۲۰۱۶) به کارگردانی تیلور هاکفورد از دیگر فیلم های این بازیگر تمام نشدنی هالیوود می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حسام مزینانی
آثار

چه کسی در اتاقم را می‌زند (۱۹۶۷)
انعکاس در چشمان طلایی (۱۹۶۷)
خیابان‌های پایین شهر (۱۹۷۳)
آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند (۱۹۷۴)
بوفالو بیل و سرخپوستان، یا درس تاریخ گاو نشسته (۱۹۷۶)
راننده تاکسی (۱۹۷۶)
دوئل‌بازها (۱۹۷۷)
انگشت‌ها (فیلم ۱۹۷۸) (۱۹۷۸)
آن شب در وارن (۱۹۸۲)
مرز (۱۹۸۲)
عاشق شدن (۱۹۸۴)
آخرین وسوسه مسیح (فیلم) (۱۹۸۸)
تلما و لوییز (۱۹۹۱)
افکار مرگبار (۱۹۹۱)
باگزی (۱۹۹۱)
سگ‌های انباری (۱۹۹۲)
راهبه بدلی (۱۹۹۲)
نقطه بی‌بازگشت (۱۹۹۳)
پیانو (۱۹۹۳)
جنایات خیالی (۱۹۹۴)
داستان عامه‌پسند (۱۹۹۴)
کسی برای دوست داشتن (۱۹۹۴)
نگاه خیره اولیس (۱۹۹۵)
دود (۱۹۹۵)
کوتوله را بگیرید (۱۹۹۵)
کلاکرز (۱۹۹۵)
دود (فیلم) (۱۹۹۵)
نگاه خیره اولیس (۱۹۹۵)
کلاکرز (۱۹۹۵)
از گرگ و میش تا سحر (۱۹۹۶)
آب سر بالا (۱۹۹۶)
سرزمین پلیس (۱۹۹۷)
شهر صنعت (۱۹۹۷)
لولو روی پل (۱۹۹۸)
دود مقدس! (۱۹۹۹)
شاهزاده سنترال پارک (۲۰۰۰)

یو-۵۷۱ (۲۰۰۰)
نیکی کوچک (۲۰۰۰)
خائن (۲۰۰۱)
اژدهای سرخ (۲۰۰۲)
گنجینه ملی (۲۰۰۴)
پل سن لوئیس ری (۲۰۰۴)
آرام باش (۲۰۰۵)
گنجینه ملی: کتاب رمز (۲۰۰۷)
آرتور و نامرئی‌ها (۲۰۰۶)
حرامزاده‌های لعنتی (۲۰۰۹)
فاکرهای کوچک (۲۰۱۰)
قلمرو طلوع ماه (۲۰۱۲)
کنگره (فیلم ۲۰۱۳) (۲۰۱۴)
هتل بزرگ بوداپست (۲۰۱۴)
ریو، دوستت دارم (۲۰۱۴)
جوانی (۲۰۱۵)
۶ کله‌پوک (۲۰۱۵)
کمدین (۲۰۱۶)
جزیره سگ‌ها (۲۰۱۸)
مرد ایرلندی (فیلم ۲۰۱۹) (۲۰۱۹)
سایه‌های تاریک (۱۹۶۶)
کوجک (مجموعه تلویزیونی) (۱۹۷۳)
پخش زنده شنبه شب (۲۰۰۲)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی هاروی کایتل
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه