بیوگرافی ورا فارمیگا

4 سال پیش
5/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی ورا فارمیگا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ویرا آن فارمیگا بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ای آمریکایی می باشد. او فعالیت هنری خودش را با تئاتر براودوی در سال ۱۹۹۵ و نیز مجموعه های تلویزیونی آغاز کرد. از مهمترین فیلم هایی که او بازی کرده است می توان به بالا در آسمان (۲۰۰۹) اشاره کرد که به خاطر بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار، بفتا و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن گردید. وی همچنین با ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی ترسناک و مهیج متل بیتز(۲۰۱۳) توانست نامزد دریافت جایزه امی بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن گردد. از دیگر فیلم هایی که وی در آنها بازی کرده است نیز می توان به فرشته‌های آرواره آهنین (۲۰۰۴)، یتیم (۲۰۰۹)، منبع رمز (۲۰۱۱)، خانه امن (۲۰۱۲) و احضار روح (۲۰۱۳) اشاره کرد.

زندگینامه ورا فارمیگا

بیوگرافی ورا فارمیگا

فعالیت هنری

فارمیگا در تاریخ ۶ اوت سال ۱۹۷۳ در کلیفتون، نیوجرسی به دنیا آمد. پدرش که یک مهندس کامپیوتر بود و مادرش که معلم بود، هر دو از مهاجرین اوکراینی بودند. او در یک مدرسه مذهبی اوکراینی بزرگ شد که به زبان مادریش یعنی اکراینی اداره می شد. به همین دلیل تا ۶ سالگی و قبل از رفتن به مدرسه انگلیسی زبان نمیتوانست انگلیسی صحبت کند.

در ۱۲ سالگی، خانواده اش به وایتهاوس استیشن نقل مکان کردند و او در مدرسه کاتولیک اکراینی های آنجا به تحصیل ادامه داد. در سال ۱۹۹۱ نیز از دبیرستان هانتردن فارغ التحصیل شد. در سال آخر دبیرستان، بعد از نیکمت نشینی در تیم اول فوتبال مدرسه روی به بازیگری آورد. دوستش به او پیشنهاد کرد که در نمایشی که مدرسه قرار بود برگزار کند تست بازیگری دهد و او توانست آن نقش را به دست آورد. او سپس برای ادامه تحصیل در رشته هنرهای تجسمی به دانشگاه سیراکاس رفت و از آنجا در سال ۱۹۹۵ فارغ التحصیل شد.

در فوریه سال ۱۹۹۶، وی در نقش میراندا در نمایشی از کمپانی تئاتر هنرهای زیبای آمریکا به نام تندباد (۱۹۹۶) حضور یافت. در همین سال، همچنین در نمایشی در تئاتر برادوی در مقابل اد هریس و دنیل مسی حضور یافت. سپس به همراه جنیفر گارنر در فیلمی تلویزیونی و وسترن به نام تپه رز(۱۹۹۷) در نقش امیلی رز بازی کرد. دیگر نقش او یک برده زیبایی به نام کاتلین در مجموعه فانتزی از شبکه فاکس به نام غرش(۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰) بود. او همچنین در همین سال در قسمتی از سریال نظم و قانون به عنوان هنرپیشه میهمان حضور یافت. در ادامه دهه ۱۹۹۰ میلادی وی کارش را بیشتر در استیج، تلویزیون و سینما ادامه داد. او همچنین در نقش مکمل کری در مقابل وینس واگن و خواکین فونیکس در درام هیجان انگیزی به نام بازگشت به بهشت(۱۹۹۸) بازی کرد.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی آناهیتا افشار
پاییز در نیویورک

فارمیگا دهه ۲۰۰۰ میلادی را با بازی در نقش مقابل شخصیت ریچارد گیر در فیلم پاییز در نیویورک (۲۰۰۰) آغاز کرد. در این فیلم ریچارد گیر در نقش رستوران دار موفق بازی می کرد که عاشق دختری رو به مرگ میشود و فارمیگا نقش دختر بیولوژیکی او را بازی می کرد. فیلم بعدی او در همین سال فرصت طلبان(۲۰۰۰) به کارگردانی مایلز کانل بود. در انتهای همین سال وی در فیلم ۱۵ دقیقه (۲۰۰۱) به کارگردانی جان هرزفیلد در نقش یک دختر مهاجر اهل کشور چک به نام دافنه هاندلوا بازی کرد. از دیگر بازیگران فیلم میتوان به رابرت دنیرو و ادوارد برنز اشاره کرد. این فیلم با ۵۶ میلیون دلار فروش خوبی داشت.

سپس در فیلم غبار (۲۰۰۱) به کارگردانی میلچو مانچفسکی بازی کرد. او اولین تجربه نقش اصلی خود را در فیلم رمانتیک و درام عاشق زمان پول(۲۰۰۲) و همبازی با استیو باسمی آغاز کرد. اما موفقیت او چند سال بعد و با بازی در فیلم مرگ بر استخوان(۲۰۰۴) به کارگردانی دبرا گرانیک حاصل شد. بازی زیبای او برایش یک جایزه بهترین هنرپیشه از جوایز منتقدان فیلم لسا« یک نامزدی جوایز ایندنپندت اسپریت برایش به ارمغان داشت. او در همین سال در فیلمی دیگر به نام فرشته‌های آرواره آهنین (۲۰۰۴) به کارگردانی کاتیا فون گارنیه نیز ظاهر شد. این فیلم به جنبش حق رأی زنان در ایالات متحده در دهه ۱۹۱۰ می‌پردازد. در انتهای همین سال نیز به همراه ستارگانی همچون دنزل واشینگتن و مریل استریپ در کاندیدای منچوری (فیلم ۲۰۰۴) به کارگردانی جاناتان دمی بازی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ژان رنوآر

یکی دیگر از فیلم های موفقی که فارمیگا در آن بازی کرده است فیلمی از مارتین اسکورسیزی به نام رفتگان (۲۰۰۶) بود. او به همراه لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون و جک نیکلسون در این فیلم بازی کردند و هم بازیگران و هم عوامل فیلم به جوایز بسیاری دست یافتند. علاوه بر جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی که اسکورسیزی برنده شد، فارمیگا نیز توانست نامزد دریافت جایزه امپایر بهترین هنرپیشه تازه وارد و نامزد دریافت جایزه بهترین عملکرد از انجمن بازیگران سینما گردد.

ترسیده فراری

ترسیده فراری (۲۰۰۶) به کارگردانی وین کریمر نیز دیگر فیلم سال ۲۰۰۶ فارمیگا می باشد. پسری در پیژامه راه راه (۲۰۰۸) فیلمی به کارگردانی مارک هرمن بود که فارمیگا به خاطر بازی در آن برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن از جوایز فیلم های مستقل بریتانیا گردید. همچنین در کنار مت دیلون و کیت بلانشت در فیلم هیچی بجز صداقت (۲۰۰۸) به نویسندگی و کارگردانی راد لوری ایفای نقش کرد.

از دیگر فیلم های مطرح این هنرپیشه می توان به فیلم ترسناک یتیم (۲۰۰۹) به کارگردانی ژاومه کویت-سرا اشاره کرد. این فیلم گرچه با نقدهای مثبت و منفی همراه شد اما توانست به فروش بالایی دست یابد و ۷۸ میلیون دلار درآمد کسب کند. اما موفقیت دیگر فارمیگا در همین سال و با فیلم دیگری ادامه پیدا کرد. بالا در آسمان (۲۰۰۹) یک فیلم کمدی-درام به کارگردانی جیسن رایتمن بود که در آن در نقش زن بی‌ثباتی به نام آلکس بازی می کند که با شخصیت رایان بینگهام با بازی جرج کلونی آشنا می شود. فارمیگا برای بازی در این نقش توانست نامزد جایزه اسکار، بفتا و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن گردد.

همچنین در بسیاری از جوایز منتقدین فیلم نیز نامزد و یا برنده شد. در اکتبر همین سال وی در فیلمی به کارگردانی مالکم ون وایلی به نام جرم هنری (۲۰۱۰) و در کنار کیانو ریوز و جیمز کان به نقش آفرینی پرداخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیتر سارسگارد
کد منبع

فارمیگا سپس در نقش کالین گودوین در فیلم کد منبع(۲۰۱۱) به کارگردانی دانکن جونز بازی کرد. از دیگر فیلم های مهم او خانه امن (۲۰۱۲) به کارگردانی دانیل اسپینوزا، و بازی دنزل واشنگتن، رایان رینولدز بود. این فیلم درباره جاسوسی حرفه‌ای است که پس از دیده شدن پس از چندین سال ناپدیدی، سازمان جاسوسی آمریکا فردی را برای بازجویی او مامور می کند. فارمیگا در این فیلم در نقش کاترین لینکلیتر، یکی از بازپرس های فیلم بازی کرد. فیلم ترسناک احضار (۲۰۱۳) به کارگردانی جیمز وان نیز که اولین قسمت در مجموعه فیلم‌های احضار محسوب می‌شود، یکی دیگر از تجربه های موفق او می باشد.

منتقدان، کارِ کارگردان را ستوده‌اند که بدون نشان‌دادن صحنه‌های خشونت‌آمیز، به‌شدت بیننده را می‌ترساند. این فیلم عموماً پس از فیلم جن‌گیر ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. او در این فیلم در نقش لورین وارن، متخصص مسائل ناشناخته که برای حل مسئله ماوراطبیعی به روستایی در ایالت رود آیلند می روند، بازی کرد. از پروژه های بعدی این بازیگر می توان به رفت‌وآمد (۲۰۱۷) به کارگردانی ژاومه کویت-سرا اشاره کرد که به همراه لیام نیسون در این فیلم اکشن مهیج بازی می کند. جدیدترین فیلم این بازیگر آنابل به خانه می‌آید نام دارد. این فیلم ادامه داستان آنابل است.

گزیده فیلم‌شناسی

پاییز در نیویورک (۲۰۰۰)
۱۵ دقیقه (۲۰۰۱)
فرشته‌های آرواره آهنین (۲۰۰۴)
دویدن از ترس (۲۰۰۶)
رفتگان (۲۰۰۶)
پسری در پیژامه راه راه (۲۰۰۸)
یتیم (۲۰۰۹)
بالا در آسمان (۲۰۰۹)
جرم هنری (۲۰۱۰)
منبع رمز (۲۰۱۱)
خانه امن (۲۰۱۲)
متل بیتس (مجموعه تلویزیونی) (۲۰۱۲)
احضار (۲۰۱۳)
قاضی (۲۰۱۴)
احضار ۲ (۲۰۱۶)
مسافر همیشگی (۲۰۱۷)
رقیب پیشتاز (۲۰۱۸)
گودزیلا: سلطان هیولاها (۲۰۱۹)
آنابل به خانه می‌آید (۲۰۱۹)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ورا فارمیگا
5/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه